Gå til innhold

Ballistix DDR2-1066 PC8500, timings

Z

Anbefalte innlegg

Jeg har 4GB med dette minnet (2x1GB sett). Fikk bare 5.6 på minnetest i Vista (Business x64), så jeg tenkte å sette timingene manuelt. De står ikke på selve brikkene, men i følge litt Googling er det 5-5-5-15. Så la jeg også merke til i BIOSen ved boot (Asus P5K Deluxe) at det sto som DDR2-800 mens minnet er DDR2-1066, så jeg gikk inn i BIOSen og endret frekvensen fra auto til 1066.

Etter dette og en ny kjøring av minnet i Vistas performance-dill-dall-et-eller-annet, fikk minnet en score på 5.5, altså ned!

Er det noen som kan belyse en som ikke har så peiling på slikt hvorfor?

Og, kan jeg forsøke andre timings enn 5-5-5-15 eller vil jeg få problemer? Om jeg forsøker andre timings må jeg endre på ting som FSB eller noe sånt? Har tenkt å overklokke etterhvert (vannkjøling så prosessoren Q6600 har en koselig temperatur på 41 grader på full last), men må lese en god del doks før jeg gjør det, så jeg har ikke lyst å begynne å endre på slike ting før jeg må.

Takker for hjelp.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvis du kjører dem på auto kan det være at de får for lite spenning, og at de derfor genererer feil, noe som igjen kan gjenspeile seg i dårligere vistascore.

Brikkene dine er sertifisert opp til 2.2V så det er ingen fare å øke spenningen opp til dette.

9586339[/snapback]

Takk, det må jeg teste. Det med spenning kan du ha helt rett i, task manager i Vista har en performance-greie, der det er en del hard errors på minnet per sekund. Enten er det noe med spenning som du sier, eller så er en eller flere av minnebrikkene defekte.

Har nettopp installert PC-en, så dette er en av (de mange) greiene som har vært på to-do listen min.

Lenke til kommentar
Hvis du kjører dem på auto kan det være at de får for lite spenning, og at de derfor genererer feil, noe som igjen kan gjenspeile seg i dårligere vistascore.

Brikkene dine er sertifisert opp til 2.2V så det er ingen fare å øke spenningen opp til dette.

9586339[/snapback]

Takk, det må jeg teste. Det med spenning kan du ha helt rett i, task manager i Vista har en performance-greie, der det er en del hard errors på minnet per sekund. Enten er det noe med spenning som du sier, eller så er en eller flere av minnebrikkene defekte.

Har nettopp installert PC-en, så dette er en av (de mange) greiene som har vært på to-do listen min.

9586421[/snapback]

Det som "vista performance greia" rapporterer om hard errors skal du bare se bort i fra, det er bare vås. Hvis du skal teste minnet ditt så lager du en boot cd med memtest86 ver. 3.3. Det programmet er det beste å teste minnet med. Du finner det nok med google. Det er vaneligvis test nummer fem som avdekker feil, den kan du skippe deg frem til i programmet.

Lenke til kommentar

Ikke memtest86 3.3 det er den gamle.

Du skal bruke memtest86+ 1.70

http://www.memtest.org/

Bare sett 1066mzh [email protected]

Går det greit er du ferdig.

Ikke setter du litt høyere spenning.

Da kan du kjøre er lang memtest natten over.

Det tullet i vista skal du ikke se på.

Lær deg og bruke memtest86+

Det kan du finne eksakt speinning minne trenger.

Og hvor hvor godt minne OC.

På 5.5.5.15 ca 2.2v gjør det nok greit1200mzh.

Endret av SNIPPSAT
Lenke til kommentar
Ikke memtest86 3.3 det er den gamle.

Du skal bruke memtest86+ 1.70

http://www.memtest.org/

Bare sett 1066mzh [email protected]

Går det greit er du ferdig.

Ikke setter du litt høyere spenning.

Da kan du kjøre er lang memtest natten over.

Det tullet i vista skal du ikke se på.

Lær deg og bruke memtest86+

Det kan du finne eksakt speinning minne trenger.

Og hvor hvor godt minne  OC.

På 5.5.5.15 ca 2.2v gjør det nok greit1200mzh.

9588577[/snapback]

Jeg har memtest86+ 1.70 på en Ubuntu-CD liggende. Kjørte den med 4-4-4-12 (2.2v som det står på Crucials hjemmeside det tåler) og da raste det inn med feil på test #4. Satte det tilbake til 5-5-5-15 og da var de borte. 5-5-5-15 gir i følge memtest en overføringshastighet på 4.8GB/S. Er det bra eller dårlig eller ok med tanke på hva slags minne jeg har?

Jeg googlet forøvrig litt og fant en side med sammenligning over Vista index. En med samme minne jeg har fikk også 5.5 så det kan være at det faktisk stemmer.

Lenke til kommentar
Bare et råd ikke bare sett 2.2v

Går det greit på 2.0-2.1v er det ikker smart og bruke 2.2v

For standar ytelse test av minne sisoftsandra--everest--super_pi 1.5.

9589249[/snapback]

OK, jeg satte spenningen ned til 2.0. Hva er årsaken til at det ikke er smart å bruke 2.2 når det står på Crucials egen side for brikkene at de tåler det? Jeg tok ut brikkene i går for å verifisere at det var PC-8500 ettersom CPU-Z faktisk viste at det var 6400-brikker (CPU-Z viste heldigvis feil), og de var rimelig varme da de på det tidspunktet sto på 2.2v.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...