Gå til innhold

Den store ASUS Maximus Extreme / Formula tråden

andylove

Anbefalte innlegg

Prøvde å sette rammen til 800mhz, men occt krasjet nesten med en gang fremdeles.

Prøvde å sette rammen til auto. occt krasjet når den skulle begynne å sette belstning på cpu`n.

Har satt occt til å teste kun i 10 min.

Det første du må finne ut er om minne er stabilt på 800mhz, bruk memtest. Dersom du kan kjøre memtest test #5 (press først "C", så "1", så "3", så "5", så "Enter" to ganger) 15-20 ganger, først da kan du begynne å teste CPU og volt som trengs på 3.6ghz.

Denne posten gir deg en viss pekepinn på hva innstillingene i bios er til og hva som annbefales ved overklokking https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10428569

Har tatt testen 20 ganger nå. Ikke noen errors

Prøvde å sette opp vcore opp til 1.35, men da ville ikke pc boote i hele tatt.

Satt den ned til 1.28 eller no.

Occt krasjer fremdeles når den skal begynne å teste cpu`n

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Prøvde å sette rammen til 800mhz, men occt krasjet nesten med en gang fremdeles.

Prøvde å sette rammen til auto. occt krasjet når den skulle begynne å sette belstning på cpu`n.

Har satt occt til å teste kun i 10 min.

Det første du må finne ut er om minne er stabilt på 800mhz, bruk memtest. Dersom du kan kjøre memtest test #5 (press først "C", så "1", så "3", så "5", så "Enter" to ganger) 15-20 ganger, først da kan du begynne å teste CPU og volt som trengs på 3.6ghz.

Denne posten gir deg en viss pekepinn på hva innstillingene i bios er til og hva som annbefales ved overklokking https://www.diskusjon.no/index.php?showtopi...&p=10428569

Har tatt testen 20 ganger nå. Ikke noen errors

Prøvde å sette opp vcore opp til 1.35, men da ville ikke pc boote i hele tatt.

Satt den ned til 1.28 eller no.

Occt krasjer fremdeles når den skal begynne å teste cpu`n

Når jeg sier at occt krasjer, mener jeg at selve pc rebooter hvis det skulle være i tvil.

Kjører i skrivende stund prime95 og den har godt en stund nå uten feilmeldinger. Pc har heller ikke krasjet med prime95.

kan det være at occt ikke fungerer som den skal og det er dette som fører til at pc krasjer hver gang jeg prøver.

Litt rart at det går bedre med prime95 eller er ikke prim95 noen god tester av cpu`n

Edit: prime gikk i 2 timer, så krasjet pc..

Arg..trenger litt hjelp her!

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar
vel, får ta kvelden nå.

Setter på memtest slik at den kan går noen timer.

Kommer med resultater imorgen.

Natta.

At PC-en restarter/slår seg av på denne måten, så tipper jeg det er din strømforsyning som sliter, spesiellt med tanke på at du sliter enda mere med høyere volt.

Hva slags PSU har du?

Lenke til kommentar
vel, får ta kvelden nå.

Natta.

At PC-en restarter/slår seg av på denne måten, så tipper jeg det er din strømforsyning som sliter, spesiellt med tanke på at du sliter enda mere med høyere volt.

Hva slags PSU har du?

gigabyte 850w

Finnes det noen program som leser av hvor mye watt du bruker totalt...kansje det er noe slik på cd som fulgte med psu`n..skal sjekke.

Edit:

var et slikt program på cd som fulgte med. installerte programet og viser nå em total watt forbruk på 174w og høyeste peak på

210w. kjører prime95 på small toture test.

Tok en memtest fra start når jeg tok kvelden igår. lot den stå på 1066mhz som brikkene skal tåle.

Når jeg kom til pc`n nå hadde jeg fått noen error i test 4.

http://i278.photobucket.com/albums/kk103/MrTiger1001/026.jpg

hva er dette?

Tok også en memtest 5 igår 20 ganger uten feil, men da på en 800mhz.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar

ettopp mottatt dette kortet, ser ut som et utrolig gjennomført hovedkort, uten da å ha boota det opp enda.

Hvor stor forskjell vil det være på hvor langt jeg kan kjøre en e8400 fra stock kjøler til true?

Er dere fornøyd med stabilitet på chipset under klokking? hvor mye volt kan man gi brikkene maksimalt? har noen bygd en fancy luftkjølingsmod på ribbene? lyser det inni replublic of gamers logoen?

gleder meg til å begynne nå!

Lenke til kommentar
vel, får ta kvelden nå.

Natta.

Hva slags PSU har du?

gigabyte 850w

Finnes det noen program som leser av hvor mye watt du bruker totalt...kansje det er noe slik på cd som fulgte med psu`n..skal sjekke.

Edit:

var et slikt program på cd som fulgte med. installerte programet og viser nå em total watt forbruk på 174w og høyeste peak på

Tok en memtest fra start når jeg tok kvelden igår. lot den stå på 1066mhz som brikkene skal tåle.

hva er dette?

Slenger meg på teorien om psu problem.Har din psu modulære kabler?

Jeg klarte ikke over 3.4GHz med Q6600/8800GTX/2x 320gb/2gig ram og FS Epsilon 700W psu.Alt over det provoserte restart i Prime og OCCT.Prøvde en Mist 600W med modulære kabler,og klokket lett opp til 3.8GHz stabilt.

Poblemet med mange psu er at 12v rails fordeler forbruket skjevt.Det blir da en slags tvangstrøye en ikke får gjort noe med.

Fordelen med modulære kabler,er at en kan velge selv hvilke utganger som skal belastes,og en kan fordele det riktig.

Ville prøvd en annen psu for å evt utelukke den.

Lenke til kommentar
Det er den øverste porten man må bruke til lydkortet. Den er svart, ja.

Har noen testet coaxial eller optisk tilkobling?

Hehe ok, hadde håpet på at du skulle si den hvite, får ikk lyd med kortet i den svarte porten skjønner du. Lydkortet lyser og alt av drivere er installert men lyden kommer ikke uansett hva, hmm....

Jeg kjører vista 64 bit, men klarer ikke å instalere driverene til det intigrerte lydkortet.

Lenke til kommentar
vel, får ta kvelden nå.

Natta.

Hva slags PSU har du?

gigabyte 850w

Edit:

hva er dette?

Slenger meg på teorien om psu problem.Har din psu modulære kabler?

Jeg klarte ikke over 3.4GHz med Q6600/8800GTX/2x 320gb/2gig ram og FS Epsilon 700W psu.Alt over det provoserte restart i Prime og OCCT.Prøvde en Mist 600W med modulære kabler,og klokket lett opp til 3.8GHz stabilt.

Poblemet med mange psu er at 12v rails fordeler forbruket skjevt.Det blir da en slags tvangstrøye en ikke får gjort noe med.

Fordelen med modulære kabler,er at en kan velge selv hvilke utganger som skal belastes,og en kan fordele det riktig.

Ville prøvd en annen psu for å evt utelukke den.

Har denne psu`n

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338691

Har satt alt tilbake til auto i bois.

Da fikk jeg kjørt occt uten problemer.

Satt fsb opp til 350 og resten av inst. på auto. Det går også greit i occt.

Prøver jeg på 380, krasjer occt med en gang cpu-testen begynner. prøvde å sette cpu volten til 1.3, men det hjalp heller ikke.

Ser ikke ut som jeg kommer høyere enn 350 før jeg får problemer med occt.

Nå kjører jeg på 350 og satt rammen til 1054mhz. trfc har jeg satt til 55.

cpu volt er satt til 1.25v

Resten står nå på auto. Occt går smertefritt.

Hvis jeg prøver å sette cpuvolten til 1.3 så krasjer occt igjen.

Vet ikke om dere kan ha rett ang. psu..har dere noen erfaringer fra denne?

Eller har dere noen meninger om oppsett i biosen jeg kan gjøre....Hjelp!

Edit:

Etter enda flere tester viser det seg at det ikke er stabilt med cpuvolt på 1.25.

Må sette den på auto for at det skal bli stabilt...har dog ikke prøvd å sette vcpuvolten lavere enn 1,25 manuelt...

Merkelig dette her?

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar
Har denne psu`n

http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338691

Har satt alt tilbake til auto i bois.

Da fikk jeg kjørt occt uten problemer.

Satt fsb opp til 350 og resten av inst. på auto. Det går også greit i occt.

Prøver jeg på 380, krasjer occt med en gang cpu-testen begynner. prøvde å sette cpu volten til 1.3, men det hjalp heller ikke.

Ser ikke ut som jeg kommer høyere enn 350 før jeg får problemer med occt.

Nå kjører jeg på 350 og satt rammen til 1054mhz. trfc har jeg satt til 55.

cpu volt er satt til 1.25v

Resten står nå på auto. Occt går smertefritt.

Hvis jeg prøver å sette cpuvolten til 1.3 så krasjer occt igjen.

Vet ikke om dere kan ha rett ang. psu..har dere noen erfaringer fra denne?

Eller har dere noen meninger om oppsett i biosen jeg kan gjøre....Hjelp!

Edit:

Etter enda flere tester viser det seg at det ikke er stabilt med cpuvolt på 1.25.

Må sette den på auto for at det skal bli stabilt...har dog ikke prøvd å sette vcpuvolten lavere enn 1,25 manuelt...

Merkelig dette her?

Mitt MAximus kort, der ender Vcore en ca 0,05 lavere enn det jeg setter den til i bios.

Så et tips er at du setter Vcore i bios, saver og exiter biosen, så entrer du biosen og går in på Hardware Monitor eller noe sånnt og leser av Vcore der, og viss volten er lavere enn ønskelig så øker du den litt og gjentar til den du får den volten du ønsker.

Jeg ville også ha lastet ned et program som kan lese av temperaturene på kjernene, selv så bruker jeg Hmonitor. Da kan du se om temperaturene er greie nok under last, eller om volten er for høy.

Jeg ville også lest i biosen om hva volten på north bridge er, Biosen har en tendens til å sette den litt for høyt når den er i auto, men vist temperaturene på north bridge og south bridge er ok under last så er det bare å ha de i auto.

Endret av Shaka82
Lenke til kommentar

Problemet er at jeg ikke kan øke volten noe særlig før occt krasjer.

Skulle ikke være noe problem å klokke cpu til 3.2G mhz. tåler jo ikke noe mer volt en 1.1-1.18v for occt krasjer. Skulle ikke være noe problem å sette cpu volten til feks. 1.3-1.4v på en klokk 3.2G mhz.

Endret av cmf_Tiger
Lenke til kommentar
Oh cum on! Skjerp quotes!

Blir flere sider da vettu :p

cmf_Tiger:Har du mulighet,prøv en annen psu av høy kvalitet.

Skulle jo tro at en psu til 1400kr skulle klokke bedre enn 200mhz?

Dette er psu`n jeg bruker http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338691

At den PSU'en din normalt skulle holde i lange baner er det ingen tvil om, men som med all hardware, så kan også en kvalitets PSU ha en feil. Om det skulle vise seg at din PSU ikke holder det den lover, ja så skal du ha en ny på garantien. Men, om denne er modulær, så MÅ du sette den opp riktig, slik at du ikke overbelaster railen til hovedkort. Skulle tro at railen til h/k cpu er exklusiv, men skjekk for sikkerhets skyld.

Lenke til kommentar

Noen som har tips til åssen jeg fjerner nb fra hovedkortet? den sitter jo som den er festa med sement.. tenkte jeg skulle ha på litt as5 isteden..

Edit. Glem det fikk tak i en føner, det gjorde susen

Endret av MiKA77
Lenke til kommentar
Oh cum on! Skjerp quotes!

Blir flere sider da vettu :p

cmf_Tiger:Har du mulighet,prøv en annen psu av høy kvalitet.

Skulle jo tro at en psu til 1400kr skulle klokke bedre enn 200mhz?

Dette er psu`n jeg bruker http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=338691

At den PSU'en din normalt skulle holde i lange baner er det ingen tvil om, men som med all hardware, så kan også en kvalitets PSU ha en feil. Om det skulle vise seg at din PSU ikke holder det den lover, ja så skal du ha en ny på garantien. Men, om denne er modulær, så MÅ du sette den opp riktig, slik at du ikke overbelaster railen til hovedkort. Skulle tro at railen til h/k cpu er exklusiv, men skjekk for sikkerhets skyld.

Når dere snakeer om modulare psu regner jeg med at dere mener at det er psu det er løse kabler til...isåfall har jeg en slik. ledningene til hk er faste. Har godt over kablene og alt skal være riktig plasert, kan dog fordele kretsene litt mer.

Lenke til kommentar
Når dere snakeer om modulare psu regner jeg med at dere mener at det er psu det er løse kabler til...isåfall har jeg en slik. ledningene til hk er faste. Har godt over kablene og alt skal være riktig plasert, kan dog fordele kretsene litt mer.

Jeg er temmelig sikker på at en av railene du kan plassere kabler på, deler med hovedkort/cpu. På denne bør du ikke plassere strømkrevende utstyr som grafikk kort, les i bruksanvisningen eller les på hjemmesiden om hvordan du best fordeler på de forskjellige railene. 2 railer er sikkert spesiellt egnet til skjermkort...

Lenke til kommentar

Endelig fått tatt 8 timers SmallFFT Prime95 stabilitets testen inatt, og med min nye E8400 "nøyde" jeg med 4106mhz på 1.280v med maximums tempratur på 46/50C i Real Temp. Den klarer både 4.2 og 4.3ghz, men siden 4.1ghz var stabil på kun 1.280v, så blir dette min 24/7 klokk.

Maximus Formula kortet klokket jeg opp i 483FSB, med "moderat" volt på 1.46v NB.

Everest minneresultater på 483x8.5 4106mhz:

Minnehastighet (Lese) DDR2-966 5-5-5-15 CR2 9032 MB/s

Minnehastighet (Skrive) DDR2-966 5-5-5-15 CR2 10223 MB/s

Minnehastighet (Kopiering) DDR2-966 5-5-5-15 CR2 10232 MB/s

Minnelatens DDR2-966 5-5-5-15 CR2 57.1 ns

Må bare si at E8400 på 4.1ghz sparker meget godt fra seg, 18504 poeng i 3Dmark 2006 skader heller ikke;)

Endret av Ourasi
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...