Gå til innhold

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden


andylove

Anbefalte innlegg

På driver-CDen i en mappe kalt Drivers, og inni den en som heter Chipset. Den mappa som heter Raid under drivers, er til Jmicron kontrolleren, ikke Intel-kontrolleren, så den skal du ikke tenke på. Hvis det bare er samme filene som feiler, kan du prøve å laste ned driverne fra nettet også prøve det.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Men ser ut som jeg fikk det til nå med å skrive alle filene, fikk ingen erros ihvertfall. Prøvde flere ganger, og tilslutt gikk den videre. Har en tro på at det kan være diskettstasjonen som ikke er helt god.

 

Uansett takk for hjelpen, tommyms! :)

 

(Fordi som skulle lure så sitter jeg på den bærbare PCen)

 

Edit: Et lite spørsmål: Er det ikke sånn at når man kjører Raid 0 så skal den totale størrelsen bli til den minste harddisken?

Endret av aleksanderro
Lenke til kommentar
Hvilke temperaturer har dere på nb og sb?

 

På idle er NB på 47-49 grader, under load 49-59.

SB er 42 idle, ca 47 under load.

 

Dette kan kanskje forklare hvorfor jeg ikke klarer å få klokket så høyt.

 

Edit: Med BIOS 1004 beta klarte jeg å få klokket opp. Kjører nå minnet på 1800 MHz, CPU er 3,15 GHz (450 FSB x 7 MP).

 

Temperaturer på kjernene under load på ca 59-63 grader.

 

CPU idle: 22* ukalibrert

CPU load: ~47* ukalibrert

Endret av tommyms
Lenke til kommentar

Bug i Asus probe II eller Biosen?

 

I BIOS (1004) default verdi for "overheat protection" for både SB og NB står på 90 grader C og det miste verdien som går an å velge er på 70 C. Men det merkelige er at Asus Probe II har en default max temp for NB og SB på 45 C.

 

En av disse har nødt til å være helt på bær tur, er dette en bug i Asus probe II eller i BIOSen?

 

vet noe hva er anbefalt som den høyeste temp på NB og SB for Maximus?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
ASUS Maximus Extreme er jo det hovedkorte jeg skal kjøpe nå jo :) Brodern har det kortet og jeg må si at det er virkelig et bra kort :D

 

 

Det er et svært bra kort, men du skal være forsiktig med valg av minnebrikker og svært nøye på timings om du skal klokke riggen. Hvis du leser denne tråden litt grundig, så vil du se at gjengangeren er minnefeil og hyppige reboots. ASUS har tydeligvis laget et svært solid og bra kort, men med en del sykdommer.

 

off-topic reply:

Til dere som skal lage XP plate med RAID drivere, så kan dere benytte nLite. Google it! Et enkelt og greit program som lar deg lage din egen XP installasjons CD med integrerte drivere. Jeg gjorde dette for mitt RAID oppsett og det funket som bare det.

Lenke til kommentar

Ok, Kjørte Prime95 over natten: [Wed Apr 23 23:48:46 2008]

 

[Thu Apr 24 00:08:46 2008]

Self-test 1024K passed!

Self-test 1024K passed!

Self-test 1024K passed!

Self-test 1024K passed!

[Thu Apr 24 00:24:22 2008]

Self-test 8K passed!

Self-test 8K passed!

Self-test 8K passed!

Self-test 8K passed!

[Thu Apr 24 00:39:52 2008]

Self-test 10K passed!

Self-test 10K passed!

Self-test 10K passed!

Self-test 10K passed!

[Thu Apr 24 00:55:41 2008]

Self-test 896K passed!

Self-test 896K passed!

Self-test 896K passed!

Self-test 896K passed!

[Thu Apr 24 01:11:40 2008]

Self-test 768K passed!

Self-test 768K passed!

Self-test 768K passed!

Self-test 768K passed!

[Thu Apr 24 01:26:45 2008]

Self-test 12K passed!

Self-test 12K passed!

Self-test 12K passed!

Self-test 12K passed!

[Thu Apr 24 01:43:01 2008]

Self-test 14K passed!

Self-test 14K passed!

Self-test 14K passed!

Self-test 14K passed!

 

den er vel stabil nå?

 

 

Ja, Jeg har Skifet CPU kjøler til Zalman 9700 NT ;)

 

EDIT: Hva vil skje vist Northbridge får for lite volt?

Endret av SimonLANO
Lenke til kommentar
Bug i Asus probe II eller Biosen?

 

I BIOS (1004) default verdi for "overheat protection" for både SB og NB står på 90 grader C og det miste verdien som går an å velge er på 70 C. Men det merkelige er at Asus Probe II har en default max temp for NB og SB på 45 C.

 

En av disse har nødt til å være helt på bær tur, er dette en bug i Asus probe II eller i BIOSen?

 

vet noe hva er anbefalt som den høyeste temp på NB og SB for Maximus?

 

Stusser også over dette. Jeg tror verdiene i BIOS er satt kunstig høye som default. Man burde kanskje sette grensene til rundt 65-70 grader? Temperaturgrensene på PC Probe er rundt anbefalt maksverdi. Har forresten sett at MB temp i PC probe kan hoppe mellom 6 grader og 280 på ett øyeblikk, så noe er alvorlig feil med den sensoravlesningen...

Lenke til kommentar
off-topic reply:

Til dere som skal lage XP plate med RAID drivere, så kan dere benytte nLite. Google it! Et enkelt og greit program som lar deg lage din egen XP installasjons CD med integrerte drivere. Jeg gjorde dette for mitt RAID oppsett og det funket som bare det.

 

Takk for tipset, funker utmerket! Slipper den jævlige diskettstasjonen hver gang man skal formatere. :)

Lenke til kommentar
Da blir det ustabilt og maskinen vil sannsynligvis spontanreboote.

 

EDIT: Ser at dere snakker om minnetimings på Extreme. Ettersom jeg ikke har tid til å lese gjennom hundreogørten sider hvorav 1/3 er offtopic, kan noen ta en liten oppsummering?

 

Hva mener du med spontanreboote?

Lenke til kommentar
Da blir det ustabilt og maskinen vil sannsynligvis spontanreboote.

 

EDIT: Ser at dere snakker om minnetimings på Extreme. Ettersom jeg ikke har tid til å lese gjennom hundreogørten sider hvorav 1/3 er offtopic, kan noen ta en liten oppsummering?

 

Hva mener du med spontanreboote?

At maskinen bare restarter helt plutselig, sannsynligvis under stresstesting eller andre forhold der det brukes mye prosessorkraft.

Lenke til kommentar
Takker for hurtig svar :p, Så vist pcen bare fryser er det pga cpuen har for lite volt og vist den restarter uten varsel er det pga NB?

Nja, for lite spenning på prosessoren kan også forårsake restart. Spontareboot kan også være p.g.a for høy fsb(for lite NB volt, andre ting som trenger tweaking). Med minnefeil(for høy hastighet, for lave timings, for lite spenning osv) pleier det å komme bluescreen, så eventuell restart.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...