Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

iSPY - Nissan GT-R [CBA-R35] LM/S2/FIA GT *Oppdatert 11.03.2009


Fritz0r

Anbefalte innlegg

Jeg håper ikke GT-R oppfører seg likt i virkeligheten som i GT5:P, for da er den helt forferdelig dårlig. (Ja, jeg har prøvd GT5:P)

Javel. Jeg har ingen problemer med å håndtere bilen i spillet, trolig den snilleste av ''superbilene'' i spillet. Alt av hjelpeutstyr er slått av og kjører med pro-fysikk.

 

Det gjør jeg også. Om du kommer inn i en sving med for mye fart og girer ned som du ville gjort med en vanlig bil så bare spinner bilen ut. Den er ikke leken nok for min smak. Jeg ble uansett lei av å kjøre bane etter bane for å kjøpe noe mer morsomt (BMW M3), så jeg ga opp. Forza Motorsport 2 ftw. :)

 

 

Fordelen som gjør Skyline spesiel er at du har samme fart inn i en sving, men kan til motsetning fra M3, starte og gasse tidligere, det er der Skyline har sitt ess, tidligere akselerasjon i en sving = raskere topp fart.

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
Videoannonse
Annonse
  • 4 uker senere...
  • 1 måned senere...
  • 4 uker senere...

Som eier av R33 GTR V-Spec og R34 GTT Nismo så var jeg så heldig å bli invitert til å få prøvekjøre den nye GTR.

 

Her kommer en liten - og subjektiv - vurdering av bilen :)

(Historien er postet på Nissan 200 SX-klubbens forum og kopiert derfra.)

 

Jeg vet ikke helt om det var vi som ble invitert opp til Bjørnstad, eller om vi inviterte oss selv..... men nå i helga så var John (fra Bø i Telemark som ikke er på forumet her, men kjent og kjær mann i Nissan Sporting miljøet), Terje (BCNR33) fra Kr.Sand, Junior og Morty fra Kongsvinger + meg da - på tur til Trøndelag for å sjekke ut Norges nye superbil.

 

De andre hadde dratt oppover fredagskvelden, mens jeg til min store ergrelse måtte jobbe til kl. 14 på lørdag i forbindelse med Bilens Dag her i Sarpsborg.

Jeg var i R35-modus hele dagen, og ett halvt minutt over kl 14 så var Smarten og jeg på full fart til Trøndelag.

Var veldig spent på hva som møtte meg, og om jeg skulle bli mye imponert eller ikke. Jeg har jo kjørt så mye rart, - og det skal liksom litt til for at stor-ordene kommer fram... Jeg visste ikke helt hva jeg skulle forvente meg...men at det skulle bli bra følte jeg på meg.

 

I Oslo la jeg merke til denne merkelige farkosten, - jeg trodde først at det var noen som var ute og kjørte med plenklipperen sin, men oppdaget at den manglet gress-oppsamler.

 

003-1-1.jpg

 

Som sagt, så var jeg i R35-modus hele tiden, noe som resulterte i at det sa BLINK like før jeg kom til Eidsvoll. En rask titt på Navi'n fortalte meg at 106 i 80-sona mest sannsynligvis ville gjøre et større innhugg i høstens matbudsjett. ..Sikkert vårens matbudsjett også...

- Men, jeg skulle jo få sett R35'n live får man bare se stort på det og da betyr sikkert ikke en hilsen fra Staten så veldig mye....

Underveis fikk jeg stadig oppdateringer og telefoner fra Terje om bilen, - han er jo den "..skyline-entusiasten fra Kristiansand som bør ha en R35 på skilt.." og jeg hørte på Terje at han ikke hadde det lett nå... HA-begjæret var stort, det var lett å høre.

 

Veldig oppjaget og rastløs - her var det bare å komme seg til Trøndelag....

006-1-1.jpg

 

Det tok bare 6 timer og 15 minutter å kjøre liten Smart fra Sarpsborg til Fannrem, det synes jeg selv det står respekt av... Jeg stoppet jo en gang og handlet litt mat og fyllte på en skvett bensin. .........Og det blinket bare EN gang selv om jeg både tøyde og strakk på grensene - fartsgrensene... Man skulle jo tro at en liten rund Smart ikke ville være noen trussel mot bøter og slikt, men etter siste runde til Tyskland for ny oppgradering har den blitt en liten sak som har kostet dyrt, både i penger og prikker...

 

Jeg fikk sjekket inn på Hotellet der det forøvrig var bryllupsfeiring, og så var det bare å gå ut for å vente på Håvard som skulle komme med R35'n...

Jeg tittet på Terje som også stod og ventet, og i venstre øyet hans stod det "Jeg vil" og "HA" i det høyre.

 

Hehehe, jeg kjenner fortsatt adrenalinet i kroppen når jeg skriver dette, - følelsen av å stå der og vente på å få se bilen var helt utrolig....

 

OG SÅ KOM HAN......

Mmmmmmmmmmmmmmmmmmmm, for en skapning, - for en lyd... Verden stod stille... Det ble fred i Midt-Østen...

"Jøss så LITEN den er da??? tenkte jeg. Men det var den ikke når den kom nærmere..... Da var den GEDIGEN.

Han svingte inn på plassen, og alle bryllupsgjestene som stod ute og røyket glemte helt hva de holdt på med... Bryllup fikk være bryllup, for noen av disse folkene var bilinteresserte. Jeg tror ikke så veldig mange av dem visste hva det var for noe, - men oppmerksomhet, - det skapte bilen. Mye mer enn "brura".

 

058-1.jpg

 

Jeg gikk rundt bilen, SUGDE inn inntrykk, kjente på vibrasjonene i lufta.... Mmmmmmmm.... Dette var stort. Verden stod fremdeles stille.

Du blir bare ydmyk.

På forhånd hadde jeg lurt litt på OM jeg syntes at rødfargen var "riktig" på bilen, om den var rå eller helrå i karosseriet. Jeg synes bildene jeg har sett av bilen er litt "så der"... Ikke misforstå, det er en svært flott bil, - men nå som jeg så den i virkeligheta så må jeg bare si at den gjør alle bildene til skamme. Den har så mange linjer som ikke kommer fram på bilder, så mange vinkler og profiler som du oppdager etterhvert som du bare står og ser på bilen. Betrakt bilen i 10 minutter, og du oppdager nye ting...

 

-Skal vi ta en liten tur???, spurte Håvard.

Jeg bare så på han, noe svar trengte han ikke å få, for jeg var allerede i ferd med å lukke opp passasjerdøra. Det var forresten ikke så lett, - dørhåndtaket flukter med bilen, og man trykker inn ene enden av det for så å gripe tak i den andre enden som da svinger ut.

 

SUUUUUG sa det - så satt jeg i setet. Du setter deg ikke bare ned i setet, - du setter deg NED og INN...også suges du fast... Sett fra siden så var det sikkert bare pondusen min man så av kroppen min... - og gliset da.. Glemt var jobbingen, vekkerklokka som ringte kl. 07.00 på morgenen, råkjøringen til Trøndelag i liten Smart og ikke minst fotoboksen som blinket...

 

Håvard skulle bare vise meg litt hvordan bilen var først, - så skulle jeg få prøve litt jeg også.... OOOOOOOOOOOOOO, heaven is a place on Fannrem... :D

 

Vi rullet ut fra hotellet og alle gjestene som nå hadde glemt både brud, brudgom og løfter om evig troskap stod og tittet etter oss da vi svingte ut i gata.

Etter 100 meter hadde vi nådd 40 km/t, og smakk-smakk-smakk-smakk-smakk - girkassen hadde girt helt opp til 6.gir. Helt av seg selv...

Det var som å kjøre Almera på vei til butikken - eller Mercedes E-klasse på tur til bensinstasjonen - eller BMW M5 over fartsdumper. Denne bilen var ALT, - den er så snill som en lyseblå Micra som Tante Else kjører hver tirsdag til Jehova's Vitne-møte med, - den er så lett håndterlig i småkjøring at det er ikke til å tro - men når man tråkker på gassen, - ja da har man plutselig den kjappeste bilen rundt Ringen...

 

060-1.jpg

 

HELT klar for take-off

068-11.jpg

 

Etter at Håvard hadde trykket på de fleste knappene og fortalt hva de var til, kjørt rundt noen runder på småveier og vist meg Bjørnstad Bil, - ja.......da svingte vi inn på en - hva jeg vil kalle for bygdevei...

 

Også jeg da, min potet - jeg som BARE var så hel-fornøyd med den cruisingen vi hadde gjort og allerede var helt oppslukt av bilen, - jeg var jo ikke det minste forberedt på at det var først NÅ Håvard skulle vise meg bilen....... :shock:

 

Å gå du til sides.......................................... GLEM alt som heter Thundercoaster, Magasuget og den der nye berg og dalbanen på Liseberg i Gøteborg som jeg ikke husker navnet på.. Alt det der fremstår som halvveis ødelagte barneleker i blekgrønn plastikk nå. Vi SKJØT avgårde, - med skrekkblandet fryd registrerte jeg at trommehinnene mine nå hadde inntatt en form som en trekkspillbelg - presset bakover mot bakkanten av øret. DET har aldri hendt tidligere.... og FOR en LYD... Hviningen fra girkassen (som om den har rettskårne drev) - motorbrølet, girskiftet, - dekkstøyen, trommehinnene som flytter på seg og de stusselige restene av panneluggen min som nå var omvandlet til bakoversveis...

Fryden forsvant forresten i enden av sletta den.. Da var det skrekken som overtok...

 

SMAKK - SMAKK - SMAKK, - man hører når bilen girer, og nå girte den så fort at jeg kom ut av tellingen. Men det var mange SMAKK.. Girene bare tømtes, og det var ikke antydning til at effekten "døde" på enkelte turtall. Og det bare fortsatte - SMAKK og TØM videre. Det er som man snur en full bøtte med vann på hodet - så fort tømmes girene.

 

YEEEEEEEESSSSS-YEEEEEEEEESSSSS-YEEEEEEEEEEEEEEEEEES !!!! tenkte jeg mens jeg kjente at selv forhuden rullet seg bakover. DETTE ER SAKER !!! - Vi blåste over sletta som nå ikke lenger var en slette, men plutselig ble til en bakketopp med sving.

"Dette kunne jeg tenkt meg å kjenne igjen" tenkte jeg i mitt stille sinn og syntes akselerasjonen var formidabel.

 

.........................................................................men..............

....skulle han ikke bremse snart da?????

SMAKK, sa det enda en gang idet vi dro over bakketoppen, ned i "KRØNET" som jeg tror de som kjører fort kaller dumper - eller er det bakketoppen som var Krønet? - Jeg rakk ikke å tenke mer over det før vi fløy over neste bakketopp igjen - SMAKK - og ut nå en ny strekke.... Eeeeeeeeeeeeeeeh, det er en ny bakketopp der framme.....eller...ikke DER framme, - men her - HER - nå - NÅ - - der bak oss et sted forsvant den....... - Joda, DETTE er KRØN.... T-t-t-t-toppen = kkkkkkrøøønet.....

 

laankePDR5B2-71.jpg

 

Jeg klemte tærne inn i torpedoveggen og bremset det jeg kunne med beina og viljen min....

 

-Ummmmmmmmm, du Håvard???? prøvde jeg å si, men Håvard bare snakket om alle henvendelsene de hadde fått etter at bilen kom til Norge.

Jeg svarte ikke....

 

Vi møtte et par biler som neppe registrerte at de møtte oss...

 

-Ummmmmmmmmm, du du du du du Håååv... - prøvde jeg meg på igjen, for DEN høyresvingen som nå kom i mot oss - DEN var litt knapp og åssiden på venstresiden var full av store trær og stygge bergnabber....

NOK - NOK - NOK - NOK, skrek det inni hodet mitt, mens bilen bare skrek MER - MER - MER - MER - MYE MER !!!!

 

SMAKK sa det igjen, og nå begynte jeg virkelig å ane uråd, for den bilen vi møtte nå, - den kom litt ubeleilig og tvang oss til å endre sporvalg før svingen........

"Håv....Håh....Håhhh.....vard...." forsatte jeg før...

"....du som er i himmelen..." kom inn i hodet mitt, mens jeg sa til meg selv " GUUUUUUUD, se i nåde til sånne folk som oss......." før jeg kleip igjen øynene.

 

Jeg er forresten glad for at Vår Herre hadde ledet meg på TOALETTET like før vi dro ut på tur. En "testrunde" med GTR er ikke å anbefale om man er litt tissetrengt... Plutselig er man ikke det lenger... Å holde seg kan man bare glemme...

Er man tissetrengt - så TISSER man på seg. Sånn er det bare...

 

DET ER IKKE FYSISK MULIG Å KLARE EN SÅNN SVING (- ikke i 6.gir i allefall) - Det skrider mot ALLE fysiske lover.... Dette KUNNE ikke gå bra... DET GÅR IKKE - Det er bare sånn du VET like før det blir ordentlig mørkt for aller siste gang....

 

"Jeg håper de husker at jeg har skrevet meg på organ-donasjonslisten" - tenkte jeg... før jeg i meste millisekund tenkte at "...organer???? - blir bare mos av dem også.....ikke NOE som kan brukes etterpå...."

-"Får nå håpe de skriver noe fint på Forumet da... :( " var neste tanke... Det er utrolig så mye man rekker å tenke på når man hører "Livets Aftensang" i det fjerne...

-" Jeg håper jeg har så mange venner at det ikke blir mangel på dem som skal bære......... :(:( " tenkte jeg også.... før jeg spurte meg selv; "...men HVA skal dem bære?? "

 

Du skal kjøre fort før bilen slipper altså...

Jeg åpnet øynene igjen.

Skulle jeg være så heldig at jeg forlot verden i en splitter ny R35, - som den første i Europa - ja da skulle jeg jaggumeg ikke sitte med igjen-knepne øyne. Skulle jeg stryke med, skulle jeg oppleve det også... Tenk å gå glipp av noe slikt?

-Og OM vi kom til å blåse direkte inn i Perle-garasjeporten så skulle jeg jaggumeg se vår Herre rett i øynene og be pent om "...bare EEEEEEEEEEN gang til ???? Pleeeaaaase.....!!!!!????? "

"....også skal jeg AAAAALDRI be om noe mer igjen.............................bortsett fra kanskje en lottogevinst på 1.714.915,- kroner + årsavgift........."......"pleeeaaase !!!!!!"

 

Lyden av de brede dekkene som nå skled sidelengs var "BØS" som Terje ville ha beskrevet det - det blinket i noen lamper på dasjbordet og jeg tror Han der oppe var imponert Han også, - at Han klarte å holde oss på veien.... Første 4-hjulsdrifting med R35 er herved utført og den stod til toppkarakter!!!! Selv om det ikke akkurat føltes sånn...

Jeg vridde øynene litt mot høyre og tittet ut av sideruten og så veien forsvant bak oss........ Jeg var liksom ikke helt forberedt på å vandre så tidlig.....

Det blinket "Åh, dæven, der hadde du mer flaks enn du hadde lov til.." på fire forskjellige språk i det store displayet på dashbordet da Antiskrensen begynte å fungere igjen. Vi hadde vært LANGT utenfor ESP'ns virkningsområde i denne skrensen.

 

Dont drive faster than your guardian angel can fly, heter det - takk og pris at noen av dem har jetmotorer...

 

 

"....og det var jo utroooolig mange E-mail og SMS som kom da fra alle kanter av landet, og alle lurte jo på hva vi holdt på med...." -fortsatte Håvard i samme tonefall som om det aldri hadde vært noen sving der.

Jeg så på Speedometeret, og så opp på Håvard som strøk hånda gjennom håret sitt.... ........"....det tok jo dagesvis å svare på dem..." fortsatte han... ...."og sjå her, her har dæm satt knappen til varmetrå'an i bakruta...."..........."nei det e så elegant og godt uttenkt atte..." SMAKK-SMAKK over en liten bakketopp, gjennom venstresvingen, over sletta igjen, med bortimot hjulløft over neste bakketopp, SMAKK gjennom noen S-svinger med fullt gasspådrag - og jeg var kommet til "...for Riket er ditt...." da Håvard sa "...og det e ITTNO ulyda eller knischk....."

KNISCHK????? Her holdt vi seriøst på å dø på oss, og Håvard snakket rolig om knirkelyder?????

 

 

Levde jeg????? -

 

Joda, - tydeligvis...

 

"- Å unnskyld, sa Håvard, - du har vel kanskje lyst til å teste den ut du også ??? " - fortsatt i samme toneleie som om vi satt rundt kaffebordet og diskuterte eldrepolitikk...

 

Jeg sa ikke noe jeg....for jeg hadde ikke noe toneleie lenger..og tenkte at en månelanding måtte jo bare være blåbær i forhold til hva som skjedde bak i svingen der...

 

Vi stoppet og byttet plass.

 

Jeg sa fortsatt ikke noe, for jeg hadde IKKE tenkt å teste, - IKKE tenkt å se hvor grense går - IKKE krysse dem (igjen) - IKKE kjøre på svingete vei med store, skumle trær en halv meter utenfor veibanen.. Jeg skulle bare cruise jeg...og bremse...

 

Når jeg har "testet halvparten" av det Håvard gjorde, - da bruker det å KNITRE i bilene. Du kan høre dem på 100 meters avstand, så høyt knitrer dem - men denne, - det var ikke en lyd av den.. Bare summingen fra motoren som gikk på tomgang. Jeg hadde fremdeles ikke fått taleevnen tilbake og bare betraktet R35'en med stille undring.... Hva er denne bilen lagd av??????

 

Smakk, smakk, smakk, - joda - det var drag i den. Jeg tok det pent jeg, og fremstod vel som selveste Rose Marie Køhn i forhold til Håvards kjørestil...

 

069-1.jpg

 

078-1.jpg

 

Jeg har igrunnen fremdeles ikke ord - ikke NOEN skal få meg til å tro at andre biler - samme hvilke - hadde klart den svingen. Denne bilen VOLDTAR alle fysiske lover - den river dem i filler, tygger dem i stykker og spytter dem ut foran tærne dine... " Hah, Værsågod - DER har du dem !!!!!!! "

... og INGENTING er som tidligere etter man har passert "svingen". Bilen bare gjør noe med deg, - på godt og vondt - og.... ja.. ord mangler.

OM jeg ble imponert?? - Jeg har ALDRI vært så imponert før... og de store ordene som jeg leter etter, - ja de er ikke oppfunnet ennå...

 

Om man kan kalle enkelte ting på en R32-34 for dvaskt - så der dvaskheten TOTALT fraværende på denne. Det som er så rart er at man kjenner OVERHODET ikke at bilen veier 1750 kg. Styreresponsen er FORMIDABEL, det er som å sitte foran TV og spille Playstation - dette STEMMER IKKE.... Det går ikke an... Man kjører ikke bil, man kjører simulator - tror man... SINNSYKT !!!!

 

Og for ikke å snakke om bremsene da.... Jeg hadde en hard oppbremsing, - TV'n på dasjen skiftet skjermbilde og fortalte at vi bremset 1G..... 1G på halv brems - - jeg som bare lur-bremset litt for at ikke Håvard skulle tro jeg var uforsiktig med bilen - også var det 1G allerede.. Denne bilen stopper før du er klar over det....

 

Jeg tror det var bra at det var ett opphold mellom R34 og R35.

En ny tidsregning har startet...

 

 

De var mer enn imponert de andre også, og aldri har vi fått oppleve julaften i slutten av August tidligere.

 

Junior

DSC00048_2.jpg

 

...også var det tid til å fordøye inntrykkene, en pizza, noen flytende vitaminer og diskutere litt av det vi interesserer oss for...

 

DSC00912.jpg

 

Det var lettfordøyd det meste... og stemningen steg...

 

siste måltid servert???

082-1.jpg

 

 

 

084-1-1.jpg

 

Morty og Junior

085-1-1.jpg

 

 

HEKK

086-1.jpg

 

091-1.jpg

 

Terje og Junior er enige - man leker ikke R35

095-1.jpg

 

Inntrykk og vitaminer fordøyes

098-1.jpg

 

Turboknut er bilsyk

099-1.jpg

 

 

Tilbake på hotellet fortsatt vi å diskutere bil, og skillsmissestatistikk med noen av hotellgjestene som tilslutt vendte om på hælen og marsjerte bort.

"LYKKE TIL DA" sa Junior til dama som hadde pyntet seg så fint for kvelden. "Bøs kjole" sa Terje "-er det første gang du bruker den? - den ser jo helt ny ut..."

 

102-1.jpg

 

Det ble sent/tidlig, og turboknut måtte til slutt "rope på elgen"

 

104-1.jpg

 

 

 

 

...turen hjem i dag tok lenger tid, men man blir jo bare SÅ sliten av å teste bil....

 

Og - en STOR takk til Håvard og Tore som tok i mot oss på denne måten.

Og TAKK for at dere lot oss være noen av de første i Europa som har fått sjansen til å kjøre LHD R35...

 

...her er det bare å la matbudsjettet krympe enda mer og ta på seg fin-skjorta for å gå i banken og stå der med lua i hånda for å overbevise dama med hornbrillene at en R35 er noe man bare MÅ ha...

Endret av turboknut
Lenke til kommentar

Porsche tviler på Nissans Nürburgring-tid og har gjort sin egen test av bilen med et helt annet resultat:

When Nissan reported a 7:29 Nurburgring lap time for its hot new GT-R sports car, the news was met with much fanfare in the automotive press. But rather than accepting the incredible number at face value, Porsche executives and engineers were skeptical. So they decided to buy a standard GT-R and perform their own tests.

 

“It’s not clear how this time is possible,” August Achleitner Porsche’s 911 product chief told the Herald Sun newspaper. “This wonder car with 7:29 could not have been a regular series production car.”

 

Porsche engineers were able to achieve a lap time of 7:54 with the GT-R, which was brand new from a U.S. dealership. On the same day with the same expert driver, a 911 Turbo test car managed 7:38 and the GT2 achieved 7:34.

 

Mr. Achleitner said the 7:29 time might have been possible with semi-slick race tires, but Nissan claimed the GT-R used was completely ’stock.’

 

“The Nissan is a good car,” conceded Achleitner. “But this car is about 20 kilos heavier than the Turbo.” Achleitner said his team couldn’t understand how the GT-R could be as fast as Nissan claimed, but they now seem confident their range-topping models are at least as fast, if not faster. “This technical puzzle now fits together,” he concluded.

Kilde: http://www.leftlanenews.com/claim-porsche-...r-lap-time.html

 

"This wonder car with 7:29 could not have been a regular series production car," says August Achleitner, the 911 product chief for Porsche, speaking to the CARSguide at the Australian press preview of the latest 911 Cabrio.

 

"For us, it's not clear how this time is possible. What we can imagine with this Nissan is they used other tyres."

 

He believes the time achieved by Nissan with ex-Formula One driver Toshio Suzuki would only be possible with a semi-slick race-style tyre.

 

Achleitner says Porsche took a standard GT-R, running on regular road tyres, and ran it around the Nurburgring within two hours of its own cars, on the same day with exactly the same weather conditions.

 

He says there was no tweaking of any kind and the GT2 and Turbo both ran on regular Porsche road tyres, the Michelin Sport Cup.

 

"We bought the car in the US. We drove a GT-R with new tyres," he says.

Kilde: http://carsguide.news.com.au/site/motoring...at_nurburgring/
Lenke til kommentar

Jeg tror at problemet er at han som kjørte bilen, er en ekspert på Porsche og hvordan den oppfører seg på bane, og dermed klarer han ikke og utnytte Nissan GT-R til det ytterste.

 

De bør heller få inn en sjåfør som er uavhengig av Porsche og Porsche biler, og se hvordan han kjører bilen.

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...