paragon11 Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Hello Jeg skal kjøpe ny pc og trenger forslag til skjerm. PC-en blir superduper så den er ikke noe problem, men jeg ønsker en skjerm som er god. Den skal primært brukes til bildebehandling. Har jo sett eizo sine sjermer men vurderer dem som litt for dyre akkurat nå. Noen som har forslag på god skjerm i prisklassen mellom 5k-10k. Lenke til kommentar
henkeZ Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Hvor stor skjerm vil du ha? 24 tomms tror jeg vil passe bra. Du finner sikkert en test av 24-skjermer på Hardware.no. Lenke til kommentar
silverhalide Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 fra billigst til dyrest: Apple Cinemadisplay 23" Lacie 320/321 Eizo ColorEdge CE210W Lenke til kommentar
Demantios Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Finnes også gode billige skjermer da. f.eks Samsung SyncMaster 245B Endret 26. september 2007 av PepsiCo Lenke til kommentar
paragon11 Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 Hvor stor skjerm vil du ha? 24 tomms tror jeg vil passe bra. Du finner sikkert en test av 24-skjermer på Hardware.no. 9578892[/snapback] Vanskelig å si, ser egentlig ikke noen stor fordel i bredformat. Men er det bredformat så må det være 24tommer. Finner jeg en i vanlig format kan det godt være 21tommer (er egentlig mest ønskelig med en 21tommer i vanlig format). Bildekvalitet fargegjengivelse vil uansett være det viktigste. Skjermkalibrator er seff obligatorisk. Skal brukes på Lightroom og PS. Lenke til kommentar
paragon11 Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 Hvor stor skjerm vil du ha? 24 tomms tror jeg vil passe bra. Du finner sikkert en test av 24-skjermer på Hardware.no. 9578892[/snapback] takk for det skal sjekke ut den. Lenke til kommentar
Autoxave Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Skjermteknologi er viktigere enn selve merket. IPS (eller S-IPS) skjermene er vissnok de beste for digital billeddbehandling, ivhertfall hvis du driver med portretter. http://www.lcdresource.com/lcdtech/ Lenke til kommentar
Jann - Ove Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 S-IPS er herlig! De billigere typene kommer ikke i nærheten på fargegjengivelse og bildekvalitet generellt. Eizo lager knallgode skjermer med ips-panel, samme med NEC. Dell sin 20" WS er heller ikke så verst, men unngå 24"-ern(ikke lenger ips-panel). Apple sin 23" er dyr, men framdeles ganske gode fordi. Å gå ned ifra 22" til 20" for å få en bedre skjerm er verdt bryet, du taper ikke oppløsning, og størrelsesforskjellen er ikke så stor. 23" og større er greit fordi du da får flere piksler Tre skjermer som er gode: https://prisguiden.no/product.php?productId=20059 https://prisguiden.no/product.php?productId=75952 https://prisguiden.no/product.php?productId=77654 Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 (endret) Jonzo: Apple sine skjermar fungerar faktisk ikkje så bra til seriøs bilebehandling. Problemet er rett og slett at alt ser alt for bra ut! Fargar som gjerne er flate og dølle framstår ofte på apple sine skjermar som at dei likevel er friske og fine. Den er rett og slett ikkje nøytral nok. På jobben brukar vi Eizo CE240W som riktignok ligg eit stykke utanfor budsjettet til trådstartar, men eg vil tru at ein billegare frå samme serie vil gjere god nytte for seg. Noko betre enn ein skikkeleg kalibrert Eizo CE til bildebehandling trur eg det er vanskeleg å finne. Edit: Ser no at CE210W ligg på rundt 12.000,- noko som òg kaskje vert litt mykje, men S2411W ligg litt over 8.000,- Endret 28. september 2007 av KimNK Lenke til kommentar
paragon11 Skrevet 1. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 1. oktober 2007 Dumt spørsmål siden jeg føler jeg burde vite det, men jeg kan jo forbli uvitende eller spørre noen. Så da velger jeg det siste. Hva er forskjellen på å bruke DVI-I og vanlig 15pins skjermkabel ? Lenke til kommentar
Adelsmannen Skrevet 5. oktober 2007 Del Skrevet 5. oktober 2007 (endret) Vedr paneler. Det kan ofte være vanskelig å finne ut hvilke panel som sitter i hvilke skjermer, ofte er det ikke å finne engang på produsentens sider. Anbefaler derfor http://www.flatpanels.dk/skaerme.php Velg en skjerm basert på S-IPS, PVA eller MVA, og styr unna TN-baserte skjermer. Forøvrig støtter jeg tidligere utsagn om å heller velge en mindre skjerm med bedre fargegengivelse enn en stor og dårligere skjerm. Endret 5. oktober 2007 av slaskussen Lenke til kommentar
paragon11 Skrevet 10. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 10. oktober 2007 Hello Jeg skal kjøpe ny pc og trenger forslag til skjerm. PC-en blir superduper så den er ikke noe problem, men jeg ønsker en skjerm som er god. Den skal primært brukes til bildebehandling. Har jo sett eizo sine sjermer men vurderer dem som litt for dyre akkurat nå. Noen som har forslag på god skjerm i prisklassen mellom 5k-10k. ok Jeg landet på en Eizo S2000 Er veldig fornøyd så langt. Og kan bekrefte at jeg ser bilder annerledes nå enn før. nå sammelinger jeg den direkte med en 17toms crt og 2stk lcd 17tommere, som jeg har på bordet her. Skjemen jeg kjøpte er ikke top of the line, fant at neste skritt over denne er Eizo coloredge til 14lapper. Pr i dag synes jeg det var for mye. Anbefales. Lenke til kommentar
KimNK Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Hugs å kalibrere. Ofte. Lenke til kommentar
tomsi42 Skrevet 10. oktober 2007 Del Skrevet 10. oktober 2007 Dumt spørsmål siden jeg føler jeg burde vite det, men jeg kan jo forbli uvitende eller spørre noen. Så da velger jeg det siste. Hva er forskjellen på å bruke DVI-I og vanlig 15pins skjermkabel ? DVI er et digitalt interface og passer bedre for LCD display. Bruker du 15 pins kabelen, så gjøres bildesignalet om til analogt, sendes over kabelen, og gjøres om til digitalt igjen i skjermen. Med DVI så får du et skarpere og roligere bilde enn 15pins'en. Tom Lenke til kommentar
paragon11 Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 DVI er et digitalt interface og passer bedre for LCD display. Bruker du 15 pins kabelen, så gjøres bildesignalet om til analogt, sendes over kabelen, og gjøres om til digitalt igjen i skjermen. Med DVI så får du et skarpere og roligere bilde enn 15pins'en. Tom Takk for hjelpen. Til KimNK Har kalibratorverktøy og skal kjøre den annenhver uke i starten. Skal bli spennende å følge med på hvor ofte denne skjermen må korrigeres. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå