clfever Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) Hei! Denne posten er ment for de av dere som er usikre på ord, ordtak, uttrykk etc. kan få hjelp av andre. "vri seg unna"- "på langt " - Endret 25. september 2007 av Kunglao Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Vri seg unna = Slippe unna noe uten videre konsekvens, komme seg vekk fra en kinkig/flau situasjon, for eksempel. På langt (nær) = Ikke i nærheten av. Lenke til kommentar
clfever Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 alt etter - ? Takk for hjelpen forresten. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Alt etter (som) = Det kommer an på Lenke til kommentar
clfever Skrevet 27. september 2007 Forfatter Del Skrevet 27. september 2007 Takk for hjelpen. komme ut? Lenke til kommentar
Atald Skrevet 27. september 2007 Del Skrevet 27. september 2007 Komme ut (av skapet) = frivillig offentliggjøring av ens seksuelle orientering eller seksuelle tiltrekning Lenke til kommentar
clfever Skrevet 2. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 2. oktober 2007 Ytringsfriheten må forbedres i Kina og jeg tror at FN er det rette organet å bruke for å legge press på Kina. FN har en ekstrem innflytelse og hvis man kan få overtalt makthaverne i Beijing til å se hvilke fordeler ytringsfriheten kan ha for landet. Derimot kan det hende at Kina ikke vil og da må man ty til sterkere lut, nemlig sanksjoner. Hva menes med "organ" "lut" ? Lenke til kommentar
clfever Skrevet 5. oktober 2007 Forfatter Del Skrevet 5. oktober 2007 Hva menes med "ta med knusende ro"? Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Å ta med knusende ro = Å ta ting helt med ro, rett og slett ikke bry seg særlig med saken. Organ = En intern kroppsdel, f. eks. lunger, hjerte og nyre. Lenke til kommentar
Atald Skrevet 6. oktober 2007 Del Skrevet 6. oktober 2007 Tror nok ikke det var det det mentes med organ i den sammenhengen. Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 14. oktober 2007 Del Skrevet 14. oktober 2007 Ytringsfriheten må forbedres i Kina og jeg tror at FN er det rette organet å bruke for å legge press på Kina. FN har en ekstrem innflytelse og hvis man kan få overtalt makthaverne i Beijing til å se hvilke fordeler ytringsfriheten kan ha for landet. Derimot kan det hende at Kina ikke vil og da må man ty til sterkere lut, nemlig sanksjoner.Hva menes med "organ" "lut" ? Organ = En intern kroppsdel, f. eks. lunger, hjerte og nyre. Jeg har en vag fornemmelse av at det her menes talerør og ikke kroppsorgan. Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Å ty til sterkere lut = Bruke andre, og sterkere, midler enn det som ble prøvd i første omgang. Lenke til kommentar
Skavold Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Atald og Gønn: Selvsagt har dere rett. Leste ikke de to linjene i den posten. Lenke til kommentar
Krankemot Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Såvidt: "Jeg rakk såvidt bussen" Rakk jeg den? "Det var så vidt jeg ikke rakk bussen" Rakk jeg den? Heftig diskusjonstema rundt middagsbordet her i huset. Fint om noen kan forklare dette ordet Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 15. oktober 2007 Del Skrevet 15. oktober 2007 Du rakk den begge gangene. Jeg rakk såvidt bussen = Jeg rakk akkurat bussen Det var så vidt jeg ikke rakk bussen = Det var nesten så jeg ikke rakk bussen. Hvis du skulle sagt at du ikke rakk den ville det helelr blitt: Jeg rakk så vidt ikke bussen. (Selv om jeg heller ville brukt akkurat her...) Lenke til kommentar
Fulgu Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Jeg mener at det er høyst usikkert om du rakk bussen første gang! Når folk sier de SÅVIDT rakk bussen tolker jeg det som -Jeg rakk NESTEN bussen. Og likt, Det var nesten så jeg ikke rakk bussen. Da er du med bussen. Lenke til kommentar
Gønn Skrevet 16. oktober 2007 Del Skrevet 16. oktober 2007 Du rakk den begge gangene. Enig. Husk at det skrives «så vidt». Lenke til kommentar
kevinedomm Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 "Du skal høre mye før øra dems detter av" Dvs? Lenke til kommentar
Tee-Zee Skrevet 21. oktober 2007 Del Skrevet 21. oktober 2007 "Du skal høre mye før øra detter av" Det har jeg alltid brukt når man hører noe rart og/eller dumt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå