Gå til innhold

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden


andylove

Anbefalte innlegg

Bug i Asus probe II eller Biosen?

 

I BIOS (1004) default verdi for "overheat protection" for både SB og NB står på 90 grader C og det miste verdien som går an å velge er på 70 C. Men det merkelige er at Asus Probe II har en default max temp for NB og SB på 45 C.

 

En av disse har nødt til å være helt på bær tur, er dette en bug i Asus probe II eller i BIOSen?

 

vet noe hva er anbefalt som den høyeste temp på NB og SB for Maximus?

 

Stusser også over dette. Jeg tror verdiene i BIOS er satt kunstig høye som default. Man burde kanskje sette grensene til rundt 65-70 grader? Temperaturgrensene på PC Probe er rundt anbefalt maksverdi. Har forresten sett at MB temp i PC probe kan hoppe mellom 6 grader og 280 på ett øyeblikk, så noe er alvorlig feil med den sensoravlesningen...

 

Jeg har osså merket at Asus probe II kan hoppe opp og ned for korte perioder, men stortsett leser den riktig og målingene er i samsvar med Everest.

 

Jeg har netopp fått min Asus Maximus og vet ikke hva skal brkes som grense på NB, SB og MB temp, men 65-70 høres litt for mye. Jeg har lest i forumene og det er veldige mange forskjellige meninger om dette. Noen sier at hvis den overlever prime95 da er alt ok, men jeg ønkser heler å vite hva er temperaturene på et veljustert system, er det noen maximus nerder her som vet det?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Bug i Asus probe II eller Biosen?

 

I BIOS (1004) default verdi for "overheat protection" for både SB og NB står på 90 grader C og det miste verdien som går an å velge er på 70 C. Men det merkelige er at Asus Probe II har en default max temp for NB og SB på 45 C.

 

En av disse har nødt til å være helt på bær tur, er dette en bug i Asus probe II eller i BIOSen?

 

vet noe hva er anbefalt som den høyeste temp på NB og SB for Maximus?

 

Stusser også over dette. Jeg tror verdiene i BIOS er satt kunstig høye som default. Man burde kanskje sette grensene til rundt 65-70 grader? Temperaturgrensene på PC Probe er rundt anbefalt maksverdi. Har forresten sett at MB temp i PC probe kan hoppe mellom 6 grader og 280 på ett øyeblikk, så noe er alvorlig feil med den sensoravlesningen...

 

Jeg har osså merket at Asus probe II kan hoppe opp og ned for korte perioder, men stortsett leser den riktig og målingene er i samsvar med Everest.

 

Jeg har netopp fått min Asus Maximus og vet ikke hva skal brkes som grense på NB, SB og MB temp, men 65-70 høres litt for mye. Jeg har lest i forumene og det er veldige mange forskjellige meninger om dette. Noen sier at hvis den overlever prime95 da er alt ok, men jeg ønkser heler å vite hva er temperaturene på et veljustert system, er det noen maximus nerder her som vet det?

Det at Probe viser 280 grader har skjedd meg og, men resultatet er at jeg får BSOD etter en stund og deretter restarter den ofte. Lurer på om det kan være en kombinasjon av Everest og Probe. Bruker versjon 4.50.1330 av Everest og versjon 1.04.29 av Probe. Noen som har hatt samme problem? Dette gjelder Blitz, Maximus og Rampage. Har ikke lagt inn Everest eller Probe og nå er den stabil på 3200.

Lenke til kommentar
Takk skal du ha Ourasi.

Men det gikk rett i dass det også, prøvde med mindre oc også.

Fikk en melding tidligere idag i occt som lød "crashed code 4". Noen som vet hva det er? Typisk hvis det bare jeg som får fram denne feilmelding...hehe

 

Får vel sende inn psu`n, hvis dere mener det er den som kan stå bak problemene.

Fikk svar fra komplett idag.

De sier at "Defekt produkt erstattes med ny vare" da regner jeg med at de har funnet en eller annen feil på den gamle psu`n.

Får håpe at det blir litt mer sving i klokkingen nå...

Gir tilbakemelding når psu`en er oppe og går igjen.

Vel, kan si at det ikke er psu`en som gjør probleme med klokkinga...nå er jeg tilbake på null igjen...arg.

 

Jaja, det viser seg at det var en feil på den andre pcu`en jeg fikk også...Nå har jeg fått pengene tilbake.

Er bare litt usikker på hva jeg skal kjøpe nå...har jo ikke så flaks når det gjelder psu`er....tydeligvis...hehe

Lenke til kommentar

I denne tråden fortalte jeg at dere begge hadde samme PSU og samme problem, og problemet kan godt ligge i PSUen. Jeg er glad at du fant problemet.

 

Jeg kan anbefale OCZ, jeg bruker OCZ 600w og er veldig fornøyd med stabile linjer, hvis du trenger mer, OCZ 750w er en solid PSU også som får mye skritt i testene. OCZ kommer i 850 og 1000w utgave også, men jeg har ikke følgt med testene på disse.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
I denne tråden fortalte jeg at dere begge hadde samme PSU og samme problem, og problemet kan godt ligge i PSUen. Jeg er glad at du fant problemet.

 

Jeg kan anbefale OCZ, jeg bruker OCZ 600w og er veldig fornøyd med stabile linjer, hvis du trenger med watt, OCZ 750w er en solid PSU også.

Vel, nå vet jeg ikke om det er det som er problemt enda, siden jeg ikke har fått testet med en ny psù. Men det skulle være nærliggende å tru at det er problemet.

Lenke til kommentar

Jeg vil dessverre rapportere følgende:

Jeg slet så ekstremt med random bluescreens og reboots for et par uker tilbake, iblandt frøs også maskinen før XP klarte å loades.. har nå tatt ut den ene av de to rambrikkene, og nå har maskinen kjørt stabilt i en uke på helt stock settings på alt. Maximus Formula liker visst ikke to minnemoduler? Jeg har prøvd de fleste kombinasjoner av klokking, plassering av modulene og volting av dem, kun kjørt bios 0907. Maskinoppsett.

Lenke til kommentar
Jeg vil dessverre rapportere følgende:

Jeg slet så ekstremt med random bluescreens og reboots for et par uker tilbake, iblandt frøs også maskinen før XP klarte å loades.. har nå tatt ut den ene av de to rambrikkene, og nå har maskinen kjørt stabilt i en uke på helt stock settings på alt. Maximus Formula liker visst ikke to minnemoduler? Jeg har prøvd de fleste kombinasjoner av klokking, plassering av modulene og volting av dem, kun kjørt bios 0907. Maskinoppsett.

 

Jeg fatter ikke hvorfor alle sliter med de samme problemene. Selv ikke ny BIOS er løsningen. Dette er på godt norsk rævva av ASUS. Rett og slett. Jeg kan ikke anbefale dette hovedkortet til nye brukere da det er altfor mye problemer. Ser jo at enkelte har det helt fint med riggen sin, men det er nesten så jeg tror det er untaksvis.

Lenke til kommentar

Jeg kjører 4x1gb Crucial Ballistix pc 8500 brikker uten problemer.Frekvens på 1126 MHz.

 

Det er ikke bare å sette inn brikker,overklokke,å tro at alt går av seg selv på dette kortet.Brukte utallige timer på prøv å feil,før jeg skjønte hemmeligheten med Formula.

 

Det er tre nøkkelinnstillinger som hver enkelt bruker må forske på,alt ettersom hardware.Det er:

 

"DRAM Static Read Control:

This function is best set to "Disabled" for high FSB levels (450 FSB upwards). "Enabled" gives a small gain in memory access latency at the expense of overall stability. We believe this setting alters a single TRD phase to low; performance advantages either way are not stellar.

 

AI Clock Twister:

We recommend use of the "Strong" setting wherever possible. Setting "Weak" reduces overall bandwidth and access latency. "Strong" brings the x38 chipset performance almost in line with the P35 using DDR2 memory. Please note, we did not find setting "Weak" worked well with the 400 NB strap at 465FSB.

 

Transaction Booster:

Ranges here are from 0-7 (0-3 are stated as usable in BIOS), with either the "Enabled" or "Disabled" setting. The 0 setting with either "Enabled" or "Disabled" selects the default tRD level for the NB strap and memory divider combination. The Enabled function lowers tRD (tRD -1) and/or tRD phases with each additional digit over 0, meaning an upward scale increase or boost is more aggressive with Transaction Booster set to Enabled. If using the 333 NB strap, set Transaction Booster to Disabled and use either 0 or 1 as the "Relax level" setting. When using the Relax setting range (Disabled Transaction Booster), using higher numbers will increase tRD (tRD +1) and tRD Phase adjust for lower overall performance, allowing access to higher FSB speeds. For quad-core overclocking the 400 NB strap performs best with Transaction Booster set to Enabled and 0 as the Boost Level setting - unless you're chasing higher FSB speeds at the expense of overall performance. Dual-core CPUs capable of high FSB speeds may use the "Relaxed" setting of 3 if outright FSB speed is the goal."

 

Kjøres det høy fsb,kan en like godt sette 400 NB strap med en gang.333 NB strap kan testes,med mye spenning til minne.

 

Feil innstillinger her,og all stabilitet kan glemmes.

 

Viktig er også biosvalg.Alt etter hvilken hardware dere bruker.Der må en prøve seg frem.

 

I mitt tilfelle er bios 0802 den beste.Har en fått dette hovedkortet stabilt,er det virkelig et knallkort.Og hvilken følelse det gir,etter flere dagers klø i hodet,vekselsvis i ræva,å ha endelig funnet riktige verdier.

Endret av lucky666
Lenke til kommentar

Det lucky666 skriver her er essensiell lesning. Mye av det samme gjelder Maximus Extreme, men her er BIOS 1004 kjent som mest stabil etc. Har også funnet at man kan ha både for lite og for mye volt på RAM, så det gjelder å tune cpu og ram hver for seg til man finner grensene.

Lenke til kommentar

Det er slik at hver HK "liker" visse typer RAM, og HK-produsentene har ofta en anbefalingsliste, så valg av riktig RAM har mye å si. Som andre nevner, man må også sette seg inne i hva som er riktig instilling for best ytelse og stabilitet.

 

Her må man ta hensyn til kombinasjonen av HK / RAM og eksperimentere for å finne de riktige insstilngene. Hvis en instilling fungerer på en HK og RAM kombinasjon, betyr ikke nødvendighvis at det vil fungere riktige på andre kombinasjoner også.

 

Hvis systemet feiler, det betyr ikke nødvendighvis at HK eller RAMen er dårlig. Ofte er det slikt at enten man har valget feil RAM type for sitt HK, eller at man har justert dem fail i forhold til hverandre.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Jeg mener dog at en flunka ny maskin, all hardware kjøpt nytt i desember 2007 faktisk bør funke uten at man skal måtte kødde med masse sånt. Én ting er om man presser maskinen sin til en heftig overklokk, men maskinen jeg har funker altså ikke engang på stock settings hvis jeg har begge minnemodulene installert. Det klarte de to forrige maskinene mine HELT fint, og jeg er skitlei av å bruke tid på feilsøking og triksing, PC-en min er et verktøy for å kunne gjøre andre ting. Trodde jeg kunne forvente at en ny ´07 maskin til 12.000 kr faktisk klarer å kjøre et par dager uten spontanreboots..

 

Det er ikke bare å sette inn brikker,overklokke,å tro at alt går av seg selv på dette kortet.

 

Greit nok, men skulle tro at vi hadde kommet så langt at det bare var å sette inn kompatible brikker som er rated til å funke på stock hastighet/voltage og la ting gå av seg selv.

 

Er så lei hele sirkuset at jeg har nå endt opp med å den ene 1024-modulen liggende på bordet her, for den er mer nyttig som brevvekt og linjal enn i PC-en. Heia.

Lenke til kommentar

cc, jeg har tatt en tit på din work logg, og fikk ett inntrykk at du liker å fixe og mikse litt her og der.

 

Det finnes RAM brikker som du kan bare "slenge in" og skrue på maskinen, men hvis jeg ikke tar helt feil, sånt vil du ikke ha. Highperformanse RAM er alltid veldige prirkete på instillingene sine og det må ikke mye til før de slutter å virke.

 

For å ilustere dette poenget, hvis jeg stter mine DRAM frekvens på 1000MHZ vil maskinen ikke starte i hele tat, vil være dønn død. Men hvis jeg setter det på auto, vil det kjøre på 1000MHZ alikevall. Dette høres sprøtt ut, men alle Highperformense brikker har mer eller mindre slike særpreg, det kan være en liten og helt sprø stilling som skaper disse problemen hos deg. men du liker å fikse jo!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...