Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Enklest mulig trimming: filter og effektanlegg?


appelsinbrus

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Dette er ikke trimming, men resultatet blir mye det samme. Kast ut alt du ikke har bruk for. Det er ingen vits i å dra rundt på masse dødvekt.

 

Alternativet er jo å bruke mange tusenlapper på eksos, luftfilter, kamaksler.

 

Med en 1,2 liter ville jeg valt alternativ 1. Altså gå på dass før jeg skal ut og kjøre. (jeg har hatt en '83 opel 1,3 før, og med så små og vanlige motorer er det ikke verdt å koste på noe særlig. Da er det bedre å bytte motor eller bil)

Lenke til kommentar

Ett KN filter på den saken der vil neppe gi deg målbart mere effekt.

Du vil få en litt annen (og sikkert morsommere) lyd og motoren får lettere for å puste. Så den vil kansje gå -noe- fortere opp i turtall, men det er stort sett det hele.

Blir filteret liggende et varmt sted i motoren risikerer du faktisk mindre effekt enn orginalt...

 

Mye det samme med effektannlegg. Motoren får litt lettere for å puste og lyden blir mere artig.

Begge deler gjør motoren mer responsiv for annen trimming, men gir ikke mange prosentene i effektøkning i seg selv. Og på den strikkmotoren der så ville du da raskt brukt noen tusenlapper på en ensifret økning i effekt.

 

Om det er verdt det vet du kansje best selv, men jeg ville ikke gjort stort med den bilen.

 

Billigste for å få den litt raskere ville vært å miste litt vekt. Fjerne tepper og isolasjonsmatter, kaste ut eventuelle overdimensjonerte stereoanlegg osv.

 

Har hatt en sånn bil selv (84 modell...) og den hadde tydelig forskjellig kjøreegneskaper med full kontra nesten tom tank...

Endret av ColaDranker
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...