Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden

andylove

Anbefalte innlegg

Endelig fått tatt 8 timers SmallFFT Prime95 stabilitets testen inatt, og med min nye E8400 "nøyde" jeg med 4106mhz på 1.280v med maximums tempratur på 46/50C i Real Temp. Den klarer både 4.2 og 4.3ghz, men siden 4.1ghz var stabil på kun 1.280v, så blir dette min 24/7 klokk.

Maximus Formula kortet klokket jeg opp i 483FSB, med "moderat" volt på 1.46v NB.

Everest minneresultater på 483x8.5 4106mhz:

Minnehastighet (Lese) DDR2-966 5-5-5-15 CR2 9032 MB/s

Minnehastighet (Skrive) DDR2-966 5-5-5-15 CR2 10223 MB/s

Minnehastighet (Kopiering) DDR2-966 5-5-5-15 CR2 10232 MB/s

Minnelatens DDR2-966 5-5-5-15 CR2 57.1 ns

Må bare si at E8400 på 4.1ghz sparker meget godt fra seg, 18504 poeng i 3Dmark 2006 skader heller ikke;)

Noen som får det til...hehe. ser bra ut det der.

Lurte egentlig på om du kunne være så snill å poste innstillingene du har gjort i bios for å få en slik oc. Eller med et oppsett til ca3.8ghz oppsett.

Slik at jeg kan prøve ditt oppsett som fungerer, siden jeg sliter med å klokke pc stabilt.

Jeg har nesten identisk utstyr som deg.

Hvis det ikke skulle fungere da, leverer jeg psu`n tilbake for rep.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen som får det til...hehe. ser bra ut det der.

Lurte egentlig på om du kunne være så snill å poste innstillingene du har gjort i bios for å få en slik oc. Eller med et oppsett til ca3.8ghz oppsett.

Slik at jeg kan prøve ditt oppsett som fungerer, siden jeg sliter med å klokke pc stabilt.

Jeg har nesten identisk utstyr som deg.

Hvis det ikke skulle fungere da, leverer jeg psu`n tilbake for rep.

Er i bunn og grunn kun "Transaction Booster" på "Disable" og "Relax level 1" som åpnet for høyere FSB, og bios v1004.

Test disse innstillingene i bios:

CPU Ratio=8.5

FSB=448

FSB Strap=400

Dram=896

CPU Volt=1.2750 (skulle tro dette holder for 3.8, virkelig volt blir ca. 1.25)

CPU PLL=1.50v

North Bridge=1.43 (virkelig volt blir 1.46v)

North Bridge GTL=0.67%

Dram Volt=2.00 (virkelig volt blir 2.1v)

FSB Termination volt=1.20v

Transaction Booster=Disabled

Relax Level=1

tRFC=50

Lenke til kommentar

Takk skal du ha Ourasi.

Men det gikk rett i dass det også, prøvde med mindre oc også.

Fikk en melding tidligere idag i occt som lød "crashed code 4". Noen som vet hva det er? Typisk hvis det bare jeg som får fram denne feilmelding...hehe

Får vel sende inn psu`n, hvis dere mener det er den som kan stå bak problemene.

Lenke til kommentar
Edit:
Hva er forskjellen på MAXIMUS FORMULA SE og MAXIMUS FORMULA om det er noen da? Netshop oppgir ikke SE bak tittelen mens Komplett sier den heter SE, og selv i denne tråden er det blandet med SE i overskrift og innlegg.  :hmm:

Ren gjetning er at SE har med vannblokk, uten SE har ikke det?? :hmm:

det er motsatt XD

Endret av martin91
Lenke til kommentar

Hei.

Jeg er ny her, men søkte og fant ikke svar på problemet mitt.

Jeg har quad høytalere, og når jeg tester de på konfigureringen kommer det lyd, men når jeg setter på musikk eller spill kommer det kun lyd fra front høytalerene. Alt er koblet riktig og konfigurert riktig. Noen som har hatt det samme problemet og løst det eller har noen tips?

Takker for alle innspill.

Lenke til kommentar

Har mye pes med kortet mitt igjen.. begynner å få samme tendenser som under tg.. får blåskjerm når jeg booter fra windows CD-en og raptorene mine blir glovarme når de er connecta på maximus kortet, men de er helt normale koblet til andre kort.. maximusen har også korruptert raidet mitt.. sist det var slik endte det med cpu init..

Lenke til kommentar
Oh cum on! Skjerp quotes!

Blir flere sider da vettu :p

cmf_Tiger:Har du mulighet,prøv en annen psu av høy kvalitet.

Skulle jo tro at en psu til 1400kr skulle klokke bedre enn 200mhz?

Dette er psu`n jeg bruker http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338691

At den PSU'en din normalt skulle holde i lange baner er det ingen tvil om, men som med all hardware, så kan også en kvalitets PSU ha en feil. Om det skulle vise seg at din PSU ikke holder det den lover, ja så skal du ha en ny på garantien. Men, om denne er modulær, så MÅ du sette den opp riktig, slik at du ikke overbelaster railen til hovedkort. Skulle tro at railen til h/k cpu er exklusiv, men skjekk for sikkerhets skyld.

Vel, nå er psu`en lever til komplett.no for å se om det er noe feil på den....får håpe at denne er problemet til mitt oc problem..

En så enkel oc oppsett som å sette fsb til 380 og rammen til auto(1:1), eller 1066(TRFC 55) og prøve med cpu volt fra 1.8v - 1.3v. samt neste resten til auto. Skulle gå greit...eller hva sier dere som har greie på dette.

Har også prøvde mange andre oppsett som jeg har funnet på nettet som skulle være problemfritt.

Lenke til kommentar
Noen som har prøvd det siste 1004 bioset ?

Står ikke noe på asus sine sider hva slags fikser de har gjort, noen her som vet det?

Den store forskjellen på 1004 og tidligere bioser, er at tRFC nå er justerbar. Dette er noe som kom fryktelig sent og er helt vanlig på andre x38 produsenters kort, så et lite spark i siden til Asus her. Denne minne innstillingen er veldig viktig for spesiellt 2gb Ram brikker på 950mhz eller høyere. Verd å merke seg at Asus fremdeles ikke har lagt ut en offisiell bios siden november, svakt men 1004 funker nå greit heldigvis...

For mer info:

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10729439

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10751468

Lenke til kommentar

Nå har jeg rygged opp et nytt system med Asus Maximus Formula med kunn luftkjøling. Og jeg har ikke startet med å klokke enda.

Prøvde med litt på overklokkings-tuellet på Asus AI, men det var ikke mye tess, dette er bare tull, AI er avistalert. Jeg kommer nok til å bruke den gode og gammeldags BIOSen.

Nå Prøver jeg å få litt fart på ASUS PC Probe II, og jeg har disse idle/load temp under stress:

CPU: 37/42

NB: 39/44

SB: 40/44

MB: 38/48

Jeg hadde ganske høy NB og SB temperator under load, men nå har jeg plasert "Asus optional fan" over Northbridge og etter det holder NB og SB gansge bra temp under stress også, men MB-temp går opp ca 10 grader. En diger 9800GTX står ganske nær og blokerer airflow til MB-sensoren, tror jeg.

Jeg bruker Cooler Master Cosmos med 4 vifter, Scythe Andy Samurai CPU-cooler, og det er gansge bra airflow i riggen.

Har noen erfaringer med tempraturerene? Er disse tallene grie på uklokket system?

Hva er de beste tallene på max temp(thershold) for NB, SB, MB, CPU?

EDIT:

legger til et bilde med temperaturene på idle:

clipboard012hd5.th.jpg

Endret av Sam_Oslo
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...