Gå til innhold

Flytte data mellom to maskiner

Anbefalte innlegg

Hei!

Min far har kjøpt seg ny PC, men fant ut at han ikke hadde plass til å sette inn sin gamle harddisk. Hovedkortet har visst heller ikke støtte for IDE, så han ringte meg og spurte hvordan han fikk 400 GB overført fra den gamle harddisken i den gamle PC-en over til den nye harddisken i det nye PC-en.

Nettverket hjemme er så ustabilt at det lønner seg ikke å prøve og koble de opp og sende det over det, og kryssakabel har vi ikke lenger, den ble utlånt og aldri returnert og jeg tror ikke han er så keen på å sette seg ned og lage en ny.

Så, hva skal min far gjøre?

Litt kjedelig å brenne ut tonnevis med DVD-R for å flytte alt også, evt. langdrygt å bruke en DVD-RW i all evighet.

Kan man koble maskinene sammen med USB- eller FireWire-kabel og flytte dataene sånn, eller må han belage seg på å sette seg ned og knote med kryssakabel igjen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei!

Min far har kjøpt seg ny PC, men fant ut at han ikke hadde plass til å sette inn sin gamle harddisk. Hovedkortet har visst heller ikke støtte for IDE, så han ringte meg og spurte hvordan han fikk 400 GB overført fra den gamle harddisken i den gamle PC-en over til den nye harddisken i det nye PC-en.

Nettverket hjemme er så ustabilt at det lønner seg ikke å prøve og koble de opp og sende det over det, og kryssakabel har vi ikke lenger, den ble utlånt og aldri returnert og jeg tror ikke han er så keen på å sette seg ned og lage en ny.

Så, hva skal min far gjøre?

Litt kjedelig å brenne ut tonnevis med DVD-R for å flytte alt også, evt. langdrygt å bruke en DVD-RW i all evighet.

Kan man koble maskinene sammen med USB- eller FireWire-kabel og flytte dataene sånn, eller må han belage seg på å sette seg ned og knote med kryssakabel igjen?

9581248[/snapback]

Firewire fungerer fint.

Bare sett opp nettverksadresser manuelt innenfor samme subnet.

Gir ofte bedre ytelse enn nettverk også ;-)

Lenke til kommentar

9581248[/snapback]

Ville heller brukt litt tid på å gjøre nettverket stabilt jeg, det vil du jo ha glede av utover selve den dataflyttejobben du skal gjøre nå.

Det pleier ikke å være rocketscience å få til et stabilt nettverk - i alle fall ikke et kablet et...

Som noen andre nevnte - prøv med en vanlig nettverkskabel mellom de to maskinene. Det vil garantert virke dersom begge maskinene har gigabit nettverkskort da alle disse per spec har autosensing. Dersom det er gigabit på den nye (det er det ganske sikkert) og Fast Ethernet (100mbit) på den gamle funker det kanskje...

Lenke til kommentar

Vil absolutt anbefale harddiskkabinett. Da slipper han å kaste den gamle disken, og får utnyttet den videre. Det er flere varianter å velge mellom, blant annet noen her. Koster fra 295,- og oppover hos Komplett. Hvis dette er en økonomisk utfordring, så er nok en krysset kabel enda rimeligere, men da får han som sagt ikke utnyttet disken lengre.

Lenke til kommentar
Den gamle støtter ikke SATA.

Vi lurte på USB i mellom, men fant liksom ikke noe som kunne gjøre jobben, bare han til hun-kabler, og jeg ser ikke helt for meg at det hjelper.

9584833[/snapback]

De fleste butikker har USB-USB overføringskabel. Med tilhørende program som må instaleres.

Feks Komplett

Kjøpte min på Clas Ohlson, men finner ikke den igjen på nettsiden.

Men går ikke så veldig fort.

Lenke til kommentar

Vel, da har han noe fornuftig å bruke helga si på.

Tror han endte med kryssakabel.

Ang. å gjøre nettet stabilt har vi prøvd i et års tid.

Bytta rutere, nettverkskort, plasser å sette ruter et cetera, men ingenting har hjulpet.

Er som om huset vårt har en bad karma når det kommer til trådløst nett :S

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...