Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Oppgraderte Firmware 546i=Høyere hastighet =)

Anbefalte innlegg

Hei!

Oppdaterte nettopp min speedtouch 546i modem som førte til at modemet nå står på

ca 800/8000 hastighet som jeg kan se via oppsettet for modemet (speedtouch.lan).

Målte også hastigheten på speedometeret her på hw.no

jeg har adsl2+ 20mbit og hadde fra før 1120/17000 (pluss/minus på ned..)

Oppdatert:

Jeg oppgraderte til nye v7 firmwaren til speedtouch'n og den er nice! Blir satt til 800/8000 først, men etter å konfet den via telnet, og bare overskrevet adsl2plus innstillinger, så setter den seg nå til 1240/19999. Imho kick ass! =)

Så hvis jeg nå bare kunne fått til å ha tilgang på router+modem samtidig, er alt perfekt her. De er i samme subnett nå, men får kun tilgang til dlink boksen, selv om speedtouch'n også er i samme subnet.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det er mange som sliter med hastighetsproblemer ved oppgradering til den internasjonale f/w, uten at jeg vet årsaken. Det skal gå an å kjøre pppoe relay i følge ngtforum.net, men da bør du få på plass ngt-firmware igjen først.

Har et Billionmodem liggende som fungerer helt utmerket med full hastighet i bridgemode mot NGT. Har byttet til nett via TV-kabel her. :p

Lenke til kommentar

Mest trolig så er default i modemet endret fra ADSL2+ til GDMT og du ender dermed opp med 800/800 som er ca. maks for GDMT (standard adsl)

Se om du finner noe sted mulighet for å sette codetype el.l. for adsl porten slik at du kan endre denne til adsl2+ igjen.

Lenke til kommentar

Takker så mye for svar.

Jeg har lett både på ngtforum og nextgentel's egne sider, samt litt på internasjonale sider, men kan hverken finne NGT's firmware ei heller andre norske. Det synes jeg er litt suspekt. Jeg tok dessverre ikke backup av firmwaren først, da jeg tok det egentlig for gitt at NGT selvfølgelig må ha de på nett ett sted.

Jeg googlet codetype og fant heller ikke noe. Boller i bollen tenker jeg.

Lenke til kommentar

Jeg vil anbefale å holde seg langt unna speedtouch saken. Skaff deg en skikkelig ruter (selv har jeg 3com 108mbit saken) og sett opp bridge mellom disse. Det gjøres så enkelt som at du går inn på speedtouch og velger "koble ned linje", og så setter du opp PPPoE på ruteren og fyller inn brukernavn/pass.

Min speedtouch synka på 25000/1500 (sitter så og si PÅ sentralen :tease: ) før jeg koblet ned linja. Dette ga meg rundt 2.7MB/s nedlasting, mens jeg nå, etter å ha bytta til 3com ligger på 2.1-2.2MB/s. Litt tap, men jeg slipper hvertfall det håpløse opplegget med webgrensesnitt/telnet hver gang jeg skal åpne en port.

Anbefales :thumbup:

Lenke til kommentar

Kom på for jeg fikk den ifra nå, det var selvfølgelig speedtouch.nl.

Nero Burningwr00m: Telnet? Jeg har ikke hatt noe behov får å gi inn i telenet får å åpne portene på min (^^,). Har åpnet samtlige porter til en Linksys WRT54GL ruter og hele systemet fungerer knall. Men selvfølgelig, hadde det ikke vært for at NextGenTel kjører PPPoA skulle jeg latt Linksysen tatt seg av jobben.

Lenke til kommentar

Jeg oppgraderte til 6.1.0.5 som Gordion sa var bra. Umiddelbart resultat er 17mbit ned og 1200kbit opp. Veldig bra i forhold til hva jeg fikk med den nyere versjonen. Skjønt det krever litt mer testing enn bare en enkelt runde med speedometeret her.

btw: når jeg oppgraderer firmwaren så skal jeg velge PPPoE og ikke PPPoA sant?

Med nextgentel adsl2+ 20mbit.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Her har nok ruteren låst seg til å bruke ADSL standarden i stedet for å automatisk tilpasse seg (og i ditt tilfelle korrekt velge ADSL2+). Dermed låser den seg på 8000/800 som er maks (standard ihvertfall) hastighet som ADSL støtter. Om problemet hadde vært noe annet så hadde tallene vært mye mer tilfeldige.

Det er dermed, i første omgang ihvertfall, unødvendig å justere støymarginer, for det er ikke kjernen i problemet.

dessverre vet jeg ikke nøyaktig hvorfor den ikke detecter at den skal bruke ADSL2+... annbefaler å sjekke ruterens instillinger via DMT (søk på google) som er et utrolig bra verktøy for speedtouch rutere.

Det Gordion nevner anngående støyprofiler (eller støymarginer for å være mer korrekt) er at ruteren bruker så-og-så store marginer for endringer i signalet. Pga. lange linjer over ofte dårlige kobberlinjer er signalet ikke 100% perfekt, og det må leges inn rom for variasjon i signalet uten at det blir feil. jo større marginer, jo mindre sjans for feil oppstår i forbindelsen pga. dårlig signalkvalitet, men ufordelen er at dette også reduserer ytelsen siden du ikke kan stappe like mye informasjoin inn i samme signalet når du har større marginer.

hvilke marginer som brukes komemr som regel ann på hva DSLAMen (datamaskinen i telefonsentralen) foreslår til ruteren. 6-10 desibel er rimelig standard å bruke.

Nå som du har bakgrunninfromasjonen på plass så er poenget at det ikke alltid TRENGS disse marginene. Hver kobberlinje er forskjellig, og om du har en god en så kan signalvariasjonen være ytterst liten. da trenger du nesten ikke signalmariner heller, og du kan da bytte inn mye av dette mot økt hastighet. Slik kan du fort oppnå 1-2mbit/sek mer hastighet på en ideell linje. Det motsatte kan også gjøres, men det er mindre brukt.

DMT kan sette marginene i modemet selv, og overstyre forslaget som DSLAMen sender. Avhengig av hvordan DSLAMen er satt opp kan du faktisk også sende lignende forslag til DSLAMen i noen tilfeller, f.eks. finjustere hvor kraftig signalet skal sendes ut, og finne punktet der du ender opp med best mulig total signalkvalitet. Dette er dog dessverre ofte låst i DSLAM, og vil bare fungere i visse tilfeller.

-Stigma

Endret av Stigma
Lenke til kommentar

Jeg fikk tak i DMT verktøyet v7.34 som skal være for 546 modellen, som jeg har, slik jeg forstår det. Etter å ha satt xdsltype til adsl2+, så blir hastigheten høyere satt på modemet, men til tross for å ha reaktivert modemet, rebootet det o.l. så får jeg da ikke kontakt med internett. Så jeg satt firmware tilbake til 6.1.0.5 versjonen. Jeg skjønner ikke hva som er helt problemet. Sukk..

Lenke til kommentar

Det som er litt dumt med ADSL(2+) er at det er relativt mange måter å implementere det på. I praksis så betyr det de større ISPene som Nextgentel og Telenor bruker ganske mye tid på å tilpasse det som heter fysisk lag. Det fysiske laget er tilpasset hver leverandør ettersom hvilke dslamer, linjekort og software versjon som brukes. Fysisk lag følger ikke nødvendig vis OSet i routeren, men hvilken leverandør som har bestilt firmwaren.

Dere kan jo gjøre en enkel øvelse. Logg inn på telnet og skriv

:env get var _MODEMLABEL

Sammenlign med noen som har orginal firmware fra din ISP. Om den er forskjellig fra den orginale så, vel. Da har du laget trøbbel for deg selv. Dere kan jo plukke ut deres egen og poste her.

-Erik

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Jeg oppgraderte til nye v7 firmwaren til speedtouch'n og den er nice! Blir satt til 800/8000 først, men etter å konfet den via telnet, og bare overskrevet adsl2plus innstillinger, så setter den seg nå til 1240/19999. Imho kick ass! =)

Så hvis jeg nå bare kunne fått til å ha tilgang på router+modem samtidig, er alt perfekt her. De er i samme subnett nå, men får kun tilgang til dlink boksen, selv om speedtouch'n også er i samme subnet.

Endret av amiganostalgia
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...