Gå til innhold

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden


andylove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det noen som har problemer med å klokke med dette kortet?

Jeg får ikke til å klokke med dette hk..vet ikke om det er hk, cpu, eller rammen som lager plagene. Psu`en er det ikke, har nå byttet den 3 ganger.

Selv med alt på auto i bios 1004, bortsett fra fsb til 360-370, samt prøvd cpu volt til forskjellige nivåer. Pc krasjer i occt vær gang..phuuu.

Håper det er noen som kan gi meg noen nyttige tips.

Lenke til kommentar
Hva mener du med Krasjer i occt? Får du blåskjerm, minne dump? eller occt stopper og gir feilmelding?

 

Hvid du får blåskjerm, det kan like godt være noe galt i operativt systemet. hva slags OS har du? og hva slags melding får du?

Pc bare restarter.. Like etter den er ferdig med det første minuttet(idle). Ikke noen feilmeldinger, Akuratt som om jeg skulle nappet ut strømmen.

Lenke til kommentar

Har litt vanskelig å tru det skal være rammen også...har 4 brikker a 2 gb. Prøvde å ta alle ut og kun prøvde med 1, men det hjalp ikke. Prøvde også flere av ram brikke alene. Prøvde å sette row refresh delay til 45 og 55. Dram til auto og 1083. Prøvde å gi rammen litt mer volt, samt nb....ikke noe av dette hjelper. .

Nå har jeg klokket den til hva jeg klarer 3.2ghz.

Pc`en viser ellers ingen tegn til feil når jeg holder meg under dette...stabil.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Operativt system, er det Vista eller XP, 64 / 32 bit?

 

Det normale er at occt stopper og gir feilmelding(Code1 til cod4) og informerer om CPU eller RAM har feilet.

 

Jeg har en mistanke at dette krashet har mer med operativt systemet å gjøre enn occt.

 

Ta en tit på "Event Viewr", Der finner du detailer om hva var på gang når system krashet.

Se om du har noe under "critical", i tilfellet skriv "EventID" og evt. forklaringen.

Dertett se om du har noe relatert til OCCT under "Applaication Event" og skriv EventID og forklaringen.

 

Jeg har en mistanke at du må reistallere Windows, men først la oss se hva forårsaker krashet.

Lenke til kommentar

min stabile 24/7 klokk nå:

 

har kjørt på 3,2 sånn halveis stabilt siden jeg fikk kortet i november:P

 

Prøvde E6600 på 3,3 ,men måtte øke Vcore seks hakk for å kjøre bare i 15 min med ORTHOS :S

 

Specs:

Asus Maximus Rampage Formula

E6600 ( Ekstemt dårlig batch)/m Noctua UH-12F

Crucial Ballistix Pc8500 ( single-side)

 

Screenshots:

 

 

 

 

 

BIOS settings

 

Extreme Tweaker

Ai Overclock Tuner : Manual

OC From CPU Level Up : AUTO

CPU Ratio Control : Manual

- Ratio CMOS Setting : 8

FSB Frequency : 400

FSB Strap to North Bridge : 400 MHz

PCI-E Frequency: 105

DRAM Frequency: DDR2- 1066

DRAM Command Rate : 2T

DRAM Timing Control: Manual

CAS# Latency : 5

RAS# to CAS# Delay : 5

RAS# Precharge : 5

RAS# ActivateTime : 15

RAS# to RAS# Delay : 3

Row Refresh Cycle Time : 50

Write Recovery Time : 14

Read to Precharge Time : 5

 

DRAM Static Read Control: Disabled

Ai Clock Twister : Stronger

Transaction Booster : Enabled

 

tRD settings:

 

Common Preformence Level : 07 - All disabled

 

CPU Voltage : 1.3875

CPU PLL Voltage : 1.52

North Bridge Voltage : 1.41

DRAM Voltage : 2.18

FSB Termination Voltage : 1.40

South Bridge Voltage : 1.100

SB 1.5V Voltage : 1.60

Loadline Calibration : Enabled

CPU GTL Reference : Auto

North Bridge GTL Reference : Auto

DDR2 Channel A REF Voltage : Auto

DDR2 Channel B REF Voltage : Auto

DDR2 Controller REF Voltage : Auto

 

NB LED Selection : NB Volt

SB LED Selection : SB Volt

CPU LED Selection : CPU VOlt

Voltiminder LED : Disabled

 

CPU Spread Spectrum : Disabled

PCIE Spread Spectrum : Disabled

 

Advanced CPU Configuration

CPU Ratio Control : Manual

- Ratio CMOS Setting :

C1E Suppport : Disabled

CPU TM Function : Disabled

Vanderpool Technology : Disabled

Execute Disable Bit : Enabled

Max CPUID Value Limit : Disabled

 

 

USB Configuration

USB Functions: Enabled

Legacy USB Support : Enabled

 

Lenke til kommentar
Operativt system, er det Vista eller XP, 64 / 32 bit?

 

Det normale er at occt stopper og gir feilmelding(Code1 til cod4) og informerer om CPU eller RAM har feilet.

 

Jeg har en mistanke at dette krashet har mer med operativt systemet å gjøre enn occt.

 

Ta en tit på "Event Viewr", Der finner du detailer om hva var på gang når system krashet.

Se om du har noe under "critical", i tilfellet skriv "EventID" og evt. forklaringen.

Dertett se om du har noe relatert til OCCT under "Applaication Event" og skriv EventID og forklaringen.

 

Jeg har en mistanke at du må reistallere Windows, men først la oss se hva forårsaker krashet.

Har vista 64bit.

Har ingen feilmelding under critical, men fikk noen under application..se under.

post-42464-1209571760_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Hva mener du med Krasjer i occt? Får du blåskjerm, minne dump? eller occt stopper og gir feilmelding?

 

Hvid du får blåskjerm, det kan like godt være noe galt i operativt systemet. hva slags OS har du? og hva slags melding får du?

Pc bare restarter.. Like etter den er ferdig med det første minuttet(idle). Ikke noen feilmeldinger, Akuratt som om jeg skulle nappet ut strømmen.

 

Høres dessverre ut som et psu problem.Har du forsøkt med en annen strømforsyning?

 

Kan være at et kompabilitetsproblem mellom psu og hk,uten at jeg vet noe om det.

 

Regner med at du har prøvd å øke spenninger?

Endret av lucky666
Lenke til kommentar
Hva mener du med Krasjer i occt? Får du blåskjerm, minne dump? eller occt stopper og gir feilmelding?

 

Hvid du får blåskjerm, det kan like godt være noe galt i operativt systemet. hva slags OS har du? og hva slags melding får du?

Pc bare restarter.. Like etter den er ferdig med det første minuttet(idle). Ikke noen feilmeldinger, Akuratt som om jeg skulle nappet ut strømmen.

 

Høres dessverre ut som et psu problem.

 

Regner med at du har prøvd å øke spenninger?

Har prøvd å øke cpu og nb spenningene.

Trudde først at det var psu`en jeg også, så jeg leverte inn en gigabyte 800w. Fikk en ny tilbake, men fikk de samme problemene. Sendte denne tilbake og fikk pengene tilbake. Kjøpe nå en mist 1000w, men problemene er her enda. Har også satt opp en ups for å få en jevnere spenning inn til pcu...Dette har ikke hjulpet noe...arg.

Lenke til kommentar

Ifølge Microsoft support, EventID 6008 betyr at et program har skrud av PCen. Dette sier ikke noe om årsaken, og jeg ble ikke noe klokere av å lese på MS support.

 

Jeg har tiligere sagt at dette er mest sansynlige forårsaket av PSUen, men nå har dt fått MIST og da er det veldig lite sansynlig.

 

Men hvis du har for lave spenninger, da skal OCCT stoppe og gi deg Code1-4 uten å krashe windows. Det vriker heller at du har for høye spenniger. Det kan hende at OCCT eller Vista oppdager en farlig høy blastning (altså for høy spenning) og da skrur av PCen for å beskytte syetemet.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
cmf_Tiger:Kan du poste et par bilder fra biosen din?

 

Ta med hele sida.

Flash`s til bios 1006 nå. Lot alt være, bortsett fra at jeg økte fsb til 370...det gikk dårlig...krasj i occt.

Satt også cpu fan til ignores, siden jeg har vannkjøling.

 

Ifølge Microsoft support, EventID 6008 betyr at et program har skrud av PCen. Dette sier ikke noe om årsaken, og jeg ble ikke noe klokere av å lese på MS support.

 

Jeg har tiligere sagt at dette er mest sansynlige forårsaket av PSUen, men nå har dt fått MIST og da er det veldig lite sansynlig.

 

Men hvis du har for lave spenninger, da skal OCCT stoppe og gi deg Code1-4 uten å krashe windows. Det vriker heller at du har for høye spenniger. Det kan hende at OCCT eller Vista oppdager en farlig høy blastning (altså for høy spenning) og da skrur av PCen for å beskytte syetemet.

Er det mulig å se hva som er satt til max-grense, eller øke disse?

Alle spenningene ser bra ut i evrest o.l. Når jeg tar occt med en fsb på 360 går det greit. De diagrammene jeg får etter testen med temp og spenninger ser veldig bra ut. Ikke noen peaker eller vdroop, kureven ser stabil og bra ut.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar
cmf_Tiger:Kan du poste et par bilder fra biosen din?

 

Ta med hele sida.

Flash`s til bios 1006 nå. Lot alt være, bortsett fra at jeg økte fsb til 370...det gikk dårlig...krasj i occt.

Satt også cpu fan til ignores, siden jeg har vannkjøling.

 

Ifølge Microsoft support, EventID 6008 betyr at et program har skrud av PCen. Dette sier ikke noe om årsaken, og jeg ble ikke noe klokere av å lese på MS support.

 

Jeg har tiligere sagt at dette er mest sansynlige forårsaket av PSUen, men nå har dt fått MIST og da er det veldig lite sansynlig.

 

Men hvis du har for lave spenninger, da skal OCCT stoppe og gi deg Code1-4 uten å krashe windows. Det vriker heller at du har for høye spenniger. Det kan hende at OCCT eller Vista oppdager en farlig høy blastning (altså for høy spenning) og da skrur av PCen for å beskytte syetemet.

Er det mulig å se hva som er satt til max-grense, eller øke disse?

Alle spenningene ser bra ut i evrest o.l. Når jeg tar occt med en fsb på 360 går det greit. De diagrammene jeg får etter testen med temp og spenninger ser veldig bra ut. Ikke noen peaker eller vdroop, kureven ser stabil og bra ut.

Bruker du Evrest sin Stresstest av Minne/CPU? Ihvertfall vil jeg absolutt ikke brukt denne.

Jeg kjørt min CPU Q6600 Go-stepping på 3.62, 1.45 volt og fikk max temp på 67 grader. i OCCT 2.0.0 fikk jeg 80, noe som er den faktiske Temp'n. (Fikk også det i Prime 95).

Lenke til kommentar

80C på CPU-temp betryr at du kan få en Core-temp på 90 grader. Dette er for mye synes jeg. Det ovverasker ikke meg om Vista's innebygde beskyttelses funksjoner tar over og skruer av maskinen lenge før du når disse temperaturene. Da vil du normat får en reboot av vista, ikke av OCCT. BIOSen's "overhaet protection" kan også kikke inn og påta seg ett aller annet. Hva her du av "overheat protction"-verdier i BIOSen? Hva enn du har her, bør OCCT bruker verdier under dette.

 

Hvis du setter lavere max CPU-temp i OCCT (på ca. 60), da vil det ikke krashe, prøv dette og se om det stemmer.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...