xantarion Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Denne avgjørelsen fra FTU kan nok være til hjelp: Lomme-PC har i alle fall 5 års reklamasjon FTU sak Utvalget mener en lomme-pc til kr 4.500,- omfattes av femårsfristen. Ingen tvil, det er 5 års reklamasjon på bærbare PC. Lenke til kommentar
MgrBuddha Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Ennå ikke et pip fra Netshop. Jeg sendte en purring i dag hvor jeg ba dem om å tilby meg en omlevering innen tre dager. Lenke til kommentar
kehax Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Stå på! Jeg støtter deg Lenke til kommentar
MgrBuddha Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Ikke et kvekk fra Netshop! Snakker om kundebehandling. Så i dag forberedte jeg all dokumentasjon til saken og sendte den til Forbrukerrådet. Noen som har relevant erfaring i sånne saker? Tidsaspekt og sånt? Lenke til kommentar
daruu Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Dette er utrolig dårlig av netshop! Jeg kommer ALDRI til å handle der igjen ihvertfall! Lenke til kommentar
xantarion Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Ikke et kvekk fra Netshop! Snakker om kundebehandling. Så i dag forberedte jeg all dokumentasjon til saken og sendte den til Forbrukerrådet. Noen som har relevant erfaring i sånne saker? Tidsaspekt og sånt? Hvis dere ikke blir enige, selv ved hjelp fra forbrukerrådet, så må saken videre til forbrukertvistutvalget. Har hatt en sak der. Hele prosessen tar ca. et år (fra du starter med saken hos forbrukerrådet, til ftu har ferdigbehandlet det). Kan sikkert variere mye Husker jeg rett så har Netshop noen "dommer" fra FTU allerede. Du kan sjekke gamle saker på http://www.forbrukertvistutvalget.no/ (ps. de har en utrolig treg database). Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Ser det oppereres en del med renter,men hvilken rentesats er det som benyttes da jeg synest dette er temmelig høyt. Er det ikke slik at det er rentesatsen du ville fått om pengene stod på kontoen din i banken altså ca 2-3% som er det riktige Lenke til kommentar
KVTL Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Rentene som butikkene må svare er vanlig forsinkelsesrente beregnet ette reglene i forsinkelsesrente loven. Lenke til kommentar
MgrBuddha Skrevet 12. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 12. oktober 2007 Ser det oppereres en del med renter,men hvilken rentesats er det som benyttes da jeg synest dette er temmelig høyt.Er det ikke slik at det er rentesatsen du ville fått om pengene stod på kontoen din i banken altså ca 2-3% som er det riktige Finansdepartementet setter satsene for forsinkelsesrenter en gang i halvåret. Konsulenten på Forbrukerrådet sa at de tar utganspunkt i Norges Bank Styringsrente og legger på ca 7 %. Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 13. oktober 2007 Del Skrevet 13. oktober 2007 Finansdepartementet setter satsene for forsinkelsesrenter en gang i halvåret. Konsulenten på Forbrukerrådet sa at de tar utganspunkt i Norges Bank Styringsrente og legger på ca 7 %. Skjønner selv om jeg mener det blir feil da det gir oss bedre fortjeneste enn om vi hadde pengene i banken. Lenke til kommentar
MgrBuddha Skrevet 13. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 13. oktober 2007 Skjønner selv om jeg mener det blir feil da det gir oss bedre fortjeneste enn om vi hadde pengene i banken. Overhodet ikke. Å bli tilkjent forsinkelsesrenter er ikke en spareform du kan velge, men en form for straffereaksjon overfor motparten. Lenke til kommentar
heme Skrevet 22. november 2007 Del Skrevet 22. november 2007 Har du hørt noe mer fra netshop? Kjøpte samme pc ca 1 mnd før deg, og skjermkortet ser nå ut til å ha tatt kvelden. Så det kunne ha vært interessant å få vite utfallet av saken. Lenke til kommentar
reor Skrevet 23. november 2007 Del Skrevet 23. november 2007 (endret) Foreslår du gjør flg.: Send klage på firmaet med all dokumentasjon du har i saken til Forbrukerrådet som du selv antyder. Ingen hensikt med mer kontakt med butikken fra din side. Du taper isåfal tid og etterhvert rettskraftig krav hvis du venter for lenge. Hvis Forbrukerrådet ikke kommer noen vei er det vanlig at saken går til Forbrukertvistutvalget. Dette kan du ta opp med Forbrukerrådet allerede ved åpning av saken. Hvis saksbehandlingen slår ut til din fordel vil du nu ha en domsavsigelse på saken som kan følges videre. Jeg vet at hovedkort til laptop er dyrt etter egen erfaring og du kan jo søke på laptopmodellen på google og se om du finner hovedkort. Lykke til! Her er foresten link til et brukerforum for modellen: http://club.aopen.com.tw/forum/viewmessage...MessageID=86873 Endret 23. november 2007 av reor Lenke til kommentar
MgrBuddha Skrevet 18. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 18. desember 2007 Hei igjen. Dette har tatt sin tid, og skyldes ekstrem [treghet / arroganse / ukyndighet] fra Netshop's side. Som sagt tok jeg saken til Forbrukerrådet, og de var ikke sene med å gi meg fullt medhold. 23/10 sender de klagen videre til Netshop, som ganske snart går med på følge det som er dem lovpålagt. Stikk i strid med hva Netshop tidligere har meddelt meg er de nå plutselig i stand til å skaffe deler og foreta reparasjon. Det skal likevel gå nesten ytterligere to måneder med purringer fra både meg og Forbrukerrådet før de går i gang med å gjøre noe med maskinen. Så i dag får jeg en mail hvor de sier at de har åpnet maskinen (hadde de ikke gjort det tidligere da?) og finner at det er masse støv under CPU'en. De sier at jeg umulig kan ha vedlikeholdt PC-en og at jeg derfor ikke kan regne med mere enn 2 års levetid. De vil nå sende saken tilbake til Forbrukerrådet, åpenbart med hensikt på å fraskrive seg alt ansvar. Som bevis hadde de tatt bilder: Så da er det jo et spørsmål om hvor saken min står. Den medfølgende manualen til PC-en sier ingenting om at jeg må åpne chassiset, og ta ut komponenter for å rengjøre disse. Det eneste som nevnes om rengjøring der er hvordan man skal gå fram hvis man skal foreta ytre renhold. Netshop har heller ikke gjort det klart for meg på noe tidspunkt at slikt renhold de tydligvis sikter til må foretas av bruker. En stasjonær maskin med panel som er greit å fjerne er en ting, men en bærbar maskin har jeg forståelsen av at man ikke skal sprette opp nettopp fordi at man da kan miste alle gararanti/reklamasjonsrettigheter. Hadde jeg fått beskjed om at dette var påkrevd ville jeg selvfølgelig ha gjort det. Nå er det jo heller ikke CPU'en, men skjermkortet som har røket. Bildene viser så vidt jeg kan se ikke noe om skjermkortets tilstand. Kommentarer mottas med takk. Lenke til kommentar
Christian86 Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Jeg klør meg litt i hodet over påstanden at dette er urimelig mye støv. Den greia der ser normal ut for meg. Hva angår saken; jeg har vanskelig for å se at du skulle ha gått så drastisk til verks. Lenke til kommentar
reor Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 (endret) Jeg mener at du trass i Netshops påstander har en god sak. Har du mottatt noen som helst informasjon fra Netshop eller produsent på at laptopen din ikke tåler å bli varm? Neppe. Du skriver også at laptopen i sitt 3 årige liv har vært inne til Netshops verksted for reparasjon gjentatte ganger og jeg vil formode at viss verkstedet er seriøst og de hadde oppdaget støvansamling at de ville ha rapportert til deg at laptopen trenger rensing. M.a.o. det er et avgjørende moment å ha klar dokumentasjon med datoer på de tidligere verkstedsbesøkene. En laptoprensing bør man ikke foreta i garantitiden. Det bør et verksted ta seg av. Støv. Etter hva jeg maktet å se så var det ikke mye støv i din laptop. Jeg foreslår at du evt forstørrer bildene og viser dem til et annet dataverksted for vurdering. Etter at du har samlet dokumentasjonen ville jeg tatt kontakt med forbrukerrådet på nytt og anmodet om at saken blir ført i Forbrukertvistutvalget. Mener at garantitid i henhold til Norsk lov er 5 år for laptoper så Netshop har noe å lære. Det er forøvrig en annen postering på forumet som går på støv som det kan være en ide å holde seg oppdatert på. Ser at du har funnet den. Ønsker deg lykke til. Endret 19. desember 2007 av reor Lenke til kommentar
snillekim Skrevet 19. desember 2007 Del Skrevet 19. desember 2007 Det som skremmer meg, er at når Netshop ikke fikk støtte fra Forbrukerrådet, så prøver de å lure seg unna på andre måter. Hvis sjefen selv vet hvordan de behandler kundene, og at han syns at det er helt greit, så er det ikke håp for den sjappa. Hvorfor prøver ikke Netshop å styrke ryktet sitt? Men de tjener nok mest penger på å holde igjen kravene ifra kundene, og bare drite i dem. Lenke til kommentar
Nuffern Skrevet 20. desember 2007 Del Skrevet 20. desember 2007 (endret) Dersom fakta som har blitt fremlagt her stemmer, så vil jeg si at dette er skremmende. Selger viser at han ikke har nødvendig kunnskap om forbrukerkjøpsloven, saken tar urimelig lang tid å få behandlet samt at det fremlegges urimelige påstander. Kunden har fem års reklamasjonsrett. Det skal de som selger av denne type utstyr vite. Vet de det ikke er det ikke noe problem å finne ut om de leser litt hos FTU, Lovdata og andre steder. Videre er det ikke påkrevet at kjøper renser maskinen innvendig. Ikke står dette i noen manualer, ikke fikk han beskjed om det når han kjøpte maskinen og han har ei heller lov til å skru opp maskinen selv. Ut fra bildene er det heller ikke mer støv i maskinen enn det som er normalt etter 3 år. Dette vil enkelt avfeie påstanden om at maskinen ikke har blitt vedlikeholdt og at kunden selv må bære ansvaret. Det hjelper svært lite om man har teknikkere som er flinke til å skru når disse ikke har de nødvendige kvalifikasjonene når det kommer til det lovmessige. Saken er at selger vil måtte stå for tapet alene om kjøpet heves, og derfor gjør de alt de kan for å unngå dette. I utgangspunktet er det ikke noe galt med det, men det blir galt straks de ikke har sitt på det rene. Kunne skrevet side opp og ned om dette, men for ikke å bli altfor oppgiret før jeg skal legge meg dropper jeg det. Saken har nå tatt altfor lang tid, og selger er direkte urimelig. Ta saken videre til Forbrukerrådet slik at den til slutt havner hos FTU. Jeg er villig til å spise hatten min om du ikke vinner den saken. Du får gjerne søke litt gjennom database hos FTU og finne liknende saker. Det er ingen mangelvare. Hadde bare selger gjort dette selv hadde dette vært en ikke-sak. Dessverre har jeg mine mistanker om at manglende kunnskaper og en sterk vilje til å ikke måtte ta et tap er større enn å ønsket om å gjøre ting riktig. Dette betinger selvfølgelig at saken er slik som den har blitt fremstilt, og at det ikke er andre punkter av betydning som har blitt utelatt. Endret 20. desember 2007 av Nuffern Lenke til kommentar
MgrBuddha Skrevet 20. desember 2007 Forfatter Del Skrevet 20. desember 2007 [...]Dette betinger selvfølgelig at saken er slik som den har blitt fremstilt, og at det ikke er andre punkter av betydning som har blitt utelatt. Selvfølgelig ikke. Da ville hele min hensikt med tråden være bortkastet. Takker deg og alle andre for innspill i saken. Jeg tar den nå opp igjen med Forbrukerrådet og kommer tilbake så fort det skjer noe mer. BTW, bildene vises i full størrelse hvis man klikker på dem. Da ser man jo at det er noe støv. Men også etter min mening ikke mer enn det som normalt samler seg rundt en vifte etter tre års bruk. Lenke til kommentar
Emancipate Skrevet 25. desember 2007 Del Skrevet 25. desember 2007 Dersom maskinen blir så varm at den blir ødelagt før den slår seg av, er dette en konstruksjonsfeil på maskinen, og du kan derfor reklamere uansett. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå