cc Skrevet 15. april 2008 Rapporter Del Skrevet 15. april 2008 Heisann, en post som ikke handler om klokking, men heller om stabilitetsproblemer: Etter å ha gått gjennom og sjekket mange forskjellige softwareinstillinger, flyttet/reinstallert XP mellom 3-4 (2 klin nye) harddisker og mer, har jeg nå begynt å lure på om det er Formula kortet som gir meg BSOD stadig vekk. I BSOD-dumpene pekes det på en tilsynelatende tilfeldig .sys fil eller liknende, og det er ikke noen spesielle drivere som skiller seg ut i safemode heller. Jeg har Q6600, Kingston HyperX DDR2-1200 2GB (2x1024). Komplett liste. Den siste tiden har jeg kjørt alt på auto (uklokket) for å ikke provosere frem noen feil, men jeg får likevel BSOD 1-2 ganger daglig. Med auto settes ram til 800. Har kjørt både Memtest og Memtest+, resultatene er de samme hver gang; Med kun en minnemodul installert får jeg ingen feil på noen av de to modulene, fullfører flere passes. Hvis jeg setter i begge samtidig, får jeg en haug med feil, og ofte fryser hele memtest. Jeg får en 500k errors med modulene i slot 1+2, og 2-3 millioner errors i dual channel slot 1+3. Samme resultat om jeg bytter modulene, eller øker DRAM freq (og volter opp manuelt til ca 2.02). Jeg har prøvd å søke endel på dette, men finner stort sett forumtråder fra 2001-2005, og føler at de løsningene som presenteres der ikke nødvendigvis gjelder for utstyr som ble produsert i 2007. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg videre kan gå frem for å utelukke komponenter, evt komme frem til hvor problemet ligger? Jeg kan prøve meg på flashing, men ønsker helst å unngå å flashe opp til beta bios osv. Btw, om jeg prøver å disable legacy usb, responderer ikke pc på tastaturet i bios, så jeg må ha legacy usb slått på. Logitech deluxe 250 usb, synes det virker merkelig, rimelig nytt keyboard? Tips/løsninger mottas med takk, enn så lenge prøver jeg å kjøre maskinen med en minnemodul for å se om den kjører mer stabilt. Lenke til kommentar
MiKA7 Skrevet 15. april 2008 Rapporter Del Skrevet 15. april 2008 Heisann, en post som ikke handler om klokking, men heller om stabilitetsproblemer:Etter å ha gått gjennom og sjekket mange forskjellige softwareinstillinger, flyttet/reinstallert XP mellom 3-4 (2 klin nye) harddisker og mer, har jeg nå begynt å lure på om det er Formula kortet som gir meg BSOD stadig vekk. I BSOD-dumpene pekes det på en tilsynelatende tilfeldig .sys fil eller liknende, og det er ikke noen spesielle drivere som skiller seg ut i safemode heller. Jeg har Q6600, Kingston HyperX DDR2-1200 2GB (2x1024). Komplett liste. Den siste tiden har jeg kjørt alt på auto (uklokket) for å ikke provosere frem noen feil, men jeg får likevel BSOD 1-2 ganger daglig. Med auto settes ram til 800. Har kjørt både Memtest og Memtest+, resultatene er de samme hver gang; Med kun en minnemodul installert får jeg ingen feil på noen av de to modulene, fullfører flere passes. Hvis jeg setter i begge samtidig, får jeg en haug med feil, og ofte fryser hele memtest. Jeg får en 500k errors med modulene i slot 1+2, og 2-3 millioner errors i dual channel slot 1+3. Samme resultat om jeg bytter modulene, eller øker DRAM freq (og volter opp manuelt til ca 2.02). Jeg har prøvd å søke endel på dette, men finner stort sett forumtråder fra 2001-2005, og føler at de løsningene som presenteres der ikke nødvendigvis gjelder for utstyr som ble produsert i 2007. Er det noen som har noen tips til hvordan jeg videre kan gå frem for å utelukke komponenter, evt komme frem til hvor problemet ligger? Jeg kan prøve meg på flashing, men ønsker helst å unngå å flashe opp til beta bios osv. Btw, om jeg prøver å disable legacy usb, responderer ikke pc på tastaturet i bios, så jeg må ha legacy usb slått på. Logitech deluxe 250 usb, synes det virker merkelig, rimelig nytt keyboard? Tips/løsninger mottas med takk, enn så lenge prøver jeg å kjøre maskinen med en minnemodul for å se om den kjører mer stabilt. Jeg har faktisk samme problem, bare nå får jeg i tillegg blåskjerm når jeg booter xp fra cd.. Lenke til kommentar
cc Skrevet 15. april 2008 Rapporter Del Skrevet 15. april 2008 Jeg har faktisk samme problem, bare nå får jeg i tillegg blåskjerm når jeg booter xp fra cd.. Jeg hadde også ekstremt mye problemer med brikkene i rambrikkene i slot 1+3 forrige uke. Prøvde å boote fra følgende cd'er, med påfølgende resultat: * Norton Ghost 12 rescue cd - bluescreen * Winternals ERD commander - heng før GUI og så auto reboot * Windows XP SP2 - kom inn til meny, men bluescreen før jeg fikk startet installasjon/kopiering av filer * GPartEd live cd - fikk opp meny, valgte "auto", men så kernel panic før den fikk startet X og vist programmet Fant ingen løsning på dette før jeg nappet ut den ene rambrikka, da funka alt fint.. Lenke til kommentar
Nizzen Skrevet 16. april 2008 Rapporter Del Skrevet 16. april 2008 Skal si det er mange som har minneproblemer med maximuskorta! Skjønner ikkje at det er så mange som vil ha maximuskortet. Virker som det er mye bugs med det. Lenke til kommentar
NoTrace Skrevet 16. april 2008 Rapporter Del Skrevet 16. april 2008 Jeg har nå aldri hatt noen problemer med mitt maximus formula SE kort. Har 8gb Geil Black Dragon som funker flott med alle muligheter (1, 2, 3 og 4 brikker funker flott i alle slots)... Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 16. april 2008 Rapporter Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Jeg har ikke hatt noe problemer med RAM anda, men det er for dårlig kjøling på southbridge og northbridge. Mitt sytem er nytt og jeg jobber fremdeles med å finne mer ut av dette, men mange sier Asus har brukt dårlig kjølepasta under heatsink. Jeg har ikke klokket enda, men kan se store varmeutvikling på NB og SB. Varmeutvikling på NB kan fort føre til ustabilitet og begrense mulighetene for overklokking. EDIT: Jeg trodde at jeg hadde dårlig luftstøm i kassen, men nå har jeg plasert en vifte rett over NB og har bra luftstøm der. Det hjalp en del, men jeg er ikke fornøyed enda. Har noen andre vært bort til dette problemet og fant noe løsning uten å demontere det hele? Endret 16. april 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Shaka82 Skrevet 16. april 2008 Rapporter Del Skrevet 16. april 2008 (endret) Jeg har Q6600, Kingston HyperX DDR2-1200 2GB (2x1024). Komplett liste. Den siste tiden har jeg kjørt alt på auto (uklokket) for å ikke provosere frem noen feil, men jeg får likevel BSOD 1-2 ganger daglig. Med auto settes ram til 800. Har kjørt både Memtest og Memtest+, resultatene er de samme hver gang; Med kun en minnemodul installert får jeg ingen feil på noen av de to modulene, fullfører flere passes. Hvis jeg setter i begge samtidig, får jeg en haug med feil, og ofte fryser hele memtest. Jeg får en 500k errors med modulene i slot 1+2, og 2-3 millioner errors i dual channel slot 1+3. Samme resultat om jeg bytter modulene, eller øker DRAM freq (og volter opp manuelt til ca 2.02). Tips/løsninger mottas med takk, enn så lenge prøver jeg å kjøre maskinen med en minnemodul for å se om den kjører mer stabilt. Vist jeg ikke husker helt feil så skal de minnemodulene der ha ca 2.35 volt, mye av problemet ditt ligger nok der. Så jeg ville begynnt med å gi minnet ditt 2.2 volt og ta memtest og øke volt helt til du får det feilfritt. Jeg må selv inn i bios og sette volten manuellt på alle minnemoduler jeg setter i krever mere volt enn 1.8v-1.9v Endret 16. april 2008 av Shaka82 Lenke til kommentar
cc Skrevet 16. april 2008 Rapporter Del Skrevet 16. april 2008 Takk for det, Shaka82. Jeg har prøvd å lete frem maks voltverdi på Kingston sine sider tidligere, uten hell, men fant nå et datablad som sier at de skal kunne takle 800 hastighet på 1,8V helt fint, men skal man bruke raskere må man opp til 2.3-2.35V. Siden jeg har kjørt på 800 den siste tiden tyder det kanskje på at de ikke engang får 1.8V når alt står på auto? Skal prøve å kjøre opp dram volt nå, takk for tips. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 17. april 2008 Rapporter Del Skrevet 17. april 2008 (endret) Nå bruker jeg aktiv kjøling på northbridge og temperaturen ligger ganske stablit på 41/45 Idle/Load med en spenning på 1.4v på NB. Med 1.24v på Vcore, nå kjører E4800 @ 3.8 (8.5 x 448) med Coretemp på 41/50 Idle/Load, og Mushkin 4x2048 XP2-8500 kjører @966mhz med 2.1v. Dette overlevde 1 time prime95 og jeg skal kjøre flere tester senere. Det er fremdeles litt å gå på, men jeg er fornøyd og skal bruke litt tid på experimentere med dette. Endret 17. april 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 17. april 2008 Rapporter Del Skrevet 17. april 2008 Noen som har noen konklusjon på DET RAM feilen? Har Extreme, men det er jo i bunn å grunn samme kort som Formula. Lenke til kommentar
Exentler Skrevet 17. april 2008 Rapporter Del Skrevet 17. april 2008 (endret) den har jeg funnet ut er random. prøvd med siste bios som kom nå nettopp ? Endret 17. april 2008 av Exentler Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 17. april 2008 Rapporter Del Skrevet 17. april 2008 Det var fint vær idag og jeg satt opp varandadøren, det tok ikke lange titedn før alle temperaturene falt med 5-6 gradre. Kanskje det er lurt å bruke en luftslange med den ene siden på luftintaket og den andre siden på varandaen. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 17. april 2008 Rapporter Del Skrevet 17. april 2008 (endret) den har jeg funnet ut er random. prøvd med siste bios som kom nå nettopp ? Bruker 1004.. Komt ny? EDIT: Hvordan pleier dere å flashe BIOS? Program eller floppy\USB? Endret 17. april 2008 av todda7 -2rst1- Lenke til kommentar
tomas7137 Skrevet 17. april 2008 Rapporter Del Skrevet 17. april 2008 Jeg bruker helst floppy men har ikke floppy lenger så jeg bruker asusopdate Lenke til kommentar
tomas7137 Skrevet 17. april 2008 Rapporter Del Skrevet 17. april 2008 prøvde å kjøre minne mitt på 1:1 minne er ocz reaper pc8000 5-5-5-18. det gikk ikke henger på DET RAM.. Men så var det denne trfc som er standard på 78 hos meg. hvordan virker dette lavere jo bedre ytelse eller noe sånt? har bios 1004. Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 17. april 2008 Rapporter Del Skrevet 17. april 2008 den har jeg funnet ut er random. prøvd med siste bios som kom nå nettopp ? Bruker 1004.. Komt ny? EDIT: Hvordan pleier dere å flashe BIOS? Program eller floppy\USB? Den enkleste måten er først å downloade BIOS-filen til hardisken din, da Start "Asus apdate" og velg "from file" og pek på den nye filen. Lenke til kommentar
Carl Sagan Skrevet 17. april 2008 Rapporter Del Skrevet 17. april 2008 den har jeg funnet ut er random. prøvd med siste bios som kom nå nettopp ? Bruker 1004.. Komt ny? EDIT: Hvordan pleier dere å flashe BIOS? Program eller floppy\USB? Den enkleste måten er først å downloade BIOS-filen til hardisken din, da Start "Asus apdate" og velg "from file" og pek på den nye filen. Joda, spørsmålet er vel om det er "sikkert". Lenke til kommentar
Exentler Skrevet 17. april 2008 Rapporter Del Skrevet 17. april 2008 (endret) det er ny bios til Extreme todda, 1007: http://dlsvr02.asus.com/pub/ASUS/mb/socket...xtreme-1007.zip Måten jeg flasher på er å laste ned .rom filen på en minnebrikker og oppdatere med EZ-flash det er ganske sikkert. det som anbefales over alt omtrent Endret 17. april 2008 av Exentler Lenke til kommentar
Sam_Oslo Skrevet 17. april 2008 Rapporter Del Skrevet 17. april 2008 (endret) den har jeg funnet ut er random. prøvd med siste bios som kom nå nettopp ? Bruker 1004.. Komt ny? EDIT: Hvordan pleier dere å flashe BIOS? Program eller floppy\USB? Den enkleste måten er først å downloade BIOS-filen til hardisken din, da Start "Asus apdate" og velg "from file" og pek på den nye filen. Joda, spørsmålet er vel om det er "sikkert". Jeg prøvde det for par dage siden og alt gikk glatt og fint på vista Ultimate 64 bit. EDIT: Her er det er alltid en liten fare, maskinen kan bomme på å finne HD, men denne faren er ikke stor. Hvis uhellet skal være ute, da kan maskinen like godt bomme på å finne minnepenen også. Endret 17. april 2008 av Sam_Oslo Lenke til kommentar
Mr_Tiger Skrevet 17. april 2008 Rapporter Del Skrevet 17. april 2008 Takk skal du ha Ourasi.Men det gikk rett i dass det også, prøvde med mindre oc også. Fikk en melding tidligere idag i occt som lød "crashed code 4". Noen som vet hva det er? Typisk hvis det bare jeg som får fram denne feilmelding...hehe Får vel sende inn psu`n, hvis dere mener det er den som kan stå bak problemene. Fikk svar fra komplett idag. De sier at "Defekt produkt erstattes med ny vare" da regner jeg med at de har funnet en eller annen feil på den gamle psu`n. Får håpe at det blir litt mer sving i klokkingen nå... Gir tilbakemelding når psu`en er oppe og går igjen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå