Anders Moen Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Er under 18 år så jeg får sånn frikort snart (har bare ikke fått søkt om det enda), men uansett, har hatt en webdesign-jobb nå, og får 2000 får sida. Hvordan melder jeg i fra om det til slike skattegreier sånn at jeg slipper å få bot eller hva nå enn man får? Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 ring på skatteetaten og få deg frikort, så slipper du å betale for det Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 Ja, jeg skal skaffe meg det siden jeg har fått praksis-plass i en barnehage. Men hvis jeg har det, da trenger jeg ikke å "registrere" det jeg tjener (hvis det ikke er mer enn...ah, hvor mye var det da? litt under 40k) eller? Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Ja, jeg skal skaffe meg det siden jeg har fått praksis-plass i en barnehage. Men hvis jeg har det, da trenger jeg ikke å "registrere" det jeg tjener (hvis det ikke er mer enn...ah, hvor mye var det da? litt under 40k) eller? 9585747[/snapback] tror det er noe slikt ja, men en praksisplass er vell ikke betalt arbeid? ring ligningskontoret i kommunen din Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 Jo da, praksis-plassen min er iallfall det. 195,- om dagen 4 dager i uka. Søker om et slikt frikort nå, en som sa hvis jeg hadde det og jeg ikke gikk over den grensa så trengte jeg ikke melde i fra om lønningene eller noe sånt Takker for hjelp Lenke til kommentar
Mythos Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 De som betaler lønna di plikter å innrapportere det. Hvis ikke kalles det svart arbeid. Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 Ah, ok. Så han jeg lagde hjemmesiden for skal innrapportee det da? Ja, jeg hørte søstera mi sa det var noe med svart arbeid hvis et eller annet ikke ble gjort, men jeg hadde ikke peiling på hva hu mente når hu sa det. Men nå vet jeg det, takk Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 De som betaler lønna di plikter å innrapportere det. Hvis ikke kalles det svart arbeid. 9589117[/snapback] Det trengs ikke så lenge dette er ett arbeidsoppdrag. Du må da selv rapportere dette inn! Lenke til kommentar
apegryn Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 til og med politikerne bruker svart arbeid. Tviler på at du vil få noe tyn for en hjemmeside du lager for 2000kr. Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 så lenge du holder deg under frikortgrensa er du heller ikke i noe fare... Lenke til kommentar
j-- Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Frikortgrensa er vel på like under 40 000,- i år. Ring skatteetaten og spør etter frikort, og hvordan du skal gjøre det. Uansett er du langt under grensa, så du slipper å skatte av det. Det er bare det formelle som må være i orden Lenke til kommentar
VikinGz Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 viss du fikk 2000kr inn på kontoen kan denne også regnes som gave, men så lenge verdien på gavene er under 10 tusen så skal de ikke raporteres inn. Det er mange som ikke leser selvangivelsene sine godt nok! Mange får i dag gaver på over 10 tusen i verdi f.eks i bursdagsgave eller julgave... disse skal faktisk inn i ligninga... Jeg putta inn ti tusen jeg fikk av morsan da jeg flytte for meg selv, blir ikke skattet, men de skal være med! Lenke til kommentar
mongojarle Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 (endret) Du trenger ikke skatte av de 2000kr. Det er noe som heter "vennetjeneste", i praksis er det småjobber som man tar seg litt betalt for. (Dere trenger ikke være venner). For at du skal slippe å betale skatt på slike tjenester, må beløpet tjenesten koster være under 2000kr, noe den neesten er i dette tilfelle. Får du en krone mindre trenger du ikke skrive det opp i selvangivelsen. Hvis du, f.eks en annen gang, har en annen "vennejobb", der du f.eks tar det 10.000kr betalt, skal dette føres opp i selvangivelsen når den kommer. Blir vel under posten "annen lønn" eller lignende. Men jeg hadde ikke brydd meg uansett altså. Endret 28. september 2007 av jalejale Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 (endret) Ahh, ok. Takker for hjelp alle sammen Tror jeg begynner å skjønne det nå VikinGz: Jepp, jeg skal søke om det snart, så fort som mulig siden jeg har en praksis-jobb Endret 28. september 2007 av Anders-Moen Lenke til kommentar
terjemag Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Det er bare å gå inn på www.skatteetaten.no og bestille deg frikort, så har du det i posten om en uke eller 2. Arbeidsgiverne skal påføre inntekten på baksiden av dette kortet. Lykke til med praksisplassen! Lenke til kommentar
Anders Moen Skrevet 29. september 2007 Forfatter Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Ok, skal bestille sånn kort. Har bare ikke fått gjort det ennå Edit: Takk for det Endret 29. september 2007 av Anders-Moen Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå