Starfighter1234 Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Heisann. Jeg har spilt klassisk gitar i 3 år nå, og har lyst til å prøve elgitar. Har aldri spilt elgitar før, men det frister veldig å kjøpe en. Hvis jeg først skal kjøpe vil jeg gjerne ha en av litt kvalitet, så det skal friste å spille på den, og som jeg kan ha en stund. Hvor mye bør man ut med for å få en ok gitar + alt det andre man trenger? Har ikke noe særlig peiling på elgitar, er selvlært, så kan ikke noe særlig "gitarspråk". Om noen har peiling på hvor mye jeg burde legge på bordet for å få noe som ikke bare er boss, hadde det vært kjekt. Skal primært brukes på et middels stort gutterom, så trenger ikke være allverdens power, så lenge det låter litt bra. Bruksområdet blir vel litt av hvert, men liker godt Pink Floyd, Eagles og noe av Zeppelin. Om noen har noen konkrete forslag hadde det vært supert. Skal vel ta meg en tur til en butikk i nærheten en gang, for å prøve forskjellige gitarer, men greit å vite litt hva man skal være på jakt etter osv. På forhånd takk Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Nå skal du ikke kimse av Boss... De er veletablerte innen musikken Ellers så vil jeg sette etter en noenlunde skikkelig Fender Stratocaster. Den er veldig all-around gitar som passer til det meste... Nå skriver du at du vil ha noenlunde ornt'li gitar slik at det frister å spille på den. Hvilket budsjett har du sett for deg? 2-5000,-? 5-10000,-? En noenlunde skikkelig ville jeg lagt meg på 5000,- +++. Varp til under 5000,- finnes selvsagt... Du kan jo se etter pent brukte Stratocastere... Prøv å unngå såkalte billige etterligninger. Ellers så kan jeg anbefale PRS Tremonti SE... Den er ikke så allsidig som Strat'en, men den er utrolig god å spille på. Den føles som kvalitet langt over sin prisklasse. 6-6500,- for ny... Noe annet du kan gjøre er å spørre i Denne tråden... noe mer aktiv... Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) Hei! Ta en titt på denne tråden: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=391636 Her er det mange som har lurt på akkurat det samme som deg, og det finnes mange gode tips om du bare orker å lese litt. (tråden har etterhvert blitt veldig lang) Lykke til! Edit: Griffin var sekunder før meg, og linker til den samme tråden.... Endret 25. september 2007 av Tumbleweed Lenke til kommentar
Starfighter1234 Skrevet 25. september 2007 Forfatter Del Skrevet 25. september 2007 Vil jo selvfølgelig holde prisen så lav som mulig, men vil jo samtidig ha noe som funker. Lurer på å se om jeg kan finne noe brukt, men burde kanskje ha prøvd gitaren i en butikk først. Har egentlig ikke sett for meg noe, da jeg ikke har snøre på hva som er bra og dårlig. Skal vel kun brukes til hobbybruk på rommet, men vil ha noe skikkelig selv om. Lenke til kommentar
hausoo Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Kan være vanskelig å svare når vi vet så lite om hvilke type musikk du liker å spille. men kan prøve å forklare noen generelle ting du bør se på: Skal du ha Humbucker eller single coil gitar? Humbuckere gir generelt en mer rund lyd, og brukes mye av merker som gibson, ibanez, jackson, esp o.l Single coils gir en mer crunshy'ish lyd, og mange foretrekker single coils i clean lyd. Brukes mye av fender! ( Er vanskelig å forklare forskjeller på lyder:P sjekk ut folk som spiller på fender, gibson og forskjellige merker på f.eks youtube!) Jeg ville også gitt en del for gitaren. Da har en gitar som kan ha glede av i maange år framover, og du slipper å frustrere deg over den dårlige lyden du får av en eventuell dårlig gitar.. spesielt frustrerende blir dette når du utvikler deg som artist.. blir liksom mer motiverende med en bedre gitar! Til slutt må jeg poengtere noe veldig mange er opptatt av: Prøv forskjellige gitarer! utseende er ofte viktig, men personlig mener jeg spillbarhet er viktigere! tynn eller tykk neck? rosewood eller maple fretboard? Mange misliker for eksempel kroppen til les pauls, fordi de er veldig "baktunge"! Slike ting er viktige å sjekke ut før du kjøper! Lykke til! Lenke til kommentar
Starfighter1234 Skrevet 7. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 7. oktober 2007 Takk for tipsene. Har etter lang vurdering tenkt å gå for en Fender Mexico Standard Stratocaster og en Roland Cube 30x forsterker. Høres dette ut som et fornuftig valg? Har jeg da en ok gitar, som jeg kan ha en stund? Kom gjerne med innspill om utstyret. Starfighter Lenke til kommentar
Tumbleweed Skrevet 7. oktober 2007 Del Skrevet 7. oktober 2007 Takk for tipsene. Har etter lang vurdering tenkt å gå for en Fender Mexico Standard Stratocaster og en Roland Cube 30x forsterker. Høres dette ut som et fornuftig valg? Har jeg da en ok gitar, som jeg kan ha en stund? Kom gjerne med innspill om utstyret. Starfighter 9659184[/snapback] Skal ikke uttale meg om gitaren, men jeg har selv en cube 30x og er veldig fornøyd med den. Jeg har hatt mange forsterkere opp gjennom årene, og nå som jeg ikke spiller så mye live lenger har denne cube'n alt jeg trenger for god lyd, og med nok trøkk til å funke i de fleste øvingssituasjoner jeg er i. Og studioteknikere elsker den! Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Har prøvd en del Fender Mexico strat'er og har også den Roland Cube 30x... Begge kan anbefales. Digger du blues er definitivt Mexico strat'en noe å anbefale... Kjør en 30-50% gain og kun neck pickup...dude Lenke til kommentar
Starfighter1234 Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 Okey, da blir det det. Hva trenger jeg eller bør jeg ha i tillegg til kun gitar og forsterker? En ting til: Har foreløpig kun spillt med fingrene (klassisk gitar) , har noen plektere liggende, men bruker de sjelde. Nå som elgitaren forhåpentligvis kommer i hus, må jeg bruke plekter da eller går det fortsatt an å spille med fingrene? Høres kanskje dumt ut, men Har sett en del klipp av Øystein Sunde, og det virker som om han kun bruker tommelplekter. Kjekt om noen kan opplyse meg på disse områdene Starfighter Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Okey, da blir det det. Hva trenger jeg eller bør jeg ha i tillegg til kun gitar og forsterker? En ting til: Har foreløpig kun spillt med fingrene (klassisk gitar) , har noen plektere liggende, men bruker de sjelde. Nå som elgitaren forhåpentligvis kommer i hus, må jeg bruke plekter da eller går det fortsatt an å spille med fingrene? Høres kanskje dumt ut, men Har sett en del klipp av Øystein Sunde, og det virker som om han kun bruker tommelplekter. Kjekt om noen kan opplyse meg på disse områdene Starfighter 9663471[/snapback] Lær deg deg begge tingene... Begge har sin sjarm. Øystein Sunde er en kar som spiller stort sett med fingrene ja... både med og uten tommelplekter. Mark Knopfler (min favoritt) er en annen. Selv spiller jeg 50/50 med og uten. Men lær deg å bruke plekter også. Det utvider din horisont. Lenke til kommentar
hausoo Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Høres ut som et veldig bra valg! Har ikke prøvd roland cube 30, men har lest at den er veldig bra til den prisen! Mexico stratter er veldig mye gitar for prisen. Tror ikke du kommer til å angre! Gratulerer! Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 Mottok min nye Mexican strat for 2 måneder siden, og kunne ikke hvert mer fornøyd Den er UTROLIG god, og skillte seg rett og slett ut fra alle de andre gitarene de hadde i musikkbutikken Som sagt så vet vi ikke budsjettet ditt... Du kan få en brukt mexican strat i perfekt stand for ca 3000kr, eller en ny en till 5-6000. Dersom du ser for deg noe billigere, så kan jeg anbefale Squire Stratocaster. Det er et undermerke av Fender, og leverer varene for 2-3000 kr for en ny gitar. Helst vil jeg anbefale deg en startpakke av ett eller annet slag. Da får du alt basic gitarutstyr med på kjøpet: gitar, forsterker, reim, kabler, plekter, og kanskje noen how to play bøker. En viktig ting å prestistere er at du sikkert er vant med akkordspilling etter å ha spilt akustisk. I gitar brukes (nesten) ikke akkorder, men derimot Power Chords, som er mye det samme, men innvolverer 3 strenger der man holder de i et viss mønster hvorsomhelst på halsen. Plekteret må du bli venn med, siden strengene er tettere enn på en akustisk, pluss at du får en bedre lyd ut av det undersøk hos din lokale gitarbutikk for skikkelig veiledning. Lenke til kommentar
Griffin Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 En viktig ting å prestistere er at du sikkert er vant med akkordspilling etter å ha spilt akustisk. I gitar brukes (nesten) ikke akkorder, men derimot Power Chords, som er mye det samme, men innvolverer 3 strenger der man holder de i et viss mønster hvorsomhelst på halsen. Plekteret må du bli venn med, siden strengene er tettere enn på en akustisk, pluss at du får en bedre lyd ut av det Er mye enig i det du skrev Valkyria... MEN... det jeg har sitert der er jeg svært uenig i. Det er nok noen band som liker å holde seg til powerchords, men at det nesten ikke brukes akkorder på el-gitar... Svært mange som i bruker akkorder i svært stor grad på el-gitar... både av store og mindre gitarister rundt om i verden. Plekter gir nok også en bedre "attack" om du vil, men bedre? Sier bare Mark Knopfler jeg Lenke til kommentar
Valkyria Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 hehe du har nok rett ja, det var derfor jeg la til en (nesten) Av det jeg spiller så er jeg aldri borti akkorder, og om det i det hele tatt er, så er det slik som er lagt på i ettertid som opprinnelig ikke er med Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 En viktig ting å prestistere er at du sikkert er vant med akkordspilling etter å ha spilt akustisk. I gitar brukes (nesten) ikke akkorder, men derimot Power Chords, som er mye det samme, men innvolverer 3 strenger der man holder de i et viss mønster hvorsomhelst på halsen.9665364[/snapback] Dette er da det reneste tøv. En "power chord" er en akkord like mye som alle andre akkorder, den har bare et begrenset antall toner. Det er kun innen svært bestemte stilarter man kun bruker power chords og du har sannelig ikke fulgt særlig godt med om du tror at man nesten ikke bruker akkorder på elektrisk gitar. Lenke til kommentar
Starfighter1234 Skrevet 8. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) Har sett på en del elgitar-tabs, og har lagt merke til at det er mye powerchords ja. Men sånn som ofte på klassiske sanger (som jeg har spillt mest av), er det ofte to strenger som ikke er ved siden av hverandre, f. eks E og e, som skal spilles samtidig. Hvordan gjør man dette med plekter da? Er man nødt til å bruke fingrene i tillegg eller? Har bestemt meg for Mexico Standard Strat og Cube 30x nå. Hva konktret mer trenger jeg? Regner med det følger med en kabel av noe slag. Trenger man stativ, pedaler eller liknende, eller? Noe som er kjekt å ha? Starfighter Endret 8. oktober 2007 av Starfighter1234 Lenke til kommentar
kjeklulf Skrevet 8. oktober 2007 Del Skrevet 8. oktober 2007 (endret) En vanlig teknikk er å dempe de strengene som ikke skal klinge med fingrene på venstre hånd. De slåes an med plekteret men klinger altså ikke med. Det er ellers utrolig mye som er kjekt å ha men du bør nok bruke litt tid med gitar og forsterker før du begynner å spandere penger på pedaler som du kanskje aldri får bruk for. Et stativ er greit, da er gitaren alltid for hånden. Endret 8. oktober 2007 av kjeklulf Lenke til kommentar
Mikael94 Skrevet 11. oktober 2007 Del Skrevet 11. oktober 2007 Jeg skal også kjøpe meg en el-gitar nå, jeg skal kjøpe en som er fra 2000-5000. Jeg har ikke helt bestemt meg, men jeg tror jeg skal kjøpe en "Epiphone Les Paul 100" for 2495 kroner på Riff. Lenke til kommentar
ThKarlsen Skrevet 12. oktober 2007 Del Skrevet 12. oktober 2007 Dere burde kanskje også se på brukt gitarer jeg kjøpte min Epiphone les paul standard til 2,500.- og er kjempefornøyd med den Så, brukt Standard eller ny 100 ? vel, ditt valg Men man kan få mye fint brukt Lenke til kommentar
M-Gard Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Du burde begynne med en Louder (strato caster form) fordi det er en veldig bra gitar og begynne med siden den har så lave strenger og er veldig lettspillt. Den ser ikke så tøff ut, men det er den beste gitaren og begynne med spørr du meg Det var forresten den første gitaren min også Link til bilde : Louder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå