Gå til innhold

Spørre sjef om referanse ?

Anbefalte innlegg

Hei folkens

Jeg er for tiden på utkikk etter ny jobb, og har vært innom et rekrutteringsselskap.

Tenkte å pusse litt på CV'en før den sendes til aktuelle firmaer.

Har jobbet i 8 år i samme IT firma, og det er da mest hensiktsmessig å få referanser fra min nåværende sjef (pluss muligens tidligere sjef fra et par år tilbake).

Men er det lurt å plutselig spørre sjefen om han kan stå som referanse ?

Har noen erfaringer fra dette ?

Vil dette være positivt på noen måte ? Feks. ved de kanskje blir redd for å miste deg og vil ha en samtale "om framtiden" ? :D

De gamle jobbene har vært småfirmaer som jeg har jobbet for 1 - 2 år maks.

Det er den nåværende jobben som man virkelig har fått økt kompetansen sin på og fått veldig mye erfaringer i fra. Så det er denne jeg vil vektlegge i CV'en.

Ville vel vært rart om jeg ikke oppga noen referanse fra denne ?

DarkSheer

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hmm, tror det er vanskelig å gi ordentlig råd på dette. Det kan slå begge veier og det avhenger mye av bedriftens policy på dette området og sjefen din som person.

Hvis du først har snakket med sjefen din om at du også ser etter en ny jobb og det er forståelse for det så kan du også be om en referanse. Men ingen automatikk i at dette går bare fint (selv om det burde det).

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt i fra om at jeg leter etter ny jobb.

Gjør en ganske bra jobb vil jeg tro. Pluss at jeg er en nøkkelperson i flere felt.

DarkSheer

9591848[/snapback]

Vær åpen om sånt tidlig så går det bra. Ikke la det falle som en bombe at du plutselig skal vekk. Det blir kanskje ikke så godt motatt.

Lenke til kommentar
Kan det ikke slå negativt ut om du sier i fra også ?

Du blir kanskje fryst ut.....

Så finner du kanskje ikke noe og blir sittende der ?

DarkSheer

9591940[/snapback]

Hvorfor skal du bli fryst ut hvis du gjør en god jobb? Det viktigste er bare å være åpen med ledelsen om det så går det bra.

Ikke lag flere sperrer for deg selv enn nødvendig. Bli sittende der?

Skal du ha ny jobb eller ikke?

Lenke til kommentar

Jeg sa klart ifra til min sjef at jeg begynner å bli litt lei, og at jeg kommer til å se etter andre jobber.. Og han var helt ok med det og gikk med på å være referanse osv.

Hadde jeg imidlertid gått til enkelte av de andre sjefene på bygget ville de ha spurt "hvorfor i he*** vil du slutte"?

Så du må nesten se an sjefen din. Har du en grei tone med han, så vil han mest sansynlig hjelpe deg.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke sagt i fra om at jeg leter etter ny jobb.

Gjør en ganske bra jobb vil jeg tro. Pluss at jeg er en nøkkelperson i flere felt.

DarkSheer

9591848[/snapback]

Siden sjefen din vet at du leter etter en ny jobb burde det ikke skape noen problemer å spørre om han kan stå som referanse. Hvis det derimot hadde vært første gangen han hørte om det og du spurte om han kunne være referanse hadde jeg nok ikke gjort det.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

De kan ikke bli sure for at du begynner å se etter ny jobb. Gjør de det, og nekter å gi deg referanse så snakker du med arbeidstilsynet.

Enhver seriøs bedrift SKAL takle dette helt fint.

Vært ærlig hele veien så går det helt fint skal du se.

Bare pass på å få referanse når du slutter i en jobb. Det blir sett svært negativt på om du kommer på et intervju, og så kan du ikke gi referanse på den forrige jobben du hadde. Her må du stå på kravene/rettighetene dine!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...