Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Fjernlys på hele tiden etter montering av rele

trra

Anbefalte innlegg

Monterte relestyring av nær- og fjernlys på bilen, Golf 3 med seperat nær\fjernlys i lyktene. Brukte et rele til nær og et til fjernlys, Brukte de orginale strømkablene som styring til relene. Problemet er at fjernlysene står på hele tiden, nærlysene funker som vanlig. Symbolet i dashen lyser blått hele tiden, selv om jeg kobler vekk all strøm til relet på fjernlyset :hmm:

Endret av trra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du kobler ut styrepinna på relèet for fjernlys, så slokker dem? Slokker dem om du vrir lysbryteren til parklys?

Det er mulig kretsen krever en viss belastning på fjernlyskretsen. På min Renault var det slik at pæra som skal indikere nærlys i panelet sto med ene pinna til næryskretsen (+) og andre til fjernlyskretsen via en diode(-). Poenget er at den skal slokke når fjernlys slås på (pga. 12-12V = 0V). Strømmen på 100mA igjennom pæra i panelet var nok til å holde ett av relèene for fjernlys oppe. Løsningen min ble LED i panelet (25mA) istedet, som ikke er nok til å holde igjen noen av relèene.

Endret av jonepet
Lenke til kommentar

Bruker orginal kablene fra den ene siden til å styre releene, ellers er alt annet fjernet av det orginale ledningsnettet til lysene. Har prøvd å jorde\ikke jorde de gamle jordingskablene uten at det ble noe forskjell.

Endret av trra
Lenke til kommentar

Sansynligvis ligger det en krets et sted som bruker fjernlyskretsen som negativ elektrode, eksempelvis slik det er i min bil at nærlyssymbolet bruker fjernlyskretsen som negativ elektrode.

Det du kan gjøre med det er å koble en effektresistor mellom styrepinna og jord, eller i serie med èn eller flere dioder mellom styrepinna og fjernlyspæreutgangen på relèet. Resistoren bør være på ca. 50ohm og tåle en effekt på 3-4W, og må for all del ikke tildekkes. En parklyspære kan også brukes istedet for en resistor. Vitsen er bare å legge litt last på styrekretsen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...