Gå til innhold

Bjørk og fullmåne

kilosharr

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

post-90476-1190839376_thumb.jpg

Dette er nettopp tatt, m 1/250 sek på f/5.6, 150mm og ISO 100. (crop'a, ja). Selv dette var overeksponert, så det er null problem å ta bilder av månen uten stativ. Tricket er å leke med eksponeringen - eller drive med spotmåling..

(Jeg har ikke jukset med curves etc i etterkant, for dette er ikke en øvelse i skarphet, bare å få litt håndfaste bevis på bordet for at stativ er ikke-essensielt)

Og det er i bildet i originaltråden nødvendig å ta en eksponering for månen og en for resten av bildet og så jukse det til i fotosjappa etterpå.

Lenke til kommentar

For å være ærlig, ser jeg ikke hva denne forgrunnen bidrar til bildet av månen eller omvendt..

Tilnærmet korrekt eksponering av månen er forresten tilsvarende 1/ISO sekunder på f16 siden den er et objekt i direkte sollys. Siden dette ikke vil være spesielt brukbart for noe som helst forgrunn, og blitslys bare vil bli brukbart i ytterst sjeldne tilfeller, ville jeg tatt to bilder - et med korrekt eksponert forgrunn og et med korrekt eksponert måne - om en vil ha et severdig bilde med begge elementer :)

Mvh

Kjetil

Lenke til kommentar

Fikk til en måne som var halvveis eliptisk og litt pyramideformet jeg, når jeg prøvde meg på månebilder for noen uker siden :D

Lånte stativ, og det ble bedre.Månen var ganske skarp den natten, og den lyste opp skyene så fint :p

http://jzono1.ath.cx/bilder/boergefjell/dsc_0245.jpg

edit: forøvrig tatt i børgefjell nasjonalpark, rett ovenfor hytten vi lå i på den obligatoriske biologiekskursjonen i 3BI.

Endret av jzono1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...