Gå til innhold

HD2900Pro 512-GDDR3/1024-GDDR4

Theo343

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg lurer på om dette kortet (2900PRO 1GB) bråker mer enn 8800gts? noen sier det gjør det, noen sier det ikke gjør det? Hvem yter mest i dagens spill? Vil 2 slike kort i Crossfire bli bedre enn 2 8800gts i sli? Jeg har ikke fulgt med på disse testene i det siste, er litt skeptisk til ati/radeon kort.. Men det som er at jeg bare har hatt geforce kort gjennom tiden, har hørt mye dårlig om ati/radeon, derfor..

Lenke til kommentar
Jeg lurer på om dette kortet (2900PRO 1GB) bråker mer enn 8800gts? noen sier det gjør det, noen sier det ikke gjør det? Hvem yter mest i dagens spill? Vil 2 slike kort i Crossfire bli bedre enn 2 8800gts i sli? Jeg har ikke fulgt med på disse testene i det siste, er litt skeptisk til ati/radeon kort.. Men det som er at jeg bare har hatt geforce kort gjennom tiden, har hørt mye dårlig om ati/radeon, derfor..

9664407[/snapback]

Og jeg har hatt begge deler, dog flere ATI enn nVidia - og min konklusjon/erfaring er at jeg alltid kommer til å foretrekke ATI- kort.

Lenke til kommentar

Nå er jeg spent på forklaringen til at ATI er bedre enn Nvidia. (eller omvendt for den saks skyld)

Nvidia har i lange tider nå vært best på nærmest alle fronter, både i støy, varmeutvikling, bildekvalitet og ytelse. Om ATI har vunnet seg litt tilbake kan hende, men å utrope en "vinner" er nok heller lite lurt.

Min erfaring er at det er generelt lite lurt å spørre i en tråd som bærer sterkt preg av ATI/Nvidia leirer.

Ivhertfall om du vil ha noe konkret.

Etter å ha lest et par tester så er dette "faktaene":

- HD 2900Pro yter best i 3Dmark

- Det blir slått grunndig av både 8800GTS320MB og 640MB i DX10 spill

- Det yter gjerne litt bedre i spill der AA er slått av. (mot 8800GTS)

- I spill der AA er aktivert så tar nok 8800GTS generelt en liten ledelse

- Støynivået er et hakk høyere enn 8800GTS

- En god del høyerer varmeutvikling

- Klokker litt bedre enn 8800GTS

SLI har vel i lange tider vært bedre enn crossfire rent ytelsemessig, men med de nyere ATI kortene så er det rimelig likestillt om jeg ikke tar helt feil.

Har selv hatt både ATI og Nvidia kort, og synes ivhertfall at driverene til Nvidia var/er en god del bedre. Men dette er meget individuelt.

Endret av andrull
Lenke til kommentar

Er ikke tvil om at Nvidia er best nå for tiden og syns foresten du kom med en god oppramsing :thumbup:

Men crossfire syns ikke jeg er så ille, så klart den ikke er optimal...men syns den er på høyde med sli. Begge delene har sine sider som er positive og negative :)

Og crossfire kommer til å bli bedre og det samme gjør Nivida...og sånn forsetter det :!:

Endret av Fluesopp
Lenke til kommentar
Du kan være så spent du bare vil - det var ingen som utropte en vinner. Jeg sa: "min konklusjon/erfaring er at jeg alltid kommer til å foretrekke ATI- kort".

9664993[/snapback]

Har vel heller aldri påpekt at dere gjorde det. ;)

Bare sa at det ikke er noe lurt for f. eks kenz å påpeke en vinner helt enda.

Anbefaler heller å lese litt tester på nettet. :)

Endret av andrull
Lenke til kommentar
Du kan være så spent du bare vil - det var ingen som utropte en vinner. Jeg sa: "min konklusjon/erfaring er at jeg alltid kommer til å foretrekke ATI- kort".

9664993[/snapback]

9665069[/snapback]

Jeg har lest en del tester angående 2900pro vs 8800gts 320, ja, jeg er klar over at Nvidia er litt raskere generelt med AA osv. Forhåpentligvis blir ATi/amd kortet bedre når bedre drivere kommer (i en fjern framtid), men smaken er som baken

Endret av Freak627
Lenke til kommentar

andrull:

Såvidt jeg vet er du muligens en Nvidia fan, det er inntrykket du har gitt meg i flere andre tråder i forumet. Er det noen som utpeker seg som å helle mot en produsent så er det hvertfall det du skrev over her. Når man først skal vifte med "fan" flagget.

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Du raser også igjennom såkalte fakta som ikke er fakta i det hele tatt.
SLI har vel i lange tider vært bedre enn crossfire rent ytelsemessig, men med de nyere ATI kortene så er det rimelig likestillt om jeg ikke tar helt feil.
Her viser du helt tydelig at du ikke vet hva du snakker om, og da blir det noe feil å komme med så skarp kritikk.

Crossfire var "dårligere" enn SLI når de var avhengig av et Masterkort design. Det er de ikke lenger og denne generasjons Crossfire er helt på linje med ytelsen til SLI, selv om SLI altså har hatt minst 1 år mer på markedet og ennå lenger på tegnebrettet.

Min erfaring er at det er generelt lite lurt å spørre i en tråd som bærer sterkt preg av ATI/Nvidia leirer.
Min generelle erfaring er at man kan spørre i tråder om både Nvidia og ATi så lenge man har med folk som har erfaring med begge produkter å gjøre.

Denne tråden er heller ikke startet som en "ATI Leir", men akkurat som at jeg ville startet en tråd om 8800GT om det kom først, noe det ikke gjorde. Jeg har ventet på et kort i dette prissjiktet(pris vs ytelse) lenge.

Etter å ha lest et par tester så er dette "faktaene":

- HD 2900Pro yter best i 3Dmark

- Det blir slått grunndig av både 8800GTS320MB og 640MB i DX10 spill

- Det yter gjerne litt bedre i spill der AA er slått av. (mot 8800GTS)

- I spill der AA er aktivert så tar nok 8800GTS generelt en liten ledelse

- Støynivået er et hakk høyere enn 8800GTS

- En god del høyerer varmeutvikling

- Klokker litt bedre enn 8800GTS

Her synes jeg det er mer synsing ute å går enn at folk klarer å holde seg til fakta. Og du glemmer helt(merkelig) å nevne at i DX9 med 4x AA så yter eks XT oppimot 8800GTX i mange spill. Ellers har du rett i punktene. Hvor mye høyere varmeutvikling det er snakk om tja, men vi vet at XT/Pro har en del mer transistorer å kjøle ned.
Det som også forundrer meg er at folk velger å overse det de ikke vil se i tester. Siden XT kom(som jo Pro er) så har den vært oppimot GTX ytelse og slått GTS glatt på mange områder og den taper i noen få områder og i DX10. Det eneste negative er strømbruk som igjen forårsaker støy.

Driverne til ATI for WinXP har vært helt flotte og godt ytende på de ATI produktene jeg har hatt, men jeg er med på at Nvidia har en jevnere kvalitet på utgivelsene.... til tider, ikke alltid.

Så dette blir hvordan man velger å se ting ofte, er mitt inntrykk av såkalte "faktaryttere" som tildels vrir på fakta.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

9664993[/snapback]

9665069[/snapback]

Hele poenget her, som du går glipp av Andrull, er at HD2900Pro er det første kortet i denne ytelse vs prisklassen. Nvidia har sovnet på kronestolen og gidder ikke gi ut et tilsvarende 8800GT produkt før nærmere jul, når ATI kommer med sitt andre produkt i denne klassen.

Dessuten er et XT kort til kun 1860,- enormt i seg selv, men jeg forstår at noen ikke vil se den biten.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...