Gå til innhold

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden


andylove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
ved å ha Loadline Calibration Enabled skal det hindre Vdrop

PS !!!

 

Dette er ikke anbefalt på 45nm CPUene og spess ikke quadcore da det kan føre til ustabilitet ....

 

Tør jeg be spøkelset om referanser for sine uttalelser? Hehe.. (De stemmer nok, men kjekt å ha noe håndfast å vise til). Jeg tenker jeg skal få tid til å redigere 1.post denne helgen, men jeg trenger litt mer info å putte der. Noen som føler for å sende meg et ord eller to, evnt skriv en post, så skal jeg kopiere inn. På forhånd takk.

Lenke til kommentar
ved å ha Loadline Calibration Enabled skal det hindre Vdrop

PS !!!

 

Dette er ikke anbefalt på 45nm CPUene og spess ikke quadcore da det kan føre til ustabilitet ....

 

Tør jeg be spøkelset om referanser for sine uttalelser? Hehe.. (De stemmer nok, men kjekt å ha noe håndfast å vise til). Jeg tenker jeg skal få tid til å redigere 1.post denne helgen, men jeg trenger litt mer info å putte der. Noen som føler for å sende meg et ord eller to, evnt skriv en post, så skal jeg kopiere inn. På forhånd takk.

 

Anandtech har 2 fulle sider med meget detaljert informasjon rundt dette og en 45nm QX9650: http://www.anandtech.com/cpuchipsets/intel...?i=3184&p=5

 

Sånn når det gjelder de praktiske erfaringene jeg sitter med, med et hovedkort som ikke har noen målbar vcore differanse på settingen "Loadline Calibration" Enabled, er at det er lettere å finne stabil overklokk med denne enabled og at hans erfaringer om ustbilitet ikke stemmer hos meg. Nå har ikke jeg noen QX9650, men en E8400, men det samme opplevde jeg med min Q6600.. At hans tekniske informasjon er av ypperste klasse er det vel ingen tvil om, men hver overklokker bør teste dette selv og se selv hva som gir den beste og mest stabile overklokk... IMHO

Lenke til kommentar

Jeg har planer om å kjøpe Asus Maxmus Formula (alltid gode erfaringer med Asus tidligere) for å kunne overklokke relativt moderat (+10-20%). Jeg skal kun bruke ett skjermkort, så det er bare overklokkingsegenskapene jeg er ute etter.

 

Viktigst for meg er minst mulig problemer og etter å ha lest andres erfaringer med kortet har jeg blitt skeptisk:

- Varmeproblemer på SB og NB

- Problemer med å få systemet til å gå stabilt selv på stocksettings

- Mye justering av minneoppsettet og å finne minne som fungerer godt

 

Stabilitet betyr mer enn lavest mulig pris. Jeg er ikke villig til å investere store mengder tid for å få systemet stabilt. Finnes det kombinasjoner av HK+CPU+Minne som garantert går bra?

 

Bør jeg heller se på andre Asuskort, feks P35 som Asus P5K WS

 

Takk for eventuelle innspill!

Lenke til kommentar
Viktigst for meg er minst mulig problemer og etter å ha lest andres erfaringer med kortet har jeg blitt skeptisk:

- Varmeproblemer på SB og NB

- Problemer med å få systemet til å gå stabilt selv på stocksettings

- Mye justering av minneoppsettet og å finne minne som fungerer godt

 

nettopp dette som er problemene. vil nok anbefale deg å kjøpe P35 kort isteden

 

du trenger vel kanskje ikke WS PRO, men da heller P5K-E isteden. dette er knall kort...

Endret av Exentler
Lenke til kommentar
Jeg har planer om å kjøpe Asus Maxmus Formula (alltid gode erfaringer med Asus tidligere) for å kunne overklokke relativt moderat (+10-20%). Jeg skal kun bruke ett skjermkort, så det er bare overklokkingsegenskapene jeg er ute etter.

 

Viktigst for meg er minst mulig problemer og etter å ha lest andres erfaringer med kortet har jeg blitt skeptisk:

- Varmeproblemer på SB og NB

- Problemer med å få systemet til å gå stabilt selv på stocksettings

- Mye justering av minneoppsettet og å finne minne som fungerer godt

 

Stabilitet betyr mer enn lavest mulig pris. Jeg er ikke villig til å investere store mengder tid for å få systemet stabilt. Finnes det kombinasjoner av HK+CPU+Minne som garantert går bra?

 

Bør jeg heller se på andre Asuskort, feks P35 som Asus P5K WS

 

Takk for eventuelle innspill!

 

På stardard utgaven av Maximus Formula uten vannblokk på NB, er det vel ikke noen varmeproblemer på den klokken du satser på, ei heller vesentlig høyere klokk.

 

Minneproblemene etter bios v1004 er også redusert betydelig, denne tråden burde jo gi deg nyttig info om vilke brikker som fungerer optimalt.

 

HK+CPU+Minne som er fjellstøtt etter egen erfaring: Maximus+Q6600/E8400+Mushkin XP2-8500 2x2gb/Corsair PC6400C5 2x2gb.

 

Men, om du kjøper nytt hovedkort idag, så ville jeg vel kikket litt på X48... Ellers er det jo nevnt over at P35 både er billig og bra, og det er jo ikke helt uviktig da.... :innocent:

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Halfedge: Bruker 4x1gb Crucial Ballistix pc 8500.De opptrer dønn stabilt i overklokket tilstand på Maximus.

 

Skal du kun ha ett skjermkort,ville jeg også vurdert et P35 hovedkort.Som nevnt over,ville jeg uten tvil gått for et i Abit IP35 serien.Har 2 stk Abit IP35 Pro her i huset som jeg ikke får fullrost nok.

Lenke til kommentar

Da var Maximus Formula montert her. Bytte fra p5k premium grunnet at gfx blokkerte sata portene.

 

Kjører med 4x1gb mushkin xp2-8500. Kjører alt sock nå, så ser bra ut så langt. Tenkte å klokke litt i morra. Ser at biosen her er litt mere avansert en på p5k kortet. Noe spessielt jeg må huske på?

Lenke til kommentar

Hm, NB blir utrolig varm her, 50'c ca. Heatpipen er tatt av og regoopa med as5, men blir varm fordet. Måtte finne på en løsning, resultatet ble dette vifta på bildet under.

 

Temp generelt for NB,Gfx og cpu gikk ned en god del. Kansje ikke den peneste løsningen, men man må jo bruke det man har :) Nb lå på rundt 52'c load isted, gpu lå på rundt 71'c, cpu er ganske så likt.

 

Temps nå under 100% cpu load.

 

Temperatures

Motherboard 40 °C (104 °F)

CPU 38 °C (100 °F)

CPU #1 / Core #1 54 °C (129 °F)

CPU #1 / Core #2 54 °C (129 °F)

CPU #1 / Core #3 49 °C (120 °F)

CPU #1 / Core #4 54 °C (129 °F)

North Bridge 43 °C (109 °F)

South Bridge 43 °C (109 °F)

GPU1: GPU 68 °C (154 °F)

GPU2: GPU 64 °C (147 °F)

post-17669-1209908884_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hm, NB blir utrolig varm her, 50'c ca. Heatpipen er tatt av og regoopa med as5, men blir varm fordet. Måtte finne på en løsning, resultatet ble dette vifta på bildet under.

 

Temp generelt for NB,Gfx og cpu gikk ned en god del. Kansje ikke den peneste løsningen, men man må jo bruke det man har :) Nb lå på rundt 52'c load isted, gpu lå på rundt 71'c, cpu er ganske så likt.

 

Temps nå under 100% cpu load.

 

Temperatures

Motherboard 40 °C (104 °F)

CPU 38 °C (100 °F)

CPU #1 / Core #1 54 °C (129 °F)

CPU #1 / Core #2 54 °C (129 °F)

CPU #1 / Core #3 49 °C (120 °F)

CPU #1 / Core #4 54 °C (129 °F)

North Bridge 43 °C (109 °F)

South Bridge 43 °C (109 °F)

GPU1: GPU 68 °C (154 °F)

GPU2: GPU 64 °C (147 °F)

hehe, hvorfor ikke.

Resultatene ble endel bedre, så da er det vel greit.

Du kan jo sette en mindre vifte i døra og få litt kaldere luft inn på mb og gpu`ene.

Lenke til kommentar
Hm, NB blir utrolig varm her, 50'c ca. Heatpipen er tatt av og regoopa med as5, men blir varm fordet. Måtte finne på en løsning, resultatet ble dette vifta på bildet under.

 

Temp generelt for NB,Gfx og cpu gikk ned en god del. Kansje ikke den peneste løsningen, men man må jo bruke det man har :) Nb lå på rundt 52'c load isted, gpu lå på rundt 71'c, cpu er ganske så likt.

 

Temps nå under 100% cpu load.

 

Temperatures

Motherboard 40 °C (104 °F)

CPU 38 °C (100 °F)

CPU #1 / Core #1 54 °C (129 °F)

CPU #1 / Core #2 54 °C (129 °F)

CPU #1 / Core #3 49 °C (120 °F)

CPU #1 / Core #4 54 °C (129 °F)

North Bridge 43 °C (109 °F)

South Bridge 43 °C (109 °F)

GPU1: GPU 68 °C (154 °F)

GPU2: GPU 64 °C (147 °F)

 

NB blir utrolig varm? "Welcome to det club". Dette er et kjent problem på Maximus, på SE hjelper det å pøfore ny groop, men ikke på den luftkjølte.

 

Som du har oppdaget, en vifte hjelper en god del. Men jeg forslår at du flytter på viften og eksperimenter litt med resultatene. Fordi der har du ingen luftinntak, du bør plasere slikt at den kan omderigere den friske lufte fra inntaket mot systemet.

 

Jeg har en bunnmonter inntak-vifte og plasrte en eksta 120m i nærheten av dette, slik at den blåser den friske luften mot NB og hele systeme. Jeg har eksprimentert litt med plasering i forskjellige steder, og denne plaseringen har ført til beste resultater hos meg, og MB, SB, GPU og ikke minst og viktigetset NB temperaturen har falt flere grader.

 

Legger ut et bilde for deg, og jeg har tegnet blå linjer for illustere den friske luftstømmen fra inntak mot systemet:

 

viftewq1.th.jpg

 

Dette kan variere litt avhengig av kassen, jeg har CoolerMaster Cosmos og det kan være litt annerleled hos deg. Men jeg forslår at eksprimenter litt med plaseringen. Ikke nevne at du har gjenommsiktig sidedør og dette ser ikke akkurat delikat ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...