Gå til innhold

Trenger råd til nytt objektiv.

Anbefalte innlegg

Jeg skal snart ut og kjøpe meg et vid vinkel objektiv og trenger noen råd.

Jeg har et Canon 40D med Canon EF-S 17-85/ 4,0-5,6 USM IS og et Canon EF 70-200mm f/2.8L USM ifra før.

Har lyst på et bra vidvinkel objektiv men vet ikke helt hva jeg skal velge.Jeg har tenkt til å bruke er ca 5 000,- . Noen som har noen forslag ?

Begrunn gjerne Deres svar.

Takk for alle innspill.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

For å gi deg ein peikepinn av hovudtrekk mellom tokina sin og canon sin:

Canon: større vidvinkel, betre lysstyrke på største vidvinkel, betre motlyseigenskaper og mindre kromatisk abberasjon.

Tokina: større tele, fast lysstyrke over heile zoom-området, betre byggekvalitet og mindre vignettering. I tillegg følger det med ein solblender. (usikker på om dette er tilfelle med canon sin.)

Lenke til kommentar
For å gi deg ein peikepinn av hovudtrekk mellom tokina sin og canon sin:

Canon: større vidvinkel, betre lysstyrke på største vidvinkel, betre motlyseigenskaper og mindre kromatisk abberasjon.

Tokina: større tele, fast lysstyrke over heile zoom-området, betre byggekvalitet og mindre vignettering. I tillegg følger det med ein solblender. (usikker på om dette er tilfelle med canon sin.)

9596924[/snapback]

Sikker på det med motlysegenskapene til Canonen? Tokinaen har, i mine øyne, svært gode motlysegenskaper:

201507478-L.jpg

126275053-L.jpg

Canonen bør være ganske eksepsjonell for å toppe Tokinaen.

Endret av Anew
Lenke til kommentar

vel, kjelde: photozone

Naturally it makes sense to compare the lens to a serious competitor like the Tokina AF 12-24mm f/4 AT-X Pro DX. All in all the resolution figures are very similar. The Canon has less CAs and a better contra light performance whereas the Tokina shows less vignetting. The build quality of the Tokina is also a little better (the Canon is good enough though)

Men så skal det vere sagt at eg ikkje har erfaring med nokon av desse.

Lenke til kommentar

Var på fjelltur for noen uker siden (Bilder kan finnes i bildekritikken eller følge linken i siggen min) og der slet jeg veldig når sola kom inn fra høyre eller venstre.

Jeg så flare'n i søkeren og klarte derfor å berge masse bilder der og da, men de bildene hvor den snek seg inn var da ganske kraftige. Om det er fordi den kommer inn fra sidene , og ikke midt på vet jeg ikke, skriver bare mine erfaringer.

Lenke til kommentar
Var på fjelltur for noen uker siden (Bilder kan finnes i bildekritikken eller følge linken i siggen min) og der slet jeg veldig når sola kom inn fra høyre eller venstre.

9598336[/snapback]

Joda, kommer lyset inn fra siden må man passe på, ingen tvil om det.

201672139-M.jpg201672257-M.jpg

Først ved f/13, så f/4.

(De horisontale hvite linjene er ikke fra objektivet - det er første og eneste gang jeg har sett blooming på D70'en min.)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...