Gå til innhold

Har jeg forkjørsrett eller vikeplikt her?

Misantropen

Anbefalte innlegg

Opplevde en meget sint kar i en taxi i dag ute på skøyen, rundkjøringen rett ved gamle sjølyst sånn ca. Greia er den at jeg ikke er 100% sikker på skiltingen, men jeg mener at jeg har retten på min side.

Se vedlagt "tegning".

Det er i hvertfall to felt inn til denne rundkjøringen etter en har svingt av E-18 rett før Sjølyst på Skøyen i Osl. (gul og grønn pil). Men fra høyre kommer det en påkjørsel (rød pil) - og jeg er ikke sikker på om det gjelder fletteregel eller høyreregel her. Uansett er min påstand at den regelen kun gjelder feltet markert med gul pil, og skal man videre inn i feltet markert med grønt, gjelder vikepliktsregel ved feltskifte, siden man da befinner seg i feltet merkert med gult.

Kort fortalt, er det den grønne eller røde pilen (bilen) som har retten på sin side?

PS: Fint om noen kan si noe mer om skiltingen der ute :thumbup:

post-52743-1190834573_thumb.jpg

Endret av Krapfoss
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Legger ved et skråfoto så man har litt mere oversikten...

9582927[/snapback]

Hvis det ikke er f.eks fletteskilt, så har den bilen som kjørte på den grønne streken forskjørsrett. Men om den andre bilen lå lenger fremme, så bør man uansett samarbeide.

Hadde de munnet rett inn i rundkjøringen, så ville problemet vært lettere å løse, siden den som er inne i rundkjøringen først, den har forskjørsrett.

Lenke til kommentar

Hvor var det taxien kom fra da?

Slik det ser ut for meg, så vil bilen som kommer fra rød påkjørsel ha vikeplikt uansett siden det her er snakk om et filskifte.

Der vil dermed ikke være snakk om at høyreregelen gjelder her. Dette er isåfall KUN i høyre felt, noe jeg føler er helt usannsynlig siden jeg ikke kan huske å ha sett veier med flere felt som ikke har vært forkjørsveier...

Lenke til kommentar

Jeg kjørte "grønn bil", taxien kom i retning rød pil og vrengte inn rett foran meg så jeg måtte hugge inn bremsene. Så jeg gav ham en liten tut, med det resultat at han hoppet ut døren og skrek et eller annet (antagelig mente han at han hadde retten på sin side) før han kjørte videre. I forfjemselsen fikk jeg ikke tatt nr eller selskap, men mannen var hvit og flintskallet. :!:

Lenke til kommentar

Husk at taxi-sjåføere er mennesker som andre billister.

Bare prøv å glem hendelsen. Det skjer veldig mange feil i trafikken hver eneste dag.

Men taxi-sjåføren hadde nok i din situasjon vikeplikt for deg.

Men har du sett en taxi kjøre på rødt lys? Det har jeg og. Mange ganger.

Du har sikkert gjort en liten feil i trafikken en gang du og.

Det er jo menneskelig :p

Men noe som forundrer meg, er at dette har skjedd flere ganger.

Jeg kommer kjørende inne i rundkjøringen når jeg skal rett frem eller venstre. Og før jeg forlater rundkjøringen, så er det en bil som venter på å komme inn i rundkjøringen som tuter på meg, og mener at jeg har vikeplikt for billisten.

Hvordan får de lappen om de ikke kan regler i hele tatt?

Lenke til kommentar

Jo, det at han gjorde en liten feil og jeg tuta på han - hvem bryr seg?

Hadde jeg vært den som hadde kommet inn fra siden og vrengt inn foran en annen bil og den hadde tutet hadde jeg bare kjørt videre og latt det forbigå i stillhet. Ikke hoppe ut av døren på bilen og skrike at jeg hadde retten på min side (noe jeg ikke hadde)...

Lenke til kommentar
Gul pil har vikeplikt. Grønn pil har vikeplikt pga. feltskifte etter påkjøring inn på veien. Men selvfølgelig, det er lov å være hyggelig.

9586665[/snapback]

Grønn har ikke vikeplikt.

9586686[/snapback]

Husker du skiltingen der? Påkjøringen fra E18 har forkjørsrett inn på veien, jeg regner egentlig med at vikeplikten gjelder for begge filene som kommer fra venstre. Men det vil jo også si at bil som kommer fra E18 må kjøre direkte inn på venstre fil, ikke kjøre inn på høyre for så i etterkant å legge seg over i venstre. Da blir det vanlig filskifte-regel som gjelder.

Lenke til kommentar

Hvis ikke det er vikepliktskilt der rød pil møter gul pil så har gult felt vikeplikt fra høyre.

Mellom gul og grønn pil så gjelder fletteregelen.

Så vidt jeg forstår trafikkreglene så er ikke grønn pil en del av krysset med rød pil og høyreregelen vil ikke gjelde i dette feltet. Ergo så vil fletteregelen gjelde her siden bilen ikke krysser fra rød pil inn i grønn pil men fra gul pil til grønn pil.

Nå er ikke jeg noen advokat og jeg har heller aldri bulket i et kryss, mest av alt fordi jeg tror på defensiv kjøring SPESIELT når jeg ser en taxi i et kryss. :)

Lenke til kommentar
Gul pil har vikeplikt. Grønn pil har vikeplikt pga. feltskifte etter påkjøring inn på veien. Men selvfølgelig, det er lov å være hyggelig.

9586665[/snapback]

Grønn har ikke vikeplikt.

9586686[/snapback]

Husker du skiltingen der? Påkjøringen fra E18 har forkjørsrett inn på veien, jeg regner egentlig med at vikeplikten gjelder for begge filene som kommer fra venstre. Men det vil jo også si at bil som kommer fra E18 må kjøre direkte inn på venstre fil, ikke kjøre inn på høyre for så i etterkant å legge seg over i venstre. Da blir det vanlig filskifte-regel som gjelder.

9586838[/snapback]

Det er revnende likegyldig hvordan skiltingen er ettersom det ikke finnes et skilt som sier at kjørende i venstre fil på en firefeltsveg har vikeplikt for innkommende trafikk fra høyre.

Lenke til kommentar

Du har selvfølgelig helt rett, jeg misforsto trådstarter ved at jeg trodde han kjørte "rød" pil. De som kommer fra E18 har påbudt kjøreretning-skilt mot høyre, og de som kommer på to-feltsveien har vikeplikt fra høyre. Men jeg mener fortsatt at bil fra høyre må legge seg rett over i venstre felt med en gang, ikke lenger framme mot rundkjøringen. Er ikke bombesikker men mener det er vikepliktskilt på begge sider i to-feltsveien ved denne utkjøringen. Dette fordi det er mye busstrafikk der som skal videre ut til venstre i rundkjøringen (correct me if I'm wrong).

Endret av Snowman
Lenke til kommentar

Jeg vil nå si at det er rød pil som har retten på sin side.

Det er vikeplikt skilt på begge sider av veien der E-18's avkjøring kommer inn fra høyre, samt oppmerket med vikeplikt linje på begge felt FØR veien fra kommer inn fra høyre.

Det er en god del busser som kommer inn den avkjøringen, kjører rundt rundkjøringen og til holdeplassen sin før de durer ut på E-18 igjen. Da veien fra høyre hadde vikeplikt for de to feltene førte det alltid til lange køer bakover til E-18 og dermed også en del farlige situasjoner der.

For at bussene(og andre kjøretøy) skal komme seg lovlig gjennom rundkjøringen må de rett inn i venstrefelt for å kunne komme seg rundt. Hadde de måttet vike for venstrefelt ville ikke forkjørsretten i høyrefelt hatt mye for seg.

Ser jo utifra tråden at det kanskje finnes litt motstridene regelverk osv, og innrømmer at jeg ikke er like stødig på alt.

Likevel er vanlig kjøremønster i dette krysset at rød har forkjørsrett foran gul og grønn. Gule og grønne som ikke følger dette blir tuta på, så jeg kan skjønne at taxisjåføren kanskje blie litt ilter fordi du tuta på han når du brøt vikeplikten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...