Fangs78 Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 (endret) Men lydkvaliteten på en 320kbs MP3 direkte fra Master (i studio) er jo bedre enn en CD sånn rent tallmessig. Hvordan forklarer du din preferanse da? 9595200[/snapback] Kilder takk? Det der er en kraftig påstand du kommer med, at sterkt komprimert lyd direkte fra master skulle være bedre enn CD, som stammer fra master den også. 9595597[/snapback] PCM gir ikke noe perfekt gjengivelse av et analogt signal. Det gjør ikke MP3 heller. Det er 2 forskjellige metoder for å gjenskape et analogt signal. Endret 28. september 2007 av Fangs78 Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Men lydkvaliteten på en 320kbs MP3 direkte fra Master (i studio) er jo bedre enn en CD sånn rent tallmessig. Hvordan forklarer du din preferanse da? 9595200[/snapback] Kilder takk? Det der er en kraftig påstand du kommer med, at sterkt komprimert lyd direkte fra master skulle være bedre enn CD, som stammer fra master den også. 9595597[/snapback] CD er jo komprimert også. PCM...look it up 9596216[/snapback] Spørs hva du legger i komprimert, jeg vil ikke kalle CD komprimert, den informasjonen man har valgt å legge på en CD er i mine øyne ikke komprimert, det er ikke gjort noen grep for å få lagret den samme informasjonen på færre bits. AtW Lenke til kommentar
Fangs78 Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 (endret) Men lydkvaliteten på en 320kbs MP3 direkte fra Master (i studio) er jo bedre enn en CD sånn rent tallmessig. Hvordan forklarer du din preferanse da? 9595200[/snapback] Kilder takk? Det der er en kraftig påstand du kommer med, at sterkt komprimert lyd direkte fra master skulle være bedre enn CD, som stammer fra master den også. 9595597[/snapback] CD er jo komprimert også. PCM...look it up 9596216[/snapback] Spørs hva du legger i komprimert, jeg vil ikke kalle CD komprimert, den informasjonen man har valgt å legge på en CD er i mine øyne ikke komprimert, det er ikke gjort noen grep for å få lagret den samme informasjonen på færre bits. AtW 9596251[/snapback] Ble med et usikker på det... Det er en form for compression i PCM. DPCM og APCM..Det kan ikke sammenlignes med MP3 siden den ikke er lossy. Uansett.. Alt digitisert innhold er jo "komprimert" på den måten at man aldri kan få tilbake den eksakte analoge bølgeformen. Det er jo logisk. Men tar alt tilbake neitakk. Eneste som kan konkurrere med CD er lossless format tatt av samme kilde når det kommer til tallmessig overlegenhet. [fjernet pga dårlig research] Endret 28. september 2007 av Fangs78 Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) PCM gir ikke noe perfekt gjengivelse av et analogt signal. Det gjør ikke MP3 heller. Det er 2 forskjellige metoder for å gjenskape et analogt signal. 9596216[/snapback] Hvor den ene er mye kraftigere komprimert. Du innførte ikke en eneste nyhet i det innlegget. Bare noe alle sammen vet fra før av. Nå har det seg slik at en MP3-fil er så kraftig komprimert at singling i symbaler, flat lyd i bunn, og mange andre plagsomme ting, ikke forsvinner samme hvor god kilden er. Edit: Men tar alt tilbake neitakk. Eneste som kan konkurrere med CD er lossless format tatt av samme kilde når det kommer til tallmessig overlegenhet. Den er fin... Det er en ting til som jeg mener danker ut alt sammen, og det er analog kilde. Vinyl gir kanskje ikke natrutro gjengivelse, men akk så mye mer sjel. Dog har jeg blitt forbløffet over hva man kan få ut av en vinyl med riktig utstyr. Hos en jeg kjenner, som har en Wilson Benech, fikk jeg bakoversveis over hvor bra det hørtes ut og kunne aldri klart å skille det fra en SACD på blindtest. Det vil for meg si at vinyl er vel så bra, og i tillegg ikke klusset med digitalt. Endret 29. september 2007 av neitakk Lenke til kommentar
perpyro Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Vinyl er kjempebra det bortsett fra at bassen er nedjustert for å få mere plass på plata. En annen ting med vinyl er at den slites fort fysisk etterhvert som den spilles da pickupen sliter ned sporene. Så førstegangs avspilt vinyl på god vinylspiller gir prima lydkvalitet, men kvaliteten forsvinner etterhvert. Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Normale stifter går ikke så dypt. Så dersom man går til innkjøp av en tynnere og skikkelig god stift, vil den gå dypere ned i rillene. Da høres en godt spilt plate ut som ny faktisk... Lenke til kommentar
fhl Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Det vil for meg si at vinyl er vel så bra, og i tillegg ikke klusset med digitalt. 9598315[/snapback] I dag er vel stort sett alt som selges av ny musikk digitalt behandlet, enten det er på vinyl eller andre medier. Frode Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Det vil for meg si at vinyl er vel så bra, og i tillegg ikke klusset med digitalt. 9598315[/snapback] Nei, platen bare klusser med lyden analogt istedet Forøvrig kan man vel kjøre noen filtere om man vil ha "sjel" på musikken sin? Da har man større mulighet til å forvrenge lyden etter eget ønske. AtW Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Greit at du ikke er tilhenger av vinyl, men du snakker som om det skulle være feil av andre å være det. Med mindre du har et sært behov for å latterliggjøre vinyl-tilhengere, synes jeg rett og slett du kan la være å skrive som du gjør. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Greit at du ikke er tilhenger av vinyl, men du snakker som om det skulle være feil av andre å være det. Med mindre du har et sært behov for å latterliggjøre vinyl-tilhengere, synes jeg rett og slett du kan la være å skrive som du gjør. 9600023[/snapback] Feil og feil, jeg bare påpeker at man har mere fleksible muligheter til å endre signalet med filtere. AtW Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 I dette tilfellet jeg snakker om ble det ikke endret på noe som helst... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 I dette tilfellet jeg snakker om ble det ikke endret på noe som helst... 9600864[/snapback] Du snakker jo om at det gir mer "sjel", da regner jeg med du snakker om de klassiske "feilene" vinyl kan tilføre lyden. Om man klarer å få vinyl til å spille av ting "perfekt" så er man vel omtrent på CD-kvalites nivå, og da foretrekker jeg digitalt lagret musikk av praktiske hensyn AtW Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 I dette tilfellet var det perfekt. Du må nesten høre det for å forstå... Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 I dette tilfellet var det perfekt. Du må nesten høre det for å forstå... 9600907[/snapback] CD er også i praksis perfekt som medium, i den forstand at det kan reprodusere en slik dyamikk og frekvensområde at videre økning neppe har noe å si. AtW Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Snodig at det produseres og selges SACD-er hvis det du hevder er riktig. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Snodig at det produseres og selges SACD-er hvis det du hevder er riktig. 9603915[/snapback] Nei, det er ikke snodig, fordi de føler de kan tjene penger på å lansere SACD, akkurat som det ikke er snodig at det sleges kabler til 10k per meter, eller annet tull som ikke har noen effekt på lyden. Kan man tjene penger, så selges det. AtW Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Joda, og det vil jeg kalle en slags paranoia mot audio-industrien... Enkelt og greit Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Joda, og det vil jeg kalle en slags paranoia mot audio-industrien... Enkelt og greit 9604417[/snapback] Kal det hva du vil, audioindustrien har selv skafet seg et velfortjent rykte som en industri der mye av det som selges er rent tøv, og tilegnes nærmest magiske egenskaper. Gjerne med et anmelderkorps uten teknisk innsikt som lovpriser galskapen. AtW Lenke til kommentar
knutinh Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Jeg foretrekker i alle fall CD fremfor MP3 og SACD fremfor CD fordi jeg vet at lydkvaliteten er bedre. Gjelder ikke det samme for deg, så bryr det meg nada. 9595057[/snapback] At du foretrekker det ene eller det andre og ikke bryr deg om hva andre mener er vel allerede klart? Spørsmålet er vel heller om du kan argumentere for at en lydgjengiver på død og liv må gjengi noe som ingen hører*), på samme måte som et fjernsyn må gjengi bølgelengder som ingen ser. I diskusjonen om dette så vil jeg si at du kom ut som en klar taper (av diskusjonen). -k *)Dvs, dersom du og 100 andre lydinteresserte ikke greier å bekrefte forskjeller på A og B i en lang blindtest Endret 30. september 2007 av knutinh Lenke til kommentar
834HF42F242 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) Spørsmålet er vel heller om du kan argumentere for at en lydgjengiver på død og liv må gjengi noe som ingen hører*), på samme måte som et fjernsyn må gjengi bølgelengder som ingen ser. I diskusjonen om dette så vil jeg si at du kom ut som en klar taper (av diskusjonen). 9605348[/snapback] Som en klar taper? At du velger å tro at det ikke er tilfelle at høye frekvenser påvirker klangen i hørbart område, er ikke helt enkelt å motargumentere. Dog har selv ATWindsor innrømmet at de høye bølgene faktisk påvirker de nedre. (*Hvis det var det han mente. Kan jo ha misforstått) Bølgeformen blir annerledes ja 9589826[/snapback] Endret 30. september 2007 av neitakk Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå