simalarion Skrevet 28. september 2007 Del Skrevet 28. september 2007 (endret) Blaz3r:Jeg skal holde meg for fristelsen din til personkarakteristikker, men det er umulig smart å mene at prisen på 8800GTS har vært god fordi den ikke har hatt konkuranse siden det kom ut. Han har neppe tenkt så langt, han har sikkert bare tenkt på sitvasjonen der og da. Endret 28. september 2007 av simalarion Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Nå er også Radeon HD 2900 XT med 1GiB ram i salg. Kilde Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Er det noen tester som beviser at dette kortet er like bra som 8800GTS, man trenger jo ikke mer en 512 minne, så det vil jo si at det konkurer med 640mb versionen også ;D Lenke til kommentar
Kent -amdme- Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Er det noen tester som beviser at dette kortet er like bra som 8800GTS, man trenger jo ikke mer en 512 minne, så det vil jo si at det konkurer med 640mb versionen også ;D 9598057[/snapback] he he.. det rævkjører gts Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Er det noen tester som beviser at dette kortet er like bra som 8800GTS, man trenger jo ikke mer en 512 minne, så det vil jo si at det konkurer med 640mb versionen også ;D 9598057[/snapback] Feil. Man må tenke på minnebussbredden på kortene som er 512bit. Dvs. at XT og Pro 512MB tilsvarer GTS 320MB. XT og Pro 1024MB tilsvarer GTS640MB og GTX768MB. HD2900XT/Pro 512MB tilsvarer eks. X1950Pro 256MB. Vær oppmerksom på dette med tanke på oppløsning og skjermstørrelse. X1950Pro 512MB og HD2900XT/PRO 1024MB tilsvarer hverandre i buss/minnemengde. Endret 29. september 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
simalarion Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Om man overklokker det kan jeg tenke meg det blir liggendet ganske tett oppunder xt ergo tett oppunder gtx, uten at jeg har sett noen tester er det dette jeg tror (altså om gts \pro er klokket tror jeg pro drar det lengste strået, venter i spenning på en test) Men jeg tror også at ikke dette hjelper så mye når nVidia slipper nytt midrange kort i nov. Så får vi se hvem som drar det lengste strået i denne omgang, vi får håpe ATI henger med eller enda bedra drar fra denne gangen. Endret 29. september 2007 av simalarion Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Er det noen tester som beviser at dette kortet er like bra som 8800GTS, man trenger jo ikke mer en 512 minne, så det vil jo si at det konkurer med 640mb versionen også ;D 9598057[/snapback] Feil. Man må tenke på minnebussbredden på kortene som er 512bit. Dvs. at XT og Pro 512MB tilsvarer GTS 320MB. XT og Pro 1024MB tilsvarer GTS640MB og GTX768MB. HD2900XT/Pro 512MB tilsvarer eks. X1950Pro 256MB. Vær oppmerksom på dette med tanke på oppløsning og skjermstørrelse. X1950Pro 512MB og HD2900XT/PRO 1024MB tilsvarer hverandre i buss/minnemengde. 9598911[/snapback] Jeg har vanskeligheter med å se relevansen med det Geisner sier eller i det hele tatt å forstå posten din. Det er mye mer til båndbredden enn bredden på bussen og det er heller ingen regel til hvor høy båndbredde du bør ha til så og så mye minne, isåfall er det høyst relativt sett. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) MistaPi: Det er klart at det er båndbredden som har mest betydning for å håndtere høy oppløsning. Men forenklet sett kan man sidestille produktene 256bit/512MB med 512bit/1024MB. 512MB på 256bit minnebuss er et annet produkt enn 512MB på 512bit minnebuss. Ergo blir det ennå mer og altfor forenklet å si "man trenger ikke mer enn 512MB" siden 512MB ikke er et statisk produkt. Endret 29. september 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 Det er klart at det er båndbredden som har mest betydning for å håndtere høy oppløsning. Nei, for nyere spill er det shader ALU'ene som er viktigst her. GPU'ene bruker ikke mye av tiden på å skrive ut pixler og derfor er det den store forskjellen mellom antall shader ALU'er og ROP'er. Men uansett, i tillegg til bussbredden har du klokkehastigheten og ikke minst hvor bra GPU'en er på å utnytte den tilgjenglige båndbredden. Men forenklet sett kan man sidestille produktene 256bit/512MB med 512bit/1024MB. 512MB på 256bit minnebuss er et annet produkt enn 512MB på 512bit minnebuss. Ergo blir det ennå mer og altfor forenklet å si "man trenger ikke mer enn 512MB" siden 512MB ikke er et statisk produkt. 9599422[/snapback] Jeg vil tro han mente for de kortene han snakket om og jeg er stort sett enig. Ellers er det stort sett pris vs ytelse som er viktigst her. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 29. september 2007 Del Skrevet 29. september 2007 (endret) Det er klart at det er båndbredden som har mest betydning for å håndtere høy oppløsning. Nei, for nyere spill er det shader ALU'ene som er viktigst her. GPU'ene bruker ikke mye av tiden på å skrive ut pixler og derfor er det den store forskjellen mellom antall shader ALU'er og ROP'er. Men uansett, i tillegg til bussbredden har du klokkehastigheten og ikke minst hvor bra GPU'en er på å utnytte den tilgjenglige båndbredden. Her fikk jeg dette inntrykket av ditt forrige innlegg. Tror vi alle er klar over akkurat dette, poenget mitt var enkelt at "512MB minne er nok" ikke er et godt nok utsagn i seg selv, man må ta de andre hensyn med. Men forenklet sett kan man sidestille produktene 256bit/512MB med 512bit/1024MB. 512MB på 256bit minnebuss er et annet produkt enn 512MB på 512bit minnebuss. Ergo blir det ennå mer og altfor forenklet å si "man trenger ikke mer enn 512MB" siden 512MB ikke er et statisk produkt. 9599422[/snapback] Jeg vil tro han mente for de kortene han snakket om og jeg er stort sett enig. Ellers er det stort sett pris vs ytelse som er viktigst her. 9600105[/snapback] Pris ytelse er noe helt annet og selvf. en faktor i et kjøp og bang for buck. Endret 29. september 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
Nautique Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Så ikke på minnebussen på kortet før etter at jeg hadde skrevet posten.. Trodde minnebussen var den samme som på 2900 XT, og da ville det ha vært sinnsykt mye for penga.. Uansett ville jeg heller valgt dette kortet enn 8800GTS 320mb.. Siden dette gir mye ytelse for penga ;D Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 hehe Geisner, var det jeg tippet for jeg tok selv feil av dette i starten. So no harm ment. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Så ikke på minnebussen på kortet før etter at jeg hadde skrevet posten.. Trodde minnebussen var den samme som på 2900 XT, og da ville det ha vært sinnsykt mye for penga.. Pro utgaven har nå også 512bit minnebus. Men hvis ikke, hva hadde det spillt for noe rolle for hva du får for pengene. Er det ikke testene som det allerede er noen av ute som forteller deg det? Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Man er vel alltid opptatt av hva slags tekniske spesifikasjoner har. Tester forteller en ting, spesifikasjoner kan si noe i tillegg om hvilke muligheter man har utover stock. Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Så hvilkne muligheter hadde dette gitt utover de testene som er ute? Eneste jeg kan tenke meg er en fordel med D3D10 streamout funksjonen, men innen den tid er nok HD2900 serien ganske foreldet. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) En test gir et resultat. Men det kan være mange forskjellige og varierende faktorer som gir det resultatet. Eks. kan det være meget høy klokk på en smal minnebuss som bidrar til resultatet. Det er kjekt å vite at man har en bred minnebuss som gir resultatet uten høy klokk og at man dermed har et utgangspunkt for ennå mer minnebåndbredde(om de andre komponentene kan håndtere det), ved overklokk av minnet på en bred minnebuss, for minneintensive spill/oppløsninger osv. GPU'en i dette tilfellet er godt egnet for en 512bit minnebuss, slikt er kjekt å være klar over. Endret 30. september 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 I dette tilfellet som jeg snakker om, som vel er saken her, er minnet allerede klokket ganske høyt og hvis 512bit bred minnebus hadde vært såpass overkill for R600XT hadde det hjulpet lite å overklokke minnet noe på PRO utgaven. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 (endret) I det spesifike tilfellet du peker på så er det korrekt ja, jeg snakket generellt at det er greit å vite hva slags spesifikasjoner man har med å gjøre. hvis 512bit bred minnebus hadde vært såpass overkill for R600XT hadde det hjulpet lite å overklokke minnet noe på PRO utgaven.Her snakker vi forbi hverandre tror jeg. Er dette en forutsetning du tillegger med "hvis" eller er det tilfelle? Endret 30. september 2007 av Theo343 Lenke til kommentar
MistaPi Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Dette var en hypotetisk fremstilling da PRO utgaven som nevnt har 512bit minnebus. Det er neppe så overkill at PRO hadde ligget så nærme XT hvis det bare hadde hatt 256bit minnebus, men det er et spørsmålstegn med hva AMD/ATi har tenkt seg for noe med all den båndbredden. Tildels en "test run" av 512bit minnebus, tildels mtp PR verdi og tildels fremover tenking med D3D10 streamout? Blir spennede å se hvor RV670 lander med 256bit minnebus, hvis det får ROP MSAA resolve ser jeg ikke bort ifra at den tilogmed vil slå R600XT. Lenke til kommentar
Theo343 Skrevet 30. september 2007 Del Skrevet 30. september 2007 Enig der, og ja det blir spennende Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå