Gå til innhold

Windows henger seg opp

Borastar

Anbefalte innlegg

Dårlig tittel på tråden, men her er problemet:

I går kveld brukte jeg Daemon Tools for å legge til et virtuelt cd-rom på maskinen. Dette har jeg gjort flere ganger tidligere, uten problemer. Da jeg var ferdig og skulle legge meg, så skulle jeg fjerne den virtuelle driveren. Jeg trakk disable som vanlig, men det tok utrolig lang tid. Tilslutt skjedde det ingenting, og jeg gikk inn i oppgavebehandling for å avslutte prosessen derifra. Jeg trakk avslutt, men fortsatt ingen repons. Daemon Tools hang seg opp.

Så bestemte jeg meg for å skru av PC-en, men det gikk ikke. Da man trakk Slå av/Logg ut/Ventemodus så skjedde det absolutt ingenting. Alle andre programmer var mulig å åpne, men Daemon Tools var umulig å avslutte, og Windows nektet å skru av PC-en. Tilslutt var jeg nødt til å skru av PC-en på den inkorrekte måten(holde inne power-knappen på PC-en).

I dag har jeg forsøkt å starte PC-en, Alt går greit til standardmeldingen "Windows starter opp". Det nå tar minst 5 minutter før jeg kommer videre til innlogginsmenyen. Når jeg taster inn passordet, så står det "Laster inn innstillinger", dette tar også veldig lang tid. Så kommer det en popup-boks, hvor det står at Windows ikke klarer å sjekke lisenset eller lignende, og at jeg er nødt til å aktivere Windows på nytt for å fortsette.

Trykker jeg "Ja"(for å aktivere på nytt), så kommer jeg inn i windows, men uten ikoner og oppgavelinje. Det er også umulig å få fram oppgavebehandling. Det går heller ikke an å skru av PC-en eller logge ut. Musen reagerer fortsatt, men ingenting annet fungerer. Alt er "fryst".

Velger jeg "Nei", så forsøker Windows tydeligvis å skru av PC-en. Den forsøker å logge ut, og meldingen om at den "Lagrer innstillinger" kokmmer opp. MEn det skjer ingenting, mange minutter senere, og den lagerer fortsatt innstillingene. Musen kan fortsatt fritt beveges, så den har ikke hengt seg helt, men det skjer ingenting videre.

Jeg har forsøkt å trykke F8 med en gang jeg starter PC-en, men da kommer jeg inn i noe som heter BOTmenu, og ikke i Safe Mode som jeg forventet. Jeg har forsøkt å kjøre systemgjenoppretting ved å trykke på F10, men det var ingen forandring etter å ha fullført systemgjenopprettingen. Fortsatt samme problem.

Noen som vet hva problemet kan være? Beklager en kanskje litt unødvendig lang forklaring av problemet.

EDIT: Endret litt.

Endret av Borastar
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Heter det BOTmenu eller BOOT menu?

Hvis det er en botmenu så er det noe som definitivt ikke er som det skal (med mindre dette er noe vista bruker og du bruker vista).

Hvilken versjon av daemon tools bruker du og hvorfor deaktiverer du den virituelle driveren?

Lastet du ned daemon tools fra den offisielle siden eller fra en tredjepart?

Lenke til kommentar
Heter det BOTmenu eller BOOT menu?

Hvis det er en botmenu så er det noe som definitivt ikke er som det skal (med mindre dette er noe vista bruker og du bruker vista).

Hvilken versjon av daemon tools bruker du og hvorfor deaktiverer du den virituelle driveren?

Lastet du ned daemon tools fra den offisielle siden eller fra en tredjepart?

9578527[/snapback]

Det er lastet ned direkte fra siden deres(www.daemon-tools.cc). Grunnen til at jeg deaktiverte driveren var pga. jeg ikke hadde bruk for den lenger. Var egentlig ikke nødvendig å deaktivere den, men tenkte bare å gjøre det. Det var 2 virtuelle drivere aktivert. Den ene var allerede i bruk(mountet et spill) mens den andre ikke hadde noe på den da jeg deaktiverte. Så for å presisere; det var den uten noe i jeg forsøkte å deaktivere.

Versjonen er i 4.X vet ikke nøyaktig hvilken. Men det er ikke den siste versjonen fra 20.08, tror det er versjonen før den.

EDIT: Det var Boot Menu, med en gang jeg starter maskinen så er det første jeg ser en splashscreen fra Asus(hovedkortet), så når jeg trykker F8, så kommer det en liten melding hvor det står Loading BOOT Menu. Når den kommer opp, så virker det som en miniversjon av BIOS/Setup. Finnes det alternative taster som kan aktive Safe Mode under oppstart?

Endret av Borastar
Lenke til kommentar

Ok, nå har jeg virkelig gjort alt 100 ganger verre.

Jeg fant på Microsoft sine sider at man måtte kjøre reinnstallere Windows for å fikse problemet. Det ville beholde alle filene og settingsene mine, og alt ville være som før.

Uheldigvis så hadde jeg ikke org. windows cd-en som fulgte med dataen, så jeg fikk en "p"-versjon fra en venn. Jeg tenkte at jeg kunne kjøre reinstall fra den, og at jeg fortsatt beholdt org. versjonen(dumt..). Så jeg kjører reinstall, og når den er ferdig, så rebooter den som vanlig PC-en.

Når PC-en starter på nytt igjen, så ser jeg at den har klart å innstallere en ny "p" XP-versjon på samme partisjon. Den org. versjonen av XP har den klart å ødelegge helt, nå kommer det at enellerannenfil.dll mangler. JEg kommer inn på den nye versjonen ,men jeg ønsker selvfølgelig ikke å beholde den. Alt av drivere osv er borte. Jeg har ikke tilgang til filene som lå på brukerkontoen min på org. XP.

Jeg fikk tak i org. CD-en igår, og kjørte repair på org. versjonen som var ødelagt. Nå kom jeg inn, men alt av brukerkontoer, innstillingere osv. var borte. Så den så akkurat ut som "p"-versjonen.

Jeg er så irritert, jeg klarte å gjøre ett mindre problem til et mye større problem. Nå må jeg i hvert fall få slettet "p"-versjonen fra dataen. Men jeg regner med at det kan bli problematisk pga. det ligger to på samme partisjon?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-aNZFa3

Så du bruker en piratkopi altså? Det er vel problemet ditt nå tenker jeg. Og det er nok dessverre ingen som kan hjelpe deg på dette forumet da, siden det ikke er lov å snakke om slikt her. Og jeg tror ikke at du har lest retningslinjene. Så jeg andbefaler deg å lese dem.

Ja jeg veit at folk kommer til å whine over at jeg leker moderator. Men p_report.gif ble vel ikke lagt inn for ingen ting.

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...