Gå til innhold

Norge - Et fremtidig Homseparadis?

Anbefalte innlegg

Ser i utgangspunktet ikke poenget med "homoekteskap," og synes heller de burde kunne få alle rettighetene til ekteskapet gjennom partnerskap. Vielsen var jo i utgangspunktet en kristen greie og synes det blir litt for dumt at homser skal gifte seg da. Hvis man kan få samme rettigheter på andre måter så virker det på meg kun som trass...

9583889[/snapback]

Man kan jo gifte seg boregelig også om man ønsker, man får jo ikke alle rettighetene ved å gifte seg ved å inngå partnerskap i dag såvidt jeg vet.

AtW

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hovedpoenget er da at homofile faktisk får gifte seg, ikke om de får gifte seg i kirka. Organisasjoner (f.eks kirka) med vigselsrett har selvsagt rett til å selv velge hvem de ønsker å vie.
De er offentlige, så de får bare tåle å måtte utøve overtroen sin uten å diskriminere. Hvis de vil slutte å være offentlige, har de min støtte :).

--

Føler at mange har inntrykket av at unger er noen ondskapsfulle, nådeløse, rasistiske og trangsynte jævler. Dette er bare tull. Og hvis en unge er det, er det på grunn av påvirkning fra rollemodeller.

Lenke til kommentar

ja, hvis de voksne ikke klarer å godta andres levemåte, så kan man faen ikke forvente at ungene skal gjøre det! hadde voksne vært mere godtagene og ikke brydd seg så veeeeldig med hvem naboen velger å være sammen med, så hadde ikke barna brydd seg og heller ikke mobbet på skolen..

er vi voksne som lærer barna hva som er "feil" måte å leve på, bare fordi vi er trangsynte og har fordommer..

Lenke til kommentar
Det er så dårlig gjort å ikke opplyse folk om at homofile også får lov å adoptere dersom de får lov å gifte seg. Det er mange som ikke har noe imot homofilt ekteskap, men de fleste skjønner ikke at homofil adopsjon følger med i pakka.

9589215[/snapback]

Men det stemmer da rett og slett ikke. Det står ingen verdens ting i Lov om ekteskap om at man har lov til å adoptere.

Mulighetene for adopsjon styres av Adopsjonsloven, og den sier heller ingenting om at man har "lov til" å adoptere når man gifter deg. Det er faktisk ikke nevnt som et krav lenger i det hele tatt. Det er fullt mulig for enslige å adoptere.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det slo meg akkurat...

Om norge blir "homseparadis" vil det delvis eliminere og delvis tvinge uønsket oppførsel til overflaten, slik at det blir lettere å kutte hodet av de brun-rustne skruene som ligger spredt rundt om kring i det ganske land.

Jeg er absolutt for.

Hva pokker negativt kan dette før med seg?

eh... De religiøse synes homofili er ekkelt?

Hva pokker positivt kan dette føre med seg?

Økt toleranse, mindre aksept for intoleranse, kulturell smeltedigel...

Lenke til kommentar
Sirkulær logikk. Hvordan skal samfunnet noensinne bli rede om ingen tør ta sjansen?

9591384[/snapback]

nettopp! er akkurat det jeg mente med integrering av fargede inn i de "hvites" samfunn.. noen måtte jo ta sjansen for at man skulle komme videre! Hva hvis Rosa Parks hadde gitt vekk plassen til den hvite mannen på bussen?

Hun var 1 menneske, men hun gjorde noe som mange ikke turte, hun tok en sjans og var sterk, og hun ble en viktig del av historien den dag i dag ..

så la Norge bli en viktig del av historien når det gjelder homofili ekteskap!

skjønner ikke problemet egentlig :mad: makan til oppførsel... :roll:

Lenke til kommentar
Sirkulær logikk. Hvordan skal samfunnet noensinne bli rede om ingen tør ta sjansen?

9591384[/snapback]

nettopp! er akkurat det jeg mente med integrering av fargede inn i de "hvites" samfunn.. noen måtte jo ta sjansen for at man skulle komme videre! Hva hvis Rosa Parks hadde gitt vekk plassen til den hvite mannen på bussen?

Hun var 1 menneske, men hun gjorde noe som mange ikke turte, hun tok en sjans og var sterk, og hun ble en viktig del av historien den dag i dag ..

så la Norge bli en viktig del av historien når det gjelder homofili ekteskap!

skjønner ikke problemet egentlig :mad: makan til oppførsel... :roll:

9592569[/snapback]

Er ikke du kristen?

Lenke til kommentar
står det ikke i bibelen at det ikke er lov å gifte seg med samme kjønn?

9583345[/snapback]

Jeg tror ikke det står i bibelen direkte. Det nærmeste en kommer er vel det om at den gamle eventyrboka gir en leksjon om at man ikke skal ligge med en mann som man ligger med en kvinne. (Dog sies det ingenting om at man ikke skal ligge med en kvinne som man ligger med en mann. Så der har analentusiastene ingen moralpekefinger fra bibelen)

jeg er ikke kristen men hvis man er kristen å gifter seg i kirka må man jo følge Guds regler?

9583345[/snapback]

Tja, jeg tror det er en god del som gifter seg i kirka for kulissens del. Kirker er jo ofte gamle og flotte bygg og en fin kulisse for et romantisk bryllup. Så lenge presten går med på homofilt ekteskap så er det bare å gifte seg i vei i kirka. Synd at prester skal få lov til å diskriminere på grunn av legning, i jobbsammenheng. Hvilke andre yrker får lov til det?

Er ikke du kristen?

9599775[/snapback]

Hva har egentlig det med homofilisaken å gjøre? Man må da få lov til å ha en mening i saken uavhengig av religion.

Lenke til kommentar

For å presisere så er ikke justisdepartementet negative til dette (se tidligere i tråden), men vil utrede det. Noe som ikke er unormalt i Norge. Men avisene har på et merkverdig vis tolket det dithen at man er skeptisk.

Hvis de lærde i kirka mener ekteskapet er forbeholdt mann/kvinne-kombinasjonen synes jeg det i utgangspunktet det er greit at de nekter homofile å inngå ekteskap i kristen forstand. Problemet er bare at vi i Norge ikke har skilt stat og kirke. Så kirken er en del av staten og staten bør ikke drive diskriminering. Homofile bør få lov til å inngå et partnerskap (eller hva man vil kalle det) med nøyaktig de samme rettigheter som ekteskap innebærer.

Skal de kunne gifte seg må enten staten overstyre og si at homofile skal vigsles uavhengig av hva biskoper, kirkeråd og prester måtte mene, eller kirken må ta til vettet og innse at homofili ikke er en synd på linje med drap og voldtekt (selv om de to sistnevnte ofte er ansett som ok i det gamle testamentet).

Norge et fremtidig homseparadis? Gjerne for meg, ser ingenting negativt med det :thumbup:

Lenke til kommentar

hvis 2 mennesker vil gifte seg, homofile eller heterofile, så er det deres fulle rett til å gjøre det.. man må da vel ikke spørre andre om lov vel?? er det dummeste jeg har hørt.. jeg ser ikke problemet..

skal man la noen andres fordommer stoppe ens egen lykke? nei takk du.. kommer ikke på tale :closedeyes:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...