Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Gå til sak mot utleier?

VikinGz

Anbefalte innlegg

Som jeg tidligere har fortalt her inne, er at jeg har hatt store problemer med hun som jeg leier til.

her er litt info: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...8&hl=+leietaker

Det som har sjedd nå er at bobla har spruket og jeg har satt flytte dato HJEM til 1november

Men i den forbindelse grunnen til at bobla har sprukket.

Utleier ga meg skylden for strømregningen på 4000kr (over to mnd) Fordi året før hadde hun bare hatt 900kr

Dette har jeg funnet ut. Strømprisen var 1/3 del av strømprisen i fjord høst (slutten) og at hun da hadde kun ett barn hjemme, i fjord hadde hun to!

Hun tok 1000kr av dep mitt :ermm:

Så har jeg snakket med branntilsynet i dag, og det viser seg at vinduet på soverromet er så vidt halvparten av min mums krav for vinduer i oppholdsrom (altså også soverrom) og mannen jeg snakket om på telefonen sa jeg måtte ta bilde og sende dette til kommunen slik at utleier mistet muligheten til å leie ut denne hybelen.

Jeg har ennda ikke fått parkeringsplassen min som jeg faktisk betaler for.

Så er brodern elektrikker, og ba meg gå til el-tylsynet for sjekk av hybelens el tilkoblinger. Disse var nemmelig flere plasser ulovlig plassert og feil oppsatt!

Jeg har ennda ikke hørt noe om forsterkinga av gulvet til hu oppe, som jeg ble lovet at noe skulle gjøres med første høsten etter jeg flytta inn (altså i fjord)

Så jeg sliter ennda med søvnproblemer, og føler meg utslitt og sykisk deppa, og føler for å ta meg en tur til legen og dereter en tur innom ett advokat firma. For nå har jeg sittet en vinter og frosett og har ingen planer om å sitte der en til!

Jeg kommer til å sjule at jeg flytter og legger igjen en besjed på dagen 1.nov når hu kommer hjem fra jobb.

Samt har jeg tenkt til å kreve en del av husleia mi tilbake!

Og har planer om å snakke med en advokat

Har alerde fått bekreftet av forbrukerrådet at blant annet det med dep kan anmeldes til politet og jeg har faktisk vurdert det.

Jeg håper hun kommer til å brenne ett viss sted!

Samt vet jeg også at hu da vill få problemer med barnevernet og barna, hu har hatt det før (ei på 17 og ein på 14)

Hva ville dere ha gjort?

Kan jeg forlange leia tilbakebetalt? (ikke alt, men en del)

jeg har trosalt ligget og sovet i en hybel som er ei brannfelle! :ph34r:

*er noe rotete i språket, sitter i fustrasjon og skriver*

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg kommer til å sjule at jeg flytter og legger igjen en besjed på dagen 1.nov når hu kommer hjem fra jobb.

Hva er poenget med å skjule at du flytter? Regner med du har en kontrakt?

Normal oppsigelsesfrist er 3 mnd jf Husleieloven §9-6, for hybel 1 mnd. Oppsigelsesfrister regnes normalt fra dato til siste dag i måneden, dvs at sier du opp i dag, betaler du ut oktober forutsatt 1 mnd oppsigelse

Lenke til kommentar
Samt vet jeg også at hu da vill få problemer med barnevernet og barna, hu har hatt det før (ei på 17 og ein på 14)

9580662[/snapback]

Det er ingen automatikk i at hun får problemer med barnevernet ved en anmeldelse. Det skjer bare om politiet mener at det er åpenbart at barnevernet bør kobles inn.

Finnes det forhold hos henne som gjør at politiet mener at barnevernet bør kobles inn så skal ikke du ha dårlig samvittighet for det :)

Lenke til kommentar

9580662[/snapback]

Det er ingen automatikk i at hun får problemer med barnevernet ved en anmeldelse. Det skjer bare om politiet mener at det er åpenbart at barnevernet bør kobles inn.

Finnes det forhold hos henne som gjør at politiet mener at barnevernet bør kobles inn så skal ikke du ha dårlig samvittighet for det :)

9581903[/snapback]

hu har hatt meget mye kontakt med barnevernet før...

Hva er poenget med å skjule at du flytter? Regner med du har en kontrakt?

Normal oppsigelsesfrist er 3 mnd jf Husleieloven §9-6, for hybel 1 mnd. Oppsigelsesfrister regnes normalt fra dato til siste dag i måneden, dvs at sier du opp i dag, betaler du ut oktober forutsatt 1 mnd oppsigelse

Tja, når du bryter kontrakten orker jeg ikke å si i fra og man kan si opp på dagen, timen, sekundet!

Lenke til kommentar

Hun kan vel ikke bare forsyne seg av depositumet slik hun selv lyster?

Hvis det er slik at hybelen ikke er egnet for utleie så må vel dette også være en grunn til å gå til politiet. Du får ta kontakt med en advokat for å høre hvilke rettigheter du har, da lovverket er komplisert og normale mennesker forstår det ikke.

Lenke til kommentar

9580662[/snapback]

Hvis du har en måneds kontrakt og gir beskjed 1. november må du betale leie (og evt. strøm hvis den er separat) ut desember [Oppsigelsesmåneden + 1 måned]. Gir du derimot beskjed i oktober betaler du bare ut november med en måneds kontrakt.

Lenke til kommentar

Har hun tatt penger fra depositumet ditt er det ulovlig, ja.

Er ikke sikker på om du kan kreve kontraktsbrudd på grunnlag av det. Men med 1 måneds oppsigelsestid står du jo OK til uansett. Bare si opp, og bo evt. hjemme eller hos venner til du finner deg noe nytt.

Det høres også ut som om hun tar seg friheter til å "inspisere" hvorvidt du har vaska, hvor godt du har vaska, ogsåvidere, på de arealene du leier. Dette har hun ikke tilgang til uten å gi varsel i rimelig tid på forhånd. Så lenge du leier et areal, er det å regne som 100% ditt i leietiden.

Ikke gi etter for noen av de tåpelige kravene, det med kjøkkenvifta f.eks. Sett hardt mot hardt. Selvsagt bør du bruke vifta når du lager mat, og gjerne la den stå på litt i etterkant (det gjør jeg også), men at det sprer seg matlukt i et hus når noen lager mat er vel ytterst normalt og ingenting å gjøre med. Regner med du kjenner matlukta hennes også fra tid til annen.

For å si det sånn; hun kommer ingen vei med å bable om "matlukt" dersom hun f.eks. vil si opp kontrakten din, eller for den del forsvare seg hvis du prøver å få tatt henne for kontraktsbrudd.

Når det gjelder utbedringer av taket og det der; så lenge det ikke står i kontrakten at det skal utbedres er det vel ikke stort å gjøre. Da ville jeg heller fått undersøkt om boligen egner seg om utleiebolig, det fins krav til dette. Dersom strømuttak er ulovlig satt opp kan du ihvertfall gå rett på sak der.

Lenke til kommentar

9580662[/snapback]

Hvis du har en måneds kontrakt og gir beskjed 1. november må du betale leie (og evt. strøm hvis den er separat) ut desember [Oppsigelsesmåneden + 1 måned]. Gir du derimot beskjed i oktober betaler du bare ut november med en måneds kontrakt.

9585831[/snapback]

Det er helt korrekt. Skal du flytte ut 1. november, og har 1 mnd oppsigelsestid, må du levere oppsigelsen nå i slutten av september (for å unngå måtte betale husleie for november).

For øvrig kan ikke utleier trekke i eller benytte seg av depositumet ditt slik det tyder på at hun har gjort. NB: Du kan få fri rettshjelp i endel husleietvister.

Endret av Gjest
Lenke til kommentar

Jeg driver å skriver oppsigelses brev hvor jeg har lagt med dokumentasjon på alle brud av kontrakten. Samt at jeg over helga vill ta kontakt med lokale brannstasjonen for å vite hva man bør gjøre så lenge soverromet mitt ikke er godkjent som oppholdsrom...

Hun har aldri inspisert for å se om jeg vasker eller ikke. Eneste grunnen til at hun vill jeg skal vaske vær 14dag er så det skal lukte godt til henne :S

Ja det er merklig, men hu sendte mld om at jeg måtte ventilere fordi det lukta mat, prøv å jette hva jeg spiste?

Paprika potetgull! :ph34r:

jeg har tidligere sakt i fra om at vasken på hybelkjøkenet ikke er i orden slik den skal være, den safty vann greia sender vann utover golvet mitt bare... da kunne den liksågreit ikke vært der :p Det er også over ett år siden jeg sa i fra om, ennda har jeg ikke hørt en dam shit om dette. Dette er utleier sin plikt i å fikse...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

Hu ble så sinna :p hehe...

Tror det er første personen som jeg noen gang har klaga til som verken er ydmyk over ting hu vet er hennes feil, eller selv kritisk... ikke en eneste gang i hele samtalen som varte ca halv time sa hu andre ting enn å hinte fram at det var meg som hadde feil uansett hva eller hvordan jeg sa det. Jeg repiterte og repiterte for å få ett sjikelig svar untatt at det hjalp, hu snakka seg bort hele tia, absolutt hele tia...

Her er noe av det hu sa...

*Angående forsikringa; samme som før, hu mener fortsjatt å være i nabolaget er det samme som å være hjemme i forhold til låsing av ytterdør.

*Hu parkerer på min parkeringsplass fordi jeg ikke har noe bil ,selv om jeg fortalte henne mange ganger at den tilhører leilgheten og at det skal være unødvendig og spørre henne vær eneste gang jeg kommer hjem med bil, eller får besøk om hu kan passe seg.

*Hu snudde plutslig på det angående depositumet og sa jeg foreslo at hu skulle ta av det, noe jeg vet jeg aldri har gjort... hu sa til slutt at de 3000kr stod der, så hu er vell på vei til banken i dag...

*Hu mente at 900kr i strømregning på to sene mnd om høsten var vanlig for 1 voksen, og 2 ungdommer + leitakers bruk av varmtvann (jeg kan opplyse om at mamma bor i leilghet og bor alene, samt at hu er borte store deler av tia, fordi hu er til kjæresten og hadde 1200kr nå i sommer. Strømprisen var lav og dette er da over 2mnd, i fjord høst var strømprisen i høstmnd mellom 70 og 80øre kwh før nettleie og avgifter)

*Hu mener fortsjatt at jeg må slutte å dusje så mye, selv om jeg dusjer hjemme på hybelen 3-4 ganger i uka, fordi jeg har begynt å trene på jobben, så dusjer der...

*Hu mente plutslig at vi hadde en skriftlig avtale om at jeg skulle vaske vær 14dag.

*hu mener at det aldri lukter grønnsåpe når jeg vasker, selv om sist gang brukte jeg over 1/4 av flaska, og fikk så vidt til å ta ut golvtua av bøtte...

*hu mener taco lukter bare hvitløk, det samme gjør vist ostesmørbrød i microen og potetgull med paprika smak

*hu mener jeg lufter for lite og hadde helst likt at jeg hadde kjøkkenvifta på mens jeg er på jobb (8-9timer) + 2 timer etter jeg lager mat og under selvfølgelig + 2 timer etter jeg dusjer... samt når jeg er borte ellers... så da blir det ett gjenomsnitt på hver dag der vifta står på rundt 15timer

*hu mente at vifta på bade ikke trengtes å kjøres, denne styrer hun selvfølgelig, og da er det jo hu som må betale strøm (den sjønte jeg veldig godt da hu snakka om det, at det var for at hu skulle få minst mulig strømregning)

* jeg får ikke lov å tørke klær inne, selv om det er minusgrader ute

* jeg må bare sende mld slik at hu skrur på utelyset, problemet er at jeg henger som regel opp klærne like før jeg legger meg, og har ingen planer om å vekke udyret

*Hu mente jeg var kvervilant så lenge jeg ikke gadd og høre på alt hu sier...

*Hu sa ingenting angående vinudet på soverommet, de hadde vist godkjent det for 2 år siden like før jul, da var nemmelig branntilsynte og eltilsynet på jakt etter feil og mangler i det elektriske. Jeg viser til at stikkontaktene mine langt fra er godkjent. Der det er 4 stikkontakter under vinduene mine på stua. Disse er da lagt opp med vanlig plug (slik som på lapter etc) og laget stikkontakter bortover den andre veggen.

*hu klagde på at lampeskjermen på soverommet var borte, den fikk jeg i hode få dager etter jeg flytta inn da jeg uheldigvis kom borti med genseren (den var forøvrig sund i alle rettninger, og masse tegn til at den var limt oppe i sokkelen

*hu låste ikke døra, slik at jeg kom til sikringsskap og hovedvannkran. Det vet jeg hu gjør, har prøvd å komme meg inn når ruteren MIN klikka...

*Hu mener jeg fortsjatt dusjer forelen, At det skal være mulig å dusje hele seg på under 3min, "det gjør de" *neppe, har ventet opp til over 30min før dusjen oppe har sluttet å bråke...

*golvet skulle bli fiksa, hu hadde bestil golv, men ingen til å legge det... samme som hu sa for ett år sia... (har nok ikke kjøpt noe golv)

* Hu spurte til slutt om jeg sjønte hvorfor hun ble sur, jeg svarte ja og sa da sjønner du hvorfor jeg blir sur å... hu sa nei...

*i og for seg var alt min feil

*jeg passa bikkja til mamma og hu klagde på at den bjeffet, når hu hørte de kom inn ytterdøra, også gikk begge ungene hennes forbi og sa voff,voff hele tia... selvsagt hjelper jo ikke det...

*jeg fikk kjeft fordi jeg fikk ei bestevenninge og en god kompis på besøk i sommer, de kommer sørfra, og da var det galt at de lå over når jeg måtte på jobb...

så, i dag var jeg på jobb kvart over 5, har nesten ikke sovet i natt, er kjempe trøtt, så skal hjem og spise også dra med en gang tilbake på jobb og sitte her... føler meg tryggere, varmere og mye hygligere å være her enn å bli bombadert med klager i hytt og gevær...

Noen som har andre sider enn 123spill.no jeg kan finne spill?

Evt tar med meg noe spill hjemmenfra, så jeg har noe å gjøre i kveld...

Endret av VikinGz
Lenke til kommentar

*Hu parkerer på min parkeringsplass fordi jeg ikke har noe bil ,selv om jeg fortalte henne mange ganger at den tilhører leilgheten og at det skal være unødvendig og spørre henne vær eneste gang jeg kommer hjem med bil, eller får besøk om hu kan passe seg.

I så fall så må hun spørre om lov før hun bruker den. Det er tross alt "din" parkeingsplass

*Hu mener fortsjatt at jeg må slutte å dusje så mye, selv om jeg dusjer hjemme på hybelen 3-4 ganger i uka, fordi jeg har begynt å trene på jobben, så dusjer der...

Hun har ikke anledning til å kreve dette. Vel, kanskje som det står skriftlig i kontrakten at du kan dusje kun så så ofte. Drit i det.

*Hu mente plutslig at vi hadde en skriftlig avtale om at jeg skulle vaske vær 14dag.

Så be henne finne denne skrfitlige avtalen da vel

*hu mener at det aldri lukter grønnsåpe når jeg vasker, selv om sist gang brukte jeg over 1/4 av flaska, og fikk så vidt til å ta ut golvtua av bøtte...

None of her buisness

*hu mener taco lukter bare hvitløk, det samme gjør vist ostesmørbrød i microen og potetgull med paprika smak

Matlukt er noe man må tåle og regne med. Det er vel anledning til å inngå kontrakt hvor det står at matlaging ikke skal forekomme men jeg tviler på at dette er blitt gjort

*hu mener jeg lufter for lite og hadde helst likt at jeg hadde kjøkkenvifta på mens jeg er på jobb (8-9timer) + 2 timer etter jeg lager mat og under selvfølgelig + 2 timer etter jeg dusjer... samt når jeg er borte ellers... så da blir det ett gjenomsnitt på hver dag der vifta står på rundt 15timer

*hu mente at vifta på bade ikke trengtes å kjøres, denne styrer hun selvfølgelig, og da er det jo hu som må betale strøm (den sjønte jeg veldig godt da hu snakka om det, at det var for at hu skulle få minst mulig strømregning)

Da er det ikke så rart hun vil ha deg til å lufte mere :p

* jeg får ikke lov å tørke klær inne, selv om det er minusgrader ute

Tviler på at hun kan kreve dette

*Hu sa ingenting angående vinudet på soverommet, de hadde vist godkjent det for 2 år siden like før jul, da var nemmelig branntilsynte og eltilsynet på jakt etter feil og mangler i det elektriske. Jeg viser til at stikkontaktene mine langt fra er godkjent. Der det er 4 stikkontakter under vinduene mine på stua. Disse er da lagt opp med vanlig plug (slik som på lapter etc) og laget stikkontakter bortover den andre veggen.

Få noen til å komme og kontrollere dette. Det hadde JEG gjort

*hu klagde på at lampeskjermen på soverommet var borte, den fikk jeg i hode få dager etter jeg flytta inn da jeg uheldigvis kom borti med genseren (den var forøvrig sund i alle rettninger, og masse tegn til at den var limt oppe i sokkelen

Går under "vanlig slitasje". Altså ikke noe du kan bebreides for

*hu låste ikke døra, slik at jeg kom til sikringsskap og hovedvannkran. Det vet jeg hu gjør, har prøvd å komme meg inn når ruteren MIN klikka...

Vanskelig å bevise men en god "hersketeknikk"

*Hu mener jeg fortsjatt dusjer forelen, At det skal være mulig å dusje hele seg på under 3min, "det gjør de" *neppe, har ventet opp til over 30min før dusjen oppe har sluttet å bråke...

Står det noe sted i kontrakten at du kun kan dusje så så lenge? Selvsagt går det an å vise hensyn, men hun kan ikke kreve noe.

*golvet skulle bli fiksa, hu hadde bestil golv, men ingen til å legge det... samme som hu sa for ett år sia... (har nok ikke kjøpt noe golv)

Grunn nok til å sette deler av husleia inn på sperra konto i stedet for å betale IMHO. Setter du det inn på sperra konto så er det juridisk betalt tror jeg ved snakk om leietvister

*jeg passa bikkja til mamma og hu klagde på at den bjeffet, når hu hørte de kom inn ytterdøra, også gikk begge ungene hennes forbi og sa voff,voff hele tia... selvsagt hjelper jo ikke det...

Hun HAR anledning til å forby kjæledyr, men dette skal stå i kontrakten

*jeg fikk kjeft fordi jeg fikk ei bestevenninge og en god kompis på besøk i sommer, de kommer sørfra, og da var det galt at de lå over når jeg måtte på jobb...

Hun har også anledning til å si at overnattingsbesøk er forbudt, men igjen... Det skal stå i kontrakten.

Husk at om du i stedet for å betale setter deler eller hele husleie-beløpet inn på en sperra konto og opplyser om dette så er det per definisjon betalt. Helt vanlig å gjøre i husleitvister :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...