trra Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Monterte relestyring av nær- og fjernlys på bilen, Golf 3 med seperat nær\fjernlys i lyktene. Brukte et rele til nær og et til fjernlys, Brukte de orginale strømkablene som styring til relene. Problemet er at fjernlysene står på hele tiden, nærlysene funker som vanlig. Symbolet i dashen lyser blått hele tiden, selv om jeg kobler vekk all strøm til relet på fjernlyset Endret 26. september 2007 av trra Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Om du kobler ut styrepinna på relèet for fjernlys, så slokker dem? Slokker dem om du vrir lysbryteren til parklys? Det er mulig kretsen krever en viss belastning på fjernlyskretsen. På min Renault var det slik at pæra som skal indikere nærlys i panelet sto med ene pinna til næryskretsen (+) og andre til fjernlyskretsen via en diode(-). Poenget er at den skal slokke når fjernlys slås på (pga. 12-12V = 0V). Strømmen på 100mA igjennom pæra i panelet var nok til å holde ett av relèene for fjernlys oppe. Løsningen min ble LED i panelet (25mA) istedet, som ikke er nok til å holde igjen noen av relèene. Endret 26. september 2007 av jonepet Lenke til kommentar
trra Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 Fjernlysene står på hele tiden, slukker kun når jeg tar vekk strømmen(30) fra relet, men fjernlys indikatoren lyser hele tiden, eneste forskjell jeg merker er at når jeg slår på fjernlysa så lyser fjernlysymbolet litt kraftigere. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Hvis du fjerner 85 og/eller 86 står de fortsatt på? Endret 27. september 2007 av jonepet Lenke til kommentar
trra Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 Nei, fjernlysene slår seg av når jeg fjerner 85 eller 86, men fjernlyssymbolet lyser hele tiden. Lenke til kommentar
gxi Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Du har koblet pærene av det originale fjernlysnettet og kun via relèets hovedkrets går jeg utifra (dvs. pærene har ingen tilknytning til relèets styrekrets annet enn jordingen)? Lenke til kommentar
trra Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 (endret) Bruker orginal kablene fra den ene siden til å styre releene, ellers er alt annet fjernet av det orginale ledningsnettet til lysene. Har prøvd å jorde\ikke jorde de gamle jordingskablene uten at det ble noe forskjell. Endret 27. september 2007 av trra Lenke til kommentar
trra Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 Koblet av alle de nye kablene, men allikevel så lyser symbolet for fjernlys hele tiden.... Lenke til kommentar
gxi Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Sansynligvis ligger det en krets et sted som bruker fjernlyskretsen som negativ elektrode, eksempelvis slik det er i min bil at nærlyssymbolet bruker fjernlyskretsen som negativ elektrode. Det du kan gjøre med det er å koble en effektresistor mellom styrepinna og jord, eller i serie med èn eller flere dioder mellom styrepinna og fjernlyspæreutgangen på relèet. Resistoren bør være på ca. 50ohm og tåle en effekt på 3-4W, og må for all del ikke tildekkes. En parklyspære kan også brukes istedet for en resistor. Vitsen er bare å legge litt last på styrekretsen. Lenke til kommentar
audifreek Skrevet 1. oktober 2007 Del Skrevet 1. oktober 2007 du har fått tak i kjørelys relee og ikke fjernlys relee :!: Lenke til kommentar
trra Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) glem det Endret 8. oktober 2007 av trra Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå