Gå til innhold

Oppgradering fra RH9 til noe nytt og sikkert

oleide

Anbefalte innlegg

Har en Server som kjører RH 9, denne har nå kjørt stabilt i snart fire år.

Den blir brukt som filserver/domeneserver for Windows XP klienter (samba 2.nn), FTP server for nettverks scanner, samt backup til tape et par ganger i uken og til en ekstern nettverksdisk hver natt. Tidligere ble den også brukt som printserver men dette stoppet plutselig å virke. Dette løste jeg ved å skrive direkte til skriverne (vi er bare 7 brukere så dette er ikke et problem).

Jeg har hatt et disk kræsj, og et havari på tapestasjonen, ellers så går den gjerne flere hundre dager mellom hver omstart så stabiliteten har vært bra.

Men jeg begynner etterhvert å bli bekymret over sikkerheten, siden den tros alt ikke har blitt patchet siden ehh tja hvem vet. Og jeg skulle så gjerne hatt Samba 3.n slik at jeg slipper problemer med Norsk tegnsett.

Etter diskkræsjet satte jeg manuelt opp raid 1 på to disker, så maskinen inneholder nå 1 stk systemdisk, og et raid 1 med to disker som datadisk som inneholder felles dataområde. Dette raidet må mountes manuelt etter boot, det vil ikke mountes hvis det ligger i fstab. Dette skulle jeg også gjerne ha ryddet opp i.

Hvilken distro bør jeg bruke : Cent OS, Fedora eller tja :hmm:

Liker helst å kunne gjøre det meste ved grafisk grensesnitt, men er

ikke helt fremmed med konsoll.

Og hva må jeg kopiere til den nye installasjonen for at Domeneserveren med

alle kontoer, inkludert "maskin kontoer" og passord blir overført ?

Ønsker også anbefalinger for en ny backup løsning siden både tapene og tapestasjonen er modig for utskifting, og det må da ha kommet noe nyere og bedre etterhvert.

Be nice, første post på maaaange år.

Ole

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du kan jo ta en liten titt på denne fine tråden som står som sticky, og se om du får noen tips derfra?

Ellers er det vel egentlig ett fett hva slags distro du bruker, Fedora er vel en naturlig etterfølger til Red Hat 9, så denne vil kanskje virke litt mer kjent. Men det har nok skjedd en god del endringer siden RH9. Vil tro Fedora, Debian, Ubuntu, OpenSuSE etc alle vil kunne være gode alternativer til ditt bruk.

Lenke til kommentar
Etter diskkræsjet satte jeg manuelt opp raid 1 på to disker, så maskinen inneholder nå 1 stk systemdisk, og et raid 1 med to disker som datadisk som inneholder felles dataområde.  Dette raidet må mountes manuelt etter boot, det vil ikke mountes hvis det ligger i fstab.  Dette skulle jeg også gjerne ha ryddet opp i.
Da kan du også automatisere det, bare legg kommandoene for montering i /etc/init.d mappen.
Hvilken distro bør jeg bruke  : Cent OS, Fedora eller tja  :hmm:

Liker helst å kunne gjøre det meste ved grafisk grensesnitt, men er

ikke helt fremmed med konsoll.

Kubuntu er min anbefaling, det er sannsynligvis stabilt nok, hvis ikke går du bare over til Debian Stable, og tar med deg oppsettet ditt dit. Jeg anbefaler det rett og slett på grunn av all god dokumentasjon og ferdige oppsett/applikasjoner.
Og hva må jeg kopiere til den nye installasjonen for at Domeneserveren med

alle kontoer, inkludert "maskin kontoer" og passord blir overført ?

Spørs hvilken domene server du bruker. Konfig filer finner du i naturlig navngitt mappe under /etc, så de kan du ta med, ellers ligger jo det meste i hjemmekatalogene.
Ønsker også anbefalinger for en ny backup løsning siden både tapene og tapestasjonen er modig for utskifting, og det må da ha kommet noe nyere og bedre etterhvert.
Bruk disker, de er billige. Ellers er jo faktisk DVD et alternativ. Høres egentlig ut som om du ikke trenger Raid, men at en periodevis back-up funker like godt. Sett det opp som beskrevet i tråden min ovenfor, eller bruk cron+rsync mer direkte (kcron er en meget fin cron GUI i Kubuntu). Foldere deler du greit med Samba. Skriver er dritlett å sette opp i Kubuntu også, sjekk guiden.
Be nice, første post på maaaange år.

9576654[/snapback]

Velkommen tilbake:)

Lenke til kommentar

I og med at det gjelder en oppgradering så er det vel best å velge noe som ligner på det jeg har fra før. Tenker da spesielt på bruker kontoene, og ikke minst maskin kontoene for klient PCene, er det ikke slik at forskjellige distroer har velger en annen range på User ID, f.eks så har vel RH baserte distroer fra 500 og oppover, mens f.eks Ubuntu bruker fra 1000 og oppover..

Og hvordan blir det da og overføre alle kontoene til en ny installasjon, helst uten at brukerne merker så mye ?

Det med distro er i og for seg ikke så pissetrengt, kjører både Fedora, Ubuntu og PC Linux på forskjellige maskiner i heimen uten at jeg på noen måte vil si at jeg kjenner noen av dem særlig godt.

Den virkelige spørsmålet er vel hvordan jeg lettest kan overføre instillingene (les hva som må koperes over hvor), brukerkontoer etc etc til den nye installasjonen, helst uten at brukerne merker noe som helst (enkelte brukere er bare såååååååå grinete) ?

Som domene server menes foresten kun at alle XP klientene logger seg på et windowsdomene, så dette takler Samba alene...

Når det gjelder backupløsning så er det litt viktig at det er hyper lett å bytte medie, slik det er nå så jobber kontordama 2 dager i uken og har da med seg ny tape, og tar med seg hjem igjen den forrige, og slik rulerer hun på seks syv taper (husker ikke helt hvor mange). på den måten har vi alltid en nogenlunde fersk backup ute av huset i tilfelle brann/tyveri osv, i tilleg til raid og ekstern hd som står "fast" på huset. Så det bør være noe med utbyttbart medie som er lett for henne å håndtere, liker ikke helt ideen om å ha harddisker liggende å skrangle i håndvesken hennes til og fra jobb.... Som dere sikker forstår så er jeg lettere paranoid når det gjelder backup, dette kommer av tidligere meget dyrkjøpt erfaring (les dyr HD gjennopretting og lang tid uten viktige data, og noe tapt for alltid)

Og takk Del, føler meg allerede som hjemme... :)

Endret av oleide
Lenke til kommentar
I og med at det gjelder en oppgradering så er det vel best å velge noe som ligner på det jeg har fra før.  Tenker da spesielt på bruker kontoene, og ikke minst maskin kontoene for klient PCene, er det ikke slik at forskjellige distroer har velger en annen range på User ID, f.eks så har vel RH baserte distroer fra 500 og oppover, mens f.eks Ubuntu bruker fra 1000 og oppover..
Høres ut som om du har god kontroll på den biten. Om det kun er snakk om Samba, så oppretter jo du sju brukere på ett minutt, så det burde de tåle. Kjør tandem til du har system to oppe å gå, feks. med en esktra disk. Konfig filen til samba flytter du jo bare med deg.
Det med distro er i og for seg ikke så pissetrengt, kjører både Fedora, Ubuntu og PC Linux på forskjellige maskiner i heimen uten at jeg på noen måte vil si at jeg kjenner noen av dem særlig godt.
Joa, men det høres ut som du trenger noe ganske annet enn en hjemme PC her.. Men for all del, jeg bruker RHEL daglig, flott OS. En av norges største klynger kjører på CentOS. Det er absolutt gode alternativer, så vil du bare "oppgradere" så gjør du det.

Når det gjelder backupløsning så er det litt viktig at det er hyper lett å bytte medie, slik det er nå så jobber kontordama 2 dager i uken og har da med seg ny tape, og tar med seg hjem igjen den forrige, og slik rulerer hun på seks syv taper (husker ikke helt hvor mange). på den måten har vi alltid en nogenlunde fersk backup ute av huset i tilfelle brann/tyveri osv, i tilleg til raid og ekstern hd som står "fast" på huset.  Så det bør være noe med utbyttbart medie som er lett for henne å håndtere, liker ikke helt ideen om å ha harddisker liggende å skrangle i håndvesken hennes til og fra jobb....  Som dere sikker forstår så er jeg lettere paranoid når det gjelder backup, dette kommer av tidligere meget dyrkjøpt erfaring (les dyr HD gjennopretting og lang tid uten viktige data, og noe tapt for alltid)

OK, da er ssh+cron+rsync tingen (=sbackup med ssh hvis du vil ha det brukervennlig). Pensjoner tapene, og la veska hennes hvile, spander på henne en god kopp kaffe for heltemodig innsats. Remote lagring kjører du med rsync, så går det nesten ikke båndbredde heller (kun det som er endret blir lagt til back-up, så slitasje på diskene er også minimal). Med ssh har du trygg kryptert linje dit du måtte ønske, det er dritlett og står forklart i detalj i guiden. Du kan kjøre back-up både internt og remote på så mange disker du ønsker, lage snap-shots hvis du vil ha mulighet til å rulle tilbake til bestemt tidspunkt etc.

Jeg skal prøve å knote ned noe om å lage bilder av disker i guiden også samt data recovery. Du hadde kanskje fått berget dataene dine den gangen med ddrescue. I mellomtiden kan du kose deg med disse linkene:

http://www.gnu.org/software/ddrescue/ddrescue.html

http://www.linuxquestions.org/questions/sh...006#post1848006

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...