Gå til innhold

PC vs CD-spiller, og digitalt vs Analogt

Anbefalte innlegg

CD har vel ingen problemer med å representere ting ned i frekvens, men det kjøres vel kanskje noe higpass på ting, av praktiske årsaker.

Red-book standarden sier 20hz til 20khz.

Det er nok enklere å lage avspillingsutstyr som er bra opp til 20 khz om man har en høyere samplingsrate, men med dagens teknologi, så er det heller ikke særlig vansklig med 44.1 i samplingsrate.

Nei..den store svakheten for CD'er er jo avhengigheten av det mekaniske drevet. Og så har du jo ikke fullt så tilfredstillende bit-correction (i forhold til RAM->DAC).

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nei, men du vet like godt som meg at lyd over 20 khz påvirker klangen i lavere frekvensområder. Du hører det hvis du plutselig fjerner de høye frekvensene. Vanskelig å sette ord på, men du merker det...

9583448[/snapback]

Men du vet like godt som meg at denne påvirkning, reell elller ikke, fanges opp av mikrofonene når lyden blir tatt opp?

AtW

Endret av ATWindsor
Lenke til kommentar
Det blir bare latterlig å hevde noe annet. Det er ikke få faktorer i en PC som forringer denne prosessen. En PC er ikke dedikert til å spille av høydefinert lyd i høydefinert lydkvalitet.

Vel, om man sitter og tror at en billig og simpel SACD-spiller kjøpt på Elkjøp kan konkurrere med dyrere highend-utsyr, håndlagd og satt sammen av svært påkostet materiale, så må man jo også bare tro at PC-en slår alt annet avspillingsutstyr ned i støvlene...

9583374[/snapback]

En PC med SPDIF ut sender jo det digitale signalet til en forsterker som tar seg av konverteringen. Hvis man velger å kjøpe en dyr SACD spiller som tar seg av DAC'en så vil det vel heller være unødvdenig med en DAC i forsterkeren.

Men man kan selvsagt får DAC'er til PC-en med skikkelige utganger som er like bra eller bedre (i forhold til pris) som brunvare-high-end utstyr. Disse er vel som regel eksterne for å eliminere støy fra andre komponenter, men dog.

Det hadde vært heller ukomplisert å legge til torrent-filer i nettbasertemusikkbutikker. Å la brukere distribuere filene for en er jo intet mindre enn genialt. CD-kvalitet er ikke så alt for gale. Men jeg er sikker på at det finnes flust av HIFI-mennesker der ute som foretrekker musikk i .flac-formatet.

Hifi-mennesker er som regel brunboks fanatikere som ikke vet at en PC har uendelig mye bedre evne til å spille av musikk, bare kildematerialet er bra.

Å påstå dette er et direkte hån mot mennesker som vier livet sitt til god lyd. Personer som ofrer tusentalls timer på å forske, teste og lete etter den perfekte lyd. Den velkjente HifiLars er en av dem, og jeg vil tro han hadde ristet kraftig på hodet av en som sitter på et gutterom og hevder at en PC kan spille av musikk i uendelig mye bedre kvalitet (eller evne som det ble sagt) enn Larsern sitt utstyr.

Tror han hadde ristet mer når han hadde sett hvordan du trekker ting ut av sammenheng og sier at folk har sagt ting de ikke har sagt. Forøvrig litt morsomt at det kom en brunboks-fanatiker inn i tråden og ble støtt av min noe useriøse kommentar. Jeg burde vel ha presisert mer for å ikke tråkke på noen. Men da hadde det vel ikke vært så treffende? :hmm:

Poenget mitt var å illustrere fanboi-holdningen brunboks folk har til spillerne sine. Alt annet vil alltid være dårligere selv om det ikke eksisterer noensomhelst bevis på at det faktisk er bedre (som subjektive tester). "Snorre" mente at HiFi-folk generelt ville ha .flac filer. Jeg kontret med at de heller vil ha CD/SACD/DVD-A, da deres tekniske kunnskaper ikke strekkes seg nok til å forstå HVA en PC kan gjøre med en FLAC fil.

Morsomme er jo at når brunbokser kommer som laster direkte ned filer fra internet vil brunboks-fanboiene hardnakket påstå at lyden fra disse er bedre enn en PC med SPDIF ut.

Det er INGEN i tråden som ville ha filer samplet fra CD/SACD/DVD-A. Man vil ha flac-filer direkte fra MASTER.

Om dette er bedre enn CD for menneskeøret er tydeligvis motbevist av Knutinh som sier at ingen hører forskjell på CD og noe som har høyere granularitet.

mkay?

Endret av Fangs78
Lenke til kommentar
Poenget mitt var å illustrere fanboi-holdningen brunboks folk har til spillerne sine. Alt annet vil alltid være dårligere selv om det ikke eksisterer noensomhelst bevis på at det faktisk er bedre (som subjektive tester). "Snorre" mente at HiFi-folk generelt ville ha .flac filer. Jeg kontret med at de heller vil ha CD/SACD/DVD-A, da deres tekniske kunnskaper ikke strekkes seg nok til å forstå HVA en PC kan gjøre med en FLAC fil.

Morsomme er jo at når brunbokser kommer som laster direkte ned filer fra internet vil brunboks-fanboiene hardnakket påstå at lyden fra disse er bedre enn en PC med SPDIF ut.

9583827[/snapback]

Min oppfatning er at det etterhvert er ganske mange "HiFi-folk" som velger å bruke PC som en del av kjeden. Dette gjelder også folk med svært dyre anlegg. Selv parkerte jeg den vanlige spilleren for et par år siden, noe jeg ikke har angret på. Nettbutikker med nedlasting i valgfritt format er noe jeg venter på.

Frode

Lenke til kommentar
Min oppfatning er at det etterhvert er ganske mange "HiFi-folk" som velger å bruke PC som en del av kjeden. Dette gjelder også folk med svært dyre anlegg. Selv parkerte jeg den vanlige spilleren for et par år siden, noe jeg ikke har angret på. Nettbutikker med nedlasting i valgfritt format er noe jeg venter på.

Frode

9583960[/snapback]

Flott!

Men er nok mange som fortsatt tvilholder på brunvarene også. Personlig ser jeg en konvergens mellom dem. Best of both worlds.

Nettbutikker med valgfritt format er nok helt standard om 1 års tid vil jeg tro/håper.

Lenke til kommentar
En PC med SPDIF ut sender jo det digitale signalet til en forsterker som tar seg av konverteringen.

9583827[/snapback]

Joda, jeg kan jo ikke være uenig i det. For min del vil det aldri bli et alternativ, da jeg ikke betaler for en slik vare med mindre den er fysisk. Beste kvalitet på beste medie. Foreløpig er det fortsatt vinyl mener jeg personlig, men SACD kvalifiserer også. Og en PC vil aldri brukes av meg som foretrukket enhet for avspilling.

Lenke til kommentar
En PC med SPDIF ut sender jo det digitale signalet til en forsterker som tar seg av konverteringen.

9583827[/snapback]

Joda, jeg kan jo ikke være uenig i det. For min del vil det aldri bli et alternativ, da jeg ikke betaler for en slik vare med mindre den er fysisk.

Hva er fysisk? SPDIF kontakten? Eller musikken du kjøper? Personlig er jeg mye tryggere på at jeg kan ta vare på en virtuell fil enn en cd som blir ødelagt bare du har en fest i ny og ne. Eventuelt en liten tass med hammer får fatt på den.

Beste kvalitet på beste medie. Foreløpig er det fortsatt vinyl mener jeg personlig, men SACD kvalifiserer også. Og en PC vil aldri brukes av meg som foretrukket enhet for avspilling.

9584316[/snapback]

Binder du deg selv til fysiske media er det ikke mye annet du kan gjøre. Lykke til videre!

Gleder meg til å få like god lyd for mye mindre penger jeg da.

Lenke til kommentar
Albumomslag, hefte med bilder og tekst, lukten av ny vinyl / CD, kosen ved å hente frem fra hylla, lyden av luka som åpner seg / stiften som faller ned på vinylen, en hylle som viser alt du har av musikk... Ja, ingenting av det som jeg har nevnt nå har noen som helst betydning for deg?

9584693[/snapback]

Har lest gjennom hele tråden nå, og jeg må bare få si at jeg er stort sett veldig enig i det du sier. Det er noe spesielt med å skru på CD-spiller og forsterker, sette favoritt-CD-en i spilleren, sette seg god-stolen og lene seg tilbake og nyte den herlige musikken. Musikk gjennom PC funker det også, men det blir ikke det samme. Jeg er også enig i at en SACD spiller og noen forsterkere og høytalere i 100,000 kr klassen er bedre egnet til å spille musikk enn selv den dyreste pc med det dyreste lydkortet du kan oppdrive.

Lenke til kommentar
Jeg er også enig i at en SACD spiller og noen forsterkere og høytalere i 100,000 kr klassen er bedre egnet til å spille musikk enn selv den dyreste pc med det dyreste lydkortet du kan oppdrive.

9584742[/snapback]

Litt usikker på hva du og neitakk tenker på. Når jeg snakker om PC-audio tenker jeg på en PC brukt som kilde(helst med ekstern dac) i et vanlig anlegg. Det er ikke snakk om å bygge et komplett anlegg med de komponentene du vanligvis finner i nettbutikker som Komplett.

Når det gjelder anlegg i den dyrere enden av skalaen, vet jeg om folk som har byttet ut en dCS cd/sacd-rigg til 300k med en PC-løsning til under 1/10 av prisen uten å se seg tilbake.

Alle legger vekt på ulike ting. Noen liker å bla i samlingen, studere cover, etc. For meg betyr dette lite, jeg synes PC fungerer helt fortreffelig når jeg skal høre musikk. Jeg bruker masse tid på å rote med selvbygde komponenter, noe som andre synes er fullstendig bortkastet tid.

Uansett er det ikke tvil om at vi bare har sett begynnelsen på sammensmeltingen mellom PC og hifi.

Frode

Endret av fhl
Lenke til kommentar

fhl: Det begynner allerede med harddisken. Allerede der er det noe jeg synes blir feil. Harddisken er ikke laget for den dedikerte oppgaven med å lese av digital lyd. Hovedkortet er ikke laget for å transportere digital lydstrøm i high-end-klassen, PCI-slotten er ikke gullbelagt, utgangene på et vanlig kretsen på lydkortet er heller ikke med i den tankegangen.

Ja det er digitalt. Ja det er enten 1 eller 0, men... Nei!

Lenke til kommentar
fhl: Det begynner allerede med harddisken. Allerede der er det noe jeg synes blir feil. Harddisken er ikke laget for den dedikerte oppgaven med å lese av digital lyd. Hovedkortet er ikke laget for å transportere digital lydstrøm i high-end-klassen, PCI-slotten er ikke gullbelagt, utgangene på et vanlig kretsen på lydkortet er heller ikke med i den tankegangen.

Ja det er digitalt. Ja det er enten 1 eller 0, men... Nei!

9584988[/snapback]

Så det er basert på føleri, og ikke fakta, er det det du sier? Datamaskinen er en kjede der en enkelt bitfeil som regel er ensbetydene med katastrofe (i mye større grad enn på en audio-cd), og de er således gode på å ikke ha bitfeil, at du "synes det er feil" er ikke akkurat noe argument du kan forvente andre skal høre på?

AtW

Lenke til kommentar

En PC som har en prosessor som varierer tilgjengelig CPU-kraft kan i enkelte tilfeller gi støy på lybildet. Hvordan forklarer du det?

Hva støyer forresten mest ut i rommet av en PC og en SACD-spiller?

En PC er en multimediaenhet, ikke en dedikert enhet for high-end-lyd.

Endret av neitakk
Lenke til kommentar
En PC som har en prosessor som varierer tilgjengelig CPU-kraft kan i enkelte tilfeller gi støy på lybildet. Hvordan forklarer du det?

Hva støyer forresten mest ut i rommet av en PC og en SACD-spiller?

En PC er en multimediaenhet, ikke en dedikert enhet for high-end-lyd.

9585039[/snapback]

Hva er det å forklare? Det er jo som du sier, om man bruker CPUen så ivrig til andre ting at man ikke får nok sykluser fort nok kan man få glitcher, men det er et ikke-problem om man ikke har et tåplig OS eller kjører masse tunge oppgaver samtidig.

Hva som støyer ut mest varier på PCen g hvilket oppsett man har.

At PCen ikke er dedikert gjør ikke automatisk at den gjør noen dårligere jobb. Tvert imot så er vel PC det beste på nesten alle oppgaver den dekker, om man tar seg bryet med å sette det opp skikkelig vel og merke.

AtW

Lenke til kommentar

Spiller ingen rolle hvilket OS det er eller hvilken last det er. Variasjon i tilgjengelig CPU-styrke er en teknologi på hovedkortet. Jeg husker ikke hva det heter etter som det er svært lenge siden jeg leste om det (den gang teknologien ble introdusert), men det viser at et signal kan bli forstyrret digitalt, noe som ikke stemmer med dette utsagnet ditt :

Datamaskinen er en kjede der en enkelt bitfeil som regel er ensbetydene med katastrofe

Ja, selvsagt er det katastrofe, men noe er det som påvirker signalet.

Lenke til kommentar
Spiller ingen rolle hvilket OS det er eller hvilken last det er. Variasjon i tilgjengelig CPU-styrke er en teknologi på hovedkortet. Jeg husker ikke hva det heter etter som det er svært lenge siden jeg leste om det (den gang teknologien ble introdusert), men det viser at et signal kan bli forstyrret digitalt, noe som ikke stemmer med dette utsagnet ditt :
Datamaskinen er en kjede der en enkelt bitfeil som regel er ensbetydene med katastrofe

Ja, selvsagt er det katastrofe, men noe er det som påvirker signalet.

9585083[/snapback]

DU mener automatisk ned-klokking av CPUen er det som forstyrrer signalet? Det skulle jeg gjerne sett noen kilder på. Og videre er det lett å slå av, om det formodning skulle være et problem.

At et signal ikke kommer fort nok er ikke det samme som at det har bit-feil.

AtW

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...