dohmannen Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Heisann, jeg så i dag at det går an å betale eller finne informasjon om det å bryte operatørlåsen på en telefon. Uten at jeg har tatt stilling til om dette er noe jeg vil gjøre, så er jeg interessert i høre litt mer om det. La oss ta et eksempel: Chess har i disse dager sluppet chess x-one. En ikke alt for bra telefon, men veldig bra i forhold til pris. La oss si at en kar kjøper seg denne, også finner en "hack" eller en tjenestes som bryter operatørlåsen på denne, og deretter stapper inn sitt telenor-abbonement. Denne karen velger et chess abbonement uten månedsavgift og minimum faktureringsavgift, slik at det ikke blir unødvendige løpende kostnader. Han starter å bruke telefonen med sitt gamle simkort, og hiver chess-sim kortet sitt, eventuelt lagrer det en plass. Er det risikoer bundet opp til at chess kanskje kan finne ut dette (svært lite aktivitet/overvåkning av telefonen) og sende en gigaregning til vedkommende som straff. Takker for seriøse svar! Endret 27. september 2007 av dohmannen Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Så vidt meg bekjent finnes det ikke noe juridisk galt med å bryte operatørlåsen. Det var jo en del saker for et år eller to siden, da div. mobiloperatører hjalp nye kunder å fjerne operatørlåsen fra sin gamle operatør. Konklusjonen ble at det kunne ansees som at dette var i en gråsone, når det gjaldt firmaer. Men det hadde noe med loven om hvordan firmaer kan handle overfor andre firmaer. Rent juridisk er det ikke ulovlig å bryte en operatørlås, og jeg tviler på at chess egentlig kan gjøre noe som helst i dette tilfelle. Svært lite aktivitet på et abb. er på ingen måte forbudt. Overvåkning av telefonen, kan de faktisk ikke gjøre, det ville være forbudt ved norsk lov. Jeg tror at dette er noe som kan gjøres helt trygt Lenke til kommentar
GardinTrapp Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Det er fullt lovlig å bryte operatørlåsen så lenge det gjøres på den rette måten 1: Kjøpe koden fra operatøren 2: Åpne den opp gratis etter 12 måneder Kan jo være at chess er like sløve som netcom når det gjelder å låse mobilene Lenke til kommentar
Dre_C Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Hvis du kjøper en telefon så får du enten en telefon som er subsidiert, dvs er rimlig mot at du binder deg til ett abonement. Jo billigere telefonen er, jo mere må en betale i fast månedspris. Om du da velger å låse opp telefonen for så å bruke en annen operatør, så må du allikevel betale på abonementet i minst 12 måneder. Hvis du kjøper en telefon med et abonement som ikke har en høy månedspris eller mistefakturering så koster mobiltelefonen mye mer og koster da nesten like mye som å kjøpe en telefon uten sponsing/operatørlås. Så problemet er ikke at telefonene er operatørlåst, men at en binder seg til et abonement som løper uansett om en bruker sim kortet eller ikke. Lenke til kommentar
dohmannen Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 (endret) Chess x-one koster 700kr med kontaktkort som ikke har månedsavgift og minimum fakturering, men 149 for etablering... totalpris for telefonen er altså 849kr Endret 28. september 2007 av dohmannen Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Men så kan ikke den telefonen låses opp heller... Lenke til kommentar
eikum Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Det er fult lovlig å låse opp telefoner, de blir nok ikke fornøyde men uansett, ingen lover om det.. Som Lurifaksen sier, så går det ikke ann å "knekke" koden på denne telefonen, fordi: - Telefonen er ny på markedet. - Er en "norsk" telefon, så tar tid før noen klarer det (tipper jeg) Selv pleier jeg å kjøpe telefon med Telenor lås, også ringer jeg inn til dem så får jeg operatørlåskoden gratis av dem på mail, vet ikke hvorfor dem gjør det, men funker NB! Er noen av telenor folka som ikke gir deg den, men da er det bare å ringe på nytt.. Rett meg gjerne om jeg tar feil, men mener å ha hørt at du ikke kan binde deg for båte telefonen og abo? Stemmer dette eller? Det står ingen ting i kontrakten til Telenor at du binder deg for 12 mnd på telefonen, bare abo.. så man kan jo bruke denne om man får problemer. Lenke til kommentar
Lurifaksen Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Som Lurifaksen sier, så går det ikke ann å "knekke" koden på denne telefonen, fordi: - Telefonen er ny på markedet. - Er en "norsk" telefon, så tar tid før noen klarer det (tipper jeg) 9609080[/snapback] Nei, telefonen er verken ny eller norsk. Årsaken er nok at produsenten (Huawei) er for liten til at det er attraktivt å bruke mye tid på å finne ut hvordan den låses opp. Lenke til kommentar
eikum Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 Som Lurifaksen sier, så går det ikke ann å "knekke" koden på denne telefonen, fordi: - Telefonen er ny på markedet. - Er en "norsk" telefon, så tar tid før noen klarer det (tipper jeg) 9609080[/snapback] Nei, telefonen er verken ny eller norsk. Årsaken er nok at produsenten (Huawei) er for liten til at det er attraktivt å bruke mye tid på å finne ut hvordan den låses opp. 9609496[/snapback] sant:) Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå