Gå til innhold

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden


andylove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg kjører 4x1gb Crucial Ballistix pc 8500 brikker uten problemer.Frekvens på 1126 MHz.

 

Det er ikke bare å sette inn brikker,overklokke,å tro at alt går av seg selv på dette kortet.Brukte utallige timer på prøv å feil,før jeg skjønte hemmeligheten med Formula.

 

Det er tre nøkkelinnstillinger som hver enkelt bruker må forske på,alt ettersom hardware.Det er:

 

"DRAM Static Read Control:

This function is best set to "Disabled" for high FSB levels (450 FSB upwards). "Enabled" gives a small gain in memory access latency at the expense of overall stability. We believe this setting alters a single TRD phase to low; performance advantages either way are not stellar.

 

AI Clock Twister:

We recommend use of the "Strong" setting wherever possible. Setting "Weak" reduces overall bandwidth and access latency. "Strong" brings the x38 chipset performance almost in line with the P35 using DDR2 memory. Please note, we did not find setting "Weak" worked well with the 400 NB strap at 465FSB.

 

Transaction Booster:

Ranges here are from 0-7 (0-3 are stated as usable in BIOS), with either the "Enabled" or "Disabled" setting. The 0 setting with either "Enabled" or "Disabled" selects the default tRD level for the NB strap and memory divider combination. The Enabled function lowers tRD (tRD -1) and/or tRD phases with each additional digit over 0, meaning an upward scale increase or boost is more aggressive with Transaction Booster set to Enabled. If using the 333 NB strap, set Transaction Booster to Disabled and use either 0 or 1 as the "Relax level" setting. When using the Relax setting range (Disabled Transaction Booster), using higher numbers will increase tRD (tRD +1) and tRD Phase adjust for lower overall performance, allowing access to higher FSB speeds. For quad-core overclocking the 400 NB strap performs best with Transaction Booster set to Enabled and 0 as the Boost Level setting - unless you're chasing higher FSB speeds at the expense of overall performance. Dual-core CPUs capable of high FSB speeds may use the "Relaxed" setting of 3 if outright FSB speed is the goal."

 

Kjøres det høy fsb,kan en like godt sette 400 NB strap med en gang.333 NB strap kan testes,med mye spenning til minne.

 

Feil innstillinger her,og all stabilitet kan glemmes.

 

Viktig er også biosvalg.Alt etter hvilken hardware dere bruker.Der må en prøve seg frem.

 

I mitt tilfelle er bios 0802 den beste.Har en fått dette hovedkortet stabilt,er det virkelig et knallkort.Og hvilken følelse det gir,etter flere dagers klø i hodet,vekselsvis i ræva,å ha endelig funnet riktige verdier.

 

dette er bra du trekker fram.

 

AI Clock Twister og Transaction Booster har ekstremt mye å si på ytelsen og stabilitet. dette kan variere velsig fram oppsett til oppsett så det er bare å prøve seg fram

 

 

Er dette et bra kort å velge? Asus Striker II Formula, nForce-780i SLI ,Socket-775, DDR2, 3xPCI-Ex(2.0)16

 

På komplett.no kan jeg bare velge det eller P5N, P5K, P5E + 2 andre MSI kort, P35 og P7N Diamond.

 

dette kan du ta i HK forumet. Asus Striker II Formula er et 780i kort og har ikke noe her å gjøre

Endret av Exentler
Lenke til kommentar
Får DET RAM med 2 brikker RAM nå.. Har testet en og en brikke, fungerer. Tips?

 

Du har tatt en clear cmos?

Selvfølgelig..

Løsningen: Først boote med en og en brikke i hver slott, så boote på slot 1 kanal 2, så adde den andre brikken til slot 2 kanal 1, så clear cmos(PS: Ikke knappen på bakpanelet!), så bytte om til slot 1 kanal 1 og slot 2 kanal 1, deretter clear cmos(samme her, ikke knappen, men ta ut batteriet). Så fikk jeg boot. Kjører nå med to brikker.

Lenke til kommentar

Sam, tja. Jeg liker å mekke litt, som i fikse og forbedre. Jeg liker ikke å bruke 30% av pc-tiden min til å tweake i bios når jeg egentlig må inn i OS for å få gjort jobben min. Hvis hva du sier om høytytende ram stemmer, får jeg vel spare opp penger til å kjøpe noen helt vanlige brikker... hvis ingen vil bytte mine "high performance, high maintenance" brikker mot noe jeg kan plugge i og være happy med..

 

Som nevnt før, jeg har verken peil, tid el lyst til å drive mye med klokking. Jeg ble anbefalt å kjøpe quad'en og klokke den litt som beste kjøp for pengene da jeg handlet.

 

cc:Ser at du ikke klokker.Har du prøvd med et annet minnekit?Har du kjørt dos memtest?

 

Kan ligne på ei defekt rambrikke.

 

Har ikke noe annet sett å teste med. Viser ellers til min post tidligere i tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...;#entry10967374

 

Jeg har voltet opp ram til 2.3 på det meste, uten at det hjalp - like mange feil i memtestene så lenge jeg har i begge brikkene. Iogmed at folk sier at dette HK overvolter noe (.4-.8) så tør jeg ikke prøve mer enn 2.3 fordi jeg er redd for å ødelegge brikkene, som er rated til å funke fint på 1.8v på 800, mens de trenger 2-2.35v maks ved høyere hastigheter.

Lenke til kommentar
Et spørmål :

 

I Asus pakken ligger "3DMark06-software", men den gir melding at "du må registerere". Gir Asus en gratis registeringskode for dette eller må kjøpes?

 

Nøkkelen står på coveret.....

 

Takk, nå ser jeg det. Jeg leste på DVDen og så den ikke. Det står på papiret, og på gæeren side!

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Et spørmål :

 

I Asus pakken ligger "3DMark06-software", men den gir melding at "du må registerere". Gir Asus en gratis registeringskode for dette eller må kjøpes?

 

Nøkkelen står på coveret.....

Jeg har ikke fått noe slik til mit asus maximus formula kort...:(

 

Edit:

Ups, det hadde jeg jammen fått.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Bra at du fant den! Det kommer hendige for å måle resultatene.

 

Legger ut et bilde av 3DMark06 resultat på:

Asus Maximus Formula + E8400 @4GHZ + 9800GTX @783/1161/1958 + Mushkin PC8000 Redline 2x2048 @1000MHZ. Alt på kun luft , 5 x 120 vifter i en Cooler master Cosmos 1000 kasse.

 

3DMark06: 14949

 

3dmarkjm1.th.jpg

 

Komentarer og forslag?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Bra at du fant den! Det kommer hendige for å måle resultatene.

 

Legger ut et bilde av 3DMark06 resultat på:

Asus Maximus Formula + E8400 @4GHZ + 9800GTX @783/1161/1958 + Mushkin PC8000 Redline 2x2048 @1000MHZ. Alt på kun luft , 5 x 120 vifter i en Cooler master Cosmos 1000 kasse.

 

3DMark06: 14949

 

3dmarkjm1.th.jpg

 

Komentarer og forslag?

 

Tja,kommentaren min er at jeg får 60 p mer enn deg på cpu scoren,med samme frekvens på cpu og 4x1gb ram på lavere frekvens :)

Lenke til kommentar

lucky666, har du noen meninger om hvorfor jeg får lavere poeng i CPU score?

Kan det hende at jeg har for lave spenninger her og der? Jeg har rom for å kjører høryere spenninger, særlig på NB. Men systemer er stabilt og jeg prøver å holde temperaturene på minst muliig. Hva forslår du for å forbedring?

 

Nå har jeg brukt litt mer tid på GPUen og fikk shader frekvensen over 2000MHZ. Kjører nå på @800/1150/2001 og det hadde en del å si for 3Dmark06 scoren. Nå er det over 15000. :new_woot: Og olt paserte Nvidia Stability test glatt.

legger ut et nytt bilde med 3DMark06 Score på 15038

3dmark3tb1.th.jpg

 

Setter pris på forslag og meninger (helst kritiske).

 

EDIT: legger ut et apar bilde av instillingen i BIOS:

picture8zc0.th.jpg picture6dz9.th.jpg

 

jeg har en god del å gå på spenninge, men frykter høye temp. Setter pris på kritiske forslag fra alle.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

lurte på om dere viste om noen 80X80 vifter som jeg kan koble til hovedkortet, slik at jeg kan regulere hastigheten på vifta.

Har 2 stk hd3870x2 og det blir fort varmt mellom korta, så jeg tenke jeg kunne montere en vifte på kabinettdøra slik at jeg fikk litt bevegelse i lufta mellom korta. Ser at det er muligheter å koble til vifter på hk, så da tenkte jeg det kunne vært kjekt å bruke disse..da vil jeg kunne styre vifta/viftene også...hvis jeg har forstått det riktig.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

Sam_Oslo:Har du et stabilt oppsett,skal du beholde de spenningene du bruker.

 

Det var mest ment som en spøk fra min side,dette med cpu score.Har bare kjørt en test med 06 på 4.0GHz,og jeg fikk 3712 cpu score.Jeg kjører også 9x og har en del å hente på din høye fsb.Men dette er tyttebær,etter å ha kjørt en defrag og en restart,får du kanskje høyere cpu score enn meg :)

Lenke til kommentar
Sam_Oslo:Har du et stabilt oppsett,skal du beholde de spenningene du bruker.

 

Det var mest ment som en spøk fra min side,dette med cpu score.Har bare kjørt en test med 06 på 4.0GHz,og jeg fikk 3712 cpu score.Jeg kjører også 9x og har en del å hente på din høye fsb.Men dette er tyttebær,etter å ha kjørt en defrag og en restart,får du kanskje høyere cpu score enn meg :)

 

ok, der skremte du meg. Systemet er stabilt, OCCT har jeg kjørt fult ut på 1 time, og den klarte seg fint på 1 time prime95 tortur, det er ikke noe vits å utsette babyen min for 8 times tortur! Hvis den begynner å tuelle under stress på daglige bruk, da vil kjøre mer test. men forløpige virker den like stabil som fjel.

 

Jeg må nok eksperimenter litt mer med dette, men systemet har blitt mye mer responsiv og forløpige er jeg veldig fornøyd med en 3dmark06 på over 15000.

Lenke til kommentar
lurte på om dere viste om noen 80X80 vifter som jeg kan koble til hovedkortet, slik at jeg kan regulere hastigheten på vifta.

Har 2 stk hd3870x2 og det blir fort varmt mellom korta, så jeg tenke jeg kunne montere en vifte på kabinettdøra slik at jeg fikk litt bevegelse i lufta mellom korta. Ser at det er muligheter å koble til vifter på hk, så da tenkte jeg det kunne vært kjekt å bruke disse..da vil jeg kunne styre vifta/viftene også...hvis jeg har forstått det riktig.

 

Jeg er ikke sikker om jeg har forstått deg riktig, men du kan vurdere ZALMAN Viftekontroll Fan Mate 2.

 

Hvis du ikke har hull i kabinettdøra, kan du like godt plasere viften i enden på GPUene. Jeg har eksperimenter litt og fant at plasering av viftene har mye å si for airflow i kassen. Av og til kan en eksta vifte forstyre airflow i gal retning og virke negativt på andre tempene. Jeg har plasert en 120 vifte tett intil på enden av GPU ( rett på tvers av GPU) som blåser over begge sidene av GPU-overflate backover i kassen, og det førte til at både MB og SB temp falt ca 5 grader. og GPuen er mye kjøligere også. Når jeg plaserte den på flere andre steder, blåste den GPU-varemn på MB og SB og de ble varmere!

 

Dette kan variere fra kasse til kasse, men det lønner seg å eksperintere litt med plasering av viften.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
lurte på om dere viste om noen 80X80 vifter som jeg kan koble til hovedkortet, slik at jeg kan regulere hastigheten på vifta.

Har 2 stk hd3870x2 og det blir fort varmt mellom korta, så jeg tenke jeg kunne montere en vifte på kabinettdøra slik at jeg fikk litt bevegelse i lufta mellom korta. Ser at det er muligheter å koble til vifter på hk, så da tenkte jeg det kunne vært kjekt å bruke disse..da vil jeg kunne styre vifta/viftene også...hvis jeg har forstått det riktig.

 

Jeg er ikke sikker om jeg har forstått deg riktig, men du kan vurdere ZALMAN Viftekontroll Fan Mate 2.

 

Hvis du ikke har hull i kabinettdøra, kan du like godt plasere viften i enden på GPUene. Jeg har eksperimenter litt og fant at plasering av viftene har mye å si for airflow i kassen. Av og til kan en eksta vifte forstyre airflow i gal retning og virke negativt på andre tempene. Jeg har plasert en 120 vifte tett intil på enden av GPU ( rett på tvers av GPU) som blåser over begge sidene av GPU-overflate backover i kassen, og det førte til at både MB og SB temp falt ca 5 grader. og GPuen er mye kjøligere også. Når jeg plaserte den på flere andre steder, blåste den GPU-varemn på MB og SB og de ble varmere!

 

Dette kan variere fra kasse til kasse, men det lønner seg å eksperintere litt med plasering av viften.

Det jeg mente var at jeg kan koble vifta til hk og ikke direkte til psu`n som de fleste mine vifter er idag..har nå ikke muligheten til å regulere disse....

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...