Gå til innhold

Laster du ned ulovlig?


Ulovlig nedlasting  

590 stemmer

  1. 1. Laster du ned ulovlig?

    • Ja - jeg laster ned ulovlig
      540
    • Nei - Jeg laster ikke ned ulovlig
      50


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ja, men personlig anser jeg det ikke som ulovlig. Jeg ser jo ofte for eksempel Prison Break når det går på tv3 så da har ikke tv3 tapt meg som kunde.. De får heller forholde seg til at hvis de i fremtiden vil ha meg som kunde må de tilrettelegge det for at jeg lovlig kan laste ned/streame innholdet når jeg vil.

Lenke til kommentar

1.juli ble alle spillemaskinene fjernet i Norge. De som eier/har spillemaskinene, måtte betale en årlig avgift til Staten. Selv om automatene ble fjernet 1.juli, må det allikevel betales avgift for hele året til Staten.

 

Dette er like idiotisk som at det er "ulovlig" å laste ned. Når staten lager lover og regler som blir så bakvendte som dette, har jeg dessverre ingen dårlig samvittighet om jeg laster ned en prisonbreak episode eller ti.

Lenke til kommentar

Der har vi løsningen! Hver gang jeg gjør noe lovstridig skal jeg rettferdiggjøre det med en fullstendig urelatert uheldig konsekvens av lovverket!

Er det noe rart folk kjører i fylla her i landet, når man må betale arveavgift? Nei, faen heller, det sier jeg deg, værre var det før i ræva den gang folk hadde hår i tida.

Lenke til kommentar
Der har vi løsningen! Hver gang jeg gjør noe lovstridig skal jeg rettferdiggjøre det med en fullstendig urelatert uheldig konsekvens av lovverket!

Er det noe rart folk kjører i fylla her i landet, når man må betale arveavgift? Nei, faen heller, det sier jeg deg, værre var det før i ræva den gang folk hadde hår i tida.

9581109[/snapback]

Mitt poeng var ikke nødvendigvis å rettferdiggjøre nedlastning ved å mislike en 'fullstending urelatert uheldig konsekvens av lovverket' (som i dette tilfellet; å betale avgift for hele året istedetfor halve), men heller at lovverket rundt nedlastning er en like 'uheldig konsekvens' som mitt eksempel.

 

Utendlandske rettighetsaktører (MPA RIAA etc) har den flotte egenskap at de alltid skal overdrive, og sette fokus på helt feil ting - selv om de kanskje til syvende og sist taper noen kroner på ulovlig nedlastning. For å ta et eksempel, litt gammelt riktignok, men gir en god indikasjon på at det blir helt feil taktikk;

 

My friend who bought The incredibles on DVD, just 2 hours after midnight on the day of release (18th of March, 2005), was not best pleased to find himself being preached at by the product he'd just paid for.

 

The UK "2 Disc Collectors Edition" package for The Incredibles - only just released at the time of writing - contains a leaflet from the "Piracy Is A Crime" campaign, with the usual untrustworthy statistics ("90% of all pre-release pirate DVDs are illegally filmed from the back of a cinema with a camcorder") provided by their friends, the Federation Against Copyright Theft.

 

"I bought the 2-disc collector's edition of the incredibles without a second thought. I just saw that it had been released and bought it. And now I was a happy customer.

 

But when I opened up the case I was less than impressed; there was little postcard warning me about the dangers of pirated pre-release dvds, complete with a grainy shot from The Incredibles to illustrate the supposed poor quality of said pirated DVDs.

 

Way to go guys - the people who've just bought your DVD are exactly the people who need (misleading) warnings about the dangers of pirated DVDs. Especially when your example is a pirated DVD of the film that that the warning comes in.

 

There's also a staggaring irony here. I missed The Incredibles at the cinema and the only reason that I was so ready to plonk down my money the moment I saw the DVD was because I'd been able to see a leaked screener of it a couple of weeks previously."

 

To contrast with the image on the leaflet, he gave me a comparable frame from the screener copy (a pre-release DVD used for reviews and awards shows - such as voting for the Academy Awards) which was made available online in early December last year. See the image below to see the difference between the faked-up scare story and what's actually available to modern copyright infringers.

 

incred-compare.jpg

Endret av jocke
Lenke til kommentar

Fordi? Hvor idiotisk er det ikkje at de som er "lovlydige" og kjøper DVD-en, blir møtt med slikt idet de åpner produktet? Ville det ikkje vært mer effektivt å gjøre DVD-er tilgjengelig for nedlastning på nettet? (Slik som nå har kommet) Da kunne man solgt dem mye billigere, siden man sparer utgifter på produsering av DVD-er/frakt/administrasjon/etc.

Lenke til kommentar
Fordi? Hvor idiotisk er det ikkje at de som er "lovlydige" og kjøper DVD-en, blir møtt med slikt idet de åpner produktet? Ville det ikkje vært mer effektivt å gjøre DVD-er tilgjengelig for nedlastning på nettet? (Slik som nå har kommet) Da kunne man solgt dem mye billigere, siden man sparer utgifter på produsering av DVD-er/frakt/administrasjon/etc.

9589276[/snapback]

 

Hvem vil foretrekke å laste ned en versjon fra nettet som koster penger, når en gratis identisk film ligger så lett tilgjengelig? Kjøper du en film i butikken, så er det mest sannsynlig fordi du synes det er stas å ha originalen, ikke fordi du vil unngå dårlig samvittighet ved ulovlig nedlastning. Jeg føler det samme med musikk. Jeg laster ned tonnevis med musikk, og kjøper cd'er jeg liker i platesjappa - fordi jeg liker å ha originalen.

Lenke til kommentar
Tv3 har mange gode filmer også, men reklamene er så irriterende at man ikke kan følge med i filmen. Kan de ikke bare gjøre det som tv2(et par sekunder med reklame) eller hvis de må ha reklame, slik som tvnorge(20 min i ett).

9601623[/snapback]

Dude, de sender ikke 20 min reklame. De sender kanskje 5 min reklame i den store pausen, de 15 andre minutene går til nyhetene og sporten

Lenke til kommentar
Tv3 har mange gode filmer også, men reklamene er så irriterende at man ikke kan følge med i filmen. Kan de ikke bare gjøre det som tv2(et par sekunder med reklame) eller hvis de må ha reklame, slik som tvnorge(20 min i ett).

9601623[/snapback]

Dude, de sender ikke 20 min reklame. De sender kanskje 5 min reklame i den store pausen, de 15 andre minutene går til nyhetene og sporten

9601642[/snapback]

 

Nyheter/sporten/været/reklame går for det samme for meg når jeg skal se en film :hrm: , men joda burde selvsagt sagt 20 min pause.

Lenke til kommentar
Hvem vil foretrekke å laste ned en versjon fra nettet som koster penger, når en gratis identisk film ligger så lett tilgjengelig? Kjøper du en film i butikken, så er det mest sannsynlig fordi du synes det er stas å ha originalen, ikke fordi du vil unngå dårlig samvittighet ved ulovlig nedlastning. Jeg føler det samme med musikk. Jeg laster ned tonnevis med musikk, og kjøper cd'er jeg liker i platesjappa - fordi jeg liker å ha originalen.

9596528[/snapback]

 

Gjør det samme, bare med film. Liker å ha originalen rett å slett :) .

Ikke fordi samvittigheten min er dårlig fordi jeg laster ned filmer :!:

Lenke til kommentar

Blir litt teit når alle de som noen gang har lastet ned noe bare sitter å ler av anti-pirat "reklamene" som er på filmer, man har betalt for, kinoer, man har betalt for og generelt spammes overalt på ting MAN HAR BETALT FOR.

 

Det jeg tror kan være den eneste løsningen på dette er at dvd produsentene oppretter sikkelige nettbutikker med gode nedlastings hastigheter (p2p er en god ide), stort utvalg og lave priser. Det de også burde legge til er en egen avdeling med reklamefinnansierte filmer, altså, gratis filmer har reklame pauser mens de du kjøper er helt rene for alt som heter reklamer, trailere osv.

 

Bountyhunter

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...