verwooks Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Har søkt litt på google og prøvd å finne noen tester, men har ikke lykkes å finne noe om DDR2 versus DDR3 ytelser. Er det virkelig så mye å hente på dette? Jeg har bestemt meg for å handle x38 chipsettet til Intel. Har kikket litt på et asus kort, men syntes layouten på kortet er helt latterlig iforhold til SLI/CF oppsett. Flere av x38 kortene står med støtte for "bare" DDR2. Sånn som Gigabyte sine kort for eksempel. Trenger litt tips angående hva jeg skal gjøre her .. Kommer DDR3 til å være en viktig brikke i neste generasjon 45nm prosessorer som kommer på markedet? Er dette en flaskehals? Er også åpen for forslag til hovedkort, om noen sitter med personlige erfaringer (x38), selv om dette er offtopic. Endret 28. september 2007 av shivac Lenke til kommentar
Microtesla Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Personlig så syntes jeg at intill videre så er DD3 bare tull. Spesielt i forhold til hva du får for pengene. I følge prisguden får du i dag et 2GB sett med DDR3 (1066/cas7) til kr. 2893,-. Derimot får du DDR2 (800/cas4) til kr. 506,-. Utregningen på forsinkelse til brikkene blir da som følger : DDR3 : 2000*7/1066 = 13,13 DDR2 : 2000*4/800 = 10 Slik at for litt over 1/4 av prisen får du et raskere minne med DDR2. Ryktet skal jo også ha det til at DDR3 er bare ett mellomstadie til DDR4 skal komme. Men skjønt gudene vet. Lenke til kommentar
verwooks Skrevet 28. september 2007 Forfatter Del Skrevet 28. september 2007 Takk, da slapp jeg tenke på DDR3. Kan heller konsentrere meg om overklokkingsegenskaper på hovedkortet. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 Det finnes faktisk en god del tester av dette på nett. De jeg har lest konkluderer med at DDR3-1333 er omtrent like bra som DDR2-1066 og er dermed ikke verd å betale dobbelt så mye for. Skal man sette verdensrekorder så må man nok ha DDR3 og da hastigheter på 2000 eller mer, men det koster å sette en verdensrekord. Vanlige entusiaster og overklokkere har lite eller ingen nytte av DDR3 nå. Det er i hvert fall ikke verd prisen, eller verd å halvere mengden minne for å få det til samme pris. Det mest populære nå for tida tror jeg er å kjøpe enten: 2*1GB DDR2-800 eller 4*1GB DDR2-800 eller 2*2GB DDR2-800 , rett og slett fordi det gir mest for pengene. Er man på stramt budsjett kan også 2*1GB DDR2-667 være aktuelt. Er overklokking svært viktig kan også 2*1GB DDR2-1066 være aktuelt. Redigert: http://www.hardware.no/tester/minne_ram/hu...vs_ddr3/40611/1 http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=2989&p=1 http://www.theinquirer.net/en/inquirer/new...ed-head-to-head http://www.neoseeker.com/Articles/Hardware...s/ddr2_vs_ddr3/ Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Spørsmålet er vel om man skal ha et bestemt hovedkort og det hovedkortet krever DDR3 så må man jo ha det. Ser jo også at ytelsene øker og prisene synker omtrent uke for uke. slik JEG ser det, så er spørsmålet om jeg skulle gå for et hovedkort med DDR2 ram og kjøpe DDR2 ram, og så oppgradere til nytt hovedkort og DDR3 ram senere. JEG velger å putte de pengene i DDR3 ram NÅ. Når jeg kjøpte min første pc, så betalte jeg 3000,- for 8 MEGAbyte ram, så hvis man ser på at man får 2 GB DDR3 ram for omtrent samme prisen som jeg for under 15 år siden betalte for 8 Mb ram....så har det ligget releativt stabilt. Det er også masse tester på nettet som viser at DDR3 er mye bedre enn DDR2, spørsmålet er bare om man er villig til å betale for det. Denne siden: http://www.anandtech.com/printarticle.aspx?i=2989 sier: That means the real performance surprise in these tests is that the revised memory controller in the Bearlake chipset improves buffered memory bandwidth by 16% to 18%, with a real-world improvement in gaming and application performance of 2 to 5%. This is a pretty impressive improvement for a memory controller update. To repeat an old saying please remember that memory is just one small part of the system, so a 2% to 5% increase in gaming from the memory controller alone means the P35 memory controller is significantly improved over the P965 chipse. Andre nettsider har testet ytelsesøkningen til mellom 3-19%, avhengig av hva PC-en gjør. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 23. oktober 2007 Del Skrevet 23. oktober 2007 Spørsmålet er vel om man skal ha et bestemt hovedkort og det hovedkortet krever DDR3 så må man jo ha det. Ser jo også at ytelsene øker og prisene synker omtrent uke for uke. slik JEG ser det, så er spørsmålet om jeg skulle gå for et hovedkort med DDR2 ram og kjøpe DDR2 ram, og så oppgradere til nytt hovedkort og DDR3 ram senere. JEG velger å putte de pengene i DDR3 ram NÅ. Du har jo en mulighet til: Kjøpe hovedkort for både DDR2 og DDR3 nå sånn at du slipper å oppgradere hovedkort hvis plutselig DDR3 skulle bli svært mye billigere og du fikk lyst til å betale f.eks en tusenlapp for 2-5% raskere ram. Det er også masse tester på nettet som viser at DDR3 er mye bedre enn DDR2, spørsmålet er bare om man er villig til å betale for det. (min uthevelse). Mye? Kaller du 2-5% mye? (Ikke medregnet teoretiske tester som viser teoretiske tall men ikke praktiske tall) I samme skala får du gigantisk ytelseøkning ved å legge pengene i et litt bedre skjermkort eller astronomisk ytelseøkning ved å legge pengene i en litt raskere prosessor. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 Jeg har sett tester som hevder opptil 19% ytelsesøkning. De fleste testene sjekker mot spill, men ytelsesøkningen varierer visstnok med hva man bruker maskinen til. Jeg har også sett på hovedkort som støtter både DDR2 og DDR3, men føler at de mangler endel annet (som støtte for hdcp). Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 24. oktober 2007 Del Skrevet 24. oktober 2007 De 19 prosentene du henviser til er ikke ytelse i noe programvare. Det er snakk om teoretiske tall på båndbredde på minnebussen målt via spesielle testrutiner spesielt designet for å måle nettopp det. Det har lite med virkeligheten å gjøre. Altså hva en bruker kan oppleve i praksis. Å referere til de 19 prosentene blir som å referere til motoreffekt på en familiebil ved 7000 rpm. En omdreiningshastighet det ikke er mange kjøpere som opplever i hele bilens levetid. Å referere til 19 prosent blir dermed å referere til et luftslott. Folk bør heller konsentrere seg om prosenter og ytelser de vil oppleve i praksis. Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Jeg har lest mange tester og for meg så virker det som om hvor stor ytelsesøkning man får ved å bruke DDR3 avhenger av resten av systemet. Enkelte testere har vist til ytelsesøkninger på opptil 19% i enkelte konkrete programmer med et konkret oppsett, og flere har testet en ytelsesøkning på rundt 10% med bruk av pakkeprogram. Spill ligger ofte på 2-5%, ikke allverden men uansett bedre. Det man også kan se på er jo også at DDR3 kan kjøre på en høyere hastighet enn DDR2, hovedkortene støtter allerede idag opptil 1600 Mhz, men det er brikker på opptil 2000 Mhz som er sluppet som disse: http://www.hardware.no/nyheter/minne_ram/c...frem_ddr3/40032 Det hadde jo vært interressant å se om det var ytelsesøkning med disse brikkene kontra noen +/- 800 Mhz DDR2 brikker.... Lenke til kommentar
kvase Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Test http://itpro.no/omtaler.php?op=Maskinvare&id=1899 Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 26. oktober 2007 Del Skrevet 26. oktober 2007 Testhttp://itpro.no/omtaler.php?op=Maskinvare&id=1899 Merk at grafene gir et helt feil inntrykk av ytelsen. Når ytelseforskjellen er 1,2% i FEAR så får de den høyeste stolpen til å ha 250% av høyden til den laveste. Slik skalering av stolpene forvirrer mer enn de oppklarer. Hadde man sett en forskjell i høyden på 1,2% så ville stolpene sett nesten helt like ut og dermed illustrert bra at ytelsen er nesten helt lik. I Company of Heroes er det ennå værre: 0,3% ytelseforskjell gir en stolpe som er 3 ganger så høy for den høyeste ytelsen kontra den laveste. Enkelte testere har vist til ytelsesøkninger på opptil 19% i enkelte konkrete programmer med et konkret oppsett, Hvilke programmer er det? Jeg har ikke klart å finne noen nytteprogrammer som får så høy ytelseforskjell mellom DDR2 og DDR3. (Med nytteprogrammer regner jeg også underholdnignsprogrammer som spill) Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 De fleste tester henviser kun til at ytelsesøkningen vil være typisk 2-5% i spill og opptil 19% i enkelte programmer som ikke er spesifisert mer. Denne testen: http://www.anandtech.com/memory/showdoc.aspx?i=3121&p=6 sier "..but a 12% improvement in a game frame rate merely as the result of an increase in memory speed is significant. Far Cry sees a similar increase from 112.90 at 800 to 124.3 at DDR3-2040, which is about a 10% improvement." dette er innen ddr3 brikker, men indikerer hvor fort ddr3 forbedres. Lenke til kommentar
Goodall Skrevet 27. oktober 2007 Del Skrevet 27. oktober 2007 Litt off topic kanskje.... Men nå synes jeg det er lenge siden vi har noe nytt i ddr3 verden.....tenker på da det var nyheter omtrent en gang i uken med nye og råere hastigheter.... Ikke har det kommet noe råere hastighet...og de råeste som var i nyhetene...har vel heller egentlig ikke kommet ut til markedet, eller? Håper det kommer noe nytt på den fronten snart og sef. enda viktigere at prisene reduseres tja....50% Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119 Skrevet 28. oktober 2007 Del Skrevet 28. oktober 2007 Prisene er jo høye grunnet den vanlige høna og egget problematikken. Folk kjøper ikke DDR3 på grunn av høy pris, og prisene er høye på grunn av lite salg. Jeg hadde personlig håpet på at man kom med noen skikkelige introduksjonstilbud men det ser dessverre ut til at de forblir høye. På den annen side, så er vel DDR3 idag mest for de som vil ha det aller beste og de kjøper uansett dyre PC-er så minnet vil totalt sett ikke utgjøre så mye. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå