Nuffern Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Tenkte jeg skulle hjelpe naboen med et eksternt backupsystem. Hun eier og driver sin egen bingo, og kjører selv ut alt som har med lønninger og regnskap å gjøre. Til dette bruker hun Mamut, og har per idag ingen gode rutiner på backup. Mamut tar automatisk backup, men alt lagres da på den interne harddisken (kun én partisjon)- noe som er lite smart dersom den skulle kræsje. Tenkte hun i tillegg til å lagre backupen på vanlig måte, også kunne overføre den til en ekstern haddisk. Har nemlig sett litt på Iomega FireWire Portable HDD. Gjennom jobben får jeg 20GB versjonen til en grei pris. Så kommer litt av spørsmålet: Iomega disken støtter slik jeg kunne lese både firewire og usb2.0, og det skal vel da ikke være noe problem å koble den på en maskin med kun USB1? Maskinen til naboen har nemlig ikke noe annet enn USB1. Rent praktisk burde det vel gå? Et usb2.0 kort koster heller ikke skjorta, så det kan vel være én idé å installere på maskinen. Saken er bare det at de filene hun skal ta backup av er kun 15MB store og det gjøres kun hver fjortende dag. Tenkte at det måtte være smart å ha en ekstern backupløsning fremfor å sette inn en ekstra harddisk i maskinen. På denne måten kan hun flytte backupen lett frem og tilbake mellom jobben og hjemmet. Skulle det skje noe kan hun også ta med seg disken til noen som kan hjelpe henne. Maskinen hennes begynner å bli en cirka 3 år nå, og er med andre ord ikke det beste. Av OS kjører hun Win98SE. Trenger litt tips og råd! mvh. Nuffern Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Hvorfor ikke like greit gå for noe så enkelt som en CD-brenner? Kjøp noen CD-RW plater av god kvalitet, så blir det både enkelt og greit. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 CD-brenner tror jeg ville funke bra for et såpass enkelt backup-system. Både brennere og plater er jo grisebillig i dag. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 22. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2003 Blir litt komplisert å lære henne hvordan hun skal brenne CD-RW. Det er ikke pengene det står på egentlig. Tenkte hun skulle få et så enkelt som mulig system - blir bare å trekke en mappe over fra drive til drive. CD-plater kan dessuten langt lettere gå i stykker enn hva en ekstern hdd kan. Lurte litt på om det er noen som har erfaring med backup av denne typen, og/eller Iomega-en. Takker for tipsene så langt! Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Bare for å tilføye: det er jo like enkelt å dra filene over til brenneren, Bare bruke et packetwriter program, og den vil så opptre som harddisk. Og som sagt; bruk plater av god kvalitet, så trenger hun ikke bekymre seg for at backupen skal gå tapt. Hun kan f. eks la plata stå i hele tiden, så er det minimal sjanse for skrap og smuss. Det er tross alt masse penger å spare på dette. Lenke til kommentar
Rikky Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Og det er jo en mulighet for at en ekstern harddisk også skal gå til helv*te. Hvis en CD skulle gå samme veien, kunne du jo fortsatt ha CD'en fra forrige uke liggende sånn at ikke alt var tapt... Lenke til kommentar
Nichlas Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 Jepp, så derfor går du for en brenner, Nuffern. Case closed Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 22. januar 2003 Forfatter Del Skrevet 22. januar 2003 Personlig så liker jeg den eksterne harddisken bedre. Så det er den jeg kommer til å gå for. Da kan hun bruke den til flere ting også. Får den for 1500kr på jobben, så det burde være en helt grei pris. CD-brennere og CD-RW-plater blir bare mer styr. Samtidig har hun en maskin hjemme hun også bruker til kontorarbeide, og den har ingen CD-brenner. Velger jeg den eksterne harddisken kan hun også bruke den hjemme. Enkel måte å flytte dokumenter mellom jobb og hjem. Lenke til kommentar
blackbrrd Skrevet 22. januar 2003 Del Skrevet 22. januar 2003 usb2 er bakoverkompatibelt med usb1, har en ekstern hdd som det fungerer bra på, men synes ikke den backupløsningen her virker helt optimal, har jo fortsatt problemet med f.eks brann, hjelper lite å ha ekstern hdd 1 meter fra den andre harddisken da... usb2/firewire hdd er forresten den smarteste duppeditten jeg har brukt på lenge, tok f.eks under 40 min å overføre 50-60gb prøv det med en cdbrenner eller dvdbrenner og du irriterer deg ihjel av å måtte bytte cd/dvd hele tida, også er det vanvittig mye mer rotete.. den smarteste løsningen er seff vpn, fastlinje og backup ut av huset, helt automatisk, ikkenoe manuellt Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå