Gå til innhold

amd og kjøling? dette skjønner jeg overhodet ikke

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kjøleribba skal bare ha kontakt på det relativt lille kvadratet midt på prosessoren! Du skal heller ikke ha goop andre steder enn der heller.. skjønner sikkert hva jeg mener!

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-01-03 21:50 ]

Lenke til kommentar

Skjønner du ingenting elle? Her har du i alle fall en liten tegning som jeg lagde.. den kan du kose deg med

cpuamd.jpg

Området som skal påføres goop er ringet rundt.

Håper du nå skjønner hva vi prøver å fortelle deg. Du skal IKKE klasje på goop på hele cpu'en, slik det hørtes ut som du hadde tenkt til. Nei nei nei :evil:

[ Denne Melding var redigert av: mFaFa på 2002-01-03 22:18 ]

Lenke til kommentar

Hehe, godt spørsmål.

Som sagt - godt spørsmål..

De som lager kjølerne sa sikkert til seg selv at folk bare ville akseptere at det var slik, og at ingen noensinne ville stille dette åpenbart ubehagelige spørsmålet. For da ville de måtte avsløre hemmeligheten.

Og hva er så den? At det ikke finns noen grunn? Og hvis svaret var dette ville det åpenbart finnes en grunn, men den var hemmelig.

:grin:

Nei, det kan jo hende at det er raskest, enklest og dermed også billigst å bare slipe hele flata på kjøleren.

En kan jo si at en ruglete overflate der det ikke skal være kontakt ville gitt større areal og bedre kjøling. Men den store forskjellen ville det ikke blitt. Og en ville lettere ødelegge CPUen hvis man uheldigvis kom borti noe på den med den ruglete / kantete kjøleren.

Lenke til kommentar

Hadde ikke vært noe lurt hvis kjøleren hadde vært helt ruglete overalt unntatt på kontakområde.. fordi da hadde det vært ruglete overflate mot gummi-paddene på cpu'en.. det er da ikke optimalt :smile: Da vil gummi-paddene bli presset ned forskjellig litt her og litt der. Og kjøleren ville dessuten fått dårligere kontakt.. Ettersom noen klumper høyere enn andre vil prøve å presse kjøleren mere opp ettersom de er i kontakt med gummi-paddene.. jah.. håper dere skjønner hva jeg mener! Og uansett så er det nok billigere å lage kjølerne slik at de har jevne og fine på hele overflaten ja (eller "underflaten", whatever!) :wink:

Lenke til kommentar

Jeg har bare en ting å si!

Jeg mener at de som ikke vet at det faktisk bare er den lille kvadratcentimeteren (også kalt CORE)som skal ha kontakt med ribba bør holde seg unna pc bygging til de faktisk vet hva de driver med. Den enesrte måten og lære på er og bruke sider som hw.no og lese artikkler og guider!

Dette er mitt tips!

BobboZ

Lenke til kommentar

sorry for at jeg er newbie!!!

DET ER KANSKJE DERFOR JEG ER HER OG SPØR ALLE DERE!!!

takk for dere som faktisk har forklart det:-)

og jeg har funnet ut at hele flata er flat for at gummiputene på AMDen skal støtte opp slik at kjøleelementet får maksimal kontakt!!

jeg tror jeg går for vannakjøling jeg;-)

Lenke til kommentar

Du skal ikke skjemmes over å være newbie, det har vi alle vært. Forumet er til for alle, nybegynnere og mer erfarne. AMD prosessorene har en liten core (flate for varmeoverføring) Den skal dekkes med et tynt lag gop. Du skal nesten se skriften på coren når du har lagt den på, så tynt ganske altså. Bruk en ren fingertupp og gni goopen utover, pass på å ikke få noe utenfor. Du kan godt ta litt på kjøleren også, omtrent der du ser coren treffer kjøleren. Legg tynt på også her. Metallet har noen små ujevnheter, og det er det gopen skal fylle ut.

Lenke til kommentar

Uansett kunne godt AMD lagd litt større kapsling rundt kjernen. De kunne sikkert ha slengt på en

slags sølvkapsling også for å få opp

varmeoverføringen fra den lille "sukkerbiten".

Sølv er jo dyrt men så er jo også ikke den kapselen

på så mange gram heller.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...