Gå til innhold

Er dette gode priser for disse PC-ene?

Anbefalte innlegg

Har nå motatt en Hjemme PC-ordning på jobben, og vi er tilbudt følgende PC-er:

Dell Inspiron 530 m/ 19" LCD

Intel Core2 Duo E6750 2,66 Ghz (1333mhz, 4mb)

Dual Channel DDR2 2048MB 667MHz

640GB SATA RAID 0 (7200RPM)

ATI Radeon 256MB HD 2600 XT

Dell Inspiron 1520 Laptop 15"

Intel Core2 Duo T7500 2,2 Ghz (800mhz, 4mb)

2048 DDR2 SDRAM 667MHz

160GB SATA (5400RPM)

NVIDIA GeForce GO 256MB 8600M GT

Dell Inspiron 1720 Laptop 17"

2048 DDR2 SDRAM 667MHz

160GB SATA (5400RPM)

NVIDIA GeForce GO 256MB 8600M GT

Dell XPS M1330 Laptop 13"

2048 DDR2 SDRAM 667MHz

160GB SATA (5400RPM)

128MB NVIDIA GeForce 8400M GS

Alle får jeg for lik pris, altså 280 kroner i måneden, i 3 år. Dette ender på 10.800,- Følger også med en del programmer, Vista Home Premium selvfølgelig, og 3 års-service. Emnetittelen sier vel det meste, er prisene greie? Og er utstyret up-to-date, eller får du bedre sammensatt PC-er til en billigere pris? Ulempen er jo da at jeg må ut med flere tusen med engang, ikke bare bare for en student det.

Uansett; takker for alle svar, folkens, som alltid :D

Edit: Feil skjermkort på XPS-en.

Endret av Welhaven
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sikker på at du får 8600gt på den 13" xpsen?

Ellers så faller vel valget her på bruksområde siden de har like specs og pris. Skal du ha maskinen med deg over alt så velger du den lille, skal du ha den med deg noen ganger, så velger du 15,4" og skal den stå på pulten hjemme og kanskje være med på hytta en gang eller to så kan du ta 17". Det står ikke noe om oppløsning, men det pleier å høre sammen med størrelse.

Lenke til kommentar
Sikker på at du får 8600gt på den 13" xpsen?

Ellers så faller vel valget her på bruksområde siden de har like specs og pris. Skal du ha  maskinen med deg over alt så velger du den lille, skal du ha den med deg noen ganger, så velger du 15,4" og skal den stå på pulten hjemme og kanskje være med på hytta en gang eller to så kan du ta 17". Det står ikke noe om oppløsning, men det pleier å høre sammen med størrelse.

9583613[/snapback]

Nei, der skrev jeg vist feil. På XPS-en får jeg med 128MB NVIDIA GeForce 8400M GS.

Lenke til kommentar

Så alle tilbudene er gode, utenom den stasjonære? Hvis man absolutt ikke har ca. 10 000 å punge ut med, så er vel det tilbudet også kurrant? Regner med at PC-en vil holde til dagens spill, samt de framtidige?

Tror valget står mellom den stasjonære og Inspiron 1720, men litt usikker. Er såklart greit å ha en laptop, men hvis jeg sammenligner min nødvendighet for og ha med meg PC overalt, med det å få en PC som er fungerer bedre til gaming, musikk og film, så vil nok valget falle på den stasjonære.

Men tilbake til den stasjonære, får jeg veldig mye bedre PC hvis jeg bygger den selv, eller litt?

Edit: Tok utgangspunkt i en gamer PC på Komplett, og den opprinnelige prisen på denne er nesten 12.000,- Allerede er denne dyrere, og skal jeg finansiere den kommer den på 16.000+, som altså er ca. 5.000 dyrere enn jobb PC-en ferdig finansiert. Og slik jeg ser det, så er det vel ikke store forskjellen på Komplett sin gamer PC og den stasjonære jeg er tilbudt?

Endret av Welhaven
Lenke til kommentar

Den fra komplett og den fra dell kan jo ikke sammenlignes i grafikkytelse. Vi snakker 700kr grafikkort vs 2500kr grafikkort. Ellers bruker komplett dyrere strømforsyning og minne. Det følger med et lydkort for 700kr og et høytalersett (1000kr), minnekortleser (295kr) og headsett(695kr). Ikke noe av det følger med på dell. Du får også 5 års reklamasjonstid hos komplett og 2 år reklamasjon fra dell. Er dell prisene med eller uten moms? Så må det også nevnes at komplett er ikke de billigste på skjerm, og du er nok godt tjent med å kjøpe skjerm et annet sted.

Jeg må bare si, dell vil jeg ikke velge til stasjonære PC-er.

Lenke til kommentar
Den fra komplett og den fra dell kan jo ikke sammenlignes i grafikkytelse. Vi snakker 700kr grafikkort vs 2500kr grafikkort. Ellers bruker komplett dyrere strømforsyning og minne. Det følger med et lydkort for 700kr og et høytalersett (1000kr), minnekortleser (295kr) og headsett(695kr). Ikke noe av det følger med på dell. Du får også 5 års reklamasjonstid hos komplett og 2 år reklamasjon fra dell. Er dell prisene med eller uten moms? Så må det også nevnes at komplett er ikke de billigste på skjerm, og du er nok godt tjent med å kjøpe skjerm et annet sted.

9584155[/snapback]

Da faller nok den bort ja. Noen som har prøvd finansiering hos Komplett?

Lenke til kommentar

9584155[/snapback]

Da faller nok den bort ja. Noen som har prøvd finansiering hos Komplett?

9586237[/snapback]

JEpp, finansiering fungere greit hos komplett, Buypass eller BankID. Med buypass trenger du en kortleser og ett kort du bestiller på Buypass, Selve kortleseren er gratis og kortet koster deg 60kr. Det er kjempeenkelt og fungerer flott som identifikasjonsverktøy til seinere kjøp ved komplett og andre webshopper som støtter buypass. BankID er en annen type identifikasjonsverktøy der banken din trenger støtte for det (ikke prøvd)

Selve fremgangsmåten var enkel og kan anbefales. Det kommer ett gebyr ved første betaling på 250kr tror jeg det var ellers så er det som alle andre steder med finansiering. Håper dette var til hjelp

Lenke til kommentar
JEpp, finansiering fungere greit hos komplett, Buypass eller BankID. Med buypass trenger du en kortleser og ett kort du bestiller på Buypass, Selve kortleseren er gratis og kortet koster deg 60kr. Det er kjempeenkelt og fungerer flott som identifikasjonsverktøy til seinere kjøp ved komplett og andre webshopper som støtter buypass. BankID er en annen type identifikasjonsverktøy der banken din trenger støtte for det (ikke prøvd)

Selve fremgangsmåten var enkel og kan anbefales. Det kommer ett gebyr ved første betaling på 250kr tror jeg det var ellers så er det som alle andre steder med finansiering. Håper dette var til hjelp

9588600[/snapback]

Har du prøvd finansiering selv eller? Blir det veldig mye dyrere eller hvordan ligger det ann? Hvis jeg får en mye bedre PC et annet sted, og bare må betale noe mer, så er jo det helt klart verdt det.

Endret av Welhaven
Lenke til kommentar

9588600[/snapback]

Har du prøvd finansiering selv eller? Blir det veldig mye dyrere eller hvordan ligger det ann? Hvis jeg får en mye bedre PC et annet sted, og bare må betale noe mer, så er jo det helt klart verdt det.

9588800[/snapback]

Ja jeg har 32.000 til finansiering nå og betaler 1100 i mnd (36mnd) så regnestykket sier jo at jeg betaler mer (9.600) men til gjengjeld så sitter jeg med en del snacks også som ikke går ut på dato på 36mnd heller. Finansiering er greit for den som akspterer rentene og ikke har råd til og cashe det med en gang. :)

Edit: Jeg betaler jo så mye jeg kan også så månedsavgiften blir lavere med tiden = mindre og betale

Endret av Danbannan
Lenke til kommentar
5 års reklamaskjons rett i følge norsk lov..

har dell stasjonær å kan bare si at det er bra pc`r.. men du kan ikke klokke dem..

9588456[/snapback]

Feil. Han kjøper den gjennom jobben ,og da regnes det som bedriftskjøp, og da er det 2 år.

9590504[/snapback]

Kan jo også hende at han har en en spesiell avtale med jobben sin også :)

Lenke til kommentar
Personlig ser jeg etter andre enn LO, men hvis det er ca 3600 kr i året for å være medlem i en arbeidstagerorganisasjon syns jeg det er ganske dyrt.

9591376[/snapback]

Er nok ikke det. Da det ikke er bedriften som eier pc på papiret men et finansieringsselskap. Disse eier pc og brukeren leier den.

Dermed er det 2 år reklamasjon.

Husk også at du mister feriepenger og pensjonsgrunnlag av det bruttobeløpet du betaler

Ved ca 30% skatt utgjør feriepenger ca 3500,-/år. Da er pris på pc plutselig 14200,-

Pensjon er litt mindre avhengig av alder osv, men man kan regne med ca 2000,- Da blir totalprisen 16200,-

Konklusjon, nei dette er ikke billig.

Lenke til kommentar
Husk også at du mister feriepenger og pensjonsgrunnlag av det bruttobeløpet du betaler

Ved ca 30% skatt utgjør feriepenger ca 3500,-/år. Da er pris på pc plutselig 14200,-

Det stemmer at du vil merke det på feriepenger og pensjonsgrunnlag. Men de 280 er jo brutto kroner da. Så beløpet til å begynne med er jo rundt 6500,- At man faktisk må kjøpe ut sin egen pc etter de 36 mnd er heller ikke nevnt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...