Gå til innhold

Norge - Et fremtidig Homseparadis?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fordi jeg tror ikke samfunnet er klart nok enda. Jeg tenker da på barnets beste, sjansen for å bli mobbet i oppveksten er stor.

9585996[/snapback]

Og tenker vi sånn blir samfunnet aldri "klart", og folk kommer til å bruke det samme argumentet om 20 år...

Jeg tror tvert om at samfunnet er så klart som det noensinne kommer til å få blitt, og at nå er et ideelt tidspunkt å gjøre det på. Motstanden er faktisk forsvinnende svak når man tenker på hvor kontroversielt dette en gang var.

Dette er et gjengående argument i verdenshistorien, for eksempel før man for hundre år siden innførte alminnelig stemmerett, og ikke minst stemmerett for kvinner:

Endel af kvindesagens venner har jeg igjen hørt ræsonnere saa: Vi vil, naar tiden kommer, arbeide for stemmeret, men først maa vi have alt det andet paa vort program gjennemført, vi maa ikke begynde paa toppen, kvinderne er ikke modne til politiske rettigheder. Først maa der vokse op en ny slegt af sundere, sterkere, mere oplyste og udviklede kvinder.

Realititeten var at kvinnene ble opplyste av å få stemmerett, endringen måtte komme først, og virkningen etterpå. Hvorfor skulle kvinner flest bry seg om politikk når de allikevel ikke fikk være med på moroa?

Det samme gjelder homofile ekteskap og adopsjon: Antipatien er i stor grad bygget på "hva hvis"-problemstillinger, altså redselen for konsekvensen av det ukjente og uprøvde. Eneste måten vi kan få bukt med dette er ved å prøve. Endringen må komme først, så vil folk flest oppleve at dette ikke er noe problem og så forsvinner fordommene etterhvert av seg selv.

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar
Problemet er vel at noen mener at den potensielle gevinsten ikke står i stil med den potensielle risikoen for at det kan gå galt. Det er tross alt ikke alltid best å skyte først og spørre etterpå.

9586258[/snapback]

Den potensielle gevinsten er da stor nok til at det rettferdiggjør "risikoen". Dette åpner for at mange tusen mennesker som ønsker det kan få et barn i livet sitt, og at mange tusen barn i en vanskelig situasjon kan komme til noe bedre.

Mange beskriver jo det å fostre opp et barn som noe av det viktigste og mest givende de har gjort i livet sitt. Da blir det jo litt dumt å nekte en hel gruppe med villige og kompetente foreldre å oppleve dette, bare fordi noen bakstrevere kanskje kan ha problemer med å godta det?

Lenke til kommentar
Mulig jeg har misforstått men jeg trodde det i dag var mulig for enslige homofile å adoptere, men ikke for samboende...

9587297[/snapback]

Hva skjer hvis en singel homofil adopterer, og så får seg samboer?

Ja til homofilt ekteskap, og Ja til at homofile skal få lov til å adoptere.

Eneste forskjellen fra å være homofil og hetro, er at man tenner på enten det motsatte kjønn, eller det samme. Det har jo ingen ting å si om du vil bli gode foreldre.

Lenke til kommentar

jeg tror at dette bare er en tid hvor vi kommer til å lage historie.. akkurat som den tiden da de integrerte fargede inn i "hvite" skoler.. ett sted måtte man jo begynne!! og takke f... for det, ellers hadde vi ikke vært der vi er den dag i dag.

Det samme prinsippet gjelder at homofile får gifte seg,, etterhvert så kommer andre land til å bli mer og mer ettergivende og godtagende for dette.. så jeg ser det slik at vi er med på å gjøre verden til ett bedre sted for fremtidige generasjoner..

hvorfor skal ikke homofile få gifte seg? tror man at folk slutter å være homofile fordi de ikke får "tillatelse" fra andre å leve ut legningen sin? det er bare tåpelig å tenke slik..

Lenke til kommentar

Jeg kommenterte saken i såpeboksen i går, men vil være med i tråden så jeg kopierer innleggene hit:

DB: Frykter homoturisme til Norge

VG: Frykter homoturisme til Norge

Hvis det er så byråkratisk kostbart å gifte folk så må de jo bare å innføre et gebyr for den offentlige behandlingen av giftemål. (I dag er borgerlig vielse gratis) Kan ikke skjønne at det skal være noen juridisk eller byråkratisk forskjell om parene er homofile eller heterofile om denne nye kjønnsnøytrale ekteskapsloven trer i kraft.

Ser man på den økonomiske helheten (ikke bare underprisede offentlige tjenester) så tror jeg det vil gi Norge et glimrende positivt regnskap grunnet turistnæringa. Tenk hva hoteller, festlokaler og lokale tjenestetilbydere som blomsterbutikker, frisører, klesbutikker, gavebutikker osv kan tjene på bare ett eneste bryllup med mange gjester. Dette er jo en kjempesjanse for turistnæringa.

9579681[/snapback]

Jeg tok en kjapp sjekk av hvem det var som kom med utsagnet. Jeg fryktet det var en litt for kjapp uttalelse fra en KrF'er, men det var det ikke. Det var Knut Storberget fra Ap som sa det. Kilde. Når jeg først sjekket kilden så leste jeg følgende:
Justisdepartementet og justisminister Knut Storberget er sterkt tilhenger av en felles ekteskapslov for heterofile og homofile. For at en slik lov skal bli best mulig, mener Justisdepartementet i sin høringsuttalelse at det er viktig å påpeke at et slikt lovforslag kan få administrative og økonomiske konsekvenser, og at dette derfor bør utredes nærmere.

<..>

Justisdepartementet mener imidlertid at det må være et mål at også andre land likestiller heterofile og homofile.

Med andre ord har avisene klart å vri saken på hodet og gir inntrykk av at Justisdepartementet er negativ til en felles ekteskapslov og begrunner det med kostnader. Media har svindlet oss for sakens fakta nok en gang. Hvor går jeg for å kreve tilbake de 15 minuttene jeg kastet bort på saken og disse innleggene? :hrm:

9580281[/snapback]

Lenke til kommentar
Eneste jeg er imot er at homofile par skal få lov til og adoptere barn.

9585896[/snapback]

Så du tror det er bedre for barnet å vokse opp med de biologiske foreldrene? Slik som jeg har oppfattet det, så er det mangel på adopsjonsforeldre.

Jeg ser heller ingenting galt i at homofile får gifte seg. Men skal det da være kirkelige eller borgerlige bryllup?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...