Gå til innhold
🎄🎅❄️God Jul og Godt Nyttår fra alle oss i Diskusjon.no ×

mest lønnsomt å spare

pumba50

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg har lyst å sette av 2000-3000 kr mnd en eller annen plass. Hvor er det mest gunstig å spare hen? Noen med gode råd til hvordan man kan spare opp penger fortest mulig?

9574122[/snapback]

Ville kanskje vurdert å sette inn en del på BSU? Hvis du har penger til overs altså... dette kan du hente ut igjen til hus/leilighet.

Egner seg kanskje ikke om du hadde sett for deg å sette inn og ta ut til andre formål enn hus e.l.

Lenke til kommentar

Ikke spar i BSU uten at du har skattepliktig inntekt som gir skatt som overstiger 20% av det du setter i BSU for det aktuelle året. Du får nemlig skattefradrag som gjør at avkastningen på en BSU-konto er eventyrlig. Ved å å sette inn mer enn det du skal betale i skatt vil du bruke opp skattefradraget som du kunne fått senere, da du kan sette maksimalt 100 000 i BSU.

Se mer her: https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=830708

Lenke til kommentar
Det cybirg sier er jo sant, men en grei rente uansett tror jeg.

Og du får igjen 3000,- på skatten mener jeg og huske. Så det er lønnsomt uansett :)

9580254[/snapback]

Riktig med kr 3.000,- dersom man setter inn maksbeløpet på kr 15.000,- pr år. Mao. 20% av det innskutte beløpet. Dersom du skal spare mer enn dette (kr 1.250,- pr mnd) andre steder enn BSU, kommer det helt an på hvilket tidsperspektiv du har, og hvilken risiko man er villig til å ta.

Endret av GEman
Lenke til kommentar

Se litt i fondstråden, og søk litt på siden her om fond..

Jeg vil si fond, for der får du som regel bedre avkastning, men det er ikke garantert slik som BSU..

Uansett.. Når du har tenkt til å spare mpnedlig, med spareavtale, og har en god tidshorisont (2 år+) så er det veldig gunstig fordi du ikke kjøper kunn en gang, og risikerer å kjøpe på topp, men setter inn litt hele tiden, og får med deg oppganger og nedganger rundt om i årene..

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Personlig ville jeg vært forsiktig med å starte fondsparing idag, når børsene verden over står i all time high. Selv om du har lang tidshorisont.

Jeg ville idag satt pengene i banken, enten bsu eller høyrente konto.

Lenke til kommentar

Det har nesten alltid vært lønnsomt å spare i fond. Med fast månedlig sparing unngår du også å sette inn pengene på et ugunstig tidspunkt. Ikke hør for mye på de som sier det ikke lønner seg å gå inn i aksjemarkedet nå, for det er det alltid noen som sier.

Men sparing i fond krever en viss tålmodighet. Du blir ikke rik over natta.

Lenke til kommentar
Det cybirg sier er jo sant, men en grei rente uansett tror jeg.

Og du får igjen 3000,- på skatten mener jeg og huske. Så det er lønnsomt uansett :)

9580254[/snapback]

Du får igjen på skatten, forutsatt at du betaler skatt. Derfor kan det være lurt å spare på annet vis dersom man er uten inntekt en periode.

Du kan spare maks 15.000 kroner i året til og med det året du fyller 33. Maks beløp totalt er 100.000.

Ved å sette inn maks beløp i året, vil man bruke 7 år på å fylle kontoen. For å få skattelette er du selvsagt nødt til å betale skatt.

Derfor vil det kunne være lurt å ikke sette inn penger på BSU kontoen når du ikke har skattbar inntekt, og heller spare pangene på annen måte. Når du da betaler skatt, kan du flytte pengene over til BSU kontoen, og dermed få redusert skatten din.

Ørjan...

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Du binder ikke pengene du setter inn på BSU-kontoen. Du kan fritt ta ut det samme beløpet du har satt inn. Du får da beholde rentene på BSU-kontoen, men de kan ikke tas ut. Tar du ut mer enn du har satt inn regnes BSU-avtalen som brutt, og du kan aldri bruke BSU mer. Har du fått skattelette må du betale dette tilbake.

Altså, dine egne penger er ikke låst for alltid på en BSU-konto. ;)

Lenke til kommentar
Du binder ikke pengene du setter inn på BSU-kontoen. Du kan fritt ta ut det samme beløpet du har satt inn. Du får da beholde rentene på BSU-kontoen, men de kan ikke tas ut. Tar du ut mer enn du har satt inn regnes BSU-avtalen som brutt, og du kan aldri bruke BSU mer. Har du fått skattelette må du betale dette tilbake.

Altså, dine egne penger er ikke låst for alltid på en BSU-konto. ;)

9654761[/snapback]

Nei, men hva er da poenget å spare på BSU dersom du ikke kan ta ut rentene...?

Lenke til kommentar
Nei, men hva er da poenget å spare på BSU dersom du ikke kan ta ut rentene...?
En sparer selvsagt ikke i BSU om en tror en kan komme til å trenge pengene til noe annet, jeg bare sier at pengene ikke er låst om det skulle være krise og man MÅ ha penger.
Lenke til kommentar
En sparer selvsagt ikke i BSU om en tror en kan komme til å trenge pengene til noe annet, jeg bare sier at pengene ikke er låst om det skulle være krise og man MÅ ha penger.

De kan bare taes ut frem til årsskiftet, og bare den delene av pengene man har satt inn samme året. Man kan heller ikke begynne å ta ut fjorårets renter før året man fyller 33.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...