Inc Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Monterte lys og hele pakken. Så skulle jeg finne styrestrømmen, men det var letter sagt enn gjort og jeg møtte på dette problemet. Jeg er med på tankegangen med jordingstyrt bryter. Skjønte ikke helt den forklaringen her da. Men siden jeg har koblet alt på vanlig måten, er det da bar eå bytte om på kobligene på rele? Slik det er nå er: 30=+ hovedstrøm inn 87=+ til lys 85= - jording 86= + ifra styrestrøm Er det slik det menes at jeg må gjøre 30=+ strøm 86=jordingsignalet fra fjernlys (ledning som går til fjernlyspæren) 85=+ strøm 87= +strøm til ekstralys ???? Lenke til kommentar
gxi Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Du legger konstantspenning direkte via sikring (holder med 5A og 0.75kv her) til 86. og kobler styreledningen (fjernlyskretsen i bilen) til 85. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 25. september 2007 Forfatter Del Skrevet 25. september 2007 okay... Men så over i bilen og finne styrekretsen (jord) Når bilen er slått av\tenning ut, så måler jeg fra minus på batteri og til pluss på alle 3 kontaktene som har konstant 12 volt (de tre kontaktene som går inn på pæren). Nettop fordi bryter er jordingstyrt, det skjønner jeg. Og hvor finner jeg jordkretsen på fjernlysene her, til 85? Må jeg helt inn på bryterpanelet ved rattet? mulig jeg bare trøtt og tykk i skallen akkurat nå men jeg vil gjerna ha det med t-skje please Lenke til kommentar
Rebel-Rider Skrevet 25. september 2007 Del Skrevet 25. september 2007 Nå er det en sticky på toppen av biltekniskforumet som heter F.A.Q lykter, lys og regler og der finner du dette koblingskjemaet Lenke til kommentar
Leo_ Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Det koblingsskjemaet er NESTEN helt riktig, men mangler litt. + ved "Bryter" kobles inn på + ved pæra, eller en plussforbindele styrt av tenninga, ellers vil ekstralysene fortsette å lyse etter at tenninga er slått av, selv om de vanlige fjernlysene har slått seg av. "Bryter" er ikke påbudt men er fordel. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 (endret) Jepp Den stickyen har jeg lest og er super den, problemet er at jeg ikke fikk det til å funke i min bil. Greien er å finne riktig styringsstrøm, uten at bilen blinker som ett juletre. Tenker jeg må lete litt senere idag, det skal jo ikke være så vanskelig. Det som skjedde når når jeg fulgte tegninga var at lysene gikk av når jeg skrudde fra kjørelys til hovedlys på den bryteren ved rattet.... Endret 26. september 2007 av regga Lenke til kommentar
gxi Skrevet 26. september 2007 Del Skrevet 26. september 2007 Styrestrømmen blir jo da den ledningen som opprinnelig går fra bryteren for originalt lys til originalpæra. Du kan ta ut styrestrømmen hvor du vil på denne ledningen. Lenke til kommentar
Inc Skrevet 26. september 2007 Forfatter Del Skrevet 26. september 2007 Heheh, Biltema i ett nøtteskal . Den klypen som klipses på ledningen så forgreiningen videre går til rele hadde brutt lederen som gjorde at jeg ikke fikk strøm\lys. *problem løst* Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå