Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden

andylove

Anbefalte innlegg

Har noen eksprimentert med forkjeliige multiplier (8.5 VS 9.0) på Maximus, hva er eventelute fordeler og ulemper?

Jeg har kjørt på 3.825 MHZ (9.0 x 434) i flere dager og det fungerte greit, nå prøver jeg med (8.5 x 450). Nå kjører RAMen på 900MHZ og begge oppsettene virker til å være grie. Men jeg vet ikke hviken er best å velge.

Dere som har lengere erfaring med maximus, hva forslår dere 8.5 eller 9.0 multiplier?

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hei! har nå installert vannkjøling i pc`n:) Men denne CPU fan error kommer opp i oppstart. noen som har et tips til og få fjernet det? tenkte på og kappa av kontakten som er i enden av ledningen til den gamle cpu vifte og bare sette på den... Dårlig ide?

Også er temp akkuratt det samme som før:/ Måtte klippe litt i finnene på NB for og få plass:/ Swiftech apogee gt btw! tyder det på at blokka sitter for dårlig eller for hardt?

Lenke til kommentar
4gb ram holder til mitt bruk (spilling o.l). Hva har du tenkt til å bruke kassen til?

Ska Brukes mest til spilling (AoC når det kommer :devil: ) og Webdesigne.

Har du noen planer om å overklokke?

Det blir standar vifte på CPU så blir ikke nå overklokking

Sjekket QVL lista men ble ikke nå smartere av det :blush: så er veldig usikker på type ram jeg ska kjøp til dette korte.

Endret av RW
Lenke til kommentar

Hei jeg har problemer med å få ting stabilt her kjører dette minne:http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=101346

kjører 450*9 med minne på 900mhz 5-5-5-18 men klarer ikke å få det stabilt cpu er:

E8400@4050mhz 1,38v

Minne 2.1v

Nordbru:1.45v

Fsb: 1.38v.

Resten er på Auto.

Endret av tomas7137
Lenke til kommentar
Hei jeg har problemer med å få ting stabilt her kjører dette minne:http://www.netshop.no/aspx/produkt/prdinfoVnet.aspx?plid=101346

kjører 450*9 med minne på 900mhz 5-5-5-18 men klarer ikke å få det stabilt cpu er:

E8400@4050mhz 1,38v

Minne 2.1v

Resten er på Auto.

Dersom ditt hovedkort oppfører seg mitt, så må du sette "Transaction Booster" på "Disabled" og "Relax Level" 1.

"FSB Termination Voltage" er ikke annbefalt å kjøre høyere enn 1.20v på E8XXX serien, selv har jeg satt den på 1.20v som kun blir 1.14v reellt. NB ser grei ut..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

E8400@4050mhz 1,38v

Minne 2.1v

Resten er på Auto.

Dersom ditt hovedkort oppfører seg mitt, så må du sette "Transaction Booster" på "Disabled" og "Relax Level" 1.

"FSB Termination Voltage" er ikke annbefalt å kjøre høyere enn 1.20v på E8XXX serien, selv har jeg satt den på 1.20v som kun blir 1.14v reellt. NB ser grei ut..

Skall jeg prøve med engang. takk for svar

1 ting jeg lurer på TRFC er det bedre med høger eller lavere verdi for ytelse?

Endret av tomas7137
Lenke til kommentar
Hva med DRAM STATIC READ CONTROL? OG AI CLOCK TWISTER

Jeg kjører de to på auto nå.

"AI Clock Twister" lar du stå på "Auto", har du lyst til å f.eks. reinstallere OS eller sette Raid opp på nytt, så leker du med denne... "Dram Static Read Control" kan du sette på "Disablet"..

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar
Hva med DRAM STATIC READ CONTROL? OG AI CLOCK TWISTER

Jeg kjører de to på auto nå.

"AI Clock Twister" lar du stå på "Auto", har du lyst på å reinstallere OS så leker du med denne... "Dram Static Read Control" kan du sette på "Disablet"..

Yes det virket kjører, kjører prime nå ska kjør til imorgen tenker jeg.

før så gikk prime i 3-4sek før den feila..

Men va med den TRFC instillinga på minne va bør den stå på??

Hehe det ble ikke stort bedre nei. feiler etter 5-10 min no. gjort alt du sa ourasi. den feiler på prime og orthos

Endret av tomas7137
Lenke til kommentar
Skall jeg prøve med engang. takk for svar

1 ting jeg lurer på TRFC er det bedre med høger eller lavere verdi for ytelse?

Den har lite å si for ytelsen, men svært mye å si for stabilitet... Under 50 er ikke å annbefale for 900mhz+ med 2x2gb brikker...

ok, jo høyere jo bedre stabilitet da skjønner jeg.

på auto er den på 78 ser jeg.

Lenke til kommentar

Det kan lønne seg å lære seg litt hva er hva i Prime95, feiler den på Small FFT så er det som regel CPU, mens feiler den på Large FFT så er det som regel Ram/Chipset.

Noe dere som tester stabilitet kan teste ut, er å kjøre Prime95 på Custom og sette: Min FFT size (in K)=20 Max FFT size (in K)=20 Time to run each FFT size (in minutes)=30

Fordelen med dette nevnt over er at 20FFT ofte finner feil med CPU svært raskt, og du kan slippe å vente i timer for å finne ut at den ikke er stabil, isteden tar det bare 30min. Alle ganger jeg har klart 30min 20FFT min/max, har CPU klart 12timer eller mer med small FFT MAO stabil;)

Lenke til kommentar
Det kan lønne seg å lære seg litt hva er hva i Prime95, feiler den på Small FFT så er det som regel CPU, mens feiler den på Large FFT så er det som regel Ram/Chipset.

Noe dere som tester stabilitet kan teste ut, er å kjøre Prime95 på Custom og sette: Min FFT size (in K)=20 Max FFT size (in K)=20 Time to run each FFT size (in minutes)=30

Fordelen med dette nevnt over er at 20FFT ofte finner feil med CPU svært raskt, og du kan slippe å vente i timer for å finne ut at den ikke er stabil, isteden tar det bare 30min. Alle ganger jeg har klart 30min 20FFT min/max, har CPU klart 12timer eller mer med small FFT MAO stabil;)

skall prøves ut, men va anbefaler du på vcore? min feilet på small FFT

va med strappen? jeg har den på 400 nå.

Endret av tomas7137
Lenke til kommentar

Annbefaler deg å ikke gå høyere på vcore 24/7 enn det du har nå, heller gå litt ned på CPU frekvensen for å se om du kan klare deg med den volten du har nå på 4.000ghz

Lenke til kommentar

Annbefaler deg å ikke gå høyere på vcore 24/7 enn det du har nå, heller gå litt ned på CPU frekvensen for å se om du kan klare deg med den volten du har nå på 4.000ghz

ok så ikke over 1.4v da på cpu? har bedre cpu enn meg du da sikkert. cpu pll? er det viktig? har den på 1.60v i bios er på 1.69 ser jeg.

kjører cpu på 3.600mhz nå og det ser ut som det virker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...