Gå til innhold

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden


andylove

Anbefalte innlegg

Hei folkens.. Har litt problemer med volt osv i biosen.. når jeg setter volten på 1.4750 i biosen står volten på 1.40 på CPU-Z.. Hvorfor står det feil i biosen?

 

 

Det er normalt at CPU-Z viser mindre, og folk flest pleir å kalle dette for "real" volt.

 

EDIT:

Er dette en E8400? Hvis du ikke har hefig kjøling, da 1.4 er for mye. De fleste E8400-batchene klarer 4-41.GHZ på 1.28-1.29v (real).

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hei folkens.. Har litt problemer med volt osv i biosen.. når jeg setter volten på 1.4750 i biosen står volten på 1.40 på CPU-Z.. Hvorfor står det feil i biosen?

 

 

Det er normalt at CPU-Z viser mindre, og folk flest pleir å kalle dette for "real" volt.

 

EDIT:

Er dette en E8400? Hvis du ikke har hefig kjøling, da 1.4 er for mye. De fleste E8400-batchene klarer 4-4.1GHZ på 1.28-1.29v (real).

Det kalles v-drop, og har ingenting med at CPU-Z "bare viser mindre", er ikke ofte at HK klarer å levere *akkurat* den spenningen du setter i bios. Spenningen du ser i CPU-Z er den mest korrekte reelle volten ja, sålenge du ikke går inn og måler direkte på HK med DMM. :)

 

1.4v er ikke ufarlig så lenge temperaturene er greie. ;) Men noe høyere enn 1.45v ville jeg nok ikke gått på luft med 45nm.

Lenke til kommentar
Hei folkens.. Har litt problemer med volt osv i biosen.. når jeg setter volten på 1.4750 i biosen står volten på 1.40 på CPU-Z.. Hvorfor står det feil i biosen?

 

 

Det er normalt at CPU-Z viser mindre, og folk flest pleir å kalle dette for "real" volt.

 

EDIT:

Er dette en E8400? Hvis du ikke har hefig kjøling, da 1.4 er for mye. De fleste E8400-batchene klarer 4-4.1GHZ på 1.28-1.29v (real).

Det kalles v-drop, og har ingenting med at CPU-Z "bare viser mindre", er ikke ofte at HK klarer å levere *akkurat* den spenningen du setter i bios. Spenningen du ser i CPU-Z er den mest korrekte reelle volten ja, sålenge du ikke går inn og måler direkte på HK med DMM. :)

 

1.4v er ikke ufarlig så lenge temperaturene er greie. ;) Men noe høyere enn 1.45v ville jeg nok ikke gått på luft med 45nm.

Må si at pcutstyr er trege med å behandle reklamasjoner. Er en stund siden jeg leverte inn mitt asus maximus formula kort nå. Hadde på følesen at pcutstyr skulle bruke lang tid så jeg kjøpe meg et p5k SE hk fra en annen netthandel, så jeg hadde noe å leke med. P5k SE kortet var også defekt så jeg retunerte dette og fikk et nytt tilbake :) pcustyr har fermdeles ikke fått ut fingeren...

Lenke til kommentar

Nå blir det snart ny PC på meg.. Men hvilken av Maximus Formula X38 og Rampage Formula X48 burde jeg gå for? Hvor mye kan jeg klokke en Q6600 på luft, på et maximus formula SE kort?

Aner ikke helt hva jeg skal kjøpe her, men HK'et skal klare og klokke en Q6600 til hvertfall 3.6 GHz, og være ikke så veldig dyrt...

 

Får ikke brukt så veldig mye mer enn 8000kr, men litt over.

Skjerm for 3600kr er inkludert i den prisen. Resten skal gå til CPU, HK, RAM og litt kjøling.

Lenke til kommentar

Bør jeg velge Asus Maximus Formula eller Striker II Formula? Har ingen planer om å kjøre verken ATI eller nVidia SLI. For spesielt interesserte er dette delene jeg planlegger:

 

http://www.amentio.no/PartDetail.aspx?q=p:...bc:36124%3br:pg

https://prisguiden.no/product.php?productId=93933

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=138722

http://www.ps.no/ArtDtl.aspx?i=137537

 

På forhånd takk.

Lenke til kommentar
Nå blir det snart ny PC på meg.. Men hvilken av Maximus Formula X38 og Rampage Formula X48 burde jeg gå for? Hvor mye kan jeg klokke en Q6600 på luft, på et maximus formula SE kort?

Aner ikke helt hva jeg skal kjøpe her, men HK'et skal klare og klokke en Q6600 til hvertfall 3.6 GHz, og være ikke så veldig dyrt...

 

Får ikke brukt så veldig mye mer enn 8000kr, men litt over.

Skjerm for 3600kr er inkludert i den prisen. Resten skal gå til CPU, HK, RAM og litt kjøling.

Jeg ville valgt Maximus (har det selv, og det er et kjempe kort, enkel og grei bios/klokke messig, men skulle jeg hatt nytt kort nå, ville jeg nok kjøpt Abit sitt X38).

Rampage Formula, er som du sikkert vet bare et X38 Maximus på "Boler", så litt bedre er det, noe bedre klokking (men så vet jeg ikke helt hvordan det er med driverene til dette).

 

BTW: Du kan ikke bare forvente å klokke Q6600 til 3.6, det kommer heeelt an på CPU'n. Er det foresten Go-stepping? (selges for det meste nåfortiden, så det er vell ¨å forvente). Men uansett, Vær CPU lever sitt eget liv. Jeg klarte 3.6 Ghz Stabilt, men da på hele 1.45 og 80 grader max temp, noe jeg ikke ville utsette CPU'n for, derfor tusler den nå avgåre på 3.45 og 1.32 volt, og en max temp på 62 grader i et varmt rom (blir vell 57-58 grader i et litt kaldere rom).

Lenke til kommentar

I denne tråden bruker de fleste Asus Maximus Formula luft/SE x38, og jeg har et inntrykk at mange (inkludert meg) kan anbefale dette kortet. Hvis man velger riktig RAM, da er dette en solid overklokkingsplatform, og flere kan vise til gode resultater på både quad og double core.

 

Men Maximus har en kjent svakhet, det blir for varmt på North Bridge og du må være forbrett på å fixe og mixe litt på NB-kjølingen. Noen har valgt å demontere NB-Heat Pipe for å påføre ny kjølepasta, men den sitter fast som klegg og det er lettere sagt enn gjort. Noen (inkludert meg) har klart seg med å sette en vifte over NB uten å demontere hele dritten.

Lenke til kommentar
Det ser faktisk ut som valget mitt faller på ABIT IX38-QuadGT. Det er billigere enn Maximus og har eSata. Takk for tipset Loffen1.

Jupp, men det var ikke derfor jeg vil anbefale det, Den har nemlig en extra Pci Express! Men selvsagt ikke 3 PCi-express X16, men derimot X4-utganger. Noe som passer ypperlig for SAS kontrollere (som jeg vurderer eller skal ha).

Og alle X38 Kort klokker bra, det er lite å klage på.

Lenke til kommentar

Loffen1: Ok, takker for svar :) Jeg går nok for Maximus Formula X38 SE, skal kjøpe en q6600 sammen med det kortet etter 24. mai en gang. Håper at jeg hvertfall får den opp i 3.4.. Kan hende jeg kjøper en E8400 istedet, og oppgraderer til 4 kjerner senere.

 

 

I denne tråden bruker de fleste Asus Maximus Formula luft/SE x38, og jeg har et inntrykk at mange (inkludert meg) kan anbefale dette kortet. Hvis man velger riktig RAM, da er dette en solid overklokkingsplatform, og flere kan vise til gode resultater på både quad og double core.

 

Men Maximus har en kjent svakhet, det blir for varmt på North Bridge og du må være forbrett på å fixe og mixe litt på NB-kjølingen. Noen har valgt å demontere NB-Heat Pipe for å påføre ny kjølepasta, men den sitter fast som klegg og det er lettere sagt enn gjort. Noen (inkludert meg) har klart seg med å sette en vifte over NB uten å demontere hele dritten.

 

God RAM betyr da Crucial DDR2 BallistiX PC6400 eller OCZ Gold da eller? Det er hvertfall en av de jeg skal ha.

 

Vil Northbridgen bli veldig varm i et Antec Nine Hundred?

 

Takker for svar :)

Lenke til kommentar
Loffen1: Ok, takker for svar :) Jeg går nok for Maximus Formula X38 SE, skal kjøpe en q6600 sammen med det kortet etter 24. mai en gang. Håper at jeg hvertfall får den opp i 3.4.. Kan hende jeg kjøper en E8400 istedet, og oppgraderer til 4 kjerner senere.

 

 

I denne tråden bruker de fleste Asus Maximus Formula luft/SE x38, og jeg har et inntrykk at mange (inkludert meg) kan anbefale dette kortet. Hvis man velger riktig RAM, da er dette en solid overklokkingsplatform, og flere kan vise til gode resultater på både quad og double core.

 

Men Maximus har en kjent svakhet, det blir for varmt på North Bridge og du må være forbrett på å fixe og mixe litt på NB-kjølingen. Noen har valgt å demontere NB-Heat Pipe for å påføre ny kjølepasta, men den sitter fast som klegg og det er lettere sagt enn gjort. Noen (inkludert meg) har klart seg med å sette en vifte over NB uten å demontere hele dritten.

 

God RAM betyr da Crucial DDR2 BallistiX PC6400 eller OCZ Gold da eller? Det er hvertfall en av de jeg skal ha.

 

Vil Northbridgen bli veldig varm i et Antec Nine Hundred?

 

Takker for svar :)

Northbridg'en blir varm uansett, men den blir selvsagt kaldere i et kaldt kabbis (Kaldt = Antec 900).

Og hvis jeg hadde kjøpt PC nå, ville jeg gått for E8400, du kommer aldri til å få brukt for 4 kjerner (m.m du kjører 14 spill osv samtidig).

Uansett, litt dumt å kjøpe Crucial Briker nå, tror ikke det er så normalt å få tak i de gode Chippene til dem lenger, dvs det vanskelig 9DGHM (eller hvordan det nå staves).

Men Crucial er nok veien å gå, eller så er reaper serien til OCZ grei (PC8500). koster vell også 500 spenn slike også (for 2x1 brikker)...

Endret av Loffen1
Lenke til kommentar
Da ville jeg heller valgt Crucial DDR2 BallistiX PC8500.Meget liten prisforskjell.

 

I et Antec kabinett vil du få god kjøling på alle komponenter,også NB.

De fleste PC6400 klokker bedre enn Pc8500 faktisk, ihvertfall av det jeg har sett (Håper jeg har sett nok, hehe).

Uansett, det må selvsagt være 9DGHM-chipper.

Lenke til kommentar
Da ville jeg heller valgt Crucial DDR2 BallistiX PC8500.Meget liten prisforskjell.

 

I et Antec kabinett vil du få god kjøling på alle komponenter,også NB.

 

Jeg skal ha 4 GB på 2 brikker.. Og jeg har ennå ikke funnet et 4GB sett fra crucial som er PC8500 :( Kunne noen ha funnet det til meg? Så er jeg hvertfall ferdig med denna PC-en før jeg kanskje oppgraderer til noe nytt om 1 år.. XD

Samma for meg om det er PC8500 eller PC6400, skal være et bra 4GB sett, bare at det ikke skal gå over 850kr.

 

Maximus Formula, er det sånn at det faktisk kan utnytte Crossfire X, bare 4GPU'er er på 2 stk kort?

 

Et dumt sprsmål.. Hvis jeg skal ha vannkjøling på både chipsett og CPU, er det sånn at jeg kan koble sammen tanken til CPU, og CPU til chipsett igjen? Eller må jeg ha en tank til hver? Er litt noob med vannkjøling icon6.gif

 

Bittelitt OT, men takker for svar :)

Lenke til kommentar
Da ville jeg heller valgt Crucial DDR2 BallistiX PC8500.Meget liten prisforskjell.

 

I et Antec kabinett vil du få god kjøling på alle komponenter,også NB.

De fleste PC6400 klokker bedre enn Pc8500 faktisk, ihvertfall av det jeg har sett (Håper jeg har sett nok, hehe).

Uansett, det må selvsagt være 9DGHM-chipper.

 

Nå er vel Crucial pc6400 og pc8500 identiske brikker nærmest.Nå selges det vel bare enkeltsidige brikker heretter,som klokker dårligere enn de gamle gochippene.

 

jeg ville ha undersøkt bruktmarkedet for Ballistix pc8500.

 

Her har du 2x2gb kit fra Crucial.Har ikke testet dem selv,så jeg har ikke grunnlag for å uttale meg om dem.

Lenke til kommentar
Da ville jeg heller valgt Crucial DDR2 BallistiX PC8500.Meget liten prisforskjell.

 

I et Antec kabinett vil du få god kjøling på alle komponenter,også NB.

De fleste PC6400 klokker bedre enn Pc8500 faktisk, ihvertfall av det jeg har sett (Håper jeg har sett nok, hehe).

Uansett, det må selvsagt være 9DGHM-chipper.

 

Nå er vel Crucial pc6400 og pc8500 identiske brikker nærmest.Nå selges det vel bare enkeltsidige brikker heretter,som klokker dårligere enn de gamle gochippene.

 

jeg ville ha undersøkt bruktmarkedet for Ballistix pc8500.

 

Her har du 2x2gb kit fra Crucial.Har ikke testet dem selv,så jeg har ikke grunnlag for å uttale meg om dem.

Handler vell litt om flaks osv, men de jeg har sett, klokker Pc6400 brikkene best.

Uansett, Pc8500 (har dem selv, og klokker kjempe, men har somsagt de andre Chippene).

 

http://www.bruktmarked.no/annonse.php?a=115903

Doh! her var du for sein ....;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...