kilosharr Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Ett lite utkast fra kveldens fullmåne. Bilde to er også fra gårsdagens fullmåne; UTEN stativ! Endret 27. september 2007 av kilosharr Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Minner mere om en lysende prikk enn en måne Må til stativ og lavere blender for gode månebilder. Lenke til kommentar
jpsalvesen Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Dette er nettopp tatt, m 1/250 sek på f/5.6, 150mm og ISO 100. (crop'a, ja). Selv dette var overeksponert, så det er null problem å ta bilder av månen uten stativ. Tricket er å leke med eksponeringen - eller drive med spotmåling.. (Jeg har ikke jukset med curves etc i etterkant, for dette er ikke en øvelse i skarphet, bare å få litt håndfaste bevis på bordet for at stativ er ikke-essensielt) Og det er i bildet i originaltråden nødvendig å ta en eksponering for månen og en for resten av bildet og så jukse det til i fotosjappa etterpå. Lenke til kommentar
Kjetil-H Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 For å være ærlig, ser jeg ikke hva denne forgrunnen bidrar til bildet av månen eller omvendt.. Tilnærmet korrekt eksponering av månen er forresten tilsvarende 1/ISO sekunder på f16 siden den er et objekt i direkte sollys. Siden dette ikke vil være spesielt brukbart for noe som helst forgrunn, og blitslys bare vil bli brukbart i ytterst sjeldne tilfeller, ville jeg tatt to bilder - et med korrekt eksponert forgrunn og et med korrekt eksponert måne - om en vil ha et severdig bilde med begge elementer Mvh Kjetil Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Fikk til en måne som var halvveis eliptisk og litt pyramideformet jeg, når jeg prøvde meg på månebilder for noen uker siden Lånte stativ, og det ble bedre.Månen var ganske skarp den natten, og den lyste opp skyene så fint http://jzono1.ath.cx/bilder/boergefjell/dsc_0245.jpg edit: forøvrig tatt i børgefjell nasjonalpark, rett ovenfor hytten vi lå i på den obligatoriske biologiekskursjonen i 3BI. Endret 26. september 2007 av jzono1 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå