Loko Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 (endret) Hei! Jeg og dama har nettopp kjøpt leilighet i et horisontaldelt 2-mannsbolig. Huset ble kjøpt av en "bolig-hai" som kjøpte opp et dødsbo. "bolig-haien" søkte da komunen om å dele opp tomten for å bygge en til tomannsbolig på tomten (stor tomt), men fikk nei fra kommunen. De ville ikke ha flere seksjoner på tomten. Det hushaien gjorde da var å totalrenovert huset, men i tillegg gjort om huset fra 2 like store boenheter til en enhet på 120 kvm med en "hybel" på 60 kvm. Dette for å frigjøre den ene seksjonen slik at han kan oppføre et nytt hus på tomten som 1 ny seksjon med "hybel" under seg. (det er en regel som sier at hvis en boenhet er under 60 lvm så kan den tolkes som en hybel og vil ikke da regnes som en seksjon). Dette har han nå fått godkjennelse fra kommunen for å gjøre. Naboene rundt her liker veldig dårlig at det skal bli en fortetting av boligstrøket her og kjemper med nebb og klør for å hindre nybygget. Dem har vært å fått nøyaktige mål på leiligheta og det viste seg at den var akkkurat under 60 kvm (59,74 kvm). Det naboene nå foreslår er at vi setter inn en dør mellom vår enhet og den andre enheten slik at man kan frigjort noen små cm^2 for å få enheten over 60 kvm, slik at bolighaien ikke får byget den nye 2-mannsboligen på tomten. Hvis leiligheten blir over 60 kvm blir det ikke noe bygging av det nye huset ifølge kommunen. Dette vil være veldig gunstig for oss da vi har en stor tomt for oss selv, noe som fører til at verdien på leiligheten øker. Leiligheten ble kjøpt med viten om at det skulle komme en til 2-mansbolig på tomten. Det jeg da lurer på er om "bolig-haien" på noen måte kan straffe eller saksøke oss eller noe slikt siden vi ødelegger hans mulighet for å bygge et nytt hus og tjene penger på det. Endret 25. september 2007 av Loko Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Jeg vil ikke ta stilling til de juridiske spørsmålene, men heller se på det praktiske: Dere kan ikke bare "sette inn" en dør mellom dere og naboenheten uten videre. Og, dersom dere gjør dette, så kan jo "bolighaien" lett bygge ut en vegg e.l, for å redusere størrelsen igjen. Synes det er merkelig at kommunen sier ja til det ene, og nei til det andre, når begge alternativene i praksis går ut på det samme, eksteriørt sett. Kanskje dere burde tatt nærmere kontakt med kommunen her. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Det naboene nå foreslår er at vi setter inn en dør mellom vår enhet og den andre enheten slik at man kan frigjort noen små cm^2 for å få enheten over 60 kvm, slik at bolighaien ikke får byget den nye 2-mannsboligen på tomten. 9576267[/snapback] Det der tror jeg dere bare kan glemme. Det er krav til lydisolasjon mellom separate leiligheter på R'w = 55 dB eller bedre (R'w = 50 dB for oppussing), og ingen dør i verden kommer til å klare det. Dessuten har man forholdsvis strenge brannkrav i tillegg. Man kan jo selvfølgelig sette inn to 40 dB eller 45 dB dører, men å få to leiligheter med dørforbindelse godkjent som både en boenhet først og etterpå som to separate boenheter tror jeg man kan se langt etter. Dessuten er planen allerede godkjent som to leiligheter, og eventuelle dører som settes inn må da følge kravene slik at det fremdeles kan regnes som to separate leiligheter. Jeg er enig med klilleng. Har man et problem med kommunens avgjørelser så ta det opp med kommunen. Så lenge han har tillatelse fra dem så er det strengt tatt lite dere kan gjøre uten å lenke dere fast til tomten. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Det som er saken er at vi vil "klage" på seksjoneringen, og hvis da leiligheta blir over 60 kvm så vil den ikke kunne defineres som en underliggende hybel til seksjonen. Setter vi da feks inn en dør for å få de ekstra cm^2, slik at leiligheta overstiger 60 m*2, så vil vi bestride seksjoneringa som ugyldig. Da vil bygger ikke ha en ekstra seksjon han kan bruke på den nye to-mansboligen, og vi kan tette igjen "døren" og da bruke de to seksjonene på vårt eget hus. Alt dette er tatt opp med kommunen og ordfører. Ordfører kan ikke gjøre noe nå så lenge byggningsetaten.no har godkjent planene, men viser det seg at leiligheta er over 60 kvm så kan saken bli tatt opp igjen og da kan han evt gjøre noe. Vi har kjøpt leiligheten og jeg ser ikke at bygger kan komme å endre noe på vår leilighet siden den da er vår. Men hvis dette skulle la seg gjøre vil da bygger kunne kreve noe form for erstatning fra oss. Endret 26. september 2007 av Loko Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Da vil bygger ikke ha en ekstra seksjon han kan bruke på den nye to-mansboligen, og vi kan tette igjen "døren" og da bruke de to seksjonene på vårt eget hus. 9577817[/snapback] Dette høre underlig ut.. Lenke til kommentar
Loko Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 Da vil bygger ikke ha en ekstra seksjon han kan bruke på den nye to-mansboligen, og vi kan tette igjen "døren" og da bruke de to seksjonene på vårt eget hus. 9577817[/snapback] Dette høre underlig ut.. 9577829[/snapback] "Det hushaien gjorde da var å totalrenovert huset, men i tillegg gjort om huset fra 2 like store boenheter (seksjoner) til en enhet på 120 kvm med en "hybel" på 60 kvm. Dette for å frigjøre den ene seksjonen slik at han kan oppføre et nytt hus på tomten som 1 ny seksjon med "hybel" under seg. (det er en regel som sier at hvis en boenhet er under 60 lvm så kan den tolkes som en hybel og vil ikke da regnes som en seksjon). Dette har han nå fått godkjennelse fra kommunen for å gjøre. " At de kan gjøre om slikt er et mysterie for meg, men er vist slik regelverket er. Er et hull man kan bruke for å sno seg unna lovverket Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Det som er saken er at vi vil "klage" på seksjoneringen, og hvis da leiligheta blir over 60 kvm så vil den ikke kunne defineres som en underliggende hybel til seksjonen. Setter vi da feks inn en dør for å få de ekstra cm^2, slik at leiligheta overstiger 60 m*2, så vil vi bestride seksjoneringa som ugyldig.9577817[/snapback] Ser for meg uendelig saksgang med problemer med videresalg, byggegodkjenning, forsikringer, godkjenning fra kommunen, etc, etc, hvis dette prøves. Det dere i praksis vil gjøre er å slå sammen to leiligheter til én (hvem er da den offisielle kjøperen/eieren og hvem byggemelder det som én leilighet?) og så fjerne dørene (og da selge en kjeller-leilighet som en egen). Jeg ser logikken i resonnementet. Dere kjøper (må kjøpe) hele sulamitten på 180 kvadratmeter, og setter inn en "midlertidig" dør mot kjelleren. Etterpå fjernes døren, og kjelleren byggemeldes som egen boenhet etter at "bolighaien" har besluttet å ikke bygge. Det er to punkter jeg kommer på i farten: 1) "Bolighaien" kan bygge ut etter at dere har skilt ut leiligheten igjen. 2) Boligen dere har kjøpt er allerede byggemeldt som to separate leiligheter, så det "bolighaien" gjør nå er lovlig (grunnet forholdsvis merkelige regler, men OK, det er godkjent). Hele huset på 180 kvadratmeter må byggemeldes som samme boenhet før det blir ulovlig. Problemet her er at han har allerede fått det godkjent slik det er i dag. Og en byggegodkjenning tar tid. Han kan ha bygget et nytt hus før deres hus er "offisielt" samme hus på 180 kv.m. Da er det uansett for sent... Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå