Loffen1 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Bruker Intel RAID-kontolleren på hovedkortet for å kjøre RAID0. Funker helt fint for meg. Bruker en enkelt SATA-disk til automatisk backup. xrayeyes: Din RAM skal ha en driftsspenning på 2.3 - 2.35 V iflg spesifikasjonene på siden du linker til. Jupp det funker fett, ihvertfall helt til den kræsjer Lenke til kommentar
aleksanderro Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Går det an å deaktivere to av kjernene til Q6600 i BIOS'en med Rampage Formula? Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 (endret) Hva er den høyeste hastigheten på DDR3 RAM Maximus Extreme støtter? Da mener jeg originalt på minnebrikkene, ikke noe klokking... Vil det klare 1600MHz uklokket, eller er 1333MHz det høyeste uklokket? EDIT: Trenger et raskt svar, skal opp og legge inn penger i kontoen snart.. EDIT2: Vil Maximus Extreme støtte disse? http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1707885 Endret 26. mai 2008 av Tord13 Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Bruker Intel RAID-kontolleren på hovedkortet for å kjøre RAID0. Funker helt fint for meg. Bruker en enkelt SATA-disk til automatisk backup. xrayeyes: Din RAM skal ha en driftsspenning på 2.3 - 2.35 V iflg spesifikasjonene på siden du linker til. Jupp det funker fett, ihvertfall helt til den kræsjer Raid0 gir en overlegen ytelse, men sannsynlighet for datatap blir doublet også. De fleste diskene er veldige pålitlige idag, og hvis man har en ekstern backup, da trenger man ikke å være redd for datatap. Hvis man skal involvere 3 disker, da den beste løsningen er nok Raid5, fordi den gir både økt ytelse og fungerer som "intern" backaup. Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Hva er den høyeste hastigheten på DDR3 RAM Maximus Extreme støtter? Da mener jeg originalt på minnebrikkene, ikke noe klokking... Vil det klare 1600MHz uklokket, eller er 1333MHz det høyeste uklokket? EDIT: Trenger et raskt svar, skal opp og legge inn penger i kontoen snart.. EDIT2: Vil Maximus Extreme støtte disse? http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1707885 Ja det støtter de brikkene, men du må klokke ellers kjører de på 1333. Har selv de samme brikkene i 2x2 versjon. Lenke til kommentar
Tord93 Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Hva er den høyeste hastigheten på DDR3 RAM Maximus Extreme støtter? Da mener jeg originalt på minnebrikkene, ikke noe klokking... Vil det klare 1600MHz uklokket, eller er 1333MHz det høyeste uklokket? EDIT: Trenger et raskt svar, skal opp og legge inn penger i kontoen snart.. EDIT2: Vil Maximus Extreme støtte disse? http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1707885 Ja det støtter de brikkene, men du må klokke ellers kjører de på 1333. Har selv de samme brikkene i 2x2 versjon. Ok takker for svar Men klokker brikkene seg automatisk ned eller må jeg gjøre det selv? (aner ikke åssen jeg klokker ram..) Lenke til kommentar
Mydog Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Hva er den høyeste hastigheten på DDR3 RAM Maximus Extreme støtter? Da mener jeg originalt på minnebrikkene, ikke noe klokking... Vil det klare 1600MHz uklokket, eller er 1333MHz det høyeste uklokket? EDIT: Trenger et raskt svar, skal opp og legge inn penger i kontoen snart.. EDIT2: Vil Maximus Extreme støtte disse? http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:1707885 Ja det støtter de brikkene, men du må klokke ellers kjører de på 1333. Har selv de samme brikkene i 2x2 versjon. Ok takker for svar Men klokker brikkene seg automatisk ned eller må jeg gjøre det selv? (aner ikke åssen jeg klokker ram..) Det går automatisk, bios har mange enkle alternativ til klokking av både cpu og minne. Lenke til kommentar
xantarion Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Noen andre her som har problem med at Northbridge'n blir veldig varm (Asus Maximus Formula)? I tillegg så sliter jeg litt med at hovedkortet ikke registrerer at tp-kabel er tilkoplet, jeg må ofte ta den in og ut et par ganger før den finner nettet. ps. har nyeste bios. Lenke til kommentar
MamboJambo Skrevet 26. mai 2008 Del Skrevet 26. mai 2008 Noen andre her som har problem med at Northbridge'n blir veldig varm (Asus Maximus Formula)?I tillegg så sliter jeg litt med at hovedkortet ikke registrerer at tp-kabel er tilkoplet, jeg må ofte ta den in og ut et par ganger før den finner nettet. ps. har nyeste bios. Ingen tp relaterte problemer her(det kan være kabelen din?). Men herr. Nordbro derimot er veldig varm. 49 grader mens jeg sitter i Opera, stresstester kan kjøre den oppimot og kanskje litt over 60 grader.. liker ikke dette, men så lenge det er stablit så får det gå. Håper dette ordner seg med fler kabinettvifter og nye kaldere skjemkort. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Noen andre her som har problem med at Northbridge'n blir veldig varm (Asus Maximus Formula)?I tillegg så sliter jeg litt med at hovedkortet ikke registrerer at tp-kabel er tilkoplet, jeg må ofte ta den in og ut et par ganger før den finner nettet. ps. har nyeste bios. NB-temp er et kjent problem på Maximus. Hvis du kan strye litt "kald" luft over NB, da vil det senke kraftig. Jeg har løst det med en ekstra vifte som i bildet: Ifølge EVERSET, temperaturen var ca 49 før, men etter denne løsningegn ligger den rundt 39/42 Idla/Load med NB-spening på 1.42v. Endret 27. mai 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Loffen1 Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Wow det var mye den senka! Hadde noe lignende greie før, men det var bare for å senke GPU temp'n enda mer, gikk vell ned 4 grader. Uansett, min NB ligger på 40-42 uten noen form for vifte (nå skal det sant sies at jeg har et rimelig greit kjølings system, med 5 12 cm, og 2 14 cm). Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 Bruker Intel RAID-kontolleren på hovedkortet for å kjøre RAID0. Funker helt fint for meg. Bruker en enkelt SATA-disk til automatisk backup. xrayeyes: Din RAM skal ha en driftsspenning på 2.3 - 2.35 V iflg spesifikasjonene på siden du linker til. Jupp det funker fett, ihvertfall helt til den kræsjer Raid0 gir en overlegen ytelse, men sannsynlighet for datatap blir doublet også. De fleste diskene er veldige pålitlige idag, og hvis man har en ekstern backup, da trenger man ikke å være redd for datatap. Hvis man skal involvere 3 disker, da den beste løsningen er nok Raid5, fordi den gir både økt ytelse og fungerer som "intern" backaup. Sansynligheten er ikkje dobbel så stor ved at man har 2 disker i raid-0 enn man bare har 1 singel disk. Høres liksom ut som raid-0 skal klikke når som helst, mens en enkel disk har evig liv i forhold. Dette sansynlighetsregnestykket er vel satt opp flere ganger av Simen1 tror jeg. Han kan jo alt Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 27. mai 2008 Del Skrevet 27. mai 2008 (endret) Jeg har alereade sagt at idag diskene er veldige pålitlige og Raid0 er ikke så farlig. Jeg fikk ikke med meg hva Simen1 har sagt, men hvis en av diskene i raid0 ryker, da taper man data. Nå tenk deg, hvis sannsynligheten for datatap for en disks skal være feks. 0.001% , hva blir sannligheten for 2 av disse da? Det blir 0.002%, Selv om det er fremdeles veldige lite sannsynlige, men tross alt det blir doublet, jo. EDIT: Men jeg vil gjerne høre om sansynlighetsregnestykket som bviser 0.001 + 0.001 # 0.002. Endret 27. mai 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
gamern1337 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Jeg har alereade sagt at idag diskene er veldige pålitlige og Raid0 er ikke så farlig. Jeg fikk ikke med meg hva Simen1 har sagt, men hvis en av diskene i raid0 ryker, da taper man data. Nå tenk deg, hvis sannsynligheten for datatap for en disks skal være feks. 0.001% , hva blir sannligheten for 2 av disse da? Det blir 0.002%, Selv om det er fremdeles veldige lite sannsynlige, men tross alt det blir doublet, jo. EDIT: Men jeg vil gjerne høre om sansynlighetsregnestykket som bviser 0.001 + 0.001 # 0.002. Jeg ser at du er veldig dårlig i sannsynlighetsregning, rofl...var du som var universitets utdannet eller noe sånt? :!: A: Disk A ryker B: Disk B ryker At disk A ryker er uavhening av at disk B ryker, derfor er P(AUB) = P(A)P(B)= 1*10^(-6) Sannsynligheten for at en av dem ryker er P(A)+P(B)+P(A union B)= 0.002001 Sannsynligheten for at kun EN ryker P(A)+P(B)-P(A snitt B) = 0.001999 Sannsynlihgeten for at begge ryker er P(AUB)= 1*10^(-6) mvh Gamer1337 (Majorstua ungdomsskole) Endret 28. mai 2008 av gamern1337 Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Høres liksom ut som raid-0 skal klikke når som helst, mens en enkel disk har evig liv i forhold. I praksis er det sånn alt for ofte. Man har ofte større mulighet for å redde en enkelt disk fremfor et raid 0 array når feilene først begynner å oppstå. Kan det være at den interne feilkorreksjonen på diskene ikke virker like bra om man setter det opp i raid 0? Spesielt når en bruker en sånn billig integrert Raid 0 løsning som sitter på de fleste hovedkort i dag. Raid 0 gir også fint lite igjen på ytelse når man bruker det som boot og OS disk, så i det henseende er det bortkastet. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 (endret) Jeg har alereade sagt at idag diskene er veldige pålitlige og Raid0 er ikke så farlig. Jeg fikk ikke med meg hva Simen1 har sagt, men hvis en av diskene i raid0 ryker, da taper man data. Nå tenk deg, hvis sannsynligheten for datatap for en disks skal være feks. 0.001% , hva blir sannligheten for 2 av disse da? Det blir 0.002%, Selv om det er fremdeles veldige lite sannsynlige, men tross alt det blir doublet, jo. EDIT: Men jeg vil gjerne høre om sansynlighetsregnestykket som bviser 0.001 + 0.001 # 0.002. Jeg ser at du er veldig dårlig i sannsynlighetsregning, rofl...var du som var universitets utdannet eller noe sånt? :!: A: Disk A ryker B: Disk B ryker At disk A ryker er uavhening av at disk B ryker, derfor er P(AUB) = P(A)P(B)= 1*10^(-6) Sannsynligheten for at en av dem ryker er P(A)+P(B)+P(A union B)= 0.002001 Sannsynligheten for at kun EN ryker P(A)+P(B)-P(A snitt B) = 0.001999 Sannsynlihgeten for at begge ryker er P(AUB)= 1*10^(-6) mvh Gamer1337 (Majorstua ungdomsskole) Her snakker vi om sannsynligheten for datatap/svikt "probabilities of failure" i et linjært system. og det er ingen tvil at den er likt summen av sannsynlighetene (antal disker). Du kan gange og dele som du vil, men 1 + 1 er alltid likt 2. Sitat fra IBM dokumentasjon: "RAID-0 applications From a reliability standpoint, RAID-0 has the same characteristics as linear mode -- the more drives you add to the array, the higher the probability of volume failure. And, like linear mode, the death of a single drive will bring down the entire RAID-0 volume and make it unrecoverable. To figure out the probability of failure of your RAID-0 volume, simply add together the probabilities of failure of all constituent drives. " Oversettelsen: "... For å regne ut sannsynligheten for svikt i RAID-0 volum, er det bare å legge sammen sannsynligheten for svikt i alle deltagende stasjoner. " Link til dokument hos IBM mvh Sam_Oslo (Horten Ingeniør høyskole, Kongsberg Ingeniør høyskole. ++ ) Endret 28. mai 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 IBM er jo en nærmest for en vernet bedrift å regne... Ikke rart de stopper opp ved 1+1=2 matte :!: Lenke til kommentar
Loffen1 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Åja, er det krig om å ha best mulig utdannelse. Loffen1 Jessheim VGS, overflateteknikk/malerfaget (løsmiddel skada) :!: Lenke til kommentar
Gjest Slettet-xZFMnIz6 Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Har tenkt å kjøpe Maximus Formula. Dette kan de vel anbefala meg? Skal ikkje ekstremoverklokka, men har lyst til å overklokka litt. Passar forresten Zalman CNPS9700LED? Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 28. mai 2008 Del Skrevet 28. mai 2008 Åja, er det krig om å ha best mulig utdannelse. Loffen1 Jessheim VGS, overflateteknikk/malerfaget (løsmiddel skada) :!: Vær nå snill med Sam, han prøver bare legge litt kredibilitet bak utsagnene sine som et siste håp på at vi skal ta det han sier for god fisk :!: . Pueblo: Har ikke hørt noe om at den kjølern ikke skal passe på Maximus Formula. Eneste begrensning er høyden på kjølern og bredden på kassa di, men bruker du den på et annet hovedkort i kabinettet du har tenkt å bruke så er det ikke noe problem. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå