Gå til innhold

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden


andylove

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
den har jeg funnet ut er random. :p

 

prøvd med siste bios som kom nå nettopp ?

Bruker 1004.. Komt ny?

 

EDIT: Hvordan pleier dere å flashe BIOS? Program eller floppy\USB?

 

Den enkleste måten er først å downloade BIOS-filen til hardisken din, da Start "Asus apdate" og velg "from file" og pek på den nye filen.

Joda, spørsmålet er vel om det er "sikkert".

Er veldig sikkert.

 

Har alltid gjort det sånn utenom når eg flasha mine 2900pro kort, men jeg har hatt en feil flashing en gang på et asus 680i kort, men det kan godt ha vært bruker feil :confused:

Lenke til kommentar

Asus Update har en bug i 64 bits versjonen, som ofte fører til feil! Og ubrukelig mobo etterpå ... den rett og slett sletter bios, uten å oppdatere ...

 

Så dersom Vista 64, IKKE BRUK ASUS UPDATE!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

 

Men dersom 32bit, alt OK.

 

Det sikreste er likevel minnepinne og biosupdate via bios og ASUS EZ Flash, under bios>tools :cool:

Lenke til kommentar
Hva skjer om bios slettes eller blir flashet feil? Ingen vei utenom RMA?

 

Da er kortet ubrukelig, og du må levere kortet inn. Asus toer sine hender (er vanskelige) og du er prisgitt godvilje fra butikken du har kjøpt hos. Les mere på forum hos Asus.

 

Dersom bios slettes, kommer du ikke inn i crashfribios lenger, da crashfree bios krever at bios er tilstede. Så crashfree bios hjelper bare dersom settingene i bios (OC) er feil, det hjelper ikke ved feil i biosupdate.

 

Uten bios starter/restarter maskinen hvert 2-3 sekund, og du får ikke en gang bilde på skjermen. Med andre ord, hovedkortet er fortapt ... eneste medisin er bytte av bioschippen.

 

Så for å gjøre en lang historie kort, hold dere langt unna ASUS Update i Vista 64!

 

I Vista 32, fungerer det greit, men EZ flash er å foretrekke ...

Endret av drbo
Lenke til kommentar
Jeg har brukt Asus Update på Vista Ultimat 64 for oppdatere til v.1004 for par dager siden og alt gikk greit og smertefritt.

 

Med disse skrekkhistoriene, jeg må ha vært heldig.

 

Nei, du har ikke vært heldig. Det er en tjeneste som skal fungere og jeg kan ikke skjønne hvorfor folk får så mange feil. Jeg mistenker PEBKAC... Selv har jeg alltid kjørt BIOS update i Windows, nyere tid selvfølgelig, og det har aldri skapt problemer for meg. Jeg laster ned BIOS fra ftp og henter inn filen og kjører flash.

 

God idè å hente riktig ROM fil, samt å ikke ha noen programmer kjørende. Hvis man vet at maskinen er vanskelig pga OC o.l, så burde man sette BIOS til default. Kanskje det er en eller flere som ikke har gjort dette?

Lenke til kommentar
Jeg har brukt Asus Update på Vista Ultimat 64 for oppdatere til v.1004 for par dager siden og alt gikk greit og smertefritt.

 

Med disse skrekkhistoriene, jeg må ha vært heldig.

 

Jeg skal ikke si hvor mange som opplever feil, men dessverre nok til at det er god grunn til å advare mot bruk av Asus Update i Vista 64, da det er så lett å unngå ...

 

Og jeg skal love at det er kjipt når feil oppstår. Jeg var likeledes sjokkert over holdningene til Asus, ved henvendelse der (support via mail til usa, umulig å få tak i Asus Norge), og antydniger om at "alle vet" at en ikke skal bruke Asus Update, men EZ Flash ... osv. Samtidig som at ASUS Update for Vista 64 fortsatt ligger for nedlasting og følger med driver-cd.

 

 

Heldigvis har nettbutikken vist langt større velvilje og gitt meg et nytt hovedkort med betalingsutsettelse, selv om saken fortsatt er uløst via Asus etter snart 4 mnd. Og det er ille med et hovedkort til godt over 2k ... (ikke et maximus kort riktignok)

Lenke til kommentar
Jeg har brukt Asus Update på Vista Ultimat 64 for oppdatere til v.1004 for par dager siden og alt gikk greit og smertefritt.

 

Med disse skrekkhistoriene, jeg må ha vært heldig.

 

Jeg skal ikke si hvor mange som opplever feil, men dessverre nok til at det er god grunn til å advare mot bruk av Asus Update i Vista 64, da det er så lett å unngå ...

 

Og jeg skal love at det er kjipt når feil oppstår. Jeg var likeledes sjokkert over holdningene til Asus, ved henvendelse der (support via mail til usa, umulig å få tak i Asus Norge), og antydniger om at "alle vet" at en ikke skal bruke Asus Update, men EZ Flash ... osv. Samtidig som at ASUS Update for Vista 64 fortsatt ligger for nedlasting og følger med driver-cd.

 

 

Heldigvis har nettbutikken vist langt større velvilje og gitt meg et nytt hovedkort med betalingsutsettelse, selv om saken fortsatt er uløst via Asus etter snart 4 mnd. Og det er ille med et hovedkort til godt over 2k ... (ikke et maximus kort riktignok)

 

Skal legge til at jeg kun har kjørt update via Vista64 bit 1 gang, men alle andre gangene har det vært Vista32 eller XP32. Ingen har gitt meg feil. Har lest en del på asus sine fora hvor "ekspertene" selv uttaler at EZ Flash er det man skal bruke. Jeg synes ASUS har behandlet kunder på en rimelig hårreisende måte, men så henger nok dette sammen med at Norsk forbrukerrett ikke er det samme som asiatisk.. Rasler man med sablene der nede så kommer de med Uzi etter deg... (spøk!).

 

Man gjør nok lurt i å gjøre det på "gamle" måte, selv om det skulle vært unødvendig. I allefall i Vista64. Men man må også tenke på at BIOS med OC innstillinger kanskje ikke er det beste utgangspunktet for en flash.

Lenke til kommentar
Nei, du har ikke vært heldig. Det er en tjeneste som skal fungere og jeg kan ikke skjønne hvorfor folk får så mange feil. Jeg mistenker PEBKAC... Selv har jeg alltid kjørt BIOS update i Windows, nyere tid selvfølgelig, og det har aldri skapt problemer for meg. Jeg laster ned BIOS fra ftp og henter inn filen og kjører flash.

 

God idè å hente riktig ROM fil, samt å ikke ha noen programmer kjørende. Hvis man vet at maskinen er vanskelig pga OC o.l, så burde man sette BIOS til default. Kanskje det er en eller flere som ikke har gjort dette?

 

En skal være forsiktig med å uttale seg om feil en ikke har opplevd selv ...

 

I mitt tilfelle med en problemfri maskin uten OC, med USP tilkoblet og alt i orden, alle program selvfølgelig sått av.

 

Det som skjedde var at AU slettet bios, skrev ny, men klarte ikke å verifisere ny. Det var umulig å hverken komme inn eller ut av programmet ... mao i det du må slå av maskinen er du fortapt. Videre kan en lese på forumet til Asus at dette er en kjent feil.

 

Jeg har selv brukt AU i mange år uten problemer, men kommer aldri til å bruke det igjen ... derav er erfaringen for dyrekjøpt.

 

En bør også merkje seg ASUS egen holdning til bruk av ASUS update ...

 

Men selvfølgelig ... det vil helst går bra ... for de som lever farlig ...

Lenke til kommentar

Selv om vi lever et farlig liv med å overdrive og overklokke til maskinen hyler og skriker, men jeg er engie, det er lurt å holde seg til "safe play".

 

Nå har jeg fått 5.9 på Windows Experience Index i Vista Ultimate 64 bit. Jeg hadde 5.8 på CPU men nå har jeg klokket den til 3.8 og alt står på 5.9 :new_woot:

Lenke til kommentar
Nei, du har ikke vært heldig. Det er en tjeneste som skal fungere og jeg kan ikke skjønne hvorfor folk får så mange feil. Jeg mistenker PEBKAC... Selv har jeg alltid kjørt BIOS update i Windows, nyere tid selvfølgelig, og det har aldri skapt problemer for meg. Jeg laster ned BIOS fra ftp og henter inn filen og kjører flash.

 

God idè å hente riktig ROM fil, samt å ikke ha noen programmer kjørende. Hvis man vet at maskinen er vanskelig pga OC o.l, så burde man sette BIOS til default. Kanskje det er en eller flere som ikke har gjort dette?

 

En skal være forsiktig med å uttale seg om feil en ikke har opplevd selv ...

 

I mitt tilfelle med en problemfri maskin uten OC, med USP tilkoblet og alt i orden, alle program selvfølgelig sått av.

 

Det som skjedde var at AU slettet bios, skrev ny, men klarte ikke å verifisere ny. Det var umulig å hverken komme inn eller ut av programmet ... mao i det du må slå av maskinen er du fortapt. Videre kan en lese på forumet til Asus at dette er en kjent feil.

 

Jeg har selv brukt AU i mange år uten problemer, men kommer aldri til å bruke det igjen ... derav er erfaringen for dyrekjøpt.

 

En bør også merkje seg ASUS egen holdning til bruk av ASUS update ...

 

Men selvfølgelig ... det vil helst går bra ... for de som lever farlig ...

 

Såpass ja... da skjønner jeg godt din frustrasjon. Helt klart at man skal være litt forsiktig med hva man påstår, og jeg skal ikke hardnakket si at det kun er brukerfeil når noe går til he**** for å si det på norsk...

 

ASUS sine holdninger synes jeg generelt er rimelig hårreisende. At de fraskriver seg ansvar burde jo få enhver til å sky deres produkter. At de lager SW som ikke er til å stole på, sier jo litt om seriøsiteten der nede. Enda værre er det å godkjenne SW for bruk mot et OS hvor man vet at det er feil.

 

Regelen her burde da være at man sjekker opp om BIOS faktisk funker og om det er kjente feil i forhold til BIOS man vil installere mot f.eks HW, SW eller OS.

Lenke til kommentar
Takk skal du ha Ourasi.

Men det gikk rett i dass det også, prøvde med mindre oc også.

Fikk en melding tidligere idag i occt som lød "crashed code 4". Noen som vet hva det er? Typisk hvis det bare jeg som får fram denne feilmelding...hehe

 

Får vel sende inn psu`n, hvis dere mener det er den som kan stå bak problemene.

Fikk svar fra komplett idag.

De sier at "Defekt produkt erstattes med ny vare" da regner jeg med at de har funnet en eller annen feil på den gamle psu`n.

Får håpe at det blir litt mer sving i klokkingen nå...

Gir tilbakemelding når psu`en er oppe og går igjen.

Vel, kan si at det ikke er psu`en som gjør probleme med klokkinga...nå er jeg tilbake på null igjen...arg.

Lenke til kommentar

Hey! Er det nødvendig med ekstra kjøling av NB når min Q6600 skal opp til 3,6/3,8ghz? Skal da ha vannkjøling på cpu selvfølgelig.

 

Og kan jeg bare ha en http://www.microplex.no/product.aspx?pid=m...amp;mcat=14s278 på NB eller må jeg ha en på SB og?

 

Ser ut som den chipset kjøleren som er på HK er massiv og ikke går ann og ta av bare ved NB?

Altså at jeg må ta av alt som er av kobber der hvis noen skjønner hva jeg mener:P

Dette er et standard Maximus formula kort.

 

Akando

Lenke til kommentar
Hey! Er det nødvendig med ekstra kjøling av NB når min Q6600 skal opp til 3,6/3,8ghz? Skal da ha vannkjøling på cpu selvfølgelig.

 

Og kan jeg bare ha en http://www.microplex.no/product.aspx?pid=m...amp;mcat=14s278 på NB eller må jeg ha en på SB og?

 

Ser ut som den chipset kjøleren som er på HK er massiv og ikke går ann og ta av bare ved NB?

Altså at jeg må ta av alt som er av kobber der hvis noen skjønner hva jeg mener:P

Dette er et standard Maximus formula kort.

 

Akando

 

Det er nok lurt å bruke bra kjøling over NB på dette kortet. Særlig hvis du skal øke RAM-frekvensen, da må du øke NB-volten og da blir det godt og varmt. NB-kjøleren er ikke så effektivt og temperaturen stiger kraftig under load. Jeg bruker kunn luft og måtte plaserte en vifte over NB på stockjøleren, og nå holder det seg gansge stabilt temp under load.

 

Jeg har ikke fjernet NB kjøleren og vet ikke om du ta hele greien, men mange sier at den sitter godt og du må bruke varme eller kulde for å løsne den. De anbefaler at du fjerner det før bruk, fordi limen blir hardere med varmen.

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Hei! :cool:

 

Ska få oppgradert min AMD A64 no tenkte jeg ;) hehe

 

INTEL Core 2 Duo E8400

ASUS Maximus Formula

 

Er vel på tide kan man si men nok om det

 

Er litt usikker på type ram til dette korte og vil ha en anbefaling fra dere, tenkte på 4gb eller bør man ha 8gb vist man kjører vista64?

Endret av RW
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...