Gå til innhold

Laster du ned ulovlig?

Ulovlig nedlasting  

590 stemmer

1. 1. Laster du ned ulovlig?

• Ja - jeg laster ned ulovlig
      540
    • Nei - Jeg laster ikke ned ulovlig
      50

Anbefalte innlegg

Jeg synes det er rart og litt galt når folk sier nedlasting er tyveri. Slik jeg ser er det jo bare en kopi av et bedre produkt og man stjeler ikke noe fysisk slik som hvis man faktisk gikk inn i en platebutikk og tok med seg plata.

Jeg sammenlikner det med å gå på et museum/galleri og ta bilde av et kjent bilde for så å ta utskrift og henge det på veggen.

Selvsagt har salget av plater gått ned, men samtidig er det en del voksne som kjøper musikk. Bare å se her. I tillegg tjener de store bandene/artistene gode penger på konserter og turneer. Radiohead har forresten gjort en genistrek med den siste plata deres ved at kjøperen selv bestemmer hvor mye den vil betale og i tillegg går alle pengene direkte til bandet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvordan er kvaliteten på disse da? Sannsynligvis crappy... og ikke kan man se dem på tv'en heller.

nei, kvaliteten er bra den! selvsagt er det noen filmer som er filmet med cam, men de ser jeg ikke på.. det er jo helt ræva kvalitet. Men tusenvis av andre filmer online med like bra kvalitet som på vanlig dvd. Og selvsagt kan man se dem på tv'n!? hvorfor sier du at man ikke kan det? :blink:

Lenke til kommentar
men har sluttet å laste ned filmer.. mye bedre å se de online

Hvordan er kvaliteten på disse da? Sannsynligvis crappy... og ikke kan man se dem på tv'en heller.

Har du hørt om Stage6? Full DVD-kvalitet :-)

CatoZ, så vidt jeg vet er det bare fansubs så de er fullt lovlige.

Lenke til kommentar
men har sluttet å laste ned filmer.. mye bedre å se de online

Har du hørt om Stage6? Full DVD-kvalitet :-)

CatoZ, så vidt jeg vet er det bare fansubs så de er fullt lovlige.

Vel jeg får prøve det da :)

Lenke til kommentar

Nei, jeg tenker mere på at det frister jo mye mer å gå inn på limewire, bearshare osv å laste ned gratis feks musikk.. istedetfor å gå på itunes liksom.. er det rett og slett for at de vil være ærlig da eller? finnes det noen andre grunner også? som feks mindre virus o.l?

Lenke til kommentar
Nei, jeg tenker mere på at det frister jo mye mer å gå inn på limewire, bearshare osv å laste ned gratis feks musikk.. istedetfor å gå på itunes liksom.. er det rett og slett for at de vil være ærlig da eller? finnes det noen andre grunner også? som feks mindre virus o.l?

iTunes er da en dårlig måte å handle på synes jeg.

Hvis de hadde sluppet alt uten kopisperre i høy kvalitet, så hadde nok MANGE kjøpt musikken.

:)

Edit: ikke kjøpt fra itunes, men fra internett generelt :)

Endret av Aivio
Lenke til kommentar

Laster jeg ned ulovlig? Ja

Er det jeg gjør galt? Ja

Hvorfor gjør jeg det? Fordi det er gratis og sannsynligheten for at jeg blir straffet er tilnærmet lik null.

Har det mye moro med folk som spør hvor de skal laste ned filmer og musikk. Jeg svarer dem med at de kan gå i butikken og faktisk kjøpe produktet.

Hvis jeg kopierer opp en en nylig utgitt bok og stiller meg utenfor bokhandelen og gir den bort GRATIS til tilfeldige forbipasserende. Gjør jeg da noe galt?

Selvsagt gjør jeg det, og det er ikke noe forskjell på mitt eksempel og det å laste ned digital musikk, filmer og ikke minst spill.

Nedlasting er en fryktelig ukultur som dessverre ikke kommer til å forsvinne med det første.

Lenke til kommentar
iTunes er da en dårlig måte å handle på synes jeg.

Hvis de hadde sluppet alt uten kopisperre i høy kvalitet, så hadde nok MANGE kjøpt musikken.

:)

Edit: ikke kjøpt fra itunes, men fra internett generelt :)

ja, itunes eller andre steder hvor man må kjøpe musikken.. jeg skjønner ikke hvorfor noen gjør det når de vet de aldri blir tatt og kan få det gratis! det jeg lurer på er hvorfor noen velger å kjøpe! er det kun for å være ærlig?

Lenke til kommentar
ja, itunes eller andre steder hvor man må kjøpe musikken.. jeg skjønner ikke hvorfor noen gjør det når de vet de aldri blir tatt og kan få det gratis! det jeg lurer på er hvorfor noen velger å kjøpe! er det kun for å være ærlig?

Er vel eneste grunnen. Kjøper man hos itunes osv støtter man plateselskapene og lignende.

Men f.eks på Radiohead sin løsning, går alt direkte til artisten :)

Lenke til kommentar

Vel, det er jo opphavsbeskyttet materiale mesteparten av det som blir lastet ned. At folk overbeviser seg selv om at det ikke er stjeling fordi at man ikke tar det fra noen smaker ikke helt riktig i mine øyne. Det gjenspeiler egentlig et sammfunn som sier at det er greit å stjele, så lenge man ikke blir tatt.

Jada, det er store internasjonale selskaper som har masse penger som taper penger på dette, men det er fullstendig irrelevant. Eier de rettighetene til noe, så er det rett og rimelig at de tar betalt.

Hilsen monzilla som vet ikke om han skal le eller grine, i og med at han laster ned ting selv :ermm:

Lenke til kommentar
Jeg synes det er rart og litt galt når folk sier nedlasting er tyveri. Slik jeg ser er det jo bare en kopi av et bedre produkt og man stjeler ikke noe fysisk slik som hvis man faktisk gikk inn i en platebutikk og tok med seg plata.

Jeg sammenlikner det med å gå på et museum/galleri og ta bilde av et kjent bilde for så å ta utskrift og henge det på veggen.

Vel, det er jo egentlig ikke den fysiske cd-plata som er verdifull, en cd-plate koster ikke mange kronene. Det er det som er på den som er verdifullt, akkurat det som blir lastet ned og delt. Det som artister og filmskapere sliter for å lage og prøver å tjene penger på.

Jeg skal forøvrig ikke si noe selv, for jeg laster jo ned musikk og film en god del.

Lenke til kommentar

Selvsagt laster jeg ned. Jeg får episoder dagen etter de airer i utlandet, da i 1080p/720, med eller uten sub, uten reklamer, digg lyd og INGEN reklamer. At jeg kan velge når jeg vil sette den på er enda et pluss.

Om jeg laster ned en episode (eller 3 sesonger) av Prison Break stresser meg svært lite.

En annen god grunn for å laste ned filmer og musikk er hvor fort man får tak i det man vil ha. Norge er et drittland når det kommer til release av film. Jeg kan laste ned en Blu-ray versjon av en film før den i det hele tatt kommer på kino i Norge!

Det samme gjelder med mye av musikken jeg hører på, mye er svært vanskelig å få tak, så derfor må jeg nok (dessverre) ty til ulovlige midler. Mye henger selvsagt med at det også produseres en hel bøtte med drittmusikk som jeg ikke er interessert i å betale for. Må prøve ut produktet før jeg kjøper det. Dyr pris er heller ikke positivt!

At de har den 'Piracy is a crime' på absolutt alle DVD'r skulle absolutt vært forbudt; Her har jeg kjøpt et produkt, og da er jeg for faen ikke interessert i å bli forbannet fordi jeg må presse meg i gjennom ~1minutt med whining fra slike ubrukelig teite 'filmer' som 'Piracy is a crime'

Godt å få ut litt damp!

EDIT: ser jeg ble litt ivrig etter å nevne ingen reklame litt lenger opp :p

Endret av Lil-H
Lenke til kommentar

Ja, jeg laster ned ulovlig. I en alder av 15 år sier det seg selv at jeg ikke har råd til å kjøpe all den musikken jeg ønsker meg. Kjøper så mye jeg har råd til, men dette er dessverre veldig lite i forhold til hvor mye jeg laster ned.

Lenke til kommentar

Vel, det er jo egentlig ikke den fysiske cd-plata som er verdifull, en cd-plate koster ikke mange kronene. Det er det som er på den som er verdifullt, akkurat det som blir lastet ned og delt. Det som artister og filmskapere sliter for å lage og prøver å tjene penger på.

Jeg skal forøvrig ikke si noe selv, for jeg laster jo ned musikk og film en god del.

Det er fremdeles ikke stjeling.

Det som er saken er at kapitalismen baserer seg på knapphet av varer. På Internet har dette grunnlaget kollapset da det ikke er knapphet på musikk, film, tekst osv. De kan jo kopieres uendelig mange ganger. Det vi ser er at konseptet salg av musikk og film er på vei bort. Underholdningsbransjen må finne nye måter å tjene penger på, hvis ikke vil de forsvinne. Men i stedet for å faktisk forsøke å tjene penger i denne nye økonomien så velger de å gå etter de største tilbyderne. Ta OiNK f.eks, det var 180 000 brukere der, hvorfor valgte bransjen å ta ned dette miljøet i stedet for å gå i samtaler med eieren og faktisk kunne tjene penger på det? Hvis de ikke snart skjønner at de må omstille seg til den nye økonomien så vil de buklande hele gjengen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...