Gå til innhold

Wii er faktisk Gamecube 1.5


Dragoncrest

Anbefalte innlegg

Ved hjelp av en del research og graving så har Tim Murray, Stefan Salzl og Farid Bouzid fra beyond3d sammen med N'Gai Croal fra Newsweek fått sett litt nærmere på Wii'en sin hardware.

 

......To summarize, while the PS3 and the Xbox 360 are both at least an order of magnitude faster than their predecessors, the Wii has the processing power of one-and-a-half GameCubes with no noteworthy increases in functionality. This was done for two reasons: backwards compatibility with the GameCube and, more importantly, the very low cost. Developers have even told us that the transition guide (for GameCube developers moving to the Wii) is ten pages long and contains only very minor changes.

 

Link

 

 

Vil Wii sin svakere hardware på sikt bli satt i dårlig lys med tanke på hva X360 og PS3 kan prestere, eller vil Wii sin revolusjonerende kontroller klare å holde interessen til folk i årene fremover?

Når HD-TV'er blir mer vanlig i stuene til folk, vil folk fortsett ta til takke med hva Wii kan flytte av polygoner?

 

Personlig så ble jeg bare overrasket over denne informasjonen, jeg viste at Wii var en svakere konsoll enn de andre to, men ikke på et nivå som dette.

Tror nok allikevel at Wii kan leve side ved side med de andre to, men kanskje sannsynligvis som et supplement til en av de.

 

 

 

PS! dette er ikke ment verken fra min side eller fra de som laget artikkelen som noe negativt ovenfor Wii

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Vel, salgstallene taler for seg sjøl:p

 

Kor lenge det varer får vi bare se ann :) Sier ikkje at denne infoen er rett eller gal, men uansett håper eg Nintendo åpner pengeposen sin og satser litt meir på kraftigere hardware neste gang + wiimote konseptet som eg syns er heilt herlig.

 

Gjerne litt rimeliger og meir praktiske løsninger enn virvarret vi har til Wii i dag ;)

Endret av Mala
Lenke til kommentar

Dette har vært kjent i hva? To år? Hvertfall i følge ord fra Nintendo om 2-3 ganger raskere. Skjønner ikke hvorfor de følte de måtte undersøke dette. Det har vel blitt diskutert en rekke ganger på forumet her også, men kan jo såklart ta en liten debatt for argumenteringens skyld.

 

......To summarize, while the PS3 and the Xbox 360 are both at least an order of magnitude faster than their predecessors, the Wii has the processing power of one-and-a-half GameCubes with no noteworthy increases in functionality. This was done for two reasons: backwards compatibility with the GameCube and, more importantly, the very low cost. Developers have even told us that the transition guide (for GameCube developers moving to the Wii) is ten pages long and contains only very minor changes.

Kostnadene er hovedgrunnen bak det hele. Nintendo brukte pengene på forskning av bevegelseskontrollen, for de ikke ønsket å fortsette grafikk-kappløpet fordi de såg at det ikke lønnet seg slik selskapet står i dag. Nintendo har nok av penger, men de tenker på profitt langt mer enn de to andre.

 

Uansett kan Wii gjøre litt ekstra enn det Gamecube kunne, grunnet mer RAM (som var hovedsaklig GC sin akilleshæl). Problemet er bare et utviklere er for late/passive i det å utnytte kapasiteten maskinen har. Factor 5 og Nintendo er de eneste som utnyttet Gamecube i sin tid. Nå er bare Nintendo igjen.

 

 

Nintendo har vel nå bevist at maskinvare har liten betydning når det gjelder en konsoll. Underholdning og spillutvalg kommer alltid i første rekke. Nettopp dette som Nintendo DS også har bevist.

 

Jeg syns denne artikkelen rakker opp i en gammel diskusjon som burde legges død. Wii er en suksess når det gjelder salg, kanskje ikke like mye i utnyttelse av maskinvaren. Tross det har spill solgt meget godt og har fått flere milliontitler enn Gamecube hadde i hele sitt liv på få måneder.

Lenke til kommentar

Det er ikke noen tvil om at Wii er en suksess på alle måter, og kommer selv til å kjøpe en når prisen faller litt og den får et bedre utvalg i spill.

 

Det at Wii har vært en svakere konsoll har som sagt vært allmannskunnskap, men det er ikke før jeg leste dette at jeg fikk en nærmere og klarere oversikt over hardwaren.

 

Synes uansett det blir spennende å se hvordan utviklingen på verdensbasis blir når konsollene begynner å tangere hverandre i pris, vil Wii regjere da også?

Lenke til kommentar
Synes uansett det blir spennende å se hvordan utviklingen på verdensbasis blir når konsollene begynner å tangere hverandre i pris, vil Wii regjere da også?

9578667[/snapback]

 

Not going to happen...

 

Tviler sterkt på at konsollene noen gang kommer til å koste det samme. Tipper neste genrasjon konsollene kommer før prisene faller nok til at det skjer.

 

I alle fall ps3 kommer aldri til å koste det samme som wii pga. Blu-ray drevet ikke kommer til å falle så mye i pris med det første.

 

Bountyhunter

Endret av [StK]Bountyhunter(BF:V)
Lenke til kommentar

Maskinvaren er ikke noen hinder på noen som helst måte. Ikke noe å bekymre seg over. Til nå er det bare spillene fra Nintendo som på noen som helst måte utnytter maskinvaren. Her er det stort forbedringspotensiale for alle utviklere. De har rett og slett vært late.

 

Spesielt når du ser hva Factor 5 klarte på Gamecube i 2001. Et lanseringsspill i tillegg.

 

18.jpg

Bump maps, self shadowing, volumetric fog og mye mer. Spillet presset rundt 20 millioner polygoner, mer enn hva Nintendo satte som forventet "real life rendering" (rundt 12 millioner).

 

Derfor håper jeg Metroid, Mario Galaxy og Smash Bros. gir utviklere et spark bak. Samtidig at Factor 5 kommer tilbake til Nintendo og viser hva de kan...

Endret av TCi
Lenke til kommentar
Ja nintendo er kjipe med svindelstrategien sin, å forlange 2-3k for 6 år gammel maskinvare, det synes jeg er urettferdig mot mannen i gata som ikke har peiling på Ram og ghz og tror de kjøper en next-gen konsoll, men istedet ender opp med noe totalt last-gen og utdatert.

9578732[/snapback]

 

Det kan jo tenke seg at du betaler for noe annet en cpu, gpu og minnet i maskinen da. Er kanskje annen teknologi som gjør at denne maskinen skiller seg ut og at den er populær.

Lenke til kommentar
Ja nintendo er kjipe med svindelstrategien sin, å forlange 2-3k for 6 år gammel maskinvare, det synes jeg er urettferdig mot mannen i gata som ikke har peiling på Ram og ghz og tror de kjøper en next-gen konsoll, men istedet ender opp med noe totalt last-gen og utdatert.

 

Men det er helt greit at Sony lurer mannen i gata til å kjøpe det han tror er next-gen filmformat f.eks men glemmer å fortelle at blu-ray kan tape?

 

Å nei, det glemte jeg, Sony selger ikke til mannen i gata. My bad.

 

Anyway.

 

HW styrken til Wii er svak, det vet vi fra før av og det viste vi siden dagen Nintendo tok Wii'en ut av dresslommen (bokstavelig talt). Det vi ikke viste var hvordan konsollen ble å spille på og om kontrollen vil fungere. Det har den, og vil ikke da si at noen er blitt lurt. Mannen i gaten bryr seg mitt i stussen om RAM og Ghz og det er totalt revende likegyldig om den sporter 2 mill ditt og 3 mill datt, mannen i gata er tydeligvis opptatt av spill, så er vel derfor Sony selger mer last gen HW enn next gen HW, dvs mer PS2 enn de selger PS3.

Lenke til kommentar
Ja nintendo er kjipe med svindelstrategien sin, å forlange 2-3k for 6 år gammel maskinvare, det synes jeg er urettferdig mot mannen i gata som ikke har peiling på Ram og ghz og tror de kjøper en next-gen konsoll, men istedet ender opp med noe totalt last-gen og utdatert.

 

Men det er helt greit at Sony lurer mannen i gata til å kjøpe det han tror er next-gen filmformat f.eks men glemmer å fortelle at blu-ray kan tape?

 

Å nei, det glemte jeg, Sony selger ikke til mannen i gata. My bad.

 

Anyway.

 

HW styrken til Wii er svak, det vet vi fra før av og det viste vi siden dagen Nintendo tok Wii'en ut av dresslommen (bokstavelig talt). Det vi ikke viste var hvordan konsollen ble å spille på og om kontrollen vil fungere. Det har den, og vil ikke da si at noen er blitt lurt. Mannen i gaten bryr seg mitt i stussen om RAM og Ghz og det er totalt revende likegyldig om den sporter 2 mill ditt og 3 mill datt, mannen i gata er tydeligvis opptatt av spill, så er vel derfor Sony selger mer last gen HW enn next gen HW, dvs mer PS2 enn de selger PS3.

9578834[/snapback]

Er vel ikke akkurat spillene som selger Wii, syns det ser heller stusselig ut på spillfronten der.

Er vel mer den relativt lave prisen(sammenligna med ps3 og 360) samt argumentet om at dette er next-gen og kjempegreier og den "befriende" nye måten å spille på.. :whistle:

Lenke til kommentar
Er vel ikke akkurat spillene som selger Wii, syns det ser heller stusselig ut på spillfronten der.

Er vel mer den relativt lave prisen(sammenligna med ps3 og 360) samt argumentet om at dette er next-gen og kjempegreier og den "befriende" nye måten å spille på..

 

Tror du må sjekke priser før du slenger ut påstander. I følge prisguiden ligger den billigste Wii på 2237 kr mens en core ligger på 2299 kr (premium 2495 kr) så at den har en "relativt lavere pris sammenligned med PS3" stemmer men sammenlignet med X360 er de meget lik, du får faktisk mer for pengene ved å kjøpe en X360 enn en Wii, men likevell selger Wii som bare F.

 

Sist jeg sjekket var det heller ingen fastklar definisjon at next-gen kun står på HW, next-gen baserer seg på hva nytt konsollen gjør i forhold til sin forgjenger og på den måten er Wii like next-gen som X360 er next-gen. De er next-gen på vær sin måte uansett hvordan du vrir og vender på det, for sist jeg sjekket var det ingen kontrollere som gjør det Wiimoten gjør.

Endret av Bear^
Lenke til kommentar

jeg vurderte faktisk en PS3 i går, men jeg orket ikke tanken på å spille med vanlige konsoll kontroller etter å ha brukt wii.

 

jeg drev å tenkte på å spille resistance fall of man på dårlige PS3 kontoller og ble nesten litt kvalm, etter å å ha spillt Red steel med råe Wiimote eller RE4.

 

alle spill blir kule med wiimote, jeg har begynnt å spille sports spill igjen(noe jeg ikke har gjort siden N64)

nå spiller jeg madden NFL 08, og jeg liker ikke amerkansk fottball en gang.

Lenke til kommentar

Som tidligere nevnt har aldri Nintendo prøvd å 'lure' noen. De har vært veldig tydelige på at du kjøper ikke datakraft når du kjøper en Wii. Hva som er den langsiktige strategien til nintendo i dette tilfellet er imdlertid det som virkelig er spennende. En konkretisering av dise opplysningene gir en pekepinn for investeringskostnaden ved å utvikle wii. Wiimoten er ikke akkurat rocket science, og har nok ikke hatt de helt enorme utviklingskostnadene.

 

Dette gir imidlertid Nintendo frihet til å tenke større frem mot neste lansering av hardware, og øke tempoet på dette området. I motsenting til sine konkurrenter som må presse mest mulig ut av hver konsoll før de går inn for et hardwareskifte. Jeg vet ikke om det komemr til å skje, men Nintendo har alle forutsetninger for å kunne gjøre et strategisk grep av denne dimensjonen.

Lenke til kommentar

At ikke spillene selger Wii er jo helt absurd. Hvorfor i all verden skulle noen kjøpt en Wii om man ikke ville spille på maskinen, kan ikke brukes til stort annet gitt.

 

Sports, Play og Mario Party appelerere (dessverre?) mer til massene enn f.eks GoW og Killzone 2. Folk generelt er mer intressert i å ha det morro med familie og venner, og det er akkurat det Nintendo vil at folk skal tenke på når de ser navnet Nintendo Wii. Og det har de fått til ekstremt bra ser det ut som.

 

Ihvertfall slik jeg ser på det.

 

Og man skal ikke glemme Nintendo har Mario. Mario betyr for mange mye mer enn hva 200000millioner ghz gjør. Ihvertfall for meg.

Lenke til kommentar

Ikke akkurat noe nytt dette. Hovedpunktene i hardwaren ble avslørt så tidlig som mars 2006 i en IGN-artikkel.

 

Rundt 60% kraftigere enn GC virker mest realistisk utfra disse tallene. Litt enkelt sagt har Wii samme prosessor og grafikkort som GC, men disse kjører på 50% raskere klokkehastighet, samt en ekstra 64 MB DDR3 RAM-brikke. Ellers er innmaten den samme. Dette gjør det svært enkelt å kjøre GC-spill perfekt, da det eneste Wii trenger å gjøre er å klokke ned hastigheten til CPU/GPU til GC-nivå.

 

Hva Factor 5 klarte å få til ved LANSERING i 2001 til Gamecube er interessant. Da kan man tenke seg hva utviklerne klarer å presse ut med større kjennskap til hardwaren, bedre devkits og 60% mer kraft 6-7 år etterpå. Metroid Prime 3 og Mario Galaxy er nok bare starten på spill som er merkbart bedre enn GC-spill. Jeg vil tippe de første X360-spillene (Perfect Dark Zero, PGR3, Call of Duty 2 etc.) i SD-oppløsning er et greit mål for hva Wii er kapabel til.

 

Selvsagt tjener Nintendo grovt på dette, men det er ikke verre enn DS vs PSP. Førstnevnte har datakraft på linje med middels mobiltelefoner og klarer toppen PSX/N64-grafikk, mens PSP minner veldig om PS2 hardwaremessig. Kontrollsystemet er hva Nintendo satset på i begge tilfeller og det gir ikke bare enorme inntekter, men også lave utgifter da hardwarekostnadene er en brøkdel sammenlignet med konkurrentene.

Endret av kilik
Lenke til kommentar

Sports, Play og Mario Party appelerere (dessverre?) mer til massene enn f.eks GoW og Killzone 2. Folk generelt er mer intressert i å ha det morro med familie og venner,

9579873[/snapback]

 

Jeg er glad jeg er mer opptatt av å ha det moro med familie og venner en hardware-specs... Når jeg er ferdig på jobb i dag skal jeg spille Mario Strikers Charged.

Lenke til kommentar

Dette er da ikke akkurat nyheter. Nintendo hoppet av hele HW racet til Sony og MS og bestemte seg heller for å gå for sin egen nisje. De har truffet godt, og har fått mange til å kjøpe konsollenog spillene. Selv om Nintendo selger godt så tror jeg ikke MS og Sony skal bekymre seg for dette. Nintendo har, slik jeg ser det, utvidet markedet ganske kraftig, og det burde være plass til 3 konsoller.

 

Man hører ofte kommentarer som dette fra Wii eiere:

 

Hadde sluttet å spille helt til wii kom.

Hatet fps på konsoll, helt til wii.

Liker ikke sportspill, men på wii er det kult.

Mamma/pappa/bestemor bruker aldri å spille spill, men de spiller av å til Wii.

 

Det er kommentarer som dette som får meg til å tro at Nintedo ikke stjeler veldig mange av kundene til Sony og MS. Noen tar de nok, men de fleste kundene er "nye".

 

Bare noen tanker jeg hadde om dette.

Endret av UrgeLoL
Lenke til kommentar
Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...