Gå til innhold

Laster du ned ulovlig?

Ulovlig nedlasting  

590 stemmer

1. 1. Laster du ned ulovlig?

• Ja - jeg laster ned ulovlig
      540
    • Nei - Jeg laster ikke ned ulovlig
      50

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Dersom flesteparten i landet syntes drap av homofile er riktig, bør det innføres?

Nei. Jeg mener at visse rettigheter er ukrenkelige og står derfor over demokratiet.

Flesteparten i Norge ser også ut til å synes det er greit å smugle litt kjøtt og alkohol fra Sverige. Bør det bli lovlig?

Nei, det burde ikke være lov til å smugle. Men de burde sette opp kvoten betraktelig.

Hvis lovene ikke støttes av folket er de ikke mye verdt. Et demokrati innebærer at folket selv bestemmer hva som er lov/ikke lov.

Derfor er ikke argumentasjonen til advokaten helt på jordet, nei.

Her er jeg ikke enig. Nedlasting er stjeling, hvis dette blir lovlig i Norge er det heller ingen som lager film, fordi de får null inntekt av det.

Er du ikke enig i resonnementet? Fordi jeg har ikke sagt noe om at jeg er for å gjøre nedlastning lovlig. Selvfølgelig synes jeg det hadde vært fint om det ble lovlig, men støtter det ikke fullt ut før man finner en alternativ form for kompensasjon.

Men jeg er forøvrig ikke enig i at filmskapere hadde gått konkurs hvis nedlastning hadde blitt lovlig. Senest ikveld dro jeg på kino, selv om jeg hadde hatt tilgang til filmen gratis over nett. Jeg møtte faktisk også en kamerat som var på vei for å se den samme filmen, som hadde sett den på forhånd i en nedlastet utgave, men synes den var så god at han ville se den på kino.

Lenke til kommentar

så lenge de blir symbolsk ulovelig så går de greit .. men hvis de blir LOVLIG begynner folk og lage enklere måtter og kopiere de på DVD'r ... da blir de prob, fordi ingen orker og lage filmer bare for kino intektene ... (selv om de er veldig høye)

Lenke til kommentar
Er du ikke enig i resonnementet? Fordi jeg har ikke sagt noe om at jeg er for å gjøre nedlastning lovlig. Selvfølgelig synes jeg det hadde vært fint om det ble lovlig, men støtter det ikke fullt ut før man finner en alternativ form for kompensasjon.

Men jeg er forøvrig ikke enig i at filmskapere hadde gått konkurs hvis nedlastning hadde blitt lovlig. Senest ikveld dro jeg på kino, selv om jeg hadde hatt tilgang til filmen gratis over nett. Jeg møtte faktisk også en kamerat som var på vei for å se den samme filmen, som hadde sett den på forhånd i en nedlastet utgave, men synes den var så god at han ville se den på kino.

Jeg skjønner godt at du vil at nedlasting skal bli lovlig, men jeg støtter ikke begrunnelsen din om at alle gjør det uansett. Med "alternativ form for kompensasjon" tipper jeg at du mener mer statsstøtte til filmproduksjon istedet for fortjeneste ved salg av DVD og en viss andel kinogjengere? En god tanke, men det kan hemme friheten til filmskaperne selv i et demokratisk land som Norge...

Personlig synes jeg det er greit sånn det funker i dag; de fleste laster ned litt selv om det ikke er lov, men politiet gidder ikke å gjøre noe særlig med det.

Lenke til kommentar
Jeg hater kopiretten, uavhengig om det er bilder, video eller musikk...

Må være en copyright. Ellers ville alt gått til helvette.

"Alt"? Som i menneskeheten? Men det, og artister deri (Da Vinci, Michelangelo, Shakespeare, ect.), gikk da vitterlig ikke "til helvete" i tiden før kopiretten ble innført i Storbritannia og ellers, om lag 1662, og jeg ser heller ingen grunn til at noe slikt skulle ha forekommet. Kan du utdype?
Lenke til kommentar
Loven er vel først og fremst til for å følges. Dersom flesteparten i landet syntes drap av homofile er riktig, bør det innføres? Flesteparten i Norge ser også ut til å synes det er greit å smugle litt kjøtt og alkohol fra Sverige. Bør det bli lovlig?

Jeg ser helt klart sammenhengen med mord og nedlasting. Argumentet virker sikkert veldig overbevisende for dumme folk men sammenlikn nedlasting med noe mer passende som f.eks. gå på rødt lys. De fleste går over på rødt lys i Norge, vi burde innføre en lov mot det og de som gjør det burde få bot på 50000 og får aldri lovtil å gå over gaten lengre !

Siden mange smugler kjøtt burde man kanskje tenke på å selge ordentlig kjøtt til rimelig pris istedenfor å selge 3-4 dager gammelt frossent kjøtt som ferskt, dyrt ?

Lenke til kommentar
Siden mange smugler kjøtt burde man kanskje tenke på å selge ordentlig kjøtt til rimelig pris istedenfor å selge 3-4 dager gammelt frossent kjøtt som ferskt, dyrt ?

du kunne ikke formatert de litt bedre ... syntes de er veldig vanskelig og forstår hva du mener ? ... frosent kjøtt som fersk ... gammelt kjøtt som dyrt ? ..

for og være arlig forsto jeg ikke hva du ville fram til....

Endret av turak
Lenke til kommentar

"Alt"? Som i menneskeheten? Men det, og artister deri (Da Vinci, Michelangelo, Shakespeare, ect.), gikk da vitterlig ikke "til helvete" i tiden før kopiretten ble innført i Storbritannia og ellers, om lag 1662, og jeg ser heller ingen grunn til at noe slikt skulle ha forekommet. Kan du utdype?

Hørt om internett? Fantes vel ikke på 1600 tallet....

Endret av hiper
Lenke til kommentar

Ja, det var jo særdeles utbredte kopiering og plagiatsmuligheter og åndsverk hadde jo samme påvirkning og omfang på den tiden.

Lenke til kommentar
Noen adminer som tør å innrømme at de er umoralske kjeltringer?

Finnes det noen administratorer her som ikke driver med piratkopiering av en eller annen form? Det ville sjokkert meg stort.

Det er strengt tatt ikke relevant for diskusjonen, og ikke det pengolf spør om, men: Jeg gjør det ikke. Det har ikke noe med moral å gjøre, umoralsk er jeg sikkert på så mange slags vis, men jeg kopierer ikke.

Jeg har ikke et spill, en musikkfil eller en film på maskinen min som ikke er kjøpt og betalt for. (Med mindre de faktisk var gratis da.)

Jeg kjøper musikken min på iTunes eller på CD. Se gjerne denne tråden: Utfordring: Dine favoritter på min iPod. Jeg har hørt det meste i et langt liv, og er bare glad for at jeg har fått anledning til å støtte en del band i årenes løp. At noen av dem strengt tatt ikke trengte pengene er ikke så relevant, jeg har ikke noe imot at folk blir styrtrike så lenge de blir det på å selge noe vi strengt kan klare oss uten.

Filmer kjøper jeg på DVD, gjerne i billighylla for 79 kroner. Det synes jeg de er verd. Selv om jeg har betalt for alle, eller sett dem på kino eller fjernsyn, har jeg antagelig sett over 200 av filmene på IMDBs top 250 liste nå. Og noen hundre andre. Jeg føler ikke at jeg har gått glipp av noe her heller.

Det er selvsagt mange filmer ennå som jeg skulle ha sett, og plater jeg skulle ønske jeg hadde, men jeg har ikke noe krav på det. Noen almene menneskerettigheter er jeg opptatt av, som ytringsfrihet, men retten til å bli underholdt gratis av andre er ikke en av dem.

Når det gjelder programvare er det litt anderledes. Der er det faktisk en del ting jeg savner. Det er utviklingsverktøy som hadde gjort jobben min (jeg er applikasjonsutvikler) mye lettere, og som hadde gjort meg i stand til å få flere kunder. Men jeg har rett og slett ikke råd til dem. At de rent teknisk kan kopieres gratis er ikke et poeng for meg. Jeg får sette tæring etter næring og la lommeboka styre investeringene. Sånn sett er det ikke anderledes for meg enn for bonden som ikke har råd til en ny traktor...

Det samme gjelder annen programvare. Jeg skulle gjerne hatt Photoshop, men har ikke råd til det. Men nå er ikke jeg oppdratt til å tro at jeg skal få alt jeg peker på i livet, så det tar jeg med stoisk ro. Jeg har lyst på en Audi TT også, men det får vente til jeg vinner i Lotto.

Nok om det.

Geir :)

Lenke til kommentar
Hørt om internett? Fantes vel ikke på 1600 tallet....
Nei, det var neppe lukrativt å piratkopiere skrevne verker, i hvert fall ikke før boktrykkerkunsten (se nedenfor). Men likefullt hadde ikke disse musikerne, kunstnere og forfattere noen mulighet til å gjøre seg rike på salg av bøker og CD-er, på kopirett, slik en har i dag. Hvorfor skapte de så alle disse klassiske verkene? Lidenskap. Hvordan kunne de gjøre seg kjente, og i det hele tatt overlevde? Konserter, utstillinger, salg av originaler og kommisjoner (fra kirke, elite, ect.). Dette er på ingen måte uhørt i dag; blant annet lever mange musikere utelukkende på inntekter knyttet til konserter og merchandize, kunstnere på salg av originaler (noe som, selv i dag, er uhyre vanskelig hva maleri angår) og designere på kommisjoner og kontrakter.

Poenget mitt er at da det eksisterte artister lenge før kopiretten ble innført - lenge før attribusjons- og -pengeincentivet, blir tull å påstå at "alt går til helvete" - at all, slik jeg tolket det, produksjon går til grunne, om kopiretten fjernes (eller reduseres). Altså, at kopiretten nødvendigvis er en forutsetning for alle intellektuelle verker.

Ja, det var jo særdeles utbredte kopiering og plagiatsmuligheter, (...) på den tiden.
Joda, før 1430 var plagiat både ulønnsomt og tidkrevende, noe lik (forholdsmessig) før Internett og den digitale revolusjonen i vårt samfunn. Men, en finner likevel en komparativ teknologisk revolusjon for distribusjonen på denne tiden - Gutenbergs trykkekunst. Den transformerte informasjonspredningen fra datidens enkle pyramide, der kun kirke og stat hadde nok innflytelse, ressurser og kunnskap til å produsere verker og holde seg på topp, til et uregulert market av konkurrerende trykkeri. Dette var hovedsaklig fordi den gjorde reproduksjon av skriftlige verker, en kostbar og ressurskrevende prosess (der en sysselsatte svære horder av munker) tidligere forbeholdt eliten, til et langt raskere, billigere, skalerbar og tilgjengelig instrument i det offentlige rom.

Dermed kunne middelalderens massemedier, som offentlig bildebruk, teater, jungeltelegraf og prekener, nå også innbefatte trykte bøker, forfattere, presse og, gjennom reformasjonen, en morsspråklig og billig Bibel, hvilket undergrav den oppdikte varianten presteskapet indoktrinerte, og truet elitenes kontroll på skriftkunstens medium. I Storbritania svarte kongen med å innføre Licensing Act, som bl. a. etablerte et register der kopierte verker måtte deponeres.

Dette FØRTE til utbredt kopiering og plagiering, noe som motvirket videre investering fra mange kunder i trykkeriindustrien (da alle andre, trass i ens individuelle avtaler med trykkeri, kunne kopiere og dermed profittere av verket), og satte inntektskilden i fare. Dermed var det distributørene, og ikke forfatterne, som i utgangspunktet argumenterte (og vant) for kopirett, men i påskudd av forfatternes interesse.

Lenke til kommentar

måtte gjøre dette litt mindre ^^

Noen adminer som tør å innrømme at de er umoralske kjeltringer?

Finnes det noen administratorer her som ikke driver med piratkopiering av en eller annen form? Det ville sjokkert meg stort.

Det er strengt tatt ikke relevant for diskusjonen, og ikke det pengolf spør om, men: Jeg gjør det ikke. Det har ikke noe med moral å gjøre, umoralsk er jeg sikkert på så mange slags vis, men jeg kopierer ikke.

Jeg har ikke et spill, en musikkfil eller en film på maskinen min som ikke er kjøpt og betalt for. (Med mindre de faktisk var gratis da.)

Jeg kjøper musikken min på iTunes eller på CD. Se gjerne denne tråden: Utfordring: Dine favoritter på min iPod. Jeg har hørt det meste i et langt liv, og er bare glad for at jeg har fått anledning til å støtte en del band i årenes løp. At noen av dem strengt tatt ikke trengte pengene er ikke så relevant, jeg har ikke noe imot at folk blir styrtrike så lenge de blir det på å selge noe vi strengt kan klare oss uten.

Filmer kjøper jeg på DVD, gjerne i billighylla for 79 kroner. Det synes jeg de er verd. Selv om jeg har betalt for alle, eller sett dem på kino eller fjernsyn, har jeg antagelig sett over 200 av filmene på IMDBs top 250 liste nå. Og noen hundre andre. Jeg føler ikke at jeg har gått glipp av noe her heller.

Det er selvsagt mange filmer ennå som jeg skulle ha sett, og plater jeg skulle ønske jeg hadde, men jeg har ikke noe krav på det. Noen almene menneskerettigheter er jeg opptatt av, som ytringsfrihet, men retten til å bli underholdt gratis av andre er ikke en av dem.

Når det gjelder programvare er det litt anderledes. Der er det faktisk en del ting jeg savner. Det er utviklingsverktøy som hadde gjort jobben min (jeg er applikasjonsutvikler) mye lettere, og som hadde gjort meg i stand til å få flere kunder. Men jeg har rett og slett ikke råd til dem. At de rent teknisk kan kopieres gratis er ikke et poeng for meg. Jeg får sette tæring etter næring og la lommeboka styre investeringene. Sånn sett er det ikke anderledes for meg enn for bonden som ikke har råd til en ny traktor...

Det samme gjelder annen programvare. Jeg skulle gjerne hatt Photoshop, men har ikke råd til det. Men nå er ikke jeg oppdratt til å tro at jeg skal få alt jeg peker på i livet, så det tar jeg med stoisk ro. Jeg har lyst på en Audi TT også, men det får vente til jeg vinner i Lotto.

Nok om det.

:hmm: du prøver og si at du er ''den perfekte'' person ? aldri hørt om noen som deg O_o du må jo ha ''litt'' drit på deg ... jeg ser egentlig ikke grunden til at du ikke nedlaster .. super paranoid ? politi over alt ? :p

hei guys, dokker kan ikke se tilbake til folkene for 200 år siden, verden har forandret seg, ting er ikke sånn da. hvis du er en kjendis nå skal du ha mye cash... mens de for 200 år siden spillte ikke for penger, men for og være kjent også vidre ... (wadever)...

hehe, slettet nesten alt jeg skrev etter og ha tenkt meg om...

folk som skaper spill ogsånt invisterer som oftes kapitalet i et nytt spill.. men de som lager sang burde egentlig kunne leve på konserter ... de invisterer penger i så mye tull at de er sykt... 10 biler, 2 fly osv osv ..

skru opp kino prisen litt ... drit i copy rights på film ... gjør sånn at de gjøkkene som er film stjerne ikke får så mye penger at de kan kjøpe 100 biler et hus for 100 mill ... mye andre plasser de pengene kunne vært ..

(er sent nå, sover nesten ^^ skal se om jeg har mer og si imorgen^^)

Endret av turak
Lenke til kommentar
:hmm: du prøver og si at du er ''den perfekte'' person ?

Nei, jeg prøver ikke å si at jeg er perfekt. Det ville nå også være langt fra sannheten. Jeg sier at jeg ikke piratkopierer. Om det gjør meg mer eller mindre perfekt avhenger av om man synes piratkopiering er en god ting eller ikke.

aldri hørt om noen som deg O_o du må jo ha ''litt'' drit på deg ...

Det har vi alle. Men det vedkommer ikke denne diskusjonen. Trådstarter spør om vi laster ned ulovlig, og jeg svarer at "Nei, det gjør jeg ikke".

jeg ser egentlig ikke grunden til at du ikke nedlaster .. super paranoid ? politi over alt ? :p

Grunnene til at jeg ikke laster ned er blant annet:

* Jeg liker å tro at jeg er i stand til å leve i tråd med mine holdninger. Og jeg er fortsatt ikke sikker på om jeg synes avvikling av opphavsretten er prinsipielt riktig. Ikke dermed sagt at jeg synes det er galt, men jeg er fortsatt i tenkeboksen, og så lenge jeg ikke synes noe er riktig så forsøker jeg å oppføre meg deretter.

* Jeg har råd til å betale for det jeg ønsker meg av musikk og filmer, og unner menneskene som lager det å få betalt. Økonomisk vinning er ikke alt som teller her i livet, men jeg vet selv hvordan det er å skulle betale regninger, og det antar jeg at folk som lager musikk og film må også. Antagelig ville jeg betale selv om opphavsretten ble avviklet og fri spredning av åndsverk ble tillatt.

Dette har ikke noe med paranoia å gjøre. Det eneste jeg er redd for er at vi skyller barnet (kulturen) ut med vaskevannet hvis vi tar fra opphavsmennene rettighetene til egne verker.

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

de vet at de eksisterer sang og musikk som bare spress via nedlasting prog ? :p

men de virker jo som om du tror at politiet kan komme og banke på døren din når som helst ^^ men du driver vel sånne ''seriøse'' greier.. liksom ''følge regelboka''... verden nå er jo egentlig litt byggd på pirat kopiering ... hvis de plutselig hadde forsvunnet tror jeg du ville merket en ''bølge'' av forandrng over verden ... sier bare ''keep going pirates''

uten dem ville de vært en trist verden... og til dere som ikke deler når dere nedlaster, de er egentlig litt slemmt av dere .. da er du gråding, vil ha alt men gir ikke noe tilbake ..

(ps. følger vi forum reglene for piratkopiering prat nå ?)

Turak :)

Lenke til kommentar
de vet at de eksisterer sang og musikk som bare spress via nedlasting prog ? :p

Ja. Men hva har det med saken å gjøre? Spørsmålet er fortsatt "Laster du ned ulovlig?"

men de virker jo som om du tror at politiet kan komme og banke på døren din når som helst ^^

Nei. Hvor har jeg gitt intrykk av det? Jeg svarte på det i mitt forrige innlegg. At du gjentar det gjør det ikke riktigere...

men du driver vel sånne ''seriøse'' greier.. liksom ''følge regelboka''...

Jeg er ikke anarkist hvis det er det du mener. Det er regler der ute som beskytter meg og mine rettigheter og min eiendom, og det setter jeg pris på. Så er det noen regler jeg er uenig i og propaganderer for å få endret. Men jeg innser at hvis jeg mener jeg har rett til å bryte regler jeg ikke liker, så kan andre bryte regler de ikke liker med akkurat samme rett. Og det kan godt være nettopp noen av de reglene som gjør at jeg er en fri mann.

Det er mitt syn på saken. Jeg vet at noen mener at det ikke er så nøye, og at det er greit å ta seg til rette. De gjør gjerne saken de kjemper for en bjørnetjeneste, fordi de gir motparten moralsk ammunisjon. Det er lettere å få gehør for en endring av lover og regler om man gir inntrykk av at man mener at reglene er til for å følges.

verden nå er jo egentlig litt byggd på pirat kopiering ... hvis de plutselig hadde forsvunnet tror jeg du ville merket en ''bølge'' av forandrng over verden ... sier bare ''keep going pirates''

uten dem ville de vært en trist verden...

Nei, verden er da slett ikke "bygget" på piratkopiering. Den er derimot bygget på tanken om at mennesker danner samfunn som reguleres av felles normer og regler. Disse reglene er under stadig debatt, og endres over tid. Det kan hende skjer med opphavsretten også. Om et par tiår kanskje den er borte fordi folk ikke vil ha det. Om det får positive eller negative konsekvenser for tilbudet av skapende kultur gjenstår å se.

Om piratene hadde forsvinnet hadde det selvsagt vært trist fordi som har blir vant til at underholdning ikke koster noe. Men verden hadde vært den samme.

(ps. følger vi forum reglene for piratkopiering prat nå ?)

Ja, vi tillater prinsipielle diskusjoner om kopiering. :)

Lenke til kommentar

LITT, ikke alt ^^

men er du egentlig en ''fiende'' av piratkopiering ? i teorien kunne du nå anmeld alle oss som har skrevet i denne tråden :p

liksom hvis en kompis laster ned en sang og sier ''den er drit kul'' sier du da ''jada, men du burde ikke laste ned'' ^^

eller er de du bare en person som rett og slett bare ikke VIL drive med de ... ? liksom moralsk sett...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...