Gå til innhold

Partisjonring:Linux

TLZ

Anbefalte innlegg

Hei eg kjører ein P4 2,4Ghz med 512Mb ram...

Eg har prøvd Red Hat i vmware en stund nå, men det går så forferdeligt tregt i vmware(x86 emulator).

Eg kjører to partisjoner:

Windows Partisjon:48Gb

Stuff Partisjon: 62Gb

Er det mulig å lage ein tredje partisjon av disse?(helst av Stuff)

Og et spørsmål til: Er det muligt å kjøre NTFS partisjoner på linux?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det mulig å lage ein tredje partisjon av disse?(helst av Stuff)

ja det gjør du under installasjonen av eks. rh

Og et spørsmål til: Er det muligt å kjøre NTFS partisjoner på linux?

hmm.. hva er et du tenker på da?? sann at du kan få tak i tingene som du har på de andre ntfs partisjonene, ja det går ann du trenger da en ntfs kernel module som du får downet, og da kan du mounte de. http://freshrpms.net/

dersom du er helt noob så kan jeg anbefale deg mandrake, det er mye enklere og er mere rettet mot windows brukere enn det rh er.  

Lenke til kommentar

Du kan bruke partition magic for å endre størrelsen på partisjonen din (vet ikke om noen freeware programmer som kan resize ntfs partisjoner, fips eller parted(for *nix) kan brukes til fat(32))

Linux kan lese ntfs partisjonere, men skrivetilgang eg ganske risikabel og du kan lett ende opp med en ubrukelig ntfs parisjon. Redhat har ikke ntfs modul i sine kerneler, men du kan laste ned en module på http://linux-ntfs.sourceforge.net/info/redhat.html (eller du kan kompilere nen ny kernel) De fleste andre nyere distribusjoner tror jeg har ntfs-modulen til kernelen i kernelen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...