Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

Hvordan betale skatt?

Anders Moen

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, jeg skal skaffe meg det siden jeg har fått praksis-plass i en barnehage. Men hvis jeg har det, da trenger jeg ikke å "registrere" det jeg tjener (hvis det ikke er mer enn...ah, hvor mye var det da? litt under 40k) eller?

9585747[/snapback]

tror det er noe slikt ja, men en praksisplass er vell ikke betalt arbeid?

ring ligningskontoret i kommunen din ;)

Lenke til kommentar

viss du fikk 2000kr inn på kontoen kan denne også regnes som gave, men så lenge verdien på gavene er under 10 tusen så skal de ikke raporteres inn.

Det er mange som ikke leser selvangivelsene sine godt nok!

Mange får i dag gaver på over 10 tusen i verdi f.eks i bursdagsgave eller julgave... disse skal faktisk inn i ligninga...

Jeg putta inn ti tusen jeg fikk av morsan da jeg flytte for meg selv, blir ikke skattet, men de skal være med!

Lenke til kommentar

Du trenger ikke skatte av de 2000kr. Det er noe som heter "vennetjeneste", i praksis er det småjobber som man tar seg litt betalt for. (Dere trenger ikke være venner). For at du skal slippe å betale skatt på slike tjenester, må beløpet tjenesten koster være under 2000kr, noe den neesten er i dette tilfelle. Får du en krone mindre trenger du ikke skrive det opp i selvangivelsen.

Hvis du, f.eks en annen gang, har en annen "vennejobb", der du f.eks tar det 10.000kr betalt, skal dette føres opp i selvangivelsen når den kommer. Blir vel under posten "annen lønn" eller lignende.

Men jeg hadde ikke brydd meg uansett altså.

Endret av jalejale
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...