Gå til innhold

Wii er faktisk Gamecube 1.5


Dragoncrest

Anbefalte innlegg

Ja nintendo er kjipe med svindelstrategien sin, å forlange 2-3k for 6 år gammel maskinvare, det synes jeg er urettferdig mot mannen i gata som ikke har peiling på Ram og ghz og tror de kjøper en next-gen konsoll, men istedet ender opp med noe totalt last-gen og utdatert.

 

Men det er helt greit at Sony lurer mannen i gata til å kjøpe det han tror er next-gen filmformat f.eks men glemmer å fortelle at blu-ray kan tape?

 

 

9578834[/snapback]

Om blu-ray taper filmkrigen blir den fortsatt brukt som spillformat på ps3 :thumbup:

 

Vi ser allerede nå at 360 sakker akterut siden det kommende spillet Lost Odyssey blir på 4 DVD-er, blir litt kjipt å skifte skive hvert kvarter eller? :no:

 

Wii trenger selvfølgelig ikke annet enn dvd, siden specsa generelt er så lave at spilla ikke trenger mer lagringsplass :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dette er da ikke akkurat nyheter. Nintendo hoppet av hele HW racet til Sony og MS og bestemte seg heller for å gå for sin egen nisje. De har truffet godt, og har fått mange til å kjøpe konsollenog spillene. Selv om Nintendo selger godt så tror jeg ikke MS og Sony skal bekymre seg for dette. Nintendo har, slik jeg ser det, utvidet markedet ganske kraftig, og det burde være plass til 3 konsoller.

 

Man hører ofte kommentarer som dette fra Wii eiere:

 

Hadde sluttet å spille helt til wii kom.

Hatet fps på konsoll, helt til wii.

Liker ikke sportspill, men på wii er det kult.

Mamma/pappa/bestemor bruker aldri å spille spill, men de spiller av å til Wii.

 

Det er kommentarer som dette som får meg til å tro at Nintedo ikke stjeler veldig mange av kundene til Sony og MS. Noen tar de nok, men de fleste kundene er "nye".

 

Bare noen tanker jeg hadde om dette.

9580647[/snapback]

 

Aldri si aldri, Nintendo har tatt en god jafs av 2 markeder og tjener godt på begge. På den ene siden har de knabbet deler av hardcore markedet, som kanskje har blitt lei av den standarde kontrollen og er lysten på å prøve noe nytt. Man har jo ikke had en skikkelig ny kontrolltype siden N64 og analog stikken kom.

 

Den knabber og casual markedet som har vært neglesjert av både MS og Sony, en enorm feil av begge mener jeg siden det er der pengene ligger, og det har Nintendo bevist ikke bare 1 men 2 ganger, med Wii og DS.

 

På det punktet tror jeg at i det minste Sony kan slite, for PS3 er et dyrt alternativ, så mange velger mye heller X360/Wii kombinasjon om de skal ha se 2 konsoller fremfor X360/PS3 ettersom de 2 er alt for lik på nåværende tidspunkt til å lokke med forskjeller.

 

Nintendo har på mange måter gjort som prosjektnavnet tilsa, had en liten recolusjon på spillmarkedet ettersom de har knabbet 2 deler av markedet med en NGC 1.5. Godt gjort vil jeg si.

 

Vi ser allerede nå at 360 sakker akterut siden det kommende spillet Lost Odyssey blir på 4 DVD-er, blir litt kjipt å skifte skive hvert kvarter eller?

 

Vi hadde pussig nok ikke noen problemer med skifting av CD selv når spillene kom opp på 4 plater og t.o.m 6, da var det ikke mye syting i leiren. MS sakker ikke akkurat akterut siden det er et fåtall av spill som krever mer enn de 9 Gb MS har til rådighet på lagringsfronten på sine medier.

Lenke til kommentar

Når jeg spiller på Wii-en så tenker jeg ikke på at den er svakere HW-messig enn xbox360-en min ... go figure. Og når jeg spiller 360 tenker jeg heller ikke på mangelen på Wiimote. Spillopplevelsen i hvert enkelt spill er alt som teller. Men, de tar seg sabla godt ut der de står sammen ved TV-en :love:

Endret av Appleseed
Lenke til kommentar
Vi ser allerede nå at 360 sakker akterut siden det kommende spillet Lost Odyssey blir på 4 DVD-er, blir litt kjipt å skifte skive hvert kvarter eller? :no:

 

Wii trenger selvfølgelig ikke annet enn dvd, siden specsa generelt er så lave at spilla ikke trenger mer lagringsplass :D

9580841[/snapback]

 

Får føye litt til mer OT:

 

Tror en fin løsning hadde vært å kunne installere spillet på harddisken til Xboxen (for de som har den så klart), da trenger du bare å ha i en plate til enhver tid. Det har fungert utmerket slik på PC i alle år.

 

edit:typo

Endret av PantZman
Lenke til kommentar
Vi ser allerede nå at 360 sakker akterut siden det kommende spillet Lost Odyssey blir på 4 DVD-er, blir litt kjipt å skifte skive hvert kvarter eller? :no:

 

Hvert kvarter? Dette er jo et lineært JRPG spill. Hvis spillet er 1 time langt er neppe antall DVD-er spillets største problem.

 

At Wii ikke er så kraftig som konkurrentene er jo ingen overraskelse. Nintendo har gått i en helt annen retning og ikke satset på hardcore markedet i samme grad som MS og Sony. Hardcore markedet bruker nok mer penger pr. konsoll, men siden Nintendo faktisk tjener penger på selve konsollen er hovedfokuset deres å få maskinen i flest hjem. Jeg synes dette er flott. Hvis vi hadde 3 maskiner som satset på hadcore markedet hadde spillmarkedet ikke vært like interessant totalt sett.

Lenke til kommentar

Forstår meg ikke på alt maset om grafikk. Den er mer enn bra nok på Wii. For min del er grafikken i Shadow of the Colossus på PS2 helt topp.

 

Da man var på NES-PS1 nivå hadde grafikken klare mangler, og man var veldig opptatt av dette. Men klarer på ingen måte å være misfornøyd med grafikken i eksempelvis de to siste Zelda-spillene.

Lenke til kommentar
Forstår meg ikke på alt maset om grafikk. Den er mer enn bra nok på Wii. For min del er grafikken i Shadow of the Colossus på PS2 helt topp.

 

Da man var på NES-PS1 nivå hadde grafikken klare mangler, og man var veldig opptatt av dette. Men klarer på ingen måte å være misfornøyd med grafikken i eksempelvis de to siste Zelda-spillene.

9583103[/snapback]

 

Kraft er ikke bare grafikk, det er AI, fysikk, størrelse på verdener, antall objekter man kan vise på en gang osv.

 

Wii har kanskje bra nok grafikk på noen enkle spill men hvis man skulle porte spill som GTA4 f.eks ville det nok blitt seriøse problemer.

Lenke til kommentar
Kraft er ikke bare grafikk, det er AI, fysikk, størrelse på verdener, antall objekter man kan vise på en gang osv.

 

Wii har kanskje bra nok grafikk på noen enkle spill men hvis man skulle porte spill som GTA4 f.eks ville det nok blitt seriøse problemer.

9583890[/snapback]

Sant nok, men det ville ha vært det samme spillet innholdsmessig. Blir litt feil å ta et spill designet for en langt kraftigere maskinvare og bare kutte det ned til en svakere. Så enkelt er det ikke.

 

Om Rockstar ville kunne de nok ha lett fikset en grei utgave. Men Rockstar designet virtuelle verdener, derfor er det lite aktuelt.

 

Wii trenger bare å få spill designet for maskinen fra starten av, ikke simple porter av PS2 og Xbox 360/PS3. Og utviklere må få inn i hodet at Wii kan vise effekter mange av dagens spill pøser ut. Bare snakk om vilje.

 

 

Igjen kan jeg ta et Factor 5-spill som et eksempel. Det neste i Roque Squadron-serien, Rebel Strike (2003). Ny motor og leverte coop av hele Rogue Leader. Det vil si at den rendret banene to ganger. Altså den presset dobbelt så mange polygoner, og hadde enda bedre effekter.

 

Litt rart å tenke seg at dette er til Gamecube ikke sant?

rstrike_081103_x6.jpg

rstrike_070303_x8.jpg

Lenke til kommentar

Nå har da utviklerene funnet ut at det enkleste er å spy ut dårlige porter eller enkle spill til Wii. Det koster minst penger, og de tjener mest. Kundegruppen til Wii bryr seg også mye mindre om grafikken. Mens at kundegruppen til xbox 360 og ps3 har kjøpt konsollene for grafikk. Nå generaliserer jeg kanskje noe for meget, men det er kanskje noe i det jeg sier.

Lenke til kommentar
Kraft er ikke bare grafikk, det er AI, fysikk, størrelse på verdener, antall objekter man kan vise på en gang osv.

 

Wii har kanskje bra nok grafikk på noen enkle spill men hvis man skulle porte spill som GTA4 f.eks ville det nok blitt seriøse problemer.

9583890[/snapback]

Sant nok, men det ville ha vært det samme spillet innholdsmessig. Blir litt feil å ta et spill designet for en langt kraftigere maskinvare og bare kutte det ned til en svakere. Så enkelt er det ikke.

 

Om Rockstar ville kunne de nok ha lett fikset en grei utgave. Men Rockstar designet virtuelle verdener, derfor er det lite aktuelt.

 

Wii trenger bare å få spill designet for maskinen fra starten av, ikke simple porter av PS2 og Xbox 360/PS3. Og utviklere må få inn i hodet at Wii kan vise effekter mange av dagens spill pøser ut. Bare snakk om vilje.

 

 

Igjen kan jeg ta et Factor 5-spill som et eksempel. Det neste i Roque Squadron-serien, Rebel Strike (2003). Ny motor og leverte coop av hele Rogue Leader. Det vil si at den rendret banene to ganger. Altså den presset dobbelt så mange polygoner, og hadde enda bedre effekter.

 

Litt rart å tenke seg at dette er til Gamecube ikke sant?

rstrike_081103_x6.jpg

rstrike_070303_x8.jpg

9584069[/snapback]

 

 

Har du noe kilde på det der? Så bare NAM ut :dribble:

Lenke til kommentar

Synes det å si at utviklerne er for late blir litt for enkelt. Er jo ett grunnleggende problem hvis det krever mye ekstra arbeid å få bra grafikk på konsollen. Gjelder vell både ps3 og Wii. Har egentlig alltid sett på konsoll som veldig casual i det hele tatt. Mesteparten av tiden for 360en har vert med venner i spill som amped, dead rising osv. Men varierer vell det og

Lenke til kommentar
Synes det å si at utviklerne er for late blir litt for enkelt. Er jo ett grunnleggende problem hvis det krever mye ekstra arbeid å få bra grafikk på konsollen. Gjelder vell både ps3 og Wii. Har egentlig alltid sett på konsoll som veldig casual i det hele tatt. Mesteparten av tiden for 360en har vert med venner i spill som amped, dead rising osv. Men varierer vell det og

9584273[/snapback]

Javel, det forklarer hvordan Factor 5 klarte å lage Rogue Leader på rundt 8 måneder. Det er såklart andre faktorer også, som kunnskap og erfaring.

The game features a "making-of" documentary. According to this documentary, the game was assembled in roughly eight months.

http://en.wikipedia.org/wiki/Star_Wars_Rog...I:_Rogue_Leader

 

Gamecube/Wii er noen av de mest utviklervennlige utviklingskit som finnes der ute. Factor 5 klarte til og med å lage demoen til Rogue Leader til E3 2001 på knappe 60 dager.

 

Det er ingen unskyldning til å ikke lage grafikk-tunge titler på Wii. Problemet er at kontrollen fører til at utviklere tar snarveier for å tjene mest mulig penger. Derfor håper jeg at høsten stortitler er en vekker for både utviklere og forbrukere. Altså å begynne å kreve mer.

Lenke til kommentar
Ja nintendo er kjipe med svindelstrategien sin, å forlange 2-3k for 6 år gammel maskinvare

1. Wii ble bygget om fra bunnen av, og bruker kun 1/3 så mye strøm som GC

2. Wii er kraftigere enn GC

3. Wiimoten er ikke "gammel maskinvare"

 

Så hverken selve konsollen eller kontrolleren er "gammel maskinvare". La oss prøve å forholde oss rasjonelt til dette, eller hva?

 

det synes jeg er urettferdig mot mannen i gata som ikke har peiling på Ram og ghz og tror de kjøper en next-gen konsoll, men istedet ender opp med noe totalt last-gen og utdatert.

9578732[/snapback]

Jeg synes mer synd på de som tror at alt handler om RAM og GHz.

 

For min del er det PS3 og 360 som er "last-gen og utdatert" på grunn av de utdaterte kontrollsystemene sine :)

Lenke til kommentar
Ja nintendo er kjipe med svindelstrategien sin, å forlange 2-3k for 6 år gammel maskinvare

1. Wii ble bygget om fra bunnen av, og bruker kun 1/3 så mye strøm som GC

2. Wii er kraftigere enn GC

3. Wiimoten er ikke "gammel maskinvare"

 

Så hverken selve konsollen eller kontrolleren er "gammel maskinvare". La oss prøve å forholde oss rasjonelt til dette, eller hva?

 

9598115[/snapback]

Var nettopp en spillutvikler som gikk ut og fortalte at wii og den originale xbox er omtrent likestilte når det kom til kraft. Og Xbox kom ut i 2001, altså 6 år. :thumbup:

Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...